واکنش خزعلی به شائبههای محدودکردن فعالیت اقتصادی زنان با دورکاری آنها
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۹۷۹۶
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری نسبت به شائبههای محدودکردن فعالیت اقتصادی زنان با دورکاری آنها واکنش نشان داد.
انسیه خزعلی با اشاره به پیگیریهای معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در خصوص دورکاری مادران دارای فرزند خردسال و در نهایت صدور مجوز آن از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور، گفت: دورکاری مادران شاغل دارای فرزند کمتر از شش سال میتواند منجر به استمرار اشتغال زنان شود و حتی اگر دورکاری زنان توسعه یابد، زنان بیشتری وارد عرصه اشتغال خواهند شد چراکه میتوانند هر دو مسئولیتی را که به هر دو آنها علاقمند هستند، یعنی تربیت فرزندان و رسیدگی به امور خانواده و فعالیت اقتصادی را همزمان اداره کنند چرا که زنان توانایی این امر را دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه به راحتی با صدور مجوز دورکاری برای مادارن شاغل دارای فرزند خردسال موافقت نمیشد و این کار با پیگیریهای مداوم انجام شد، بر فراهم کردن امکانات بیشتر برای مادران شاغل تاکید کرد و گفت: طبیعتا استفاده از دورکاری برای مادران شاغل دارای فرزند زیر شش سال امری اختیاری است و اینگونه نیست که مادران به اجبار از این دورکاری استفاده کنند. اگر تعداد متقاضیان برای دورکاری در ادارات زیاد باشد، این امر باید نوبتی و با برنامه ریزی مدیران انجام شود.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به سخنان پیشین خود در بازدید از کلانتری ۳۴ بانوان مشهد به عنوان تنها کلانتری بانوان کشور، درباره جذب نیروی انسانی بیشتر در کلانتری زنان و تعریف ساختار خاصی برای حضور کارمندان زن در کلانتری، یادآور شد: این مهم نیز به دلیل ماهیت آماده باش کار کلانتری و لزوم استراحت نیروها بین ساعتهای کاری، مطالبهای از سوی خود زنان بود که مطرح شد. به دلیل اینکه این زنان همزمان مسئولیتهایی مثل بارداری و حمایت از فرزندان در سالهای اولیه تولد را نیز بر عهده دارند، لازم است تعداد بیشتری از خانمها به استخدام درآیند تا به صورت شیفتی کارهای کلانتری انجام شود. اگر بخواهیم زنان در مسئولیتهای چندگانه مشغول فعالیت باشند باید امکانات این چنینی را نیز برایشان فراهم کنیم چراکه توجه به این شرایط خود میتواند موجب حضور بیشتر زنان در این عرصهها شود. کما اینکه میبینیم بعضا مادران ترجیح میدهند در اداراتی که شرایط ویژهای برای اشتغال آنها لحاظ نمیشود کار را رها کنند.
وی معتقد است که اگر دولت بتواند اشتغال را متناسب با شرایط بانوان تعریف کند؛ قطعا تعداد بیشتری از زنان را میتوان به صورت پاره وقت و حتی تمام وقت جذب کرد و از توانمندیها و استعدادهای زنان بیشتری بهرهمند شد.
خزعلی در بخش دیگر صحبتهای خود با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهوری درباره شیفت کاری شبانه زنان مبنی بر اینکه نباید ساعات کار به گونهای برنامهریزی شود که نسبت به شأن مادری و همسری بانوان بی توجهی شود، توضیح داد: مساله شب کاری هم از جمله مواردی است که مورد گله خانمها بوده است اما کارفرمایان این مطلب را مورد توجه قرار نداده و نگاه یکسانی در این مورد به زن و مرد داشتهاند این در حالی است که ما معتقد به عدالت میان زنان و مردان و نه برابری زن و مرد هستیم. تعیین مسئولیتهایی برای مادران در ساعات شبانه که در آن زمان فرزندان نیاز به حضور مادر دارند؛ طبیعتا موجب ضایع شدن حق مادر و فرزند میشود.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با بیان اینکه دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اشتغال و فعالیت اقتصادی زنان در جامعه کاملا روشن و مطابق با دیدگاه "امامین انقلاب" یعنی امام خمینی (ره) و آیت الله خامنهای است، ادامه داد: هم امام خمینی (ره) معتقد به حضور زنان در اجتماع بودند و هم آیت الله خامنهای اعتقاد به این امر دارند و آن را از لوازم حرکت انقلابی و فکری زنان میدانند، منتها این حضور باید با ضوابط و قوانینی که طبق شریعت اسلام و طبق فطرت زن و خانواده است، انجام شود. آیت الله خامنهای میفرمایند که با هر گونه مشارکت اجتماعی زنان موافق هستند به شرطی که دو اصل محفوظ بماند: یکی حفظ عفاف و حریم در محیط اجتماع و میان زنان و مردان و دیگری حفظ خانواده و تعلقاتی که زن در خانواده دارد. تعبیر ایشان این است که نقش زن در خانواده بی بدیل است و کسی جز زن قادر به انجام آنها نیست. طبیعتا تمام قوانین جمهوری اسلامی ایران نیز باید با رعایت این مطلب و با حفظ این دو شان نسبت به زن و خانواده تنظیم شوند.
وی معتقد است که وجود حجاب و قوانین مرتبط با آن به منظور "محافظت از زن "است چراکه اینگونه زنان با فکر و اندیشه و مهارتهای تخصصی خودشان و نه با جسم و جنسیت خاص خود در جامعه حاضر میشوند.
خزعلی قوانین وضع شده در خصوص حمایت از زنان در دوران مختلف همانند بارداری، وضع حمل و شیردهی را در راستای حفظ حریم خانواده و مسئولیتهای بر عهده زنان در درون خانواده و جامعه برای فرزندآوری، دانست و تاکید کرد: حکومت وظیفه دارد از زنان شاغل حمایت کند تا بتوانند هردو مسئولیت خود را به گونهای که به هیچ کدام از آنها صدمهای وارد نشود همزمان با هم پیش ببرند، ازاین رو هیچ گونه مخالفتی با حضور زنان و اشتغال آنها وجود ندارد بلکه این حمایتها نظیر مجوز دورکاری برای مادران دارای فرزند خردسال، موجب حضور بهتر و بیشتر زنان در عرصه اشتغال خواهد شد. در غیر این صورت بعضا زنان توانمند ترجیح میدهند بخاطر حفظ زندگی شخصی و خانوادگی خود کار را رها کنند، کما اینکه در سالهای گذشته نیز شاهد چنین مواردی بودهایم.
/ایسنا
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: امور زنان و خانواده رئیس جمهوری فعالیت اقتصادی برای مادران دارای فرزند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۹۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مساجد به عنوانمهمترین پایگاه اسلامی در جامعه است و نقش مهمی در آموزش، تربیت و ایجاد نزدیکی بین مسلمانان دارند.لازم به ذکر است که همواره در روایات از مساجد به بزرگی یاد شده است و یکی ازرسالت های پیامبر اکرم (ص) پس از دریافت وحی الهی و رسانیدن آن به مردم، ایجاد پایگاهی به نام مسجد بود تا مکانی برای عبادت و تشکیل اجتماعات اسلامی و مردمی باشد. بعد از آن بود که مسلمانان در نماز جماعت که در مساجد برگزار می شد، روح تربیت ونشاط را در جامعه به وضوح مشاهده کردند.
الهه یداللهی (دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران) و محبوبه سعیدی (دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران) در مقالهای با عنوان «تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد؛ بستری برای رشد و تعالی خانواده و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی محلات» به این موضوع اشاره میکند که جذب کودکان و نوجوانان به مسجد افتخار برای فعالان این عرصه است.
* موانع جذب جوانان و نوجوانان به مسجد
در این پژوهش آمده است که از جمله موانع جذب نوجوانان و جوانان به مسجد و دوری از مکانها و مراکز دینی که مهمترین دلیل بیعلاقگی به امور مذهبی و انحراف در بین آنها است نداشتن جهانبینی مطلوب و فقدان بینش صحیح در این موضوع است.
در ادامه آمده است که بعد از جنگ تحمیلی به خاطر نبود برنامه ریزی درست و بی اعتنایی به مسجد در جذب جوانان ضعیف عمل کرده است. امروزه با تغییر نیازهای نسل جوان و تحول روحیات آنها، نقش بارز مسجد به عنوان کانون تربیت دینی جوانان به روشنی مشخص می گردد. یک نوجوان در قرن بیست و یکم با بحران هویت دینی و فرهنگی روبرو میشود و با هجمه فرهنگی بیگانگان دست و پنجه نرم می کند.
این پژوهشگر مینویسد مسجد میتواند به روح پرسشگر و کنجکاو جوان پاسخی درخور و متناسب با نیازهایش بدهد و الگوی درستی از دین و فرهنگ ایرانی-اسلامی به او معرفی کند.
* تاثیر محل احداث مساجد بر گرایش جوانان به آن
در ادامه باید گفت مسوولان باید درساخت مساجد تا حد زیادی مداخله کنند و انتخاب محل احداث نقشه ی مورد نظر، امکانات و فضای سبز آن و ... باید اصولی و فکرشده باشد و احداث مسجد در کوچه و پس کوچه ها و با مساحت کم یکی از موارد سوت و کوری آن است و رغبتی در دل جوانان ایجاد نخواهد کرد. مسجد و نمازخانه باید احساسات و خاطره های زیبا و به یاد ماندنی را برای همه به ویژه نوجوانان و جوانان تداعی کند.
باید تدابیری اندیشیده شود که نوجوانان و جوانان، مسجد را محل آرامشبخش بدانند تا با انگیزه و علاقه به آن روی آورنددر این راستا باید تدابیری اندیشیده شود که نوجوانان و جوانان، مسجد را محل آرامشبخش بدانند تا با انگیزه و علاقه به آن روی آورند. استفاده از معماری زیبای سنتی ایرانی-اسلامی نیز در فضای مساجد با توجه به روحیه زیباپسند جوانان می تواند احساسات و خاطرات خوشایند را در نوجوانان و جوانان زنده کند و این خود باعث جذب جوانان به سوی مسجد است.
* تاثیر حضور مادران در مساجد و علاقهمندی نوجوانان
در این پژوهش آمده است که حضور مادران در مساجد باعث انس فرزندان با مسجد است. این عمل مادران به شکل عملی نشاندهنده محوریت دین و اهمیت اجتماعات دینی در زندگی است.
شهید مطهری در این زمینه می نویسد: «بچه را باید در محیط مشوّق نماز خواندن برد. به تجربه ثابت شده است که اگر بچه به مسجد نرود، اگر در جمع نباشد و نماز خواندن جمع را نبیند، به این کار تشویق نمیشود، چون اصلًا حضور در جمع مشوّق انسان است. آدم بزرگ هم وقتى خودش را در جمع اهل عبادت میبیند، روح عبادت بیشترى پیدا مىکند، بچه که دیگر بیشتر تحت تأثیر است. متأسفانه کم رفتن ما به مساجد و معابد و مجالس دینى و اینکه بچهها کمتر در مجالس مذهبى شرکت مىکنند، سبب مىشود که اینها از ابتدا رغبت به عبادت پیدا نکنند.»
یدالهی و سعیدی در این مقاله از رویکرد پدیدارشناسی استفاده کردهاند تا روشن شود که درک و برداشتِ مادران دربار رضایتمندی از استفاده از فضای کار اشتراکی مادر و کودک در مساجد چقدر است و تا چه اندازه موفق شده است بستری برای رشد و تعالی خانواده و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی محلات با حضور در مساجد است.
* بهترین راه برای حضور مادران و کودکان در مساجد
این گزارش مطرح میکند که بهترین راه برای حضور مادران و کودکان این است که خود مسجد نگهداری کودکان در ساعات اقامه نماز را به عهده بگیرد و از تمام ظرفیت خود برای فراهم شدن شرایط این حضور استفاده کند. بهترین روش این است که در ساخت مساجد فضای بازی و آرامش برای کودکان در نظر گرفته شود.
این گزارش ادامه میدهد که با اختصاص دادن بخشی از مساجد به کودکان و مدیریت آن بستر مناسب و جذابی برای مادران و کودکان فراهم خواهد شد و در راستای این مهم بعدها در سنهای بالاتر نیز با مشارکت نوجوانان و جوانان در مساجد روبرو خواهیم شد.
بدینترتیب نتایج این پژوهش نشان میدهد که برقراری فضاهای کار اشتراکی مادر و کودک در مساجد به بهبود در فرایند جذب مخاطب به مسجد و تثبیت و رشد علاقه به مسجد و فرهنگ اسلامی در دل کودک منجر خواهد شد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند 1402 برگزار شده است.
انتهای پیام/