Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@11:30:48 GMT

روش انتصابات دولتی از منظر نهج‌البلاغه

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۳۸۹۳

روش انتصابات دولتی از منظر نهج‌البلاغه

به گزارش خبرگزاری فارس، سکینةالسادات پاد، وکیل پایه یک دادگستری و دانش‌پژوه مقطع دکتری حقوق عمومی و پژوهشگر نهج‌البلاغه در یادداشتی نوشت: حکومت کوتاه و مبتنی بر شاخص‌های کمی و کیفی مدیریتی علوی که برونداد آن تأمین واقعی حقوق عامه و عدالت اجتماعی بود ، هرگز بر اساس استعانت از قوه مخفی ماورایی نبوده است لذا مداقه در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه، دقیقاً ضرورت امروز نظام اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستیابی به نقطه مطلوب از مسیر تفقه و تأمل در نهج‌البلاغه به ویژه نامه‌هاست که غالبا در زمان زمامداری و حکومت مولی‌الموحدین امام علی علیه‌السلام برای عمال و کارمندان ارسال می شده است.
نامه هایی که هم نمایانگر شیوه وشکل ظاهری حکومت اسلامی است و هم اصول و بایسته‌ها را از نقطه نظر امام علی به عنوان زمامداری که درک ودریافت و تشخیص دقیق و عمیق و اصیلی از بعد اجتماعی و سیاسی اسلام دارد، و تکلیف حکومت اسلامی  را از جهت محتوا روشن می‌کند. 
توجه و اصالت‌دادن به مردم و دخیل کردن آنها در حکمرانی قالب نزدیک به جمهوریت و اجرای احکام و حکومت بر اساس شریعت محتوای این جمهوریت همان حلقه مفقوده در همه ساحت‌های حکمرانی اعم از سیاست، اقتصاد، حقوق بشر، حقوق عامه، تنظیم مناسبات وتعاملات حاکمیت با مردم است.
در بخشی از نامه ۵۳ حضرت  با توصیف و ترسیم شمایی از سیمای کارگزاران دولتی هم در نحوه انتخاب آنها مبتنی بر شاخص، وهم آثار انتخاب شاخص محور را بیان می‌کنند.
می‌فرمایند در امور کارمندانت بیندیش و پس از آزمایش بگمار، در ادامه می‌فرمایند بدون مشورت بادیگران آنان را به کارهای مختلف وادار نکن و بدون تعارف عدم مشورت را ستمگری وخیانت می‌دانند، به نظر می‌رسد حضرت توجه به تخصص و کارآموختگی را از این فراز وجهه نظر خود قرار داده‌اند. 
حضرت در ادامه با بیان ویژگی‌هایی برای کارمند نظیر  تقوا، خاندان پاکیزه، تجربه و حیا که نتیجه انسانهای با این صفات را عدم دستاویزی به بیت‌المال، بی‌نیازی و غنای روحی تلاش مداوم برای اصلاح خود می‌دانند.
اما بزرگمرد عدالت حتی برای چنین کارمندانی، سیستمی را الزامی و طراحی می کنند که نشانه واقع‌بینی حضرت مبنی بر اینکه همین انسان‌های خوب هم ممکن است دچار خطا شوند و نیز بیانگر اهتمام به امر مهم حقوق عامه است.
می‌فرمایند سپس، رفتار کارگزاران را بررسی کن و نظار راستگو و وفاپیشه بر آنان بگمار، حضرت مراقبت و بازرسی پنهانی را سبب امانت‌داری و مهربانی آنان با مردم وشهروندان می‌دانند.
آنچه قابل تامل‌تر است تاکید حضرت بر سخت‌گیری و مراقبت بیشتر نسبت به همکاران نزدیک‌تر به شخص مالک است لذا قاطع می‌فرمایند اگر یکی از این افراد خیانت کرد و گزارش جاسوسان تو هم آن را تأیید کرد به همین مقدار قناعت کرده او را با تازیانه کیفر کن و آنچه از اموال که در اختیار دارد از او پس بگیر، سپس اورا خوار دار وخیانت‌کار بشمار. تازه نمی‌فرمایند در خفا چنین کن بلکه می‌فرمایند طوق بدنامی به گردنش بیفکن.
در منش حکومت علوی، حقوق عامه و خدمت پاک و خالصانه و اجرای عدالت بر اساس اسلام اصالتی واقعی دارد نه اینکه صرفاً چارچوب ظاهری لذا امام خمینی(ره) می‌فرمایند تا دنیا دنیاست برای چند سال حکومت علوی جشن گرفته شود کم است وتا دنیا دنیاست برای اینکه حکومت علوی را ساقط کردند عزاداری بکنند کم است.
مسیر شدن و رسیدن به تمدن نوین و جامع وبزرگ اسلامی رجعت به مفاهیم انسانی و توحیدی علوی است؛ مفاهیمی با قابلیت جهان‌شمولی و منطبق بر فهم همه انسان‌ها. تبیین این مفاهیم و بازتولید با ادبیات زمانه و جانمایی آن در اجرا وعمل، دروازه ورود و اثرگذاری واقعی در نظام حقوق بین‌الملل و نقش‌آفرینی در اسناد و نظام تعاملات بین‌المللی است.
انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: امام علی نهج البلاغه انتصابات حکومت نهج البلاغه حقوق عامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۳۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی

هفته‌نامه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در تازه‌ترین شماره خود از تأکید رهبر انقلاب اسلامی در حاشیه‌ نامه‌ یکی از مسئولان امور قرآنی کشور بر «فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی» خبر داده است.

به گزارش ایسنا، خط حزب‌الله نوشته است: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حاشیه نامه، متن زیر را مرقوم کردند که به شرح زیر منتشر می‌شود:

«بسمه تعالی
کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است. مراقب باشید در نیمه‌ی راه رها نشود.
پیگیری نکردن کارها و روزآمد نکردن برنامه‌ریزیها آفت بزرگ سرفصل‌های شوق‌انگیز است.
در باب قرآن، کار لازم ابتدائی، فهم معانی کلام خداوند است و البته حفظ هم بسیار مهم است.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسوولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • تأکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی
  • اژه‌ای: حکومت وظایف و مسئولیت‌هایی را در قبال کارگران بر عهده دارد
  • آنچه درباره امام صادق‌(ع) کمتر شنیده‌اید
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند / جایگاه معلم و ارزش علم آموزی از منظر امام رضا(ع)
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند/ جایگاه معلم و تعلیم و تربیت از منظر امام رضا(ع)