Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@00:16:48 GMT

چرا انیمیشن‌های کودک ایرانی جذابیت لازم را ندارند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۹۹۶۱۵

چرا انیمیشن‌های کودک ایرانی جذابیت لازم را ندارند؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک فیلم‌ساز اهل چهارمحال و بختیاری در خصوص دلایل جذاب نبودن انیمیشن‌های ایرانی، گفت: وجود ممیزی و نبود بودجه دو فاکتور مهم در این موضوع است، زمانیکه خلاقیت حذف شود، یک‌سری کارهای سفارشی بدون خلاقیت و فاقد عشق ساخته می‌شود.

جمال اسکویی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص دلایل نبود جذابیت در انیمیشن‌های کودکانه در کشور، اظهار کرد: وجود ممیزی‌های گسترده در این زمینه نخستین عامل است، البته این موضوع تقریبا در همه زمینه‌های تولیدی آثار هنری مانند موسیقی، نقاشی، عکاسی، سینما و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. نیز کم و بیش به چشم می‌خورد.

وی افزود: وجود چارچوب‌های ایدئولوژیک باعث می‌شود خلاقیت در زمینه فیلم‌سازی چه در زمینه کودکان و چه در زمینه بزرگسالان از بین برود، به‌عنوان مثال جانبخشی به اشیای بر طبق ممیزی‌ها رد می‌شود و دلیل این موضوع این است که خلق کردن از جانب خداوند انجام می‌شود و این موضوع باعث مخدوش شدن ذهن کودک خواهد شد.

اسکویی تاکید کرد: زمانی‌که خلاقیت حذف می‌شود، یک‌سری کارهای سفارشی، بدون خلاقیت و فاقد عشق ساخته می‌شود که حتی سازنده نیز خود تمایلی به دیدن آن ندارد، امروزه باوجود تنوع رسانه‌ای می‌طلبد که کارهای هنری و به‌ویژه در زمینه کودکان، خلاقیت و جذابیت داشته باشند، زیرا فضای رقابتی زیادی وجود دارد.

این فیلم‌ساز در ادامه با اشاره به مسئله کمبود بودجه در زمینه ساخت انیمیشن، تصریح کرد: برای ساخت انیمیشن، تنها دقیقه‌ای دو میلیون تومان بودجه اختصاص پیدا می‌کند که رقم ناچیزی است، در حالیکه در کشورهای دیگر بودجه‌های بسیار بیشتری برای ساخت فیلم و انیمیشن درنظر گرفته می‌شود، بنابراین اختصاص بودجه کافی یکی از دلایل جذابیت انیمیشن‌های خارجی است، از طرفی نقش نویسنده و داستانی که می‌نویسد، حائز اهمیت است، مسلما اگر دستمزد مناسبی به نویسنده داده شود، داستان جذاب‌تری خواهد نوشت و این مسئله در کیفیت کار وی اثر مستقیمی دارد.

وی ادامه داد: فیلم‌ساز باید هزینه‌هایی را برای تجهیزات و دستمزدهای عوامل ساخت فیلم درنظر بگیرد، کسی که درصدد ساخت انیمیشن است، باید استودیو داشته باشد انیمیشن‌ها انواع مختلفی مانند دوبعدی و سه بعدی دارند و هرکدام از این استودیوها نیازمند تجهیزات خاص خود است، به‌علاوه اجاره آن مکان نیز به جمع هزینه‌ها افزوده می‌شود، از آن‌جا که بودجه‌های ساخت فیلم پایین است، اگر یک یا چند عامل حذف شوند در کاهش کیفیت کار موثر است.

اسکویی گفت: وقتی این موانع وجود داشته باشد، چه انتظاری برای ساخت انیمیشن با کیفیت وجود دارد؟ تنها یک فیلم سفارشی ساخته می‌شود و به دلیل پایین بودن دستمزدها، حتی امکان دارد که یک فیلم یا انیمیشن از نعمت عواملی نظیر کاریکاتوریست و ... بی‌بهره شود، وجود همه این عوامل باعث شده است که بسیاری از افراد فعال در این حوزه از ادامه فعالیت صرف‌نظر کنند.

وی در پایان بیان کرد: انیمیشن‌ها باید جذابیت داشته باشند، به‌خصوص این موضوع برای مخاطب امروز و کودکان دهه نودی بسیار مهم است، در آثار هنری امروز، هویت ایرانی موضوعی گم‌شده به‌حساب می‌آید که این مسئله گاهی به‌عمد اتفاق افتاده و مربوط به امروز و دیروز نبوده و در گذر زمان اتفاق افتاده است، نسل امروز شناختی نسبت به ایرانی بودن خود ندارد و قهرمان‌هایش بتمن، سوپرمن و ... هستند، خلق شخصیت‌های اثرگذار زمان‌بر بوده و نمی‌توان یک‌شبه انتظار معجزه داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه چهارمحال و بختیاری انیمیشن کودک فيلمساز ساخت انیمیشن انیمیشن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۹۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفتارهای متناقض در زمینه عرضه زمین و پرداخت وام ساخت مسکن، مردم را سردرگم کرده است

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس در مورد در واگذاری زمین و ارائه تسهیلات به مردم برای ساخت مسکن، گفت: گره هایی که  توسط مردم باز می شود دولت نمی تواند آنها را انجام دهد. دولت باید زیرساخت ها را انجام دهد و خلا های قانونی را پر کند و به کمک مجلس زمینه جهش تولید مسکن با مشارکت مردم را فراهم کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از زیرساخت ها برای جهش تولید مسکن واگذاری زمین است. سختگیری های بیجا در خصوص عرضه زمین به مردم مصیبت درست کرده است. برخی از رفتارهای متناقض در حوزه ساخت مسکن مردم را سردرگم کرده است. از جهتی می گویند قانون جهش تولید مسکن اجرایی شود و از طرف دیگر سختگیری های بیجا درمورد پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و عرضه زمین به مردم دارند که همه اینها موانع است.

ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم اعطای تسهیلات ساخت مسکن به مردم جهت مشارکت فعال توان و سرمایه مردمی در حوزه ساخت مسکن در کنار عرضه زمین توسط دولت تاکید کرد: سال ، سال تولید و جهش تولید است و از طرف دیگر اگر می خواهیم جهش تولید رقم بخورد باید مشارکت مردم را داشته باشیم. اگر در کنار واگذاری زمین اقدامات حمایت مالی دولت از جمله تسهیلات بانکی داشته باشیم پروسه تکمیل می شود و من احساس می کنم اگر مردم بخواهند خودشان بدون تسهیلات وارد شوند مانع ایجاد می شود. منابع بانکها برای بیت المال و مردم است . اینکه بگوییم مردم بروند مسکن بسازند آنهایی که پول ندارند تسهیلات بگیرنددرست نیست چراکه  اقشار کم درآمدی هم  هستند که نمی توانند تسهیلات بگیرند اولا گرفتن تسهیلات ضمانت های سنگین می خواهد و زمان بر هم  است .

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به لزوم حذف موانع  خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم  به تولید جهش مسکن برسیم باید موانع پیش روی عرضه زمین به مردم و پرداخت تسهیلات بانکی به مردم را حذف کنیم. برداشتن موانع بدون اراده دولت و دستگاههای متولی ممکن نیست.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • نماینده مجلس: طرح هادی از تخلف ساخت وساز در روستاهای البرز می کاهد
  • رفتارهای متناقض در زمینه عرضه زمین و پرداخت وام ساخت مسکن، مردم را سردرگم کرده است
  • ۲ انیمشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
  • هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!
  • ۵۷ سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال ۱۴۰۳
  • حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع می‌شوند
  • حرکت به سمت خودمالکی و ساخت مردمی مسکن با پرداخت تسهیلات و عرضه زمین به مردم
  • تمرکز بر افزایش جذابیت تولید با کاهش مالیات در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • هزینه۵میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال۹۰