Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد طالبی‌نژاد، منتقد باسابقه، تاکید کرد برگزاری جشنواره سینما حقیقت، برخلاف بسیاری دیگر از جشنواره‌ها، خنثی نیست و برای همین نباید تعطیل شود. 

او درباره کارکرد برگزاری جشنواره سینما حقیقت گفت: «هر جشنواره‌ای می‌تواند در زمینه توسعه فرهنگ سینما، نقش موثر داشته باشد. یعنی اگر جشنواره کودک در اصفهان برگزار می‌شود، باید تاثیری در رشد سینمای کودک و نوجوان ما از لحاظ کمی و کیفی داشته باشد ولی متاسفانه معمولا رابطه‌ای بین جشنواره‌ها و نظام تولید نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی فرض کنید یک فیلمی در جشنواره سینما حقیقت موفقیتی کسب می‌کند و جایزه‌ای به دست می‌آورد، سازنده آن راحت‌تر می‌تواند در زمینه سینمای تجربی یا حتی سینمای داستانی فعالیت کند.»

این منتقد درباره ضرورت برگزاری جشنواره سینما حقیقت گفت: «جشنواره سینماحقیقت یکی از جشنواره‌هایی است که برگزاری آن ضرورت دارد، واقعیت این است که خیلی از این جشنواره‌ها مثل جشنواره فجر مخصوصا بخش بین‌الملل آن اگر تعطیل هم بشوند، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. چون هیچ تاثیری در بدنه سینمای ایران ندارند. اما جشنواره سینما حقیقت یک فرصتی برای آشنایی مخاطب با سینمای مستند و ارزیابی آن است. بنابراین فکر می‌کنم دو جشنواره را باید با جدیت نگه داشت، یکی جشنواره سینما حقیقت و دیگری جشنواره کودک و نوجوان اصفهان که هر دو می‌توانند جشنواره‌هایی مفیدی باشند، مشروط بر این‌که تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار نگیرند. باور دارم جشنواره‌ها به عنوان نهادهای فرهنگی و هنری می‌توانند اعتبار سینما و فرهنگ یک کشور باشند.»

طالبی‌نژاد، ادامه داد: «درباره جشنواره سینما حقیقت به طور خاص می‌خواهم بگویم با این‌که من مخالف برگزاری خیلی از جشنواره‌های داخلی هستم، اما یکی از جشنواره‌هایی که بسیار به آن معتقدم و به آن باور دارم، همین جشنواره سینماحقیقت است، برای این‌که یک جور دلگرمی و پشتوانه برای سینمای مستند و تولید کنندگان است تا کارشان دیده و ارزیابی شود و همان‌طور که گفتم یک جور بتوانند وارد عرصه‌های حرفه‌ای شوند.»

 او درباره تاثیر جشنواره سینما حقیقت در جذب مخاطب عام به فیلم‌های مستند گفت: «در چند دوره از جشنواره حاضر بودم و می‌دیدم که استقبال از برخی فیلم‌ها تا چه اندازه زیاد است و بسیاری از تماشاگران هم جوانانی بودند که ما فکر می‌کردیم نسبت به سینمای مستند بی تفاوت هستند. فکر می‌کنم جشنواره سینماحقیقت تا کنون بسیار موثر و پر رونق برگزار شده است.»

کارگردان فیلم بلند «من بن لادن نیستم»، درباره برتری جایگاه سینمای مستند به سینمای داستانی گفت: «من بارها به این مورد اشاره کرده‌ام که بخش مستند سینمای ایران، از بدو ورود دوربین فیلمبرداری به ایران باعث اعتبار و آبروی سینمای کشورمان بوده است. در دوران قبل از انقلاب و در دو مرحله فیلمفارسی سازی‌، سینمای مستند، پرچم سینمای فرهنگی را بالا نگه داشته بود. مستندهای درجه یکی مانند «اربعین» ناصر تقوایی، «خانه سیاه است» فروغ فرخزاد، «اون شب که بارون اومد» کامران شیردل و بسیاری از کارهای زنده‌یاد خسرو سینایی، در همان شرایطی ساخته شدند که موج فیلم‌های فارسی و سطحی سینمای ایران را برداشته بود و خوشبختانه بعد از انقلاب هم چراغ سینمای مستن همچنان برافروخته ماند و ما امروز شاهد نسل جدیدی از فیلمسازان جوانی مانند مهرداد اسکویی، محسن استاد علی و دیگر دوستانی هستیم که آثار بسیار درخشانی خلق کرده‌اند، بنابراین سینمای مستند ما کارکرد قابل دفاع‌تری نسبت به سینمای داستانی دارد.»

طالبی‌نژاد درباره برگزاری جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین گفت: «من با برگزاری جشنواره به صورت آنلاین کاملا مخالف هستم چون جشنواره فقط تماشای فیلم نیست، ارتباط‌ها برقرار می‌شود انسان‌ها باهم معاشرت می‌کنند و بازار فیلم راه می‌افتد این موارد جنبی بسیار ارزشمند است. ولی کاملا موافق این هستم که فیلم‌ها به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم‌ها اکران شود، مشروط بر این‌که جامعه آمادگی این را داشته باشد که هزینه کند تا در فضای آنلاین فیلم مستند تماشا کند.»

پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت، از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه با دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

۵۷۵۷

کد خبر 501709

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: جشنواره سینما حقیقت سینمای مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزاری جشنواره سینما حقیقت جشنواره سینماحقیقت جشنواره ها سینمای مستند طالبی نژاد فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۹۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای سام کلانتری

جایزه بهترین مستند چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو به «رخ» ساخته سام کلانتری از ایران اهدا شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم در مسکو با اهدای جایزه سنت جرج طلایی به فیلم «شرم» محصول مکزیک و قطر به کار خود پایان داد. جایزه سنت جرج نقره‌ای بهترین کارگردانی به همراه دو جایزه جنبی جایزه نت پک [شبکه ارتقای سینمای آسیا]و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «آه سرد» ساخته ناهید عزیزی صدیق از ایران اهدا شد.


چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو (MIFF) کار خود را به پایان رساند.

نیکیتا میخالکف رئیس جشنواره با اشاره به این که «هشت روز جشنواره، با نمایش ۲۴۰ فیلم از ۵۶ کشور، ۳۸۰ نمایش در ۹ سینما، ۳۹ هزار تماشاگر و بیش از ۷٫۵ هزار مهمان و حضور بیش از ۱۶۰۰ نماینده رسانه برگزار شده است، برپایی این دوره جشنواره را حاصل یک عملکرد خوب ارزیابی کرد.

برنده جایزه بزرگ سنت جرج طلایی این دوره جشنواره، میگل سالگادو کارگردان مکزیکی با فیلم «شرم» محصول مکزیک و قطر بود. این درام داستان دو نوجوان است که توسط یک باند خلافکار اسیر می‌شوند. یکی از آن‌ها می‌میرد، دومی موفق به فرار می‌شود، اما او با خود مبارزه می‌کند و نمی‌تواند به بستگان دوستش در مورد مرگ خود بگوید. کارگردان فیلم پس از دریافت جایزه گفت: «ما این فیلم را درباره معضل بسیار جدی حضور و مشارکت جوانان در باند‌های خلافکار و جنایتکار ساختیم که در مکزیک با آن مبارزه کرده‌ایم و هنوز هم می‌جنگیم.

جایزه سنت جرج نقره‌ای بهترین کارگردانی به همراه دو جایزه جنبی جایزه نت پک [شبکه ارتقای سینمای آسیا]و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «آه سرد» ساخته ناهید عزیزی صدیق از ایران اهدا شد.
او هنگام دریافت جایزه گفت: حضور در این سالن برای من افتخار بزرگی است. از هیئت داوران جشنواره بسیار سپاسگزارم.

جایزه بهترین بازیگر مرد به خوان رامون لوپز برای «شرم» اهدا شد؛ و ماریکه بیکیرش بازیگر فیلم آلمانی «شلیمازل» جایزه بهترین زن را دریافت کرد.
همچنین جایزه نقره‌ای سنت جرج به فیلم «دروغگو» ساخته یولیا تروفیمووا در مسابقه «پرومیز روسیه» رسید.
سرگئی اورسولیاک کارگردان روسی به دلیل کمک به پیشرفت سینما جایزه ویژه سنت جرج دریافت کرد.

هیئت داوران فیلم «شریک‌ها» ساخته خوزه ماریا فلورس کارگردان اسپانیایی را به عنوان بهترین فیلم کوتاه معرفی کردند. جایزه بهترین فیلم مستند «رخ» ساخته سام کلانتری از ایران اهدا شد.

همچنین جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم «نیروانا» به کارگردانی آصف اسلام از بنگلادش رسید. این فیلم صامت سیاه و سفید شبیه یک آلبوم عکس، داستان سفر درونی سه شخصیت را روایت می‌کند.

در مراسم اختتامیه شخصیت‌های مشهور سینما و فرهنگ روسیه از جمله بازیگران سرگئی گرماش و ماکسیم استویانوف، بازیگران زن اکاترینا ولکووا و اولسیا سودزیلوسکایا، کارگردانان الکسی اوچیتل و سرگئی اورسولیاک، نویسنده الکساندر تسیپکین حضور داشتند. سازندگان و بازیگران فیلم سینمایی «تندر اصلی: بازی» که فیلم اختتامیه جشنواره شد نیز معرفی شدند.

این جشنواره در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد که آن را به دومین جشنواره قدیمی فیلم جهان پس از رویداد ونیز تبدیل کرد. در سال ۱۹۹۵ اعلام شد که جشنواره فیلم سالانه می‌شود، اگرچه در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ برگزار نشد، اما از سال ۱۹۹۹، MIFF هر سال برگزار می‌شود.

چهل و ششمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو (MIFF) از ۱۹ تا ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) در پایتخت روسیه برگزار شد.

دیگر خبرها

  • دومین برنامه‌ سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت 
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای سام کلانتری
  • سپاه پاسداران جان می‌دهد تا عزت ایران و ایرانی باقی بماند
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»