Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@22:34:41 GMT

اولین شماره ماهنامه «اندیشه آینده» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۱۰۳۰

اولین شماره ماهنامه «اندیشه آینده» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر؛ اولین شمارۀ ماهنامۀ «اندیشۀ آینده» با موضوع بررسی یک گروه اجتماعی به نام «NEET» منتشر شد. این نشریه رسالت خود را بررسی موضوعات اجتماعیِ نوپدید معرفی کرده و در تلاش است تا علاوه بر بدل کردن مسائل اجتماعی به دغدغۀ عمومی، راهی نیز به بررسی‌های سیاستی در ایران داشته باشد و از مقام توصیف مسائل، فراتر رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع شمارۀ اول این ماهنامه، یک گروه اجتماعی تحت عنوان NEET است که به رغم توجه جدی به این موضوع در منابع انگلیسی زبان، کمتر در زبان فارسی به این موضوع پرداخته شده است. NEET مختصر واژگان «Not in Employment, Education or Training» است که به جوانانی اطلاق می‌شود که با وجود قرار داشتن در سن فعالیت اقتصادی، نه کار می‌کنند، نه درس می‌خوانند و نه مهارت خاصی می‌آموزند. به باور بسیاری از جامعه‌شناسانی که این مسئله را در ایران مورد ارزیابی قرار داده‌اند، این جمعیت چند میلیونی در ایران، یکی از مهم‌ترین گروه‌های نوپدید در ایران است که به آن‌ها هیچ توجهی نشده است و قلت ادبیات نظری و دانشگاهی پیرامون آنان نیز ناشی از همین عدم توجه عمومی به آنان و وضع‌شان است.

طبق گفته دست اندرکاران این نشریه، یکی از تلاش‌های اندیشۀ آینده، نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر به زیست سوژه و جهان اوست. بدین معنا که با ارج‌نهادن به ادبیات کارشناسی و تلاش برای استفادۀ هرچه بیشتر از آن، این نشریه یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های خود را نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر به زیست‌جهانِ سوژه می‌داند و رویکردهای مردم‌نگاری البته به اقتضای فرم رسانه‌ای استفاده کرده است.

در همین راستا در شمارۀ اول نشریۀ اندیشۀ آینده، شش مصاحبه با شش جوان که هر یک از طریقی و به دلیلی در وضعیت NEET قرار دارند، انجام شده است که هر کدام از این جوانان با توجه به خاستگاه اقتصادی خود، تلاش می‌کنند تا بی‌واسطه و بدون پرده‌پوشی، با خبرنگاران ماهنامه گفت و گو کنند. از جوانی که چند صد میلیون در ماه پول توجیبی دارد، تا پسری ۲۵ ساله که با کمتر از ۱۰۰ هزار تومان در ماه روزگاز می‌گذراند. از پسری که به حمایت مالی خانواده‌اش برای علافی خود می‌بالد تا جوانی ۳۰ ساله که از راه رفته خود پشیمان است و آینده را با عینک امید می‌بیند.

براساس این گزارش، در این شمارۀ ماهنامۀ «اندیشۀ آینده» تلاش شده است تا این گروه نوپدید از زوایای مختلفی مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. به همین منظور علل پیدایی NEET از منظر اقتصادی در گفتگو با حسین راغفر و سید سعید ملک‌الساداتی به بحث گذاشته شده است. احمد نقیب‌زاده نیز در گفتاری کوشیده است تا نسبت میان NEET و لمپنیسم را به صورت تاریخی شناسایی کند. موسی عنبری نیز نسبت میان این گروه با روستا و توسعۀ روستایی را مورد بحث قرار داده است و احمدرضا اصغرپور به همین مسئله در نسبت با آموزش و تبعات بالا رفتن این شاخص در کشور پرداخته است. همچنین محمدتقی کرمی و محسن بدره در این شماره نسبت میان NEET و جنسیت را مورد بحث قرار دادند. حسین ایمانی هم از مسئلۀ فقر و ارتباط آن با پیدایی و استمرار قرار گرفتن در وضعیت NEET در این شمارۀ اندیشۀ آینده صحبت کرده است. در همین زمینه سید جواد حسینی نیز با تاکید بر اعتراضات سیاسی اخیر در جامعۀ ایران، تلاش کرده است تا این مفهوم و مصادیق آن در جامعۀ ایران را مورد ارزیابی قرار دهد.

وضعیت این شاخص در کشورهای دیگر و به صورت خاص حوزۀ اسکاندیناوی نیز موضوع گفتگوی دیگر این شماره با «بیورن هالشتاین» استاد دانشگاه «وید» نروژ است. مجید سلیمانی، صادق پیوسته، ریحانه نادری‌نژاد، امیر خراسانی، آسیه شریعتمدار و مرتضی افقه نیز هر یک در یادداشت‌ها و گفتارهایی کوشیده‌اند تا از منظر خود به بررسی NEET بپردازند.

شمارۀ اول ماهنامۀ اندیشۀ آینده، به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی احمد نادری و سردبیری متین محجوب از امروز روی پیشخوان مطبوعات کشور، در دسترس عموم قرار گرفته است.

کد خبر 5353344

منبع: مهر

کلیدواژه: معرفی نشریات جامعه شناسی حسین راغفر جوانان هفته کتاب هفته کتاب و کتاب خوانی ترجمه رونمایی کتاب معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی تازه های نشر روز جهانی فلسفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفاع مقدس جنگ تحمیلی انتشارات سوره مهر اکبر قولی فلسفه اندیشۀ آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۱۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، امام جمعه موقت خرم‌آباد، در جلسه استانی ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) لرستان، گفت: امام خمینی (ره) نه تنها برای مسلمانان بلکه برای جهانیان و آزادگان الگو است.
حجت‌الاسلام بهروز شمسی‌فر افزود: امام خمینی (ره) نه تنها به ایران و ایرانی هویت داد بلکه به اسلام هویت داد و اسلام و مسلمانان را شخصیت بخشید.
شمسی‌فرگفت: کسی را پیدا نمی‌کنیم که مدیون امام نباشد، جایگاهی که مراجع، علما و حوزه‌های علمیه پیدا کردند را مدیون امام هستند، بنابراین بزرگداشت این امام هرچه باشکوه‌تر باشد بُردی برای جهان اسلام و ایران است، به ویژه بعد از عملیات وعده صادق این مراسم بیشتر به زیر ذره‌بین می‌رود.
امام جمعه موقت خرم‌آباد گفت: همه باید تلاش کنیم این مراسم از نظر کمی و کیفی باشکوه برگزار شود.
سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات‌اسلامی استان لرستان نیز گفت: امام خمینی (ره) نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان به اندیشه‌های دینی و ذهن‌های بیدار هویت بخشید.
حجت‌الاسلام احمدرضا غلامی افزود: این اندیشه ظلم ستیزانه امروز بیش از هر زمان دیگری جهانی شده و نمونه آن حرکت معنادار دانشجویان آمریکایی در حمایت از مردم فلسطین است که به‌خوبی ثابت می‌کند اندیشه امام در سراسر جهان گسترش یافته است.
 وی در ادامه با اشاره به ویژه برنامه‌های سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) عنوان‌کرد: سلسله نشست‌های تبیینی جهت بازشناسی اندیشه‌های حضرت امام (ره) توسط اساتید حوزه و دانشگاه در سطوح مختلف برنامه ریزی شده و اجرا خواهد شد.
حجت الاسلام غلامی در پایان گفت: در روز چهاردهم خرداد نیز مراسم عمومی با حضور اقشار مختلف مردم برگزار و نظیر این مراسم در همه شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه استان برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • از بازیگوشی در رشد کودک تا بیزبیز فراموش‌کار در رشد نوآموز
  • فراخوان اولین سالانه تبادل عکس ایران منتشر شد
  • اولین واکنش آتیلا حجازی به حضورش در باشگاه استقلال + عکس
  • رونمایی از نشان صادراتی GTS Plus سمنان
  • ذهن آمریکااندیش
  • اولین عکس از درب طلای حرم امام رضا (ع) منتشر شد
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • بررسی آراء و اندیشه های علامه مصباح یزدی در حوزه تعلیم و تربیت
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه برگزار می شود
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۷/ اکسپو در «خانه امن»