Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بسیاری از کلانشهر‌های ایران طی دهه‌های اخیر رفته رفته به شبکه ریلی ایران متصل شدند، اما استان پهناور فارس با دارا بودن ظرفیت‌های اقتصادی، کشاورزی و صنعتی بسیار کماکان تا اواخر دهه ۸۰ از این زیرساخت بسیار ضروری در توسعه بهره‌مند نبود.

استان فارس از نظر جمعیت چهارمین استان بزرگ کشور به شمار می‌رود و به دلیل اینکه کریدور به شمال به جنوب و برعکس است از این رو باید در تمامی حوزه‌ها به ویژه حمل و نقل دارای ظرفیت‌های بسیاری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا در خرداد ۱۳۸۸ سوت قطار در ایستگاه راه آهن شیراز شنیده شد و انتظار ۸۰ ساله اهالی پایان یافت هرچند که در ابتدای ورود این ناوگان به فارس حرف و حدیث‌های فراوانی در زمینه استاندارد پایین خط ریلی ایجاد شده در فارس در زبان‌ها افتاده بود.

طی ۱۰ سال گذشته حدود ۵۰۰ کیلومتر ریل آهن در این استان به بهره برداری رسیده که ظرفیت حمل حدود ۵۰۰ هزار مسافر و ۳۵۶ هزار تن بار در سال را دارد. در حال حاضر راه آهن فارس از مبدا شیراز به دو مقصد پایتخت و مشهد مقدس قطار دارد، اما همچنان استان فارس همچنان با عقب ماندگی‌های زیادی در این حوزه دست و پنجه نرم می‌کند.

از چند سال قبل بود که موضوعات مختلفی پیرامون راه اندازی خطوط ریلی از استان فارس به دیگر نقاط کشور مطرح شد که از آن جمله می‌توان به راه آهن شیراز - گل گهر و شیراز - بوشهر اشاره کرد که فقط در حد حرف باقی مانده است.

خط ریلی شیراز- گل گهر از پروژه‌های کلانی است که ساخت آن حوالی سال ۱۳۹۰ آغاز شده و الان بیش از سه سال است که تعطیل شده است.

این خط ریلی از ایستگاه راه آهن گل گهر سیرجان در استان کرمان واقع در محور راه آهن بافق - بندرعباس انشعاب گرفته و در ادامه از قطروئیه شهرستان نی ریز، استهبان، فسا و سروستان عبور خواهد کرد و در نهایت با خط ریلی در حال احداث شیراز-عسلویه-بوشهر متصل می‌شود.

راه آهن شیراز-عسلویه-بوشهر نیز یکی دیگر از پروژه‌های در حال احداث فارس است که با هدف جابه جایی مسافر و کالا قرار بود ساخته شود. طول مسیر راه آهن شیراز-بوشهر ۴۳۷ کیلومتر است که ۳۱۰ کیلومتر آن در فارس و مابقی در استان بوشهر قرار دارد.

این مسیر ریلی در استان فارس از راه آهن مرودشت شروع می‌شود و در ادامه از ایستگاه‌های رحمت آباد، ایزدخواست، فتح آباد، کوار، فیروزآباد، فراشبند، اهرم (Ahram) به بوشهر منتهی خواهد شد.

در حالی که حمل و نقل و خطوط راه آهن یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه به شمار می‌رود و استان فارس یکی از استان‌های استراتژیک کشور است از این رو انتظار می‌رود به این موضوع به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های استان توجه شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت خطوط ریلی در استان فارس بیان کرد: استان فارس یکی از استان‌های مهم و استراتژیک کشور در تمامی ابعاد است و از نظر جمعیت نیز عنوان چهارمین استان کشور را به خود اختصاص داده است.

علیرضا پاک فطرت افزود: با وجود این همه ظرفیت و اینکه استان فارس از سمت جنوب به بنادر و دریا متصل می‌شود، اما همانگونه که دیده می‌شود در حوزه حمل و نقل به ویژه خطوط ریلی از استان‌های بسیار کوچک‌تر کشور هم محروم‌تر است.

توسعه خطوط ریلی فارس در حد شعار باقی مانده است

او با اشاره در این سال‌ها مسئولان برای راه اندازی خطوط ریلی در استان فقط شعار داده اند، ادامه داد: ماهم به عنوان نمایندگان مردم آنگونه که باید به وظایف خود عمل نکرده ایم و راه اندازی خطوط ریلی در استان فارس در حد حرف و شعار باقی مانده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید پرسید که راه آهن شیراز - بوشهر به عنوان یکی از مهمترین خطوط ریلی استان فارس به کجا رسیده و در چه وضعیتی است، سرنوشت راه آهن شیراز - بندرعباس به کجا رسید؟

او گفت: متأسفانه استان فارس در بحث خطوط ریلی وضعیت بسیار نامناسبی دارد به گونه‌ای که میانگین خطوط راه آهن در استان فارس از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است از این رو ضروری است دیگر به جای شعار دادن و حرف زدن ساکت بمانیم و تا زمانی که کاری نکرده ایم اینقدر شعار ندهیم.

پاک فطرت ادامه داد: راه آهن شیراز - بوشهر بعد از چهار سال همچنان بلاتکلیف مانده است و باید پرسید چرا از سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده نمی‌شود؟ در حالی که این موضوع بسیار مهم و اساسی استو اگر سرمایه گذاران پای کار بیایند بسیاری از مسائل و مشکلات حل می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزایای توسعه خطوط ریلی توضیح داد: به طور حتم اگر استان فارس در حوزه حمل و نقل ریلی توسعه یابد دیگر نیازی به جابه جایی بار با کامیون با هزینه‌های آنچنانی به بوشهر و برعکس از بوشهر به فارس نیست و از این طریق می‌توان در تمامی حوزه‌ها از جمله هزینه حمل و نقل و مستهلک شدن جاده‌ها جلوگیری کرد.

عقب ماندگی حق مردم فارس نیست

او با بیان اینکه این همه عقب ماندگی حق مردم استان فارس نیست، اظهار کرد: خطوط ریلی فقط مربوط به یک شهر نیست، استان فارس ۱۸ نماینده دارد و باید تمامی نمایندگان دست به دست هم برای به سرانجام رساندن این موضوع تلاش کنند و از رئیس جمهور و وزرای مربوطه موضوع را پیگیری کنند.

پاک فطرت افزود: از رئیس جمهور انتظار می‌رود که به استان فارس توجه ویژه‌ای در تمامی حوزه‌ها به ویژه حمل و نقل و خطوط ریلی داشته است.

نماینده مردم استهبان، نی‌ریز و بختگان با اشاره وضعیت خطوط ریلی گفت: استان فارس یکی از استان‌های مهم کشور به شمار می‌رود و با وجود اینکه حمل و نقل و خطوط ریلی یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های توسعه به شمار می‌رود این استان از داشتن حداقل‌ها محروم است.

فرهاد طهماسبی ادامه داد: در حالیکه استانی مثل آذربایجان غربی از سالیان قبل از انقلاب به خطوط راه آهن مجهز بود استان فارس همچنان اندر خم یک کوچه است از این رو باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود و به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی از سوی تمامی مسئولان و نمایندگان مجلس پیگیری شود.

تعطیلی پروژه راه آهن شیراز- گل گهر

او به راه آهن شیراز- گل گهر اشاره کرد و گفت: این پروژه نزدیک به سه سال است که به دلیل کمبود اعتبار به طور کامل تعطیل شده است در حالی که در بخشی از قطعات پیشرفت ۶۰ تا ۷۰ درصدی داشته است و هم اکنون زیر ساخت‌های اولیه این پروژه هم در حال نابودی است.

نماینده مردم استهبان، نی‌ریز و بختگان با تاکید بر اینکه باید از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذرای در این پروژه دعوت کرد، ادامه داد: در این راستا با وزارت راه و شهرسازی و برخی از سرمایه گذاران هماهنگی‌هایی شده است

او گفت: سرعت عمل بالا درجا به جایی بار و مسافر و همچنین پایین بودن هزینه این جابه جایی‌ها از جمله موارد مهمی است که دربحث حمل و نقل باید مورد توجه باشد. گر بخش حمل و نقل ناقص و با مشکل مواجه باشد، زمینه برای رشد و توسعه سایربخش‌ها هم فراهم نمی‌شود.

منبع:مهر
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پروژه های ریلی فارس واگن اقتصاد تعطیلی و رکورد شمار می رود سرمایه گذاران استان فارس ریلی در استان استان فارس راه آهن شیراز نماینده مردم حمل و نقل خطوط ریلی خط ریلی گل گهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۵۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مربی تیم جوانان: فوتبال پایه برای نتیجه گرفتن نیست

به گزارش "ورزش سه"، استان فارس و فوتبال شیراز با حضور تیم فجر شهید سپاسی همیشه در تاریخ فوتبال کشورمان، یکی از استان‌های کلیدی به شمار می‌رود و در بحث استعدادیابی همواره بازیکنان شیرازی زیادی در لیگ برتر فوتبال ایران در قامت بازیکنان پرسپولیس و استقلال توپ زده‌اند. 

حتی در گزارشی که پیش‌تر در ورزش سه در رابطه با بحث اصالت بازیکنان لیگ برتری منتشر شده بود، استان فارس پس از چهار استان مازندران، خوزستان، تهران و گیلان، پنجمین استان در زمینه تعداد بازیکنان لیگ برتری محسوب می‌شد که نشان از فوتبالی بودن این استان است.  

اکنون در شرایطی که بحث استعدادیابی برای ساخت نسل جدید فوتبال ایران در اولویت قرار گرفته، حسین عبدی سرمربی تیم ملی جوانان که در مدت اخیر توانسته اتفاقات درخشان زیادی را برای نسل جدید رقم بزند درباره وضعیت کنونی فوتبال این استان گفت: شیراز همیشه معدن استعداد بوده و این موضوع در فوتبال بیش از پیش هم بوده. اگر به گذشته نگاه کنید، در گذشته که ما فوتبال بازی می‌کردیم و از همان شروع فوتبال در ایران، یکی از پایگاه‌های استعدادیابی فوتبال همین استان فارس و شیراز بوده. خیلی از استان‌ها تیم در لیگ نداشتند، اما شیراز پای ثابت لیگ برتر بود. به عقب باید برگشت و از گذشته درس بگیریم و ببینیم چگونه این اتفاقات می‌افتاد.

او ادامه داد: باید خودمان را آپدیت کنیم و تیم‌های بهتری داشته باشیم. من نصیحتم به مربیان این است که حتما نتیجه برنده شدن نیست، نتیجه یعنی آینده‌ای بهتر برای جوانان خودمان و جوانان شیراز!

عبدی در پایان تاکید داشت: ما یک ملت هستیم با فرهنگ‌های متفاوت و نتیجه‌ای که می‌خواهیم این است که توسعه فوتبال و بالندگی این ورزش را در همه جا ببینیم. یک بازخورد از عقب بگیریم و به گذشته برگردیم تا ببینیم این اتفاق به درستی افتاده یا نه. اگر این کیفیت و رابطه انسانی بین مربی، بازیکن و تیم‌ها فارغ از نتیجه و برد و باخت شکل نگرفته باشد یعنی اشتباه رفتیم. من دوست دارم وقتی بازی در رده‌های سنی تمام می‌شود همه آدم‌ها دست بزنند و خوشحال باشند. در نهایت آینده برای این بچه‌ها خواهد بود و باید تلاش کرد این بچه‌ها قوی باشند. باید ماحصل این لیگ‌ها این باشد که تیم ملی قوی و خوبی داشته باشیم که این یک استراتژی قوی در تمام دنیاست.

دیگر خبرها

  • رکود طرح‌های زیرساختی‌های خراسان شمالی در چهار سال گذشته
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • بررسی پروژه‌های ریلی از جمله خط‌آهن سریع‌السیر تهران-مشهد
  • این پهپاد به کنترل ترافیک در شیراز کمک می کند ؛ روش شناسایی خودروهای متخلف | ویدئو
  • بررسی مجدد پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو تهران
  • مربی تیم جوانان: فوتبال پایه برای نتیجه گرفتن نیست
  • سرانجام پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو تهران
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به به سلیاک
  • انتصاب مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس
  • از اجرای ۱۲۰ پروژه تا افتتاح یک باغ بانوان طی دو ماه آینده در منطقه ۵ شیراز