Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از وزارت دفاع روسیه، شویگو وزیر دفاع روسیه عصر سه شنبه در گفت و گوی تلفنی از «استپان پاپیکیان» و «ذاکر حسنوف» همتایان خود در کشور‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان، خواست تا از تشدید تشدید در مرز خودداری کنند.

در این پیام آمده است: «وزیران دفاع سه کشور در مورد تشدید وضعیت در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نزدیکی کوه کیلیسالی گفتگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
شویگو از هر دو طرف خواست تا اقدام‌هایی را که باعث تشدید اوضاع می‌شود، متوقف کنند.

اتهام‌های ایروان و باکو به همدیگر در مورد شروع تنش‌های جدید

بر اساس اطلاعیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، نیرو‌های نظامی ارمنستان در محور‌های «کلبجر» و «لاچین» دست به «اقدام‌های تحریک آمیز گسترده» علیه نیرو‌های جمهوری آذربایجان زدند و عملیات نظامی را با هدف تصرف برخی نقاط مرزی در این محور‌ها اجرا کردند.

بر اساس این اطلاعیه، نیرو‌های نظامی اضافی ارمنستان به مناطق مرزی «باسارکچر» و «قاراکیلسه» این کشور منتقل شدند و به پاسگاه‌های نظامی جمهوری آذربایجان واقع در شهرستان‌های آزاد شده کلبجر و لاچین حمله کردند که بر اثر آن دو نظامی جمهوری آذربایجان، زخمی و خساراتی به این پایگاه‌ها وارد شده است.

وزارت امور خارجه ارمنستان روز سه شنبه در بیانیه‌ای با یادآوری اینکه تهاجم آذربایجان به خاک ارمنستان تلفات انسانی به همراه داشته است، ادامه داد: این حمله ادامه سیاست طرف جمهوری آذربایجانی برای اشغال مناطق ارمنستان است.

در این بیانیه ازجامعه جهانی، روسیه، سازمان امنیت و همکاری اروپا و گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و سران این گروه خواسته شده است که به اقدام‌های نظامیان باکو واکنش نشان داده و برای جلوگیری از تکرار آن اقدام کنند.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان دیروز (دوشنبه) در جلسه شورای امنیت این کشور اعلام کرد که نیرو‌های جمهوری آذربایجان ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان ماه) جاری وارد خاک ارمنستان شدند و "آرشاک کاراپتیان " وزیر دفاع این کشور نیز به همین دلیل برکنار شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به سخنان نخست وزیر ارمنستان مبنی بر ورود نظامیان آذربایجانی به خاک این کشور، اعلام کرد که نیرو‌های جمهوری آذربایجان در قلمروی سرزمین‌های خود مستقر هستند.

«لیلا عبدالله اوا» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیرو‌های ارمنستان را به انجام اقدام‌های تحریک آمیز در روز‌های اخیر در محور‌های دریاچه قاراگل شهرستان آزاد شده " لاچین " و نیز در شهرستان دیگر آزاد شده " کلبجر" و به اتش بستن مواضع واحد‌های ارتش جمهوری آذربایجان در این محور‌ها متهم کرد.

روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا روز گذشته (دوشنبه) با صدور بیانیه مشترکی در رابطه با تنش به وجود آمده در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز نگرانی کردند.
در چند روز اخیر تنش و نقض آتش بس میان نیرو‌های نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در برخی نقاط مرزی دو کشور گزارش شده است.

به گزارش ایرنا، هر دو طرف یکدیگر را متهم به آغاز این تنش و درگیری در مرز می‌کنند. گفته می‌شود یکی از دلایل عمده این شرایط پیش آمده، اختلاف نظر طرفین در خصوص تحدید حدود و تعیین مرز‌ها در برخی نقاط مرزی دو کشور است.

پس از جنگ ۴۴ روزه سال گذشته و امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان درباره پایان این جنگ، موضوع تحدید حدود و تعیین مرز‌ها بعنوان یکی از مسایل عمده میان ارمنستان و جمهوری آذرربایجان در دستور کار قرار گرفت.

جمهوری آذربایجان با تاکید بر این که، در دوره اشغال ۳۰ ساله سرزمین‌های این کشور برخی مناطق مرزی آن نیز از سوی ارمنستان تصرف شده است، خواستار تعیین مرز‌ها میان دو کشور بر اساس نقشه‌های باقی مانده از شوروی سابق می‌باشد. باکو در عین حال ارمنستان را به طفره رفتن از مذاکرات در این زمینه و تلاش‌های برای به تاخیر انداختن این مساله متهم می‌کند.
آمریکا، فرانسه و روسیه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاسیس شده در سال ۱۹۹۲ میلادی ویژه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را بر عهده دارند.
روسای گروه مینسک از طرفین خواستند تا فورا گام‌های مشخصی برای کاهش تنش بردارند و از لفاظی‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند و به طور کامل تعهدات خود را مطابق بیانیه سه جانبه سال گذشته روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در باره پایان جنگ و سایر توافق‌های آتش‌بس را اجرا کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: طرح جهش تولید مسکن مسعود فیاضی فاطمه اسدی زلزله جنوب ایران زلزله سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه جمهوری آذربایجان و ارمنستان طرح جهش تولید مسکن مسعود فیاضی فاطمه اسدی زلزله جنوب ایران زلزله سازمان امنیت و همکاری اروپا نخست وزیر ارمنستان جمهوری آذربایجان محور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۶۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان

رئیس پارلمان ارمنستان اعلام کرد: من به موضوع خرید گاز از جمهوری آذربایجان بسیار مثبت نگاه می‌کنم و فکر می‌کنم. ایروان آماده است تا در مورد خرید و فروش گاز با باکو گفتگو کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های جمهوری آذربایجان، آلن سیمونیان، رئیس پارلمان ارمنستان گفت که ایروان آماده است تا در مورد خرید و فروش گاز با باکو گفتگو کنند.

سیمونیان تأکید کرد: من به موضوع خرید گاز از آذربایجان بسیار مثبت نگاه می‌کنم و فکر می‌کنم ما باید در مورد این موضوع بحث کنیم.

رئیس پارلمان ارمنستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز بخشی از گازی که ارمنستان از روسیه خریداری می‌کند از طریق جمهوری آذربایجان می‌آید. من مطمئن هستم که طبق قرارداد اگر از روسیه به آن‌ها برسد و سپس به اروپا برود، همان گاز در کل به ما می‌رسد.

آلن سیمونیان خرید گاز از جمهوری آذربایجان و ایران از طریق این خط لوله را گزینه بسیار خوبی می‌داند.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان نیز احتمال خرید گاز آذربایجان توسط ارمنستان در آینده را رد نکرد.

رئیس‌جمهور آذربایجان در 23 آوریل در نشست بین‌المللی «COP29 و چشم‌انداز سبز برای آذربایجان» در دانشگاه ADA در این باره صحبت کرد.

علی‌اف تاکید کرد: امروزه ما تقریباً 100 درصد نیاز گاز گرجستان را پوشش می‌دهیم. حجم عرضه هر سال در حال افزایش است و فکر می‌کنم به 3 میلیارد مترمکعب رسیده است. با توجه به اینکه قیمت گاز برای گرجستان مطلوب است، به طور بالقوه ارمنستان قادر به خرید گاز آذربایجان خواهد بود. البته با توجه به نزدیکی و زیرساخت‌ها، چنین همکاری طبیعی خواهد بود.

به گفته علی‌اف، چنین همکاری‌هایی پس از عادی‌سازی روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان و امضای معاهده صلح امکان‌پذیر است.

آکوپ واردانیان، معاون وزیر اداره ارضی و زیرساخت ارمنستان، که در مجمع بین‌المللی «جاده ابریشم» تفلیس در اکتبر 2023 شرکت کرد، خرید گاز ارمنستان از جمهوری آذربایجان را در آینده رد نکرد و گفت: ارمنستان پس از حل اختلافات سیاسی بین دو کشور آماده خرید گاز از آذربایجان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • شولتز: توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان