Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@00:07:20 GMT

گچ بری مدرن؛ هنری با چاشنی خلاقیت

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۶۴۲۱

گچ بری مدرن؛ هنری با چاشنی خلاقیت

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، گچ، یک ماده معدنی فراوان است که از میلیون‌ها سال پیش به دلیل تبخیر آب دریاچه‌های شور و دریا‌های سطحی و کم عمق به صورت لایه‌های رسوبی تشکیل شده است.

شواهد نشان می‌دهد که قدمت برخی از آثار گچی به جا مانده در فلات آناتولی و سوریه به ۹ هزار سال قبل باز می‌گردد و ثابت شده است که تمدن‌های سومری، آشوری، مصری، یونانی و رومی که در سرزمین‌های نزدیک به هم حکومت می‌کردند قطعا با یکدیگر تعامل داشته و از آن به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معروف‌ترین و مهمترین موارد کاربرد سنگ گج در آن دوران ساخت زیور آلات و مجسمه‌هایی از جنس آلبسترن که نوعی سنگ گج نیمه شفاف بوده و احتمالا نام آن از نام شهر آلابسرون مصر گرفته شده است، در تمدن‌های کهن نیز نوعی گچ استفاده می‌شده که امروزه ما آن را آلاباستر می‌نامیم؛ تندیس‌های بزرگ گاو‌های بالدار متعلق به تمدن آشوری که از همین سنگ ساخته شده است امروزه در شهر لندن موجود است.

بیشتر بخوانید

گچ بری مدرن؛تابلو‌هایی که چشم هر بیننده‌ای را به تماشا وادار می‌کند+فیلم قدمت یک هزار و ۵۰۰ ساله استفاده از گچ در مصر

استفاده بشر از سنگ گچ به عنوان اندود گچی و جهت سفید کاری دیواره مقبره‌ها به بیش از پنج هزار سال پیش در کشور مصر می‌رسد که با حرارت دادن سنگ گچ در کنار آتش آن را به پودر تبدیل نموده و سپس با مخلوط نمودن پودر حاصله با آب برای روکش آجر و سنگ استفاده می‌شده.

مصری‌ها، یک هزار و ۵۰۰ سال قبل نیز از گچ برای پوشاندن سطوح داخلی دیوار‌های اهرام ثلاثه استفاده کرده اند درون اهرام مصر بر روی سطوح صاف و سفید گچی دیوار نگار‌های شکوهمندی با نقش سربازان مصری، ارابه‌های جنگی، خدایان، حیوانات و پرندگان موجود است مصری‌ها در ۶۰۰ سال قبل هاون گچی نیز داشته اند.

ماده‌ای ایده آل برای ایجاد عناصر معماری داخلی

قرن‌هاست گچ خود را به عنوان ماده ایده آل برای ایجاد عناصر معماری داخلی از جزئیات پیچیده و ظرافت طراحی اثبات کرده است. گچ را می‌توان به هر شکل قابل تصور قالب زد و امکاناتی برای طراحی نامحدود فراهم کرد.

استحکام بالا و دوام فوق‌العاده باعث شده است، گچ به انتخاب طراحان و معماران برای قالب‌های معماری داخلی تبدیل شود. گچ بری در طرح و مدل‌های مختلف سال‌ها است که در فرهنگ‌های مختلف به کار برده می‌شود و امروزه نیز همچنان به قوت خود باقی است.

گچ بری مدرن چیست؟

شاید در نگاه اول گچ بری تنها برای فضا‌های لوکس و تاریخی مورد استفاده قرار گیرد، اما در واقع امروزه گچ بری مدرن جایگاه خاصی در دکوراسیون داخلی باز کرده و یکی از پر طرفدارترین تزئینات برای سقف‌ها و فضا‌های داخلی محسوب می‌شود، البته استفاده از این سبک هنر در زمان‌های گذشته معایبی داشته است که امروزه تمامی آن‌ها رفع شده است و هرکسی می‌تواند برای تزئین دکور و طراحی داخلی خود از این سبک معماری استفاده کند.

با گذشت زمان، امروزه با ورود مکانیزم‌های جدید و مدرن ساخت و ساز آپارتمان‌ها و ساختمان‌ها یا شرکت‌های ساختمانی از گچ بری مدرن پیش ساخته یا طراحی آن برای دکور داخلی و معماری آن استفاده می‌شود.

استفاده از چاشنی خلاقیت در هنر گچ بری مدرن

خلاقیت‌های هنرمندانه، گچ بری‌های سنتی را به تابلو‌هایی تبدیل کرده است که چشم هر بیننده‌ای را به تماشا وادار می‌کند.

شبیه این کارگاه آموزشی را شاید کمتر دیده باشید جایی که در آن گچ رایج در ساختمان سازی ماده اصلی ساخت آثار مختلف و مدرن است.

تابلو‌های نقش برجسته هنری که با وجود نوظهور بودن در کشور جای خود را در دکوراسیون داخلی منازل باز کرده است.

خانم رحیمی هنرمند و مربی گچ بری مدرن گفت: این هنر ۲۰ سال است که وارد کشور شده، ولی هنوز در فرهنگ و ارشاد اسلامی یا فنی و حرفه‌ای تعریفی از آن نشده است.

او که معلم بازنشسته است ۵۰ هنرجو در شهرکرد دارد و دست ساخته‌های خود را در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی عرضه کرده است.

رحیمی افزود: اساتید هنری به او پیشنهاد داده اند که این شیوه را به سمت و سوی رئال ببرد.

به گفته این هنرمند: علاقمندان تنها با ۳۰۰ هزار تومان می‌توانند متریال و مواد اولیه این هنر را تهیه کنند.

شاگردانش می‌گفتند علاقه و عشق به این کار موجب شده تا با همراهی خانم رحیمی بتوانند آموز‌ش ها را در کمترین زمان ممکن ببینند.

زهرا حسینی  یکی دیگر از هنرمندانی است که در این حرفه فعالیت می کند و درباره قدمت گچ بری مدرن می گوید: نقش برجسته از کشور روسیه آمده و حدود ۱۰ سال است که در ایران رونق پیدا کرده است.

او افزود: گچ بری مدرن هم خانواده سفالگری است و سفال هم نوعی نقش برجسته است، ولی با گل رس انجام می‌شود.

گچ بری مدرن؛ هنر‌ی وابسته به معماری

گچ بری مدرن از جمله هنر‌های وابسته به معماری است و در هر دوره‌ای از زمان شکل و طرح خاص مختلفی داشته است که در طی گذشت سال‌ها طرح‌ها و نقش آن تغییر نموده و سبک گچ بری مدرن به وجود آمد؛ برای زیباتر کردن طرح داخلی منازل خود و معماری آن می‌توانید از سبک هنر گچ بری مدرن برای سقف و دیوار منزل خود استفاده کنید.

ایجاد طرحی شگفت انگیز و خاص با گچ بری مدرن

شما می‌توانید با توجه به سبک دکوراسیون داخلی که برای پذیرایی خود در نظر دارید از انواع گچ بری سقف مدرن و سنتی برای طراحی سقف پذیرایی تان استفاده کنید؛ اضافه کردن لوستر‌های مدرن و لامپ‌های زیبا و جذاب می‌تواند مدل سقف پذیرایی شما را به طرحی شگفت انگیز و خاص تبدیل کند و حس رویایی و رمانتیکی را برای همه اهل خانه بوجود آورد.

استفاده از گچ بری مدرن جلوه خاصی به منازل می‌دهد. این هنر در ساختمان ها، ادارات، هتل‌ها و... کاربرد فراوانی دارد که هنرمندان با ذوق به خوبی این اشکال را به اجرا گذاشته و شکل‌هایی مانند نور مخفی که در سالن‌های پذیرایی، لابی‌ها و... اجرا می‌کنند شکل‌های دیگری از قبیل باکس، باند، ستون، آرک و اپن و انواع ابزار‌های گلویی، قاشقی، فیتیله، تسمه، لبه نور مخفی، تو خالی وجود دارد.

طراحی دکوراسیون با سبکی مدرن/ با ویژگی‌های گچ بری مدرن آشنا شوید

در سبک مدرن می‌توان یک دیوار را قاب بندی ساده استفاده کرد و برای سقف می‌توان از گچ بری‌های مدرن استفاده کرد. در ذهن افراد بسیاری از گچ بری، تصویری از یک دیوار و یا سقفی است که با تزئینات گچی به شکل بته جقه، گل و مرغ و یا هر طرح کلاسیک دیگری شکل می‌گیرد.

درست است که هنر گچ بری متعلق به سالیان گذشته است و از آن در طراحی داخلی امکان بزرگ و عمومی مانند کاخ‌ها، کلیساها، معابد، مساجد، موزه‌ها، سالن‌های مترو و... استفاده می‌شد و با فکر کردن به آن یک دکوراسیون داخلی کلاسیک اروپایی یا کلاسیک ایرانی متصور می‌شود، ولی گچ بری هم مانند هر هنر دیگر سیر تحول خود را در طول زمان طی کرده است و اکنون در جایی قرار دارد که می‌توان از آن بهره برداری‌های زیادی از جمله گچ بری مدرن نیز داشت.

فرق تابلو برجسته و گچ بری مدرن در چیست؟

گچ بری مدرن یا کنده کاری روی گچ، هنری است که با دو روش منفی کاریر (هجاری) و مثبت کاری با استفاده از گچ خلق می‌شود که در ایران جایگاه خاص و ارزشمندی به دلیل تاریخ دارد. ویژگی اصلی گچ بری در دکوراسیون داخلی، شکل پذیری، قدرت چسبندگی، کلاسیک و رنگ پذیری آن است.

ایجاد نقوش ظریف، گل و برگ و طرح‌های هنری تنها از عهده یک متخصص در زمینه گچ بری ساخته است. گچ کاری و گچ بری یکی از سرویس‌های پر تقاضا در هوم سرویز است.

انواع گچ بری که در دوران تاریخی مختلف رایج شده که برجسته‌ترین آن‌ها شامل: نقش برجسته با گچ، گچ بری زبره، گچ بری برهشته، مشبک، لایه‌ای نقش برجسته یک اثر هنری است که به روش مثبت کاری بر روی سطوح مختلفی انجام می شود. نقش برجسته یکی از تکنیک‌های ساخت سفال است.

اگر شما به دنبال گروه و افرادی هستید تا کار گچ بری مدرن را به خوبی و مطابق با سلیقه شما انجام دهند، به شما پیشنهاد می‌شود از گروه‌ها و شرکت‌های مشغول در این زمینه، یکی را برگزینید.

گزارش از عرفانه نعمتیان سامانی

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماده معدنی تبخیر آب دکوراسیون داخلی نقش برجسته گچ بری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۶۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسان مدرن اولیه تک‌شاخ سیبری را دیده بود

تک‌شاخ سیبری در آخرین روزهای حیات خود در کنار نئاندرتال‌ها و انسان‌های مدرن اولیه زندگی کرده بود.

به گزارش العربیه فارسی، تک‌شاخ سیبری کرگدنی عظیم‌الجثه با وزنی بالغ بر ۳.۵ تن و یک شاخ عظیم روی بینی‌اش در استپ‌های روسیه، قزاقستان، مغولستان و شمال چین پرسه می‌زد. محققان برای اولین بار سلول‌های بنیادی این جانور را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که این حیوان آخرین بازمانده یک خانواده منحصر به فرد کرگدن است.

دانشمندان متوجه شدند که اجداد تک‌شاخ سیبری بیش از ۴۰ میلیون سال پیش از اجداد تمام کرگدن‌های زنده جدا شدند. این باعث می‌شود نسبت تک‌شاخ سیبری با کرگدن سفید آفریقایی امروز دورتر از نسبت انسان با میمون باشد.

شواهد ژنتیکی جدید نتایج پژوهش‌های قبلی که نشان می‌داد تک‌شاخ سیبری از بستگان بسیار نزدیک کرگدن پشمالوی منقرض‌شده و کرگدن زنده سوماترایی است را رد می‌کند.

محققان با بررسی ۲۳ نمونه استخوان تک‌شاخ سیبری موفق به تاریخ‌یابی آن‌ها شدند، و تأیید کردند که این گونه حداقل تا ۳۹۰۰۰ سال پیش و احتمالاً حتی تا ۳۵۰۰۰ سال پیش زنده مانده است. این بدین معناست که تک‌شاخ سیبری در آخرین روز‌های حیات خود در کنار نئاندرتال‌ها و انسان‌های مدرن اولیه زندگی کرده بود.

دانشمندان همچنین متوجه شدند که به‌رغم باور عمومی، محتمل‌ترین عامل انقراض تک‌شاخ سیبری نه فعالیت‌های انسانی که تغییرات اقلیمی بوده است. به نظر می‌رسد که این جانور با آغاز عصر یخبندان در اوراسیا به شدت متضرر شده باشد.

در آن زمان کاهش شدید دما منجر به یخ‌زدگی گسترده سطح زمین شد، که علفزار‌های بزرگی که تک‌شاخ سیبری از آن‌ها تغذیه می‌کرد را به شدت کوچک کرد و منجر به گرسنگی کشیدن و در نهایت مرگ این جانور شد.

دیگر خبرها

  • رباح ماجر: مسی نه، کرویف قله خلاقیت فوتبال است!‏
  • ویدئو| روش مدرن بازداشت توسط پلیس آمریکا
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • خلاقیت در طراحی کیک تولد با ویندوز 11 (فیلم)
  • آدم ربایی با چاشنی رمز ارز
  • کوالالامپور؛ خواهر مدرن اما سنتی اصفهان
  • افتتاح تعاونی شکوفایی خلاقیت در شیروان
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد (فیلم)
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد | ویدئو
  • انسان مدرن اولیه تک‌شاخ سیبری را دیده بود