Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@23:22:23 GMT

۳ شهر در استان بوشهر کتابخانه ندارند!

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۷۱۴۳

ایسنا/بوشهر سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: شهرهای بوشکان، بادوله و چاه مبارک شهرهای بدون کتابخانه هستند و منتظر هستیم که در آینده‌ای نزدیک اعتبار لازم برای ساخت کتابخانه در این شهرها تخصیص بیابد.

عباس نعمتی در نشست با اهالی رسانه به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: شعار هفته کتاب امسال «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» است و تاکید اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم معطوف به خانواده‌ و اعضای نوجوان و خردسال است که با کتاب و مطالعه بیش از پیش مانوس شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با اشاره به درخشش کتابداران و کتابخوانان جوان و نوجوان بوشهری در میان برگزیده‌های کشوری در هفته کتاب تصریح کرد: در آیین ملی روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که در تالار وحدت تهران برگزار شد، از کلثوم عالی‌پور، مسئول کتابخانه عمومی شهدای سپاه در بخش پیک کتاب به‌عنوان برگزیده کشوری مورد تجلیل قرار گرفت. در بخش نوآوری در تحویل منابع، از لیلا رستمی مسئول کتابخانه عمومی امام رضا (ع) گورک سادات به‌عنوان برگزیده ملی قدردانی شد. همچنین در این مراسم از داود حیدری عضو کتابخانه عمومی شهید حسینی صفت رودفاریاب به‌عنوان عضو خردسال برتر کشور و مصطفی بیننده، عضو کتابخانه عمومی حجت‌الاسلام محسنی جمی شهر جم‌ به‌عنوان عضو برتر نوجوان کشور تقدیر و تجلیل شد.

وی به وضعیت استان بوشهر در چهار شاخص اصلی بر اساس سند توسعه (هدف‌گذاری ۱۴۰۰) اشاره کرد و افزود: در شاخص منابع، باید در سال ۱۴۰۰ نسبت به پارسال ۱۱.۴ درصد رشد داشته باشیم و به یک میلیون و ۶۱۰ هزار نسخه برسد که وضعیت موجود ما یک میلیون و ۴۰ هزار نسخه کتاب است و در واقع ۶۵ درصد هدف‌گذاری محقق شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با اشاره به وضعیت عضویت (شاخص دیگر) کتابخانه‌های عمومی استان گفت: کرونا باعث‌شده تا فعالیت کتابخانه‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو شود، این در حالی است که رشد ۹.۳ درصدی تعداد اعضا برای کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در سال جاری مد نظر است؛ یعنی تعداد عضو پیش‌بینی شده در سال جاری باید ۶۱ هزار نفر باشد ولی اکنون اعداد اعضای کتابخانه‌های استان ۴۰ هزار و ۷۷۰ عضو است که ۶۷ درصد از هدف‌گذاری موردنظر تاکنون محقق شده است.

نعمتی با بیان اینکه در تعداد کتابخانه‌ها نیز افزایش ۶.۳ درصدی در سال جاری پیش بینی شده‌است، تصریح کرد: باید به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، بایستی ۹ کتابخانه داشته باشیم؛ طبق این پیش‌بینی باید تعداد کتابخانه‌های استان ۱۱۰ کتابخانه باشد که اکنون ۷۶ کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی داریم.

به گفته وی، در شاخص سرانه کتاب نیز افزایش ۱۰ درصدی پیش‌بینی شده است؛ یعنی به ازای هر ۱۰۰ نفر باید ۱۳۳ نسخه کتاب موجود باشد که الان به ازای هر ۱۰۰ نفر باسواد، ۱۴۴ نسخه و به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت کل استان ۸۹ نسخه کتاب وجود دارد که ۸۵ درصد کتاب برای افراد باسواد و ۶۶ درصد برای کل جمعیت هدف‌گذاری شده است.

نعمتی به شاخص سرانه کتابخانه‌ هم اشاره و تصریح کرد: بر اساس شاخص سرانه کتابخانه‌های عمومی، در سال ۱۴۰۰ سرانه کتابخانه‌های عمومی استان باید ۶.۳ درصد نسیبت به سال گذشته رشد داشته و به‌ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۹ کتابخانه موجود باشد. به این معنا که به ازای هر ۱۰۰ نفر باسواد ۸۶ کتابخانه عمومی و به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت کل ۱۱۰ کتابخانه عمومی در استان وجود داشته باشد. در حال حاضر سرانه کتابخانه‌های عمومی استان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر باسواد ۸.۳ کتابخانه عمومی و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کل ۶.۵ کتابخانه عمومی وجود دارد. در مجموع ۷۶ کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی در استان وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر یادآور شد: شهرستان‌های دشتستان، بوشهر و تنگستان بیشترین تعداد عضویت را دارند که به خاطر فعالیت‌های انجمن کتاب و حمایت شهرداری‌های این مناطق است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های استان تنها ۱۵ درصد از تعهدات خود را به کتابخانه‌های عمومی پرداخت کرده‌اند، گفت: شهرداری‌های بوشهر و خورموج در پرداخت سهم نیم درصدی از درآمدهای خود به کتابخانه‌های عمومی بیشترین مشارکت را داشته‌اند و شهرداری برازجان کمترین همکاری را داشته و در واقع هیچ کمکی به کتابخانه‌ها نکرده است.

نعمتی با بیان اینکه با وجود کمبودها و مشکلاتی که در زمینه زیرساخت‌های کتابخانه‌های استان داریم، با همین تعداد کتابخانه، فضا، کتاب و کتابدار، توان خدمت به هفت برابر تعداد اعضای فعلی را داریم، افزود: هم‌اکنون برای همکاری با هر نهاد و دستگاهی برای توسعه و گسترش کتابخانه‌های عمومی آمادگی لازم را داریم. تا بتوانیم فرهنگ کتاب و کتابخوان را در استان بیش از پیش ترویج کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از ساخت سه پروژه کتابخانه جدید در دوراهک، آبدان و دویره خبر داد و افزود: کتابخانه دوراهک الان ۵۰ درصد رشد فیزیکی دارد در صورت بهره‌برداری، ۵۸۰ متر مربع به فضای کتابخانه‌ای استان افزوده می‌شود. کتابخانه آبدان هم ۵۰ درصد رشد فیزیک داشته و با اضافه شدن این کتابخانه، ۵۰۰ متر مربع به سرانه کتابخانه‌های عمومی استان افزوده می‌شود. کتابخانه دویره هم یک کتابخانه روستایی است که با رشد فیزیکی ۳۰ درصدی همراه است و در صورت بهره‌برداری، ۳۰۰ متر مربع به فضای کتابخانه‌ای استان اضافه می‌شود.

وی به شهرهای بدون کتابخانه استان اشاره و تصریح کرد: شهرهای بوشکان، بادوله و چاه مبارک شهرهای بدون کتابخانه هستند و منتظر هستیم که در آینده‌ای نزدیک اعتبار لازم برای ساخت کتابخانه در این شهرها تخصیص بیابد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر همچنین به حوزه‌هایی که با استقبال بیشتر اعضا و امانت‌گیری آن‌ها مواجه شده، اشاره کرد و گفت: به‌ترتیب حوزه‌های ادبیات، دین، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، علوم محض، علوم کاربردی، هنر و سرگرمی، کلیات و زبان بیشترین میزان استفاده از سوی اعضای کتابخانه‌های استان را داشته‌اند.

نعمتی در پایان گفت: با وجود اینکه کرونا شرایط بدی بر کشور حاکم کرد ولی از سال ۹۹ تا کنون در بستر فضای مجازی فعالیت‌های فرهنگی متعددی از سوی کتابخانه‌های عمومی استان شامل ۲۵۴۹ معرفی کتاب، ۱۹۲۵ برنامه مناسبتی، ۹۶۳ برنامه کودک، ۶۹۲ نمایشگاه کتاب، ۳۰۰ مسابقه فرهنگی، ۲۶۶ نشست کتابخوان، ۱۳۳ کارگاه آموزشی، ۱۰۹ جلسه مطالعاتی، ۲۱ جلسه نمایشنامه‌خوانی، ۲۳ نشست نقد و رونمایی از کتاب، ۸ نشست شعرخوانی و... برگزار شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کتابخانه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر سرانه کتابخانه های عمومی کتابخانه های استان ازای هر ۱۰۰ نفر ازای هر ۱۰۰ کتابخانه عمومی سرانه کتاب نفر جمعیت هدف گذاری پیش بینی هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۷۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود- در دل یک مرکز تجاری جایی که انتظار نمی‌رود، بهشتی از 161 هزار یار مهربان تو را فرامی‌خواند. باغی از کتاب‌ها که می‌توانی رایگان امانت بگیری.

محمد رحیم شربت ملکی زمانی کتابفروشی داشت. اما اتفاقی موجب شد عطوفت انسانی را ارجح دانسته و کتاب را از دنیای داد و ستد پول و زر به دنیای تبادل اندیشه و عشق بکشاند.

در گفتگویی که از وی در فضای مجازی موجود است می‌گوید زمانی که می‌دیدم کسی به کتابخانه مراجعه می‌کند و قدرت خرید ندارد، متأثر می‌شدم. دنبال فکری بودم که بتوانم کتاب را به دست کتاب‌خوان واقعی برسانم.این بود که ماجرای استتثنایی‌ترین کتابخانه ایران زمین شکل گرفت.

آقای ملک مدتی بعد از ماجرای مراجعات افراد به کتابفروشی این مجموعه را تبدیل به کتابخانه‌ای جهت امانت کتاب کرد. برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره پدر و مادرش و ایجاد چرخه‌های دانش افزایی و مطالعه، باغ کتاب ملک در مرکز تجاری ولنجک متولد شد. مالک این مجموعه حتی برای اینکه میزبان خوبی باشد در سال 75 مرکز کارشناسی و در سال 81 مدرک کارشناسی ارشد خود از رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی را ضمیمه بینش متعالی خود ساخت.

131 هزار کتاب در گردش

این مجموعه که همنشینی 161 هزار کتاب است در طول زمان با همت مردم توسعه یافته است و امروز گفته می‌شود، نیمی‌از کتاب‌ها اهدایی خود مردم است. در وضعیت فعلی نیز حدود 131 هزار کتاب از تعداد کل کتاب‌ها در سراسر ایران و در شهرها و روستاها در گردش بوده و امانت در دست مردم است.

کتاب‌ها تا چندی پیش حتی به صورت موضوعی نیز قفسه‌بندی نشده بود و مخاطب با ورود به این ملک، با دریایی از کتاب‌ها مواجه می‌شد و باید می‌گشت تا الماسی که به سراغش آمده پیدا کند.  با قفسه‌بندی موضوعی بازدید‌ها بیشتر هم شده است.

موضوعاتی از جمله منطق، فلسفه، ادبیات، ادیان و مذاهب، کودک و نوجوان، زبان‌های خارجی، شعر، ادبیات و رمان و حتی کتاب‌های درسی دیده می‌شود و اینطور نیست که کتاب‌ها کیفیت لازم را نداشته باشد بلکه مردم با شور و اشتیاق بهترین و حتی کمیاب ترین کتاب‌های خود را به این مجموعه اهدا می‌کنند.

ببرید و 6 ماه بعد برگردانید

نه تنها در این کتابخانه فهرست جستجوی کتاب نیست بلکه مقوله‌ای به نام عضویت نیز وجود خارجی ندارد. در باغ بهشت کتاب به روی همه گشوده است و از 10 صبح لغایت9 شب در تمامی ‌روزهای هفته در خدمت علاقه‌مندان است. حتی قفسه‌ای در خارج از کتابفروشی با هزاران کتاب تعبیه شده که در صورت تعطیلی کتابخانه علاقه‌مندان بتوانند از آن جا کتاب خود را تهیه کرده و دست خالی نروند.

این مجموعه بر اساس اعتماد و رفاقت بنا شده و برای امانت کتاب‌ها هیچ مدرکی و حتی نام نویسی وجود ندارد. مراجعان کتاب‌ها را می‌برند و در صورتی که ساکن تهران باشند تا 6 جلد و در صورتی که از شهرستان‌ها آمده باشند تا 8 جلد می‌توانند کتاب با خود ببرند.

اما به گفته فعالان این کتابخانه، مردم اغلب کتاب‌ها را بر گردانده و حتی کتاب هم برای هدیه می‌آورند. شعار باغ کتاب ملک این است که اگر قادر نبودید کتاب را برگردانید حداقل به فرد دیگری برسانید تا او نیز مطالعه کند و گردش مطالعه برقرار بماند.

افرادی که در داخل ایران سکونت دارند می‌توانند کتاب‌های امانی را تا 6 ماه در نزد خود نگه دارند و افرادی که خارج از کشور هستند تا یک سال می‌توانند کتاب‌ها را در اختیار داشته باشند.

می‌توان گفت در وضعیتی که سه هزار و 741 باب  کتابخانه عمومی در کشور فعال است، باغ کتاب ملک به سادگی با ایجاد فضایی از دوستی و نشاط و اعتماد متقابل بیش از کتابخانه‌های عمومی ‌بازدید و مراجعه کننده داشته است و جالب آنکه هیچگاه نیازی به ارائه گزارش از عملکرد خود نداشته و در شبکه‌های اجتماعی محور اصلی را تقدیر از اهداکنندگان  کتاب و چهره‌های اهل قلم و خود مردم قرار داده است.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم