Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنچه که از گذشته های دور، همواره ساکنان مناطق مختلف را به هم ارتباط می دهد، راههای مواصلاتی است که از این طریق، تبادلات مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره انجام می‌شود و بدین ترتیب مناطق مختلف دارای سکنه، از حالت جزیره‌ای خارج و ارتباطشان با دیگر نقاط برقرار شد.

پیمودن راه نیز در گذشته، با توجه به نوع و شرایط مسیر و راههای هر منطقه، با امکانات موجود در اختیار ساکنان آنها، انجام می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 چهارپایان، در این میان بیشترین  سهم را در پیمایش راه داشتند. شتر از دیر باز برای مسیرهای کویری و طولانی مناسبتر از بقیه چهارپایان بود و دلیش هم تاب آوری این حیوان، در مقابل تشنگی در مسیرهای خشک و بی آب بود. چهارپایانی مانند اسب و... هم از پس مسیرهای صعب العبور و مناطق کوهستانی، بر می‌آمدند.

با گذشت زمان و توسعه بیش از پیش مناطق، نیاز به ایجاد راههای ارتباطی با شرایط بهتر و ایمن‌تر، موجب ساخت راه، در بین مناطق شد و بدین ترتیب رفته رفته به راههای ارتباطی بین سکونتگاه‌های مختلف، از جمله روستاها و شهرها اضافه شد.

در عصر حاضر بر هیچ کس پوشیده نیست که با پیروزی انقلاب اسلامی و روی کارآمدن نظام جمهوری اسلامی، مردم از ثمرات و دستاوردهای آن در بخش‌های مختلف از جمله آب، برق، راه و ... بهره‌مند شده اند.

 در این میان اما به جرات می توان گفت که راه، شاید همانند آب که مایه حیات است، از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار باشد. چرا که اگر راه‌های ارتباطی وجود نداشته باشد عملا توازن ارتباطات و تبادلات مختلف، بهم می خورد.اگرچه راههای اصلی و فرعی بسیاری هم در این مدت ساخته شده است، اما با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با وجود تلاش‌های بسیار در دولت‌های مختلف، بعضی از نقاط کشور اما، همچنان از محرومیت‌ در مواردی به ویژه در حوزه راه رنج می‌برند که استان زنجان هم از این امر مستثنی نیست.

شهرستان های ایجرود و ماهنشان در استان زنجان، از جمله مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، به ویژه در حوزه راه هستند که از نبود خطوط ارتباطی مناسب و قابل قبول، رنج می برند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.بسیاری از راه‌های ساخته شده نیز، در اثر رفت و آمد های مکرر ماشین های سنگین و حامل مواد معدنی از معادن مستقر در این نواحی، آسیب جدی دیده اند.

 در ساخت و سازهای جدید هم به خاطر مشکلات مالی، کار به کُندی پیش می رود و پیشرفت آن خیلی محسوس نیست.

به عنوان نمونه کارساز نبودن اعتبارات قطره‌چکانی پروژه راههای مواصلاتی زنجان - بیجار و زنجان - دندی - تکاب و عدم اهتمام به احداث خط واصل راه آهن تهران - تبریز به همدان – سنندج، از جمله مشکلاتی است که توجه مسئوولان ذیربط را می‌طلبد.

اگرچه ساخت راههای مواصلاتی زنجان- بیجار و  زنجان- دندی- تکاب، بعد از سفر رهبر معظم انقلاب به زنجان در سال ۱۳۸۲ تعریف و آغاز شد، اما همچنان در انتظار توجه مدیران و مسوولان مربوطه برای به سامان رسیدن است.

محور زنجان ‐ دندی سالیانه در مسیر تردد حدود ۵ هزار کامیون و تریلی حامل مواد معدنی است 

 سید مرتضی خاتمی نماینده شهرستان‌های ماهنشان و ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق، در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در حالی  که بعضی از  محورهای اصلی در ایجرود و ماهنشان،  از ۵۰ سال قبل و با مختصات راه روستایی ساخته شده است، اعتبارات پروژه اما، قطره چکانی بود.

وی با تاکید بر اینکه محور زنجان ‐ دندی سالیانه در مسیر تردد حدود پنج هزار کامیون و تریلی حامل مواد معدنی است که موجب افزایش مخاطرات جاده ای و تخریب محور شده است، افزود: با پیگیری‌های انجام شده در دوره گذشته مجلس، در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی معادن، تفاهم‌نامه‌ای بین ایمیدرو (سازمان صنایع معدنی ایران) و وزارت راه و شهرسازی، برای تسریع در تکمیل راه زنجان -دندی- تکاب، امضاء شد.

خاتمی تصریح کرد: بر این اساس مقرر شد با پرداخت مبالغ نقدی و اولویت پرداخت اولیه از طرف ایمیدرو و آورده سهم راه و شهرسازی به همان میزان، این طرح به نتیجه برسد.

 این نماینده مجلس، با بیان اینکه این تفاهم‌نامه بالاخره اجرایی شد و تاکنون نزدیک به ۴۵۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه مذکور اختصاص یافته است، گفت: پس از آن بود که اعتبارات معمول این پروژه، برای پروژه‌ راه زنجان - بیجار اختصاص پیدا کرد و پروژه زنجان - دندی هم  عمدتاً از محل اعتبارات ایمیدرو  و راه و شهرسازی تامین و شروع شد.

خاتمی با اشاره به اینکه در حال حاضر این مسیر در سه قطعه متفاوت تعریف شده است، افزود: عملیات اجرایی قطعه دوم بعد از ترک پیمان یک پیمانکار به شرکت آبرود شمال سپرده شده و بقیه  مسیر هم ابتدا دست شرکت کاراکتر بود، اما ۹ کیلومتر از آن به خاطر گرانی اقلام فهرست بهاء، از تعهدات کاراکتر خارج شد.

وی البته این را هم گفت که در حال حاضر این ۹ کیلومتر، در آستانه پیمان سپاری است و قسمت باقیمانده تا نزدیکی دندی و همچنین آنتن امیرآباد‐ماهنشان هم در تعهد شرکت کاراکتر است.

 نماینده مردم ماهنشان و ایجرود  در مجلس، از بهره برداری قطعه ای از محور زنجان - بیجار تا حدفاصل زرین آباد هم  خبر داد و گفت:  شرکت عمران نیرو، قطعه بعد از زرین آباد را عهده دار است و مشغول عملیات اجرایی است که امیدواریم با  تامین اعتبار، سرعت گیرد.

خاتمی افزود: قطعه بعدی این محور هم بعد از قطعه مورد تعهد عمران نیرو، تا انتهای حوزه استحفاظی زنجان و ابتدای حوزه کردستان است که برای پیمان‌سپاری آماده سازی می شود.

وی با تاکید بر اینکه راههای مواصلاتی محور توسعه بخش‌ها و شهرستان ها هستند، افزود: راههای مواصلاتی ضمن اینکه ارتباط ما را با استان های مجاور به خوبی برقرار می کنند، امکان ارائه خدمات گسترده تر در شهرستان ها، رونق گردشگری، سهولت در انتقال محصولات کشاورزی، زراعی، معدنی و سایر دستاوردهای شهرستان ها را هم فراهم می‌کنند.

 اگر پروژه ها بسرعت عملیاتی نشوند، با افزایش سرسام آور هزینه ها مواجه خواهیم شد

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود، با بیان اینکه متاسفانه در همین ۲ هفته گذشته، حدود یک سوم مبلغ کل، به قیمت هر تن آسفالت اضافه و از هشت میلیون به ۱۱ میلیون رسیده است،گفت: با توجه به اینکه این اتفاقات وضعیت را پیچیده تر می کند، خواسته ما این است که دولت برای  تثبیت قیمت ها تدبیر و اقدام اساسی داشته باشد، چون اگر پروژه ها به سرعت عملیاتی نشوند، با افزایش سرسام آور هزینه ها، مواجه خواهیم شد. 

خاتمی افزود: از محل پرداخت ایمیدرو باید حدوداً ۲۰۰ میلیارد تومان در محور زنجان- دندی- تکاب اعتبار گذاشته شود تا به یک نتیجه مطلوب برسد.

وی از طرح خط آهن واصل  محور تهران - تبریز و همدان- سنندج که طول شهرستان ایجرود را طی کرده و به سمت بیجار می رود، نیز بعنوان یک طرح اساسی برای استان نام برد و گفت: این طرح، متروکه بود که در دوره گذشته مجلس آن را احیا کردیم که مطالعات آن تمام شده و ردیف پایداری پیدا کرده است که امیدوارم در سفر ریاست جمهوری به زنجان برای آن اعتباری در نظر گرفته شود.

پروژه ها، گاهی تحت الشعاع مسائلی از قبیل ترجیحات سیاسی بر نظریات کارشناسی، قرار گرفته و ترک پروژه اتفاق می افتد. 

این نماینده مجلس، با اشاره به اینکه این طرح در مجموع بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: خط ریلی یکی از مطمئن ترین و کم هزینه ترین راههای ارتباطی است و این خط نیز  چون در مسیر صنایع پتروشیمی،  فولاد و سیمان قرار دارد، حائز اهمیت است چون توجیه اقتصادی ( بالای ۸۰ درصد) و حمل مسافر قابل توجهی دارد.

خاتمی با اظهار تاسف از اینکه این پروژه اگرچه در سطوح کارشناسی‌ وزارت راه و شهرسازی، از اولویت بسیار بالایی برخوردار است، اما ترک شده بود، گفت: اعتبارات مورد نیاز این نوع پروژه ها، گاهی تحت الشعاع مسائلی از قبیل ترجیحات سیاسی بر نظریات کارشناسی، قرار گرفته و ترک پروژه اتفاق می افتد.

عدم تخصیص اعتبارات کافی و بموقع و نیز تاخیر در تخصیص قیرهای یارانه ای است

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان هم با اشاره به اینکه  دربخش راههای اصلی، مهمترین پروژه در شهرستان ایجرود، احداث باند دوم پروژه زنجان _ بیجار  است، گفت: عملیات اجرایی  این پروژه در حال حاضر، در قالب سه قطعه  در حال اجراست،که قطعه اول و دوم(ب) آن، در سالهای گذشته و قطعه دوم (الف) آن، امسال به بهره برداری می رسد و به این ترتیب، از زنجان تا زرین آباد،  بطول ۳۶ کیلومتر،چهاربانده کامل می‌شود.

مسعود بیات‌منش افزود: ادامه پروژه در قالب قطعه سه هم اکنون فعال است که پنج کیلومتر از این قطعه هم تا پایان سال مالی ۱۴۰۰  آسفالت می شود.

وی مهمترین چالش در احداث راهها، عدم تخصیص اعتبارات کافی و به موقع است که بخشی از توان پیمانکاران را می گیرد، همچنین تاخیر در تخصیص قیرهای یارانه ای باتوجه به محدودیت های جوی استان زنجان، از مهمترین چالشهای بخش احداث راهها است. اگرچه، پیمانکاران ما فعال هستند ولی وجود این مشکلات، بخشی از انرژی ما را می گیرد.

مطالبات ۲۰ میلیاردی پیمانکاران  و مشکل تامین قیر از جمله مشکلات پروژه زنجان - بیجار است  

محمدحسن عباسی رییس راه و شهرسازی شهرستان ایجرود و ماهنشان هم در خصوص پروژه زنجان -  بیجار به خبرنگار ایرنا گفت: قطعه اول این پروژه از زنجان تا پلیس راه بود که به بهره‌برداری رسیده است و قطعه دوم هم از پلیس راه به سمت ایجرود در دست احداث است، که تا ۲ هفته دیگر آنگونه که پیمانکار قول داده است، در صورت مساعد بودن شرایط جوی، آسفالت و به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: در صورتی که عملیات اجرایی به همین ترتیب پیش رود، از زنجان تا ایجرود، به طول ۳۶ کیلومتر و به صورت چهار بانده کامل، به بهره برداری می رسد.

عباسی، قطعه سوم را بعد از ایجرود و به طول  ۱۵ کیلومتر، عنوان کرد و گفت: این قطعه در دست پیمانکار و در دست عملیات اجرایی است.

رییس راه و شهرسازی شهرستان ایجرود و ماهنشان، مطالبات ۲۰ میلیارد تومانی پیمانکاران و نیز مشکل تامین قیر را از جمله مشکلات پروژه  عنوان کرد و افزود: بعد از بهسازی، آماده بهره برداری می شود که اگر قیر موردنیاز پروژه آماده باشد، معطلی نداشته و سریعتر به بهره برداری می رسد.

عباسی تاخیر در بهره برداری از این محور را، نبود قیر عنوان و تصریح کرد: نماینده مجلس می تواند در مجلس یا در سفر رییس جمهوری، اعتبار مورد نیاز برای تامین قیر را بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در بخش ماهنشان هم ۲ قطعه داریم که اخیرا پیمان سپاری شده و در حال عملیات اجرایی است، گفت: قطعه سوم هم در دست پیمان سپاری شرکت کاراکتر است.

رییس راه و شهرسازی شهرستان ایجرود و ماهنشان، خاطرنشان کرد: که اغلب اعتبارات این ۲ قطعه، از مرکز مدیریت می شود.

برچسب‌ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری زنجان پروندهٔ خبری استان زنجان میزبان دهمین سفر استانی رییس‌جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی زنجان بهره برداری می رسد ایجرود و ماهنشان راههای مواصلاتی شهرستان ایجرود عملیات اجرایی راه و شهرسازی پروژه زنجان استان زنجان پیمان سپاری شهرستان ها محور زنجان پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۱۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع ترکیدگی خط انتقال آب شرب مجتمع روستایی نازک شهرستان پلدشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،مدیر امور آب و فاضلاب پلدشت از رفع ترکیدگی خط انتقال آب شرب مجتمع روستایی نازک این شهرستان خبر داد.   حسین علی نژاد اظهار داشت: خط انتقال آب شرب روستای نازک پلدشت که آب شرب شهر نازک و ۸ روستای تحت پوشش را تامی می‌کند دچار ترکیدگی شده بود که با تلاش پرسنل اتفاقات رفع و مجدداً آب شرب مشترکین این روستا برقرار شد.

دیگر خبرها

  • کشف ۳۰۸ قطعه شی تاریخی چندهزارساله در چالوس
  • ۸۵ درصد نمایندگان پست با گوشی هوشمند توزیع مرسوله می‌کنند
  • افزایش شاخص راه‌های روستایی بیجار در دستورکار است
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • رفع ترکیدگی خط انتقال آب شرب مجتمع روستایی نازک شهرستان پلدشت
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • واگذاری ۱۱۰۰ قطعه زمین نهضت ملی مسکن به متقاضیان گنابادی
  • راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان