Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:52:40 GMT

معاون وزیر جهاد کشاورزی: کشاورزی کشور متحول می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۴۵۷۵

معاون وزیر جهاد کشاورزی: کشاورزی کشور متحول می‌شود

محمدمهدی برومندی روز چهارشنبه در حاشیه همایش ملی زعفران در گناباد در گفت و  گو با خبرنگاران افزود: در برنامه تحولی که توسط وزارت جهاد کشاورزی و دولت سیزدهم تدوین شده است به بسیاری از دغدغه های صاحب نظران و دست اندرکاران این حوزه و تولید کنندگان بخش کشاورزی پاسخ داده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس سند تحول بخش کشاورزی، باید همه تصمیم گیری های این بخش در سطح کشور پیوست تحقیقاتی و علمی داشته و دارای آمایش سرزمینی باشد و تولیدات این بخش متناسب با ظرفیتهای خاص منطقه ای انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید محصولات مختلف بخش کشاورزی در کنار رفع نیاز مردم، با رویکرد تجاری و متناسب با نیازهای بازارهای هدف صادراتی تولید شود.

برومندی با اشاره به اینکه کشور ما در تولید همه میوه ها، به جز چند میوه گرمسیری، به خودکفایی رسیده است، گفت: ۴۰۰ میلیون دلار طی سال گذشته صرف واردات موز به کشور و ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای واردات چند میوه گرمسیری هزینه شده و حال آنکه کشور ما قابلیت های خوبی برای تولید این محصولات دارد و تنها چابهار و سواحل مکران ما، همانند گلخانه بزرگی، مستعد تولید این نوع میوه ها هستند و می توانند نیاز کشور را برطرف کنند.

وی گفت: از مجموع ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی بخش کشاورزی در سال گذشته، بالغ بر ۳.۲ دهم میلیارد دلار مربوط به بخش باغبانی بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: ایران به دلیل شرایط خاص اقلیمی خود، جزو مناطق خشک و نیمه خشک است و تامین آب همواره به عنوان مهمترین مشکل و محدودیت در بخش کشاورزی مطرح بوده و میزان متوسط بارندگی سالانه کشور کمتر از ۲۴۰ میلی متر است.

وی افزود: علاوه بر کمبود منابع آبی، تبخیر از مسائل و مشکلات مهم بخش کشاورزی ما است و تنها در استان خرسان رضوی از مجموع ۲۱ میلیارد مترمکعب بارش و منابع آبی در طول سال، بالغ بر ۱۵ میلیارد مترمکعب تبخیر می شود.

ششمین همایش ملی زعفران ۲۶ و ۲۷ آبان ماه به میزبانی مجتمع آموزش عالی گناباد در حال برگزاری است.

در این همایش مسوولان و صاحبنظرانی در سطوح مختلف ملی و استانی و از جمله معاون وزیر و تعدادی از مدیران تابعه وزارت جهاد کشاورزی، اعضای شورای ملی زعفران، اساتید برتر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی استانهای مختلف در حوزه زعفران و اساتید برتر حوزه اقتصاد کشور شرکت دارند. 

۸۶ هزار هکتار از مجموع ۱۰۵ هزار هکتار کشتزار زعفران ایران مربوط به استان خراسان رضوی است که در این میان گناباد با سه هزار و ۵۰۰ هکتار مزرعه زعفران، سالانه ۱۲ تن محصول تولید می کند و نیمی از زمین های زیر کشت این شهرستان به این گونه اختصاص دارد.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی محمدعلی طهماسبی کشاورزی گناباد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی گناباد جهاد کشاورزی بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۴۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران رسالت جهاد کشاورزی را تولید دانست و افزود: تولید بذر محصولات کشاورزی در استان با جدیت دنبال می شود و امسال این مشکل چندساله را رفع خواهیم کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابلسر، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در جلسه جهش تولید در دیمزارهای مازندران اظهار داشت: بحث افزایش بهره وری از اراضی کشاورزی به عنوان یک استراتژی مطرح است و هم اکنون میانگین سرانه زمین در کشور 3.2 هکتار است که اگر به کمتر از این میزان برسیم با کاهش بهره وری در اراضی مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه در واردات دانه‌های روغنی توسط واردات کنندگان  خرید محصولات داخلی با قیمت مصوب از کشاورزان انجام می‌شود تصریح کرد: بلافاصله پس از پرداخت وجه به کشاورزان  اجازه واردات به  شرکت‌ها داده می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بلوک بندی اراضی کشاورزی یکی از راهکارهای مقابله با کوچک شدن اراضی است  و اگر می‌خواهیم به بهره وری دست یابیم به صورت پهنه بندی اراضی باید مدیریت شوند.

وی، افزود: مدیریت زراعی منسجم بر اراضی کشاورزی راهی بر افزایش بهره وری مزارع به شمار می‌آید.

مهاجر اظهار کرد: نیاز داریم در مازندران  کارهای زیربنایی نظیر احداث انبارهای فنی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی انجام شود.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: درباره شرکت خدمات حمایتی و تعاون روستایی وظیفه اصلی آن تامین نهاده‌های کشاورزی نظیر کود و سم بوده که باید بر اساس رسالت اصلی عمل کنند.

بابک مومنی رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در این جلسه رسالت جهاد کشاورزی را تولید دانست و افزود: تولید بذر محصولات کشاورزی در استان با جدیت دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال این مشکل چندساله را رفع خواهیم کرد.

مومنی همچنین افزود: تامین و تولید بذر محصولات کشاورزی استان با مباشرت شرکت خدمات حمایتی پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد
  • کشاورزان خوزستانی گندم را به مراکز سرپوشیده تحویل دهند
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محور؛ نقشه راه تولیدات کشاورزی است
  • مرکز تجاری هند و ایران با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور راه اندازی شد
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود