Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@21:27:16 GMT

توافق سیاسی برای بازگشت حمدوک و آزادی زندانیان

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۴۹۱۰

توافق سیاسی برای بازگشت حمدوک و آزادی زندانیان

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، شبکه عربستانی الشرق و شبکه الجزیره به نقل از منابع سودانی گزارش دادند که بین عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی و عبدالله حمدوک، نخست وزیر سابق بر سر این سند سیاسی توافق شده است.

این منابع افزودند که سند مذکور طی ساعات آینده امضا خواهد شد.

در همین راستا، جریان «ابتکار ملی» سودان اعلام کرد که توافق بین بخش نظامی و حمدوک شامل بازگشت حمدوک به عنوان نخست وزیر و آزادی همه زندانیان سیاسی است که در جریان تحرکات اخیر توسط ارتش دستگیر شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه العربیه هم گزارش داد که این توافق در جریان دیدار عبدالله حمدوک، نخست وزیر سابق سودان و عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیروهای مسلح، در نخستین ساعات بامداد امروز یکشنبه حاصل شد تا اختلافات باقی مانده بین آنها حل شود.

طبق اعلام العربیه حمدوک تشکیل دولت شایسته سالار بدون به انزوا کشاندن طرف‌های توافق جوبا را شرطش برای بازگشت به قدرت اعلام کرده است.

این درحالی است که روز شنبه صدها تن از مردم سودان در شهر خارطوم شمال شرق پایتخت تظاهرات کردند و با ایجاد موانع و آتش زدن لاستیک‌های لاستیکی، شعارهایی علیه حکومت نظامی سر دادند.

معترضان با صدور فراخوان‌هایی سودانی‌ها را به مشارکت در تظاهرات میلیونی امروز دعوت کردند که برای چندمین بار از زمان آغاز کودتا برگزار می‌شود.

از ۲۵ اکتبر که عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان اقدام به کودتای نظامی کرده و اکثر غیرنظامیان در قدرت را بازداشت و وضعیت فوق العاده اعلام کرد، تظاهرات‌هایی علیه ارتش و با درخواست بازگشت حکومت غیرنظامی به ویژه در خارطوم، پایتخت سودان برگزار شده است .

از سوی دیگر، احمد عثمان حمزه، والی منصوب شده ایالت خارطوم، روز شنبه تصمیمی را برای تشکیل کمیسیون تحقیقاتی درباره رویدادهای تظاهرات‌های ۱۳ و ۱۷ نوامبر صادر کرد.

والی خارطوم در بیانیه‌ای کوتاه گفت که هدف این کمیته بررسی وقایع تظاهرات ۱۳ و ۱۷ نوامبر ۲۰۲۱ به ریاست "ماهر سعید مصطفی"، رئیس دادستانی عمومی است.»

در دو روز فوق الذکر، خارطوم شاهد تظاهرات اعتراض آمیز در رد تصمیمات عبدالفتاح البرهان، و خواستار بازگشت به حاکمیت غیرنظامی و دموکراتیک بود که منجر به کشته و ده ها زخمی شد.

روز شنبه کمیته مرکزی پزشکان سودان شمار کشته‌های اعتراضات ضد کودتا از آغاز را ۴۰ تن برآورد کرد.

این درحالی است که پلیس سودان مدعی است که به تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز برخورد کرده و متعهد به متفرق کردن تظاهرات «بر اساس استانداردهای بین‌المللی» است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: زلزله جنوب ایران زلزله یوسف نوری مجتهد شبستری اعتراض کشاورزان اصفهان سودان کودتا حمدوک نخست وزیر زلزله جنوب ایران زلزله یوسف نوری مجتهد شبستری اعتراض کشاورزان اصفهان عبدالفتاح البرهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۴۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: تحت فشار آمریکا توافق نمی‌کنیم

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس می‌گوید که فشار آمریکا بر این جنبش «هیچ ارزشی ندارد» و تاکید کرد هرگونه توافق برای آزادی اسرای صهیونیست باید شامل پایان دادن به جنگ غزه و آتش‌بس دائمی باشد.

به گزارش رویترز، ساعاتی پیش آمریکا به همراه ۱۷ کشور دیگر در بیانیه‌ای مشترک از حماس خواستند که توافق آتش‌بس را بپذیرد. یک مقام ارشد دولت جو بایدن در این خصوص مدعی شد که یک توافق آتش‌بس روی میز است و اکثر درخواست‌های حماس مثل بازگشت آوارگان به خانه‌های خود و برقراری آتش‌بس فوری و طولانی مدت را فراهم می‌کند. 

در طول بیش از ۲۰۰ روز جنگ در غزه، آتش‌بس فقط به مدت یک هفته برقرار شده است. طی این آتش‌بس که در ماه نوامبر اعلام شد، حماس بیش از ۱۰۰ اسیر صهیونیست را با حدود سه برابر اسرای فلسطینی مبادله کرد.

حماس از پایان ژانویه چارچوب جدیدی برای توافق مطرح کرده که شامل بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در شمال غزه و دائمی بودن آتش‌بس است. حماس همچنین به ارتش صهیونیست هشدار داده تمامی نیرو‌های خود را از نوار غزه خارج کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان برای آزادی اسرای صهیونیست در غزه
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • کمک میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد
  • آزادی زندانی بدهی مالی توسط پزشک یاسوجی
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان
  • حماس: تحت فشار آمریکا توافق نمی‌کنیم
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید
  • کمک ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس
  • ‌کمک ۴۴ میلیارد تومانی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس
  • نوعدوستی کارمند یزدی برای آزادی زندانیان