Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@03:27:27 GMT

مهمترین موارد کارکرد دتکتور دود مکشی چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۷۷۱۸

مهمترین موارد کارکرد دتکتور دود مکشی چیست؟

 یکی دیگر از موارد کاربرد لوله‌های نمونه‌گیری دتکتور دودی مکشی برای حفاظت از مناطق پردازش الکتریکی داده‌ها (اتاق کامپیوتر) و تاسیسات مخابراتی است که سرعت جریان هوا در آنها نیز زیاد نیست. در مناطقی که جریان هوا سریع است، استفاده از لوله‌های نمونه‌گیری زیر سقفی باید به عنوان یک روش محافظتی ثاونیه مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیستم اولیه نیز باید روشی از نمونه‌گیری باشد که حتی نشانه‌های خفیف دود در محل را تشخیص دهد. نصب لوله‌های نمونه‌گیری روی سقف باید به سمت پایین و فضای اتاق باشد. این مطلب با اقتباس از مطلب وبلاگ مرکز اعلام حریق آرات نوشته شده است.

کاربرد کاشف دود مکشی در نمونه‌گیری بالای سقف و یا زیر کف کاذب

در برخی از موارد تشخیص دود در فضای داخل سقف یا کف از اهمیت زیادی برخوردار است. در این موارد کاربرد لوله‌های نمونه‌گیری دتکتور دودی مکشی می‌تواند بسیار مناسب باشد. لوله‌های نمونه‌گیری در سقف کاذب باید توسط بست‌های مناسب به محل متصل شود. در برخی از سقف‌های کاذب که فضا به چند قسمت تقسیم شده لازم است لوله‌ی نمونه‌گیری بادی از زیر سقف کاذب عبور داده شود تا کاملا فضا را پوشش دهد. یکی از موارد کاربرد دتکتور دودی مکشی نظارت و کشف دود در اتصالات و سیم‌کشی‌های برقی در فضاهای خالی کف اتاق‌های کامپیوتر است. در کف کاذب شبکه‌های لوله‌ی نمونه‌گیری باید با اتصالات مناسب، بست و گیره به پایه‌های کف کاذب متصل شود. بعلاوه، یکی دیگر از موارد کاربرد دتکتور دودی مکشی استفاده از آن برای حفاظت در برابر آتش سینی‌های کابل موجود زیر کف کاذب یا بالای سقف کاذب است. (آلارم‌های ناشی از این کاشف حریق می‌تواند از طریق پرسنل و فشردن شستی اعلام حریق به مرکز پشتیبانی اطلاع داده شود.)

محاسبات و ملاحظات نصب دتکتور در سیستم‌های کشف و اعلام حریق

چیدمان و قرارگیری دتکتورهای اعلام حریق در سیستم‌های کشف و اعلام حریق برای هر طبقه باید مجزا و منظم باشد، طوری که کل محدوده‌ی مورد نظر را پوشش دهد. به همین خاطر باید تعداد دتکتورها بر اساس وسعت و خصوصیات منطقه‌ی تحت پوشش محاسبه و نحوه‌ی قرارگیری و چیدمان آنها مشخص شود. بعلاوه محدوده‌ی پوششی هر افشانه یک مخروط درنظر گرفته می‌شود و برای پوشش کامل هر منطقه باید به تعداد لازم دتکتور نصب شود. به طور کلی هیچ نقطه‌ی کوری در محدوده‌ی پوشش نباید وجود داشته باشد. در هر منطقه همچنین باید بر اساس مبنای حریق دو نوع دتکتور نصب شود و از آنجایی که مساحت حفاظتی هر نوع دتکتور متفاوت است، این محاسبات برای هر یک جداگانه انجام می‌شود. در چیدمان دتکتورها نیز تناوب قرارگیری آنها در کل محدوده باید با نظم باشد. دتکتورهای غیرهم‌نوع بهتر است یکی در میان نصب شوند و بالطبع سامانه‌ی الکتریک و کابل‌کشی هر کدام از انواع دتکتورها نیز مجزا و متفاوت خواهد بود.

ملاحظات مهم در انتخاب مدل دتکتور در سیستم‌ اعلام حریق در انتخاب و نصب انواع دتکتور در سیستم‌های کشف و اعلام حریق نکات و ملاحظاتی هست که باید به آنها توجه شود: اگر محل دارای شعله، دود، ذرات یا حرارت است نمی‌توان از دتکتورهای حساس به ماهیت اینها باشد بلکه دتکتور باید شرایط غیرعادی را تشخیص دهد. نوع و حساسیت دتکتور بر اساس ریسک حریق و ارزش کالاها مشخص می‌شود. دتکتورها معمولا روی سقف و در موارد خاص روی دیوار نصب می‌شوند. دتکتورها نباید در نزدیکی منابع گول‌زننده باشند. برای افزایش اطمینان بهتر است در هر محدوده بیش از دو دتکتور استفاده شود که یکی از آنها دتکتور حرارتی است. در مورد دتکتورهای دودی جریان طبیعی هوا باید درنظرگرفته شود و جریان هوا باید بتواند ذرات را به سمت دتکتور هدایت کند. دتکتور نصب‌شده روی سقف نباید فاصله‌ای کمتر از ۱ و بیشتر از ۴ اینچ از سقف داشته باشد و درون سقف نیز جاسازی نشود. دتکتور روی دیوار نیز نباید بیشتر از ۱۲ اینچ از سقف دور باشد. تعداد دتکتورها بستگی به مساحت منطقه دارد و برای دتکتورهای حرارتی و دودی متفاوت است. فاصله‌ی دتکتورها از هم بستگی به تعداد و مساحت منطقه دارد. ارتفاع نصب دتکتور حرارتی در درجه‌ی یک ۹ متر و درجه‌ی ۳، حداکثر ۶ متر است و برای دتکتور دودی ارتفاع حداکثر ۱۰ متر است. منطقه و حداکثر ارتفاع بستگی به حساسیت دتکتور و شدت حریق دارد. محدوده‌ی قطعی باید بر اساس مشخصات سازنده یا توسط آزمایش کنترل کیفی تعیین می‌شود. در سامانه‌ی کشف باید از علائم نوری چشمک‌زن و یا علائم صوتی متناوب استفاده شود. مشخصات و کیفیت فنی دتکتورها باید مطابق یکی از استانداردهای BS-۵۸۳۹ یا استاندارد ملی ISIRI-۳۷۰۶ باشد.

کد خبر 1575124

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۷۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار

هاشم علایی اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۰ قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی، دفاتر اسناد رسمی موظفند در صدور هرگونه خرید و فروش و وکالت نامه‌های تنظیمی واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی، از این شرکت استعلام و کسب مجوز کنند.

او افزود: همچنین بر اساس این قانون، هرگونه نقل و انتقال واحد‌های تولیدی منوط به اخذ پایان کار و دریافت پروانه بهره برداری از دستگاه‌های ذیصلاح است و خریداران و فروشندگان موظفند نسبت به انجام مراحل نقل و انتقال واحد تولیدی از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل، اجرای این قانون را در راستای جلوگیری از بروز مشکلات آتی برای خریداران و حمایت از سرمایه گذاران واقعی دانست و تصریح کرد: ممکن است برخی از قرارداد‌ها دارای مشکلاتی از قبیل بدهی اقساط زمین، ترهین و یا اجرائیات صادره از سوی بانک‌ها، تخلفات ساختمانی، مشکلات زون بندی و زیست محیطی، احتمال فسخی بودن زمین مورد معامله را داشته باشند که وجود هریک از این موارد به طور حتم منتهی به مشکلات آتی برای خریداران خواهد شد.

علایی بیان کرد: در موارد متعددی مشاهده می‌شود که این نوع خرید و فروش‌ها منجر به طرح پرونده‌های کیفری دایر بر خرید و فروش مال غیر و کلاهبرداری شده که لازم است خریداران ضمن توجه به الزامات قانونی، موارد پیشگیرانه را در خصوص جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی در نظر داشته باشند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • پلمب یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان
  • قیمت ساندرو در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین
  • تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین