Web Analytics Made Easy - Statcounter

حضور کم رمق شرکت‌های بیمه‌ای در کشور‌های همسایه با وجود پتانسیل بسیار بالا برای فعالیت بیمه‌ای؛ آیا صنعت بیمه تنها به بازار‌های داخلی اکتفا کرده است؟ ایران با هفت کشور پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق دارای مرز مشترک زمینی است. در عین حال، با هشت کشور روسیه، قزاقستان، کویت، عربستان، قطر، بحرین، عمارات متحده عربی و عمان مرز مشترک دریایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



همسایگی ایران با این ۱۵ کشور، ظرفیت بسیار بالایی را برای انجام مبادلات اقتصادی فراهم کرده است.
طبق آمار رسمی میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور در ۹ ماهه سال گذشته نزدیک به ۵۵ میلیون تن و به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.
میزان واردات کالا‌های غیرنفتی هم در همین مدت حدود ۱۴/۴ میلیون تن و به ارزش ۱۴ میلیارد دلار بوده است.
کالا‌های صادراتی که در گمرکات، بنادر کشور‌ها و یا حتی در جاده‌ها حمل می‌شوند در معرض ریسک قراردارند و به همین دلیل، خرید پوشش‌های بیمه‌ای معتبر درمسیر ها، در حل اینگونه معضلات برای فعالان این بخش نقش اساسی را ایفا می‌کند.
درعین حال یکی از چالش‌هایی که همواره از سمت بیمه‌گذاران و فعالان اقتصادی به خصوص در بخش صادرات کالا و خدمات مطرح می‌شود عدم حضور پرقدرت شرکت‌های بیمه ایرانی درکشور‌های همسایه است.
میرفتحعلی سید زنوزی، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایران با اشاره به تردد بالای کامیون‌های ایرانی در بسیاری از کشور‌های همسایه از نبود نمایندگی شرکت‌های بیمه ایرانی در این کشور‌ها گلایه کرد و اذعان داشت که انجمن متبوع وی به صنعت بیمه پیشنهاد داده که دراین کشور‌ها شعبه‌ای دایر کنند، اما صنعت بیمه علاقه‌ای به انجام اینکار از خود نشان نداده است.
درحال حاضر تعداد بسیار محدودی از شرکت‌های بیمه ایرانی در کشور‌های همسایه فعالیت می‌کنند.
تردیدی نیست که حضور شرکت‌های بیمه‌ای ایران در کشور‌های همسایه علاوه بر ارزآوری و تسهیل در روابط اقتصادی میان ایران و سایر کشورها، امکان صدور انواع بیمه نامه، ارزیابی و پرداخت مستقیم خسارت و ارائه طرح‌های بیمه‌ای منطبق با شرایط کشور‌های مقصد را نیز فراهم می‌کند.
مهرماه سالجاری هم رئیس بیمه مرکزی عراق، ضمن بازدید از مجتمع تخصصی نفت و گاز و پتروشیمی شرکت بیمه ایران، اظهارکرد که از حضور و فعالیت شرکت‌های بیمه ایرانی در عراق استقبال می‌کند چراکه صنعت بیمه عراق به همکاری‌های گسترده منطقه‌ای نیاز ویژه‌ای دارد و تعامل با صنعت بیمه ایران از مهمترین هدفگذاری‌های نهادناظر بیمه‌ای عراق است.
بااین وجود به نظر می‌رسد که شرکت‌های بیمه ایرانی جدیت چندانی برای حضور در کشور‌های همسایه از خود نشان نداده اند و یا دست کم به بازار‌های داخلی فقط اکتفا کرده‌اند.
یک عضوهیات مدیره شرکت بیمه ملت در گفتگو با چابک آنلاین یکی از علت‌های حضور کم رمق شرکت‌های بیمه‌ای ایران در کشور‌های همسایه را بازار بیمه‌ای داخل کشور عنوان کرد و توضیح داد:بیمه‌گران داخلی به دلایل گوناگون همچون مسائل اقتصادی، اجتماعی و توانایی مالی مردم نتوانسته‌اند بازار داخلی را از بیمه سیراب کنند و هنوز بازار داخلی برای بیمه‌گران مستعد و جذاب است بنابراین هنوز علاقه چندانی ندارند که به کشور‌های همسایه هم فکر کنند.
"بهروز اسدنژاد"، ادامه داد: به طور معمول در اقتصاد، هنگامی به صادرات و جذب بازار‌های جدید فکر می‌شود که بازار‌های داخلی اشباع شده باشد و زمانی که هنوز بازار داخلی اشباع نشده و بیمه‌گذار داخلی تشنه محصولات جدید و متناسب است بیمه‌گر احساس نیاز نمی‌کند که به خارج از مرز‌ها فکر چندانی کند.
رئیس هیات مدیره شرکت بیمه ملت، اذعان داشت که درحال حاضر برای تاسیس شعب و نمایندگی‌های بیمه ایرانی که در کشور‌های همسایه حضور دارند از ظرفیت حقیقی افراد فعال استفاده شده و نه از ظرفیت خود شرکت بیمه ای.
اسدنژاد افزود: شرکت‌های بیمه‌ای زمانی به سمت صادرات یعنی تاسیس شعبه در کشور‌های همسایه بیشتر تمایل پیدا می‌کنند که زیرساخت‌های آی‌تی محکمی هم وجود داشته باشدو تفاوتی نکند که شعبه در داخل است یا خارج، یعنی بتوان شعب خارج از کشور را همانند شعب داخلی اداره کرد.
وی، افزود: سرمایه‌گذاران در صنایع دیگر بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما در صنعت بیمه شرکت‌های آی‌تی رغبت چندانی به سرمایه‌گذاری و نوشتن کُربیمه‌ای ندارند، زیرا معتقدند که این صنعت بازدهی زیادی ندارد.
رئیس هیات مدیره شرکت بیمه ملت، تاکید کرد که درعین حال نمی‌توان تمام تقصیر‌ها را به گردن صنعت بیمه انداخت و برای داشتن صنعت بیمه‌ای قوی درست همانند دنیا باید بازارسرمایه وبانک هم بیشتر با صنعت بیمه همراه باشند.
شکی نیست که حضور پررنگ صنعت بیمه در کشور‌های همسایه زمینه توسعه فعالیت‌های تجاری با حداقل ریسک و صادرات امن را برای تجار و فعالان اقتصادی بیش از پیش فراهم خواهد کرد.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری نیز در جریان سفر خود به ایلام تاکید کرد که با فراهم شدن برخی مقدمات و تکمیل زیرساخت‌ها امکان تا ۲.۵ برابر شدن صادرات کالا‌های ایرانی به کشور‌های همسایه هم وجود دارد.
باید دید که شرکت‌های بیمه‌ای برای رونق اقتصادی و توسعه این صنعت، چه زمانی بر افزایش شعب خود در کشور‌های همسایه تمرکز بیشتری خواهند داشت؟

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: شرکت های بیمه ای ایرانی فعالیت بیمه ای صنعت بیمه بیمه بیمه گذاران شرکت های بیمه ایرانی کشور های همسایه شرکت های بیمه ای صنعت بیمه شرکت بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۹۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟

با هماهنگی صورت گرفته از سوی مجموعه وزارت امور خارجه سفیران کشورهای مختلف از جمله برزیل، کوبا، قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان آمادگی خود را برای حضور در نخستین رویداد بین المللی اقتصاد دریامحور ایران در جزیره قشم اعلام کرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش روز شنبه خبرگزاری تسنیم از قشم، هماهنگی و مذاکرات مختلفی با کشورهای دیگری نظیر روسیه، چین، هند، عمان، عراق، امارات متحده عربی، اندونزی و چندین کشور دیگر برای حضور سفرا و شرکت های فعال آنها در این رویداد صورت گرفته است.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته از سوی دبیرخانه نخستین رویداد بین المللی اقتصاد دریامحور ایران و با هماهنگی وزارت امور خارجه، بخش ویژه ای به عنوان پاویون بین‌الملل پیش‌بینی شده است که سفیران کشورهای مختلف و هیات همراه در آن مستقر خواهند شد.

با توجه به استقبال کشورهای مختلف برای حضور در این رویداد، پیش‌بینی می‌شود بخش بین‌الملل نقشی اثربخش در توسعه همکاری‌های تجاری در سطح بین‌الملل ایفا کند و شرکت‌کنندگان در این رویداد می‌توانند با هماهنگی دبیرخانه جلسات مذاکره با نمایندگان کشورهای مختلف را حول محورهای درخواستی خود برگزار نمایند.

بنا بر این گزارش، نخستین رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران با هدف بررسی فرصتها، چالش‌ها و راهکارها و بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال، با تمرکز بر سیاست‌های کلی توسعه دریامحور با حضور دستگاه های عمومی، دولتی و غیردولتی، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های دانش بنیان و سفرای کشورهای مختلف جهان 25 تا 27 اردیبهشت ماه سال جاری در جزیره قشم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/7558/.

دیگر خبرها

  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • دو محصول ایرانی به جمع فینالیست‌های جشنواره صنعت بازی منا پیوست
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟
  • ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟