Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@20:03:42 GMT

پایان برق یارانه‌ای برای پرمصرف‌ها

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۹۹۸۱

«بر اساس طرحی، مشترکان پر مصرف باید در انتظار محاسبه برق مصرفی خود به قیمت تمام شده و بدون یارانه باشند»؛ این جدیدترین هشدار سخنگوی صنعت برق کشور به کسانی است که به دلیل مصرف بسیار زیاد برق، از یارانه بیشتری استفاده می کنند. رویکردی که با عدالت مغایرت دارد.

به گزارش تابناک، اصلاح یارانه پنهان موضوعی است که مجلس یازدهم آن را در دستور کار قرار داده چون نتیجه پرداخت این نوع یارانه‌ها چیزی جز تحمیل هزینه‌های قابل توجه به دولت‌ نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمونه بارز آن یارانه انرژی و مشخصا یارانه برق بوده که با پایین‌ نگه‌ داشتن قیمت برای مصرف‌کننده، به مانعی برای اصلاح الگوی مصرف تبدیل می‌شود.

مصداق بارز این موضوع را می توان در تابستان امسال دید که بنا بر توضیحات مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور، « اگر مشترکان در پیک تابستان امسال مصرف خود را مدیریت می کردند، دچار خاموشی نمی شدیم.»

حالا توانیر اعلام کرده که براساس تصمیم گیری های جدید و در صورت تصویب توسط هیات دولت، هزینه برق مصرفی مشترکان پر مصرف به قیمت آزاد و تمام شده محاسبه می شود؛ طرحی که آن را در راستای تحقق عدالت و تغییر رفتار مصرفی مشترکان تعبیر می کنند.

در این باره رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور توضیح داد: رفتار مصرفی مشترکان پرمصرف به گونه ای است که گاه بین ۱۵ تا ۲۰ برابر یک مشترک کم مصرف، از برق استفاده می کنند لذا براساس طرحی که در حال بررسی های کارشناسی است، هزینه برق مصرفی مشترکان بسیار پرمصرف با نرخ تمام شده و غیریارانه ای محاسبه خواهد شد.

یکی از از راهکارهای کنترل رفتار مصرف مشترکان بسیار پرمصرف ، به کارگیری کنتورهای هوشمند عنوان شده که در حال حاضر نصب ۵ میلیون کنتور هوشمند برای مشترکان پرمصرف برنامه ریزی شده است.

در این باره، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود گفت: نباید مشترکان پرمصرف یارانه انرژی دریافت کنند و در عین حال هم نباید مشترکان پرمصرف در فرمولی غیرمنصفانه شناسایی شوند. به عنوان مثال فرمولی که این روزها در محاسبه برق استفاده شده و از یک جایی به بعد مشترکان را پرمصرف تلقی می کند، اگر نیاز به اصلاح داشته‌ باشد، باید اصلاح شود. تنها آن بخش از اقشار مرفهی که الگوی مصرف را رعایت نمی کنند باید هزینه مصرف اضافه تر خود را بپردازند.

او بر لزوم تعیین سقف میزان مصرف مشترکان پر مصرف متناسب با شرایط هر منطقه و بر اساس عدالت اجتماعی نیز تاکید کرد و افزود: حتما الگوی مصرف برق باید در هر منطقه ای متناسب با شرایط بومی آن سنجیده شود. مثلا در بخشی از مناطق شمالی کشور به دلیل رطوبت بالا تقریبا استفاده از کولر گازی ناگزیر است. الگوهای مصرف باید براساس شرایط بومی هر منطقه سنجیده شود و قضاوت افراد بر اساس آن صورت گیرد و نباید یک الگوی یکدست در نظر گرفت.

حسین نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی نیز اظهار کرد: مشترکانی که بیش از الگوی مصرف از برق استفاده می کنند باید بر اساس نظام افزایش پلکانی از یارانه کم تری برخوردار شده و پول مصرف مازاد خود را بپردازند.

او این را هم اضافه کرد که نظام پلکانی باید به صورت دقیق اجرایی شود یعنی افرادی که مصرف بیشتری از الگوی مصرف دارند باید یارانه کم تری دریافت کرده و مبالغ بالاتری را نسبت به مشترکان مصرف کننده در چهارچوب الگوی مصرف بپردازند.اینگونه شاهد عدالت در توزیع برق و جبران خسارات وارده از سوی مشترکان پرمصرف به اقتصاد برق، خواهیم بود.

مالک شریعتی عضو دیگر کمیسیون انرژی گفت: باید با کاهش یارانه انرژی و اعمال قیمت های جدید اقشاری بسیار پرمصرف را برای کاهش مصرف متقاعد کرد یا اینکه هزینه فرصتی که از کشور برای صادرات برق و یا تولید محصولات با ارزش سلب می شود، را بپردازند.

او ادامه داد: چرا ما باید برقی را که می توانیم صادر کنیم و برای کشور ارزآوری داشته باشد، به یک عده پرمصرف آن هم با یارانه بدهیم. مشترکانی که خیلی بیشتر از الگوی مصرف استفاده داشته و بسیار پرمصرف هستند باید هزینه برق را به نرخ صادراتی بپردازند.

همچنین غلامحسین کرمی عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با تابناک گفت: موضوع توزیع یارانه انرژی دغدغه مقام معظم رهبری است که ما نمایندگان مجلس باید پیگیر این مهم باشیم لذا باید یارانه های انرژی به صورت عادلانه توزیع شده و به گونه ای باشد که مردم به عینه شاهد عدالت اجتماعی باشند یعنی مشترکان کم مصرف به حقوق خود دست پیدا می‌کند.

با توجه به اهمیت موضوع حذف یارانه‌های پنهان در حوزه برق به خصوص برای مشترکان پرمصرف، انتظار می‌رود این مهم بادقت پیگیری و اجرا شد تا حقی از کسی ضایع‌ نشده و در عین‌ حال مفهوم عدالت هم به درستی پیاده شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: زلزله جنوب ایران زلزله یوسف نوری مجتهد شبستری اعتراض کشاورزان اصفهان برق برق یارانه ای صنعت برق زلزله جنوب ایران زلزله یوسف نوری مجتهد شبستری اعتراض کشاورزان اصفهان مشترکان پرمصرف مصرفی مشترکان بسیار پرمصرف یارانه انرژی الگوی مصرف بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۹۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

مهدی شفیعی زاده مدیر دفتر نظارت فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: میزان مصرف برق مشترکان در سال ۱۴۰۱ به میزان هشت میلیارد و ۹۷ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۷۱۶ کیلووات ساعت بوده که در سال ۱۴۰۲ به هشت میلیارد و ۲۳۴ میلیون کیلووات ساعت رسید.

او افزود: این موارد شامل بخش‌های خانگی، عمومی، کشاورزی و صنعتی و سایر مصارف می‌شود که بخش کشاورزی با سه میلیارد و ۶۲۷ میلیون کیلووات ساعت معادل ۴۴ درصد از کل، بیشترین مصرف برق را به خود اختصاص داده است.

مدیر دفتر نظارت فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع نیروی برق خراسات رضوی ادامه داد: پارسال ۱۳ هزار و ۸۲۲ میلیارد و ۸۳۶ میلیون ریال ارزش انرژی مصرف شده توسط مشترکان برق خراسان رضوی بوده است.

شفیعی زاده شمار مشترکان شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ را یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۴۰۵ مشترک دانست و بیان کرد: از این تعداد ۸۳.۳۳ درصد مشترکان خانگی، ۲.۸۹ درصد مشترکان عمومی، ۱.۴۶ درصد مشترکان کشاورزی، ۵۹ صدم درصد مشترکان صنعتی و ۱۰.۹۳ درصد مشترکان سایر مصارف هستند.

او به افزایش مشترکان برق خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ اشاره و تصریح کرد: تعداد مشترکان در سال ۱۴۰۱ به میزان یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۵۲۴ مشترک بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!
  • قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض این مشترکان ۲۴ برابر می شود
  • ۲۴ برابر شدن قبوض برق برای مشترکان پر مصرف
  • میانیگن قبض برق مشترکان با کولر گازی بالای دو میلیون تومان می‌شود
  • مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان