Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@01:05:16 GMT

انتخابات ریاست جمهوری شیلی به دور دوم راه یافت

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۴۵۱۰۲

انتخابات ریاست جمهوری شیلی به دور دوم راه یافت

شیلی بعد از تجربه رقابتی سخت در دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور در روز یکشنبه، در تدارک برای برگزاری دور دوم این انتخابات بین کاندیداهای دو حزب رقیب است.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، به دنبال شمارش بیش از ۹۰ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه در شیلی مشخص شد که خوزه آنتونیو کاست، نماینده سابق راستگرای کنگره این کشور با کسب ۲۸ درصد رای بیشترین میزان آرا را به دست آورده و گابریل بوریک، قانونگذار چپگرا بعد از او با ۲۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶۴ درصد رای قرار گرفته است.

طبق این نتیجه با توجه به این که هیچ کاندیدای در این انتخابات حد نصاب بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نمیکند بنابراین در ۱۹ دسامبر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شیلی برگزار خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاست در سخنرانی‌اش به مناسبت کسب پیروزی در دور اول اظهار کرد، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شیلی "تصمیم گرفتن بین کمونیسم و آزادی" است.

کاست گفت: ما نمی‌خواهیم قدم به مسیر ونزوئلا و کوبا بگذاریم. ما خواستار یک کشور توسعه یافته هستیم؛ تا زمانی که خشونت و همه گیری بی رحمانه ما را متوقف نساخته، هدف ما این است که به چنین کشوری تبدیل شویم.

بوریک، یک رهبر سابق گروه دانشجویان معترض که در سال ۲۰۱۴ به نمایندگی کنگره انتخاب شد، در سخنرانی خطاب به هوادارانش بعد از انتخابات نام کاست را مستقیما برای انتقاد از او ذکر نکرد.

بوریک طبق گزارش آسوشیتدپرس، بیان داشت: نهضت ما حمایت از امید و شکست ترس است. وظیفه امروز ما متقاعد ساختن دیگران است مبنی بر این که ما بهترین راه را برای تحقق یک کشور عادل‌تر پیشنهاد می‌کنیم.

به گزارش رویترز، همچنان که رای دهندگان چپگرای شیلی به دنبال به چالش کشیدن قدرتهای مستقر بوده و دیگران هم خواهان دولتی سختگیر نسبت به جرم و جنایت و مهاجرت هستند، این کشور  امسال تجربه پر اختلاف‌ترین انتخاباتش از زمان بازگشت به دموکراسی در سال ۱۹۹۰ را دارد.

اگرچه بوریک تا پیش از این پیشتاز رقابت در شیلی بود، خشونت سیاسی و افزایش جرم و جنایت، کاست را به جلو سوق داد. رویترز خاطرنشان کرد که اکثر نظرسنجی‌ها پیش بینی کردند کاست با چند درصد رای بیشتر برنده دور دوم انتخابات خواهد شد.

به گزارش رویترز، شیلی همچنان که مردم این کشور خواستار بهبود کیفیت زندگی هستند دو سال است که درگیر اعتراضاتی گاها خشونت آمیز بوده است.

ماه گذشته میلادی، پس از افشاگری‌های مربوط به رسوایی اوراق پاندورا و مشخص شدن دست داشتن سباستین پینرا، رئیس جمهور شیلی در یک تجارت مربوط به بهشت‌های مالیاتی، قانونگذاران مخالف در شیلی اقدام به برکناری وی از ریاست جمهوری کردند.

پینرا به دلیل محدودیت‌های مربوط به دوره‌های متوالی ریاست جمهوری، واجد شرایط نامزدی مجدد در این انتخابات نبود، اما این رسوایی به حزب او در نظرسنجی‌ها آسیب زد.

خوزه آنتونیو کاست به عنوان سیاستمدار محافظه‌کار شیلی که گاها او را با ژایر بولسونارو، رئیس جمهور راست افراطی برزیل مقایسه می‌کنند، پس از پیشتازی در دور اول رای‌گیری در روز یکشنبه، بخت اول رسیدن به ریاست جمهوری بعدی این کشور است.

کاست به دنبال شمارش اکثر آرای انتخابات با کسب ۲۸ درصد آرا در حالی جلوتر از گابریل بوریک ۳۵ ساله با ۲۵.۶ درصد رای قرار گرفت که دور دوم این انتخابا با رقابتی دو قطبی در ۱۹ دسامبر برگزار خواهد شد.

این وکیل ۵۵ ساله مسیحی کاتولیک و پدر ۹ فرزند، به خاطر لحن صحبت ملایمش حتی در ضمن دادن وعده اتخاذ رویکردی سختگیرانه در قبال جرم و جنایت و تشکیل دولتی به سامان شهرت دارد. او "میراث اقتصادی" آگوستو پینوشه دیکتاتور سابق شیلی را ستوده است.

کاست اواخر روز یکشنبه در پایگاه انتخاباتی خود که در آن جوی آکنده از خوشحالی به سبب نمایش قدرتمند احزاب راست میانه رو در انتخابات برقرار بود گفت: "ما برای بازیابی صلح، نظم، پیشرفت و آزادی خود تلاش خواهیم کرد.ما هنوز مسیری برای طی کردن داریم. ما با همراهی همه پیش می رویم، زیرا این یک پیروزی برای کل شیلی است."

کاست، به عنوان کاندیدای جبهه سوسیال مسیحی، به پرچمدار جناح راست "سازش ناپذیر" تبدیل شده است؛ جناحی که در واکنش به ظهور سیاست چپ مترقی در پی اعتراضات خیابانی خشمگینانه و گاها خشونت آمیز در سال ۲۰۱۹، سرسخت‌تر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شیلی انتخابات ریاست جمهوری درصد رای دور دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۵۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی با سفیر ایران در سارایوو

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ ابوذر ابراهیمی ترکمان سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین با دنیس بچیرویچ عضو و رئیس شورای ریاست جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد.
ابوذر ابراهیمی ترکمان سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین با دنیس بچیروویچ عضو مسلمان و رئیس دوره‌ای شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین روز سه شنبه ۴ اردیبهشت در محل ساختمان ریاست جمهوری دیدار و گفتگو کرد.
در ابتدا بچیروویچ ضمن ابراز خشنودی از این دیدار به سفیر کشورمان خوش آمد گفت و آرزو کرد در مدت ماموریت وی روابط دوکشور بیش از پیش توسعه یابد.
وی گفت: کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ به مردم بوسنی و هرزگوین همواره در خاطره مردم این کشور به نیکی ماندگار است. سپس ضمن ارائه توضیحاتی در باره نسل کشی در سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ خواستار حمایت کشور‌های اسلامی از قطعنامه محکومیت نسل کشی که در مجمع عمومی سازمان ملل در معرض رای گیری قرار خواهد گرفت، شد.
ابوذر ابراهیمی ترکمان نیز گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از حاکمیت ملی و همزیستی مسالمت آمیز در بوسنی و هرزگوین است و خواستار توسعه همه جانبه روابط دو کشور شد. در پایان سفیر کشورمان چند کتاب ترجمه شده به زبان بوسنیایی از جمله دیوان حافظ و الهی نامه عطار نیشابوری را به رییس جمهور بوسنی و هرزگوین هدیه کرد.
دنیس بچیروویچ نیز کتاب خود را به سفیرمان هدیه داد. او در ابتدای کتاب نوشت: تقدیم به سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران ابوذر ابراهیمی ترکمان به نشانه توجه و احترام.

دیگر خبرها

  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی
  • دیدار رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی با سفیر ایران در سارایوو
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ایجاد معاونت ساخت صنعتی مسکن در ریاست جمهوری
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد