Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@00:18:11 GMT

کتابداری مصداق ترکیب دانش و مهارت است

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۴۶۷۴۵

کتابداری مصداق ترکیب دانش و مهارت است

به گزارش ایرنا، سید باقر میرعبداللهی، دوشنبه اول آذر ۱۴۰۰ در ارتباط تصویری با برگزارکنندگان آیین روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان فارس در شیراز  این را نیز گفت که بسیاری از رشته های علوم انسانی با این طعن و اتهام روبه رو هستند که با عرصه زیست ارتباط ندارندو کارآمد نیستند اما رشته کتابداری و کتابداران چنین نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:‌ تناسب بین آموخته های دانشگاهی و عرصه عملی کار در کتابخانه از ویژگی های کتابداران است.

میرعبداللهی گفت:‌کتابداران در اجرای سیاست های مربوط به نهاد کتابخانه های عمومی،همه کاره هستند؛ روز کتابخوان و کتابدار مختص روزهای تقویمی نیست بلکه کتابداری و کتابخوانی ارج و جایگاه در همه ایام سال دارد.

گروه کودک و کتاب های ترجمه شده 

مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین با اشاره به مخاطبان این نهاد در گروه کودک و نوجوان گفت:‌ بیشتر کتاب ها و منابع ارسالی ما مربوط به همین گروه است و کودکان مشتریان خوب کتاب خانه های ما هستند و منابع ترجمه ای برای این سنین زیاد است.

میرعبداللهی اضافه کرد:‌متاسفانه بازار نشر از کتاب های ترجمه ای برای کودکان پر شده است که برخی از نظر ترجمه مشکل دارند و حتی آثار بد و توصیه نشدنی در بین ترجمه ها کم نیست.

وی ادامه داد:‌آشنا نبودن برخی مترجمان با زبان میدا و مقصد، افراد تازه کار در مقوله ترجمه، رعایت نشدن نیاز سنجی و تناسب های فرهنگی از مشکلات ترجمه کتاب برای گروه سنی کودکان است.

مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:‌کتابداران باید در این زمینه توجه داشته باشند و نقش مشاور برای کودکان و نوجوانان در زمینه معرفی کتاب های ترجمه متناسب با سن آنان باشند.

فرصت ها و ترویج کتابخوانی

در این آیین همچنین عبدالرضا قاسم پور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس خواستار استفاده از هر نوع فرصت برای گسترش کتابخوانی شد و پیشنهاد کرد از فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، رسانه ها و حتی صف ها برای تبلیغ کتاب و کتابخوانی بهره گیری شود.

وی همچنین گفت:‌خانواده ها باید به کتاب به عنوان بخشی از مخارج زندگی خود توجه کنند زیرا اتاق بدون کتاب همانند بدن بدون روح است. بزرگ ترین اختراع بشر کتاب بوده و هست و حتی فرهنگ که برخاسته از کتاب است، زیربنای اقتصاد است.

هیچ استنادی به اندازه کتاب، ارزش ندارد

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم شهرستان های کوار،سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت:هیچ چیز حتی  فضای مجازی نمی تواند جای کتاب را  یگیرد و هیچ چیز نمی تواند استنادش به اندازه کتاب باشد.

او ادامه داد:‌حتی در فضای مجازی نیز تا کتاب نباشد نمی توان مطلبی را بیان و به آن استناد کرد.

فصل جدید در خدمات کتابخانه ای

شیوع کرونا به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس شیوه زندگی را تغییر داد و کتابخانه ها نیز فصل جدید در زمینه ارائه خدمات در پیش گرفتند و این تغییر را می توان در بهره گیری بیشتر از فضای مجازی دانست.

روح الله منوچهری بیان کرد:‌از آغاز شیوع کرونا کتابخانه‌ها به صورت فیزیکی و پذیرش حضوری تعطیل شدند اما همین تعطیلی باعث شد همکاران ما ارتباط خود را به صورت مجازی با اعضا حفظ کنند.

وی استفاده از ظرفیت نیکوکاران برای تامین و تجهیز امکانات کتابخانه در فارس را یادآوری کرد و گفت: در یکسال گذشته بیش از ۱۰ میلیاردو ۴۰۰ میلیون تومان از خیرین برای این موارد کمک گرفتیم.

در این آیین از کتابداران،مروجان کتاب، کتابخوانان برتز و همچنین خیرین کتاب قدردانی شد.

برچسب‌ها نهاد كتابخانه های عمومی کشور کتاب کتابخوانی فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نهاد كتابخانه های عمومی کشور کتاب کتابخوانی نهاد كتابخانه های عمومی کشور کتاب کتابخوانی فارس کتابخانه های عمومی کتابخانه ها فضای مجازی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۶۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «آن روی دیگران» نوشته کئوتر ادیمی به تازگی با ترجمه آذر نورانی توسط نشر نیستان منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب روایتی از الجزایر معاصر است که بحران‌های اجتماعی و فرهنگی بسیاری را از سر گذرانده است.

کوثر عظیمی (کئوتر ادیمی) نویسنده معاصر الجزایری‌الاصل، در اولین داستانش از زندگی خانواده‌ای صحبت می‌کند که انگار فقط در سختی‌ها و تلخی‌های روزمرگی‌هایشان با هم شریک‌اند. در داستان پیش رو، هر شخصیت فرصت دارد بخشی از دغدغه‌هایش را برای خواننده بازگو و او را با خلوت خود همراه کند. تلاقی رخدادها و چندصدایی روایت‌ها از جذابیت‌های اصلی این رمان است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«… بابا ما را ول نکرده است. قرار است برگردد. برمی‌گردد. مامان می‌داند. برای همین جلوی پنجره منتظر می‌نشیند و دستش را در موهایم می‌کند. او برمی‌گردد و من دیگر موهای سفید نخواهم داشت. موهای سفید نبود باباست. آن‌ها روزهای بدون بابا هستند. همین‌که برگردد، موهای سفید هم می‌روند.»

این‌کتاب با ۷۲ صفحه و قیمت ۸۵ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6090717 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند