اصفهانی که جان ما است
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۵۱۶۱۵
فیلم مستند «سرود جمشید» درباره استاد جمشید مظاهری (سروشیار) که به کارگردانی «سعیدمحسن صفوی فر» و با همراهی اداره فرهنگی اجتماعی منطقه چهار شهرداری اصفهان تولیدشده است همزمان با روز اصفهان اکران شد.
به گزارش خبرنگار ایمنا، به منظور نکوداشت روز اصفهان و در نخستین روز از ویژه برنامههایی که به همین مناسبت از سوی اداره فرهنگی اجتماعی منطقه چهار شهرداری اصفهان تهیه شده است، ویژه برنامه نمایش فیلم مستند «سرود جمشید» درباره استاد جمشید مظاهری (سروشیار) به کارگردانی «سعیدمحسن صفویفر» با حضور معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و جمعی از شادگردان و دوستداران شادروان استاد جمشید مظاهری، همراه با نشست عمومی با حضور «زهره مشاوری» مصحح و پژوهشگر و «علیرضا تولایی» نظریهپرداز و فلسفهورز برگزار میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این آئین که _دوشنبه یکم آذرماه_ در سالن کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: مطمئن هستم که گرامیداشت عاشقان اصفهان و کسانی که خودشان را وقف اصفهان کردند قطعاً بزرگداشت اصفهان است و امروز روح استاد مظاهری شاهد و ناظر ما است و از حضور شما خوشحال است.
وی افزود: خوشحالم که در آغاز هفته نکوداشت روز اصفهان این هفته را با نام و خاطره این استاد عزیز و عاشق و شیفته اصفهان شروع میکنیم. قطعاً وقتی که وصف عاشقی مجنون گفته میشود بیش از هرچیز وصف لیلی است و به گمانم وصف استاد مظاهری قطعاً وصف اصفهان دوست داشتنی است، اصفهانی که جان ما است و همه ما به اینکه در این شهر اسطورهای زندگی میکنیم افتخار کرده و از اینکه رگ حیات آن خشکیده است قلبمان گرفته است و امیدوارم که سال آینده در چنین روزی وقتی که میخواهیم درکنارهم روز اصفهان را جشن بگیریم زاینده رود پر از آب باشد.
مجتبی شاهمرادی ضمن تشکر از شهرداری منطقه چهار و اداره فرهنگی این منطقه و همچنین سازنده فیلم مستند سرود جمشید، گفت: فراموش نکنیم تاریخ اصفهانی که دوبار با دوتصحیح چاپ شد و تعلیقاتی که بر تصحیح دوم بود به گمان بسیاری از متخصصان برتر از خود کتاب بود محصول تلاش استاد جمشید مظاهری است. ما افتخار داشتیم که کتابی از دیوان اشعار کمال اسماعیل را با تصحیح استاد مظاهری در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی چاپ کردیم و من امروز حسرت می خورم که ای کاش ما بیشتر قدر این بزرگواران را داشتیم و آثار بیشتری از این بزرگان را به زیور طبع آراسته کرده بودیم.
معاون فرهنگی شهردار ادامه داد: حضور در این جلسه هم بغض را در گلو و کلام میآورد که ناشی از فقدان بزرگانی مانند استاد مظاهری است و البته خودم خوشحالم که بعدها به خودمان نمیگوییم که ما آدمهای قدرناشناسی بودیم. طبیعتاً ساخت چنین فیلمی و جمع شدن شما برای دیدن و امید به پهش آن از رسانههای مختلف همه ما را شادمان کند برای اینکه نسلهای آینده با کسانی که زندگی خود را وقف اصفهان، جاودانه کردند آشنا باشند.
شهر بیش از این نیازمند است...همچنین معاون فرهنگی شهرداری منطقه چهار اصفهان بابیان اینکه تولید فیلم استاد مظاهری در یک پروسهای انجام شده و نه قرار است اولین باشد و نه آخرین، گفت:: به غیراز از دغدغههای فردی و ارادت و علاقه شخصی به استاد مظاهری، در منطقهای قرار گرفتیم که پیشینه تاریخی خاصی دارد، جایی مثل پل شهرستان و تپه اشرف در آن واقع است و ماهم باید کاری درمورد هویت تاریخی آن میکردیم و از خوش شانسی ما حضرت استاد مظاهری هم شهروند آن منطقه بودند و توجه به هویت شهری ضرورت ایجاب کرد که مستندی بسازیم همچنانکه همانطورکه تپه اشرف و محله شهرستان ساختیم و کتابی درمورد توسعه شهری در محله شهرستان و شاعران این محله منتشر کردیم و این توفیق را داشتیم که این کار را درمورد استاد مظاهری انجام دهیم.
محمدرضا رهبری با اشاره به ضرورت گفتن و ثبت و ضبط اثار و اندیشههای شهر و توجه به سرمایههای فرهنگی اجتماعی شهر، افزود: ما در سرآغاز این مسیر هستیم و خوشحالیم که راهنمایی بزرگانی همچون استاد کیوان، استاد نهجیری، استاد مسجدی و دکتر صرامی و همچنین خانواده محترم ایشان به عنوان مشاوران فیلم همراه ما بوده است، اما این ابتدای راه است و شهر بیش از این نیازمند است و باید همت و همراهی شود تا بتوانیم این راه را ادامه دهیم، این فتح بابی بود و ما برای کمک و خدمت در این راه و گرفتن رفتن راهنمایی آماده هستیم و امیدوارم به دغدغهای که در معاونت فرهنگی شهردار جناب آقای شاهمرادی سراغ داریم و علاقه و شناختی که به اصفهان دارید این مسیر ادامه پیدا کند.
در ادامه این برنامه لوح یادمانی با متنی از علی قاسم زاده شهردار اصفهان به خانواده شادروان استاد جمشید مطاهری اعطا شد.
پایان هرکلاس استاد آغاز سوالهای ما بودمحسن سامع از شاگردان استاد مظاهری نیز بابیان اینکه بعداز این همه سال هنوزهم وقتی عکسی از استاد مظاهری ببینم یا صدایی از ایشان می شنوم یا یادداشتهایی که شاگردوار در کلاسشان مینوشتم را میخوانم بغص و گریه امانم نمیدهد، تأکید کرد: درطول همه سالهایی که دانشجو بودم هیچکس به اندازه استاد جامعیت نداشت.
وی افزود: در روضه الفریقین آمده است که «علم آموختن از کسی طلب کن که تا یک مسئله از زبان وی معلوم آید تو را آن مسئله از صفت وی حاصل شود» من گمان میکنم استاد مظاهری اینطور بود. کلاسهایشان کلاس کشف و سوال بود. پایان هرکلاس استاد، آغاز سوالهای ما بود، پرسشهایی که مطرح میکردند یا تحلیلهای ذهنی ما بود و یا حاصل جستجوها و تحقیقهای ما، هفته آینده سراغ میگرفتند درحالی که ما فراموش کرده بودیم اما ایشان میگفتند: «سوال های هفته پیش را چهکار کردید؟»
این پژوهشگر ادبی بابیان اینکه چندجانبه نگریستن و یکسو ننگریستن استاد برای ما بسیارمهم بود، اضافه کرد: از چندین زاویه به یک موضوع نگاه میکردند و ظرافت خاص و طنز کلامی خاص ایشان باعث میشد که آن موضوعات در ذهن ما ماندگار شود؛ ضمن اینکه استاد توجه زیادی به فرهنگ اقلیمی داشتند و استاد مظاهری به لهجهها اهمیت میدادند و من این اعتماد به نفس و بازیابی و بازجویی هویت خودم را مرهون استاد هستم.
وی تأکید کرد: من معلمهایی داشتم که شاگردان بدیع الزمان فروزانفر و سعید نفیسی بودند، استاد مظاهری نیز شاگرد نزدیک مجتبی مینوی بودند و این برای من افتخاری بود که دانش آموزان و دانشجویانم بدانند که معلم آنها شاگرد استاد مظاهری بود.
سامع بااشاره به اینکه پاسداشت نام و یاد بزرگان که همواره استاد غلامرضا طاهر و استاد مظاهری به آن سفارش میکردند ضروری است و بابیان اینکه بخش تاریخ ادبیات شفاهی ما ضعیف است، گفت: ذکر خاطرات استاد یکی از جذاب ترین قسمتهای کلاسها بود و آنقدر شیرین و جذاب و همراه با طنز کلامی و حتی تصویری صحبت میکردند که خاطراتشان جزو تاریخ شفاهی است و ای کاش ضبط شده بود.
اکران فیلم سرود جمشیددر ادامه این برنامه و بعداز اکران فیلم مستند «سرود جمشید»، شعری توسط استاد نهجیری قرائت شد که آن را در وصف حال خود نسبت به همکلاس و رفیق پنجاه و دوساله تقدیم کرد.
سپس نشست عمومی با حضور «سعیدمحسن صفوی فر» کارگردان فیلم سرود جمشید، «زهره مشاوری» مصحح و پژوهشگر و «علیرضا تولایی» نظریهپرداز و فلسفهورز برگزار مشد.
ما گنجینه موجود در قرن سه و چهار را رها کردیمسعیدمحسن صفوی فر گفت: استاد مظاهری شخصیتی چندسویه داشتند، استاد ادبیات، تاریخدان و اصفهان شناس بودند و اشراف بسیارگسترده ای بر منابع و متون داشتند و همه اینها امکانی برای ورود ما به روایت فیلم بود و من در فیلم سرود جشمید بر موضوع اصفهان شناسی استاد مظاهری متمرکز شدم و اهمیت و ضرورت برجسته کردن نقش ایشان در اصفهان شناسی به این دلیل بود که استاد مظاهری بعداز استاد همایی بزرگترین اصفهان شناس در چهل سال اخیر بودهاند و باتوجه به اینکه مدام مسئله ما درمورد اصفهان پیچیدهتر خواهدشد امروز ضرورت وجود یک اصفهان شناس بیش از هر زمان دیگری حس میشود.
صفوی فر بابیان اینکه متأسفانه دریافت ما از توسعه ناقص است و نتیجه این دریافت ناقص در آلودگی هوا، ترافیک، خشکی زاینده رود و مسائل زیستی نمود یافته است و مسئله دیروز و امروز نیست، به تخریب خیابان استانداری و حکیم و تخریب حمام خسروآغا اشاره کرده و افزود: ذهنیتی که این پدیده را ایجاد کرده است هنوزهم حضور دارد و پررنگ است و همچنان ما را مدیریت میکند همچنانکه هتل کورش یا همان هتل کوثر اولین ساختمان بلندمرتبه در حاشیه زاینده رود بود و علی رغم مخالفت میراث فرهنگی با ساخت آن در حریم زاینده رود، به دستور محمدرضا پهلوی ایجادشد و این مسئله ادامه پیدا کرد و ازاین رو سوگواری ما بر حمام خسروآغا میتواند همچنان ادامه پیدا کند.
این کارگردان با بیان اینکه مسئله ما درک ناقص ما از امر توسعه است و اصفهان شناسی مطمئناً یک امر فانتزی نیست که فقط درودیوار شهر تزئین شود، به اضافه کرد: توسعه، نقش خود را با کسی مثل جمشید مظاهری و اساتید دیگری که در زمینه فرهنگ و تمدن ایرانی کار کردند نشان میدهد اما متأسفانه ما در امر توسعه به وجه تمدنی آن توجه نکردهایم.
صفوی فربا تآکید بر اینکه اصفهان شناسی آنجایی است که میتواند امکان برون رفت ما از وضعیت موجود را فراهم کند، به قرن دو و سه هجری قمری و حضور حمزه اصفهانی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر قرن سه و چهار هجری قمری وجود نداشت و رنسانسی را شکل نمیدادند ما باید به رنسانس اروپا نیز شک میکردیم اما ما این گنجینه موجود در قرن سه و چهار را رها کردیم و به امر توسعه وارد شدیم و به مفهومی متصل شدیم که نمیتوانیم آن را حل کنیم. تأثیری که حمزه اصفهانی در اندیشیدن جهان ایرانی و بازیابی رودشهر ساسانی ایجاد میکند همان چیزی است که ما میراثدار آن هستیم ولی به آن توجهی نمیکنیم.
یکی از بناهای شکوهمند و تأثیرگذار در عظمت اصفهانهمچنین زهره مشاوری از شاگردان استاد مظاهری بابیان عظمت یک شهر فقط به بناهای آن نیست بلکه به مردمی است که در آن هستند و گاهی این آدمها ارزشمندتر از بناها هستند و استاد مظاهری یکی از بناهای شکوهمند و تأثیرگذار در عظمت اصفهان هستند و بودند و خواهدبود، گفت: ایشان فقط درباره بناهای تاریخی اصفهان صحبت نمیکردند و فقط تاریخ اصفهان را تصحیح نکردند بلکه با ساختن بناهای انسانی، از راه معلمی در اصفهان تأثیر گذاشتند.
این پژوهشگر ادبی و استاد دانشگاه ادامه داد: استاد درطول خدمتشان در دانشگاه شاگردان زیادی داشتند و در چهل سال اخیر هرکسی که در اصفهان ادبیات خوانده باشد به نوعی شاگردی استاد را تجربه کرده است. استاد مظاهری علاوه بر کلاسهای رسمی خود در دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد نجف آباد کلاسهای متن خوانی جداگانه ای نیز داشتند و من هیچوقت ندیدم که استاد مظاهری در این کلاسها خسته شوند و با اشتیاق تمام تدریس میکردند.
وی سپس به بیان خاطراتی از دوران معلمی استاد جمشید مظاهری در کلاسهای متن خوانی ایشان پرداخت.
وقتی ترکیب جان و خرد بهم بخورد تاریخ دچار بحران میشودهمچنین علیرضا تولایی بااشاره به مفاهیم بنیادی فیلم سرود جمشید بابیان اینکه جمشید از پادشاهان اساطیری ایران است، به تشریح مفهوم این واژه پرداخته و اظهار کرد: در زبان اوستایی «جم» به معنی همزاد و» شید» به معنای نور است و ما میتوانیم ازطریق این کلمه، جانمایه تاریخ خود را درک کرده و به کسانی مثل جمشید مظاهری برسیم.
وی ادامه داد: «جم» عین نوربودن است و وقتی کسی جان و خرد و معانی این دو را درک کند در نور خواهدبود و به جانمایه تاریخ راه پیدا میکند که جان و خرد در جمشید وجود دارد. جمشید در اساطیر بسان نور است و سرچشمههای جان خردی که فردوسی میگوید را باید در داستان جمشید جستجو کرد
وی باطرح این پرسش که جمشید چه زمانی جمشید نخواهدبود؟ پاسخ داد: زمانی که جان خرد که او را بسان نور میکند در شخصیت جمشید دچار خلل شود.
سپس پرسید: چه چیزی از او رخت برمی بندد؟ و پاسخ داد: زمانی است که جمشید خودش را نه در آن نور بلکه در رأس نور دیده و خودش را جای خدا میگذارد و فره ایزدی را ازدست میدهد و فره ایزدی آن چیزی است که به کسی داده میشود تا جان و خرد در او چنان ترکیب شده که او بسان نور شود.
تولایی بابیان اینکه کاوه آهنگر که در مستند سرود جمشید مودر اشاره قرار گرفته است به دنبال قدرت و جنگ و خشونت نیست ولی کسی است که میخواهد نظم یعنی ترکیب جان و خرد در تاریخ ما را بازگرداند، تصریح کرد: فردوسی به این جانمایه راه پیدا کرده است و همه اساطیر فردوسی در ترکیب جان خرد هستند و همانطورکه کلید فهم اساطیر ایرانی در ترکیب جان و خرد است کلید فهم حقیقی شاهنامه نیز این است که ما بتوانیم ازطریق ترکیب جان و خرد به شاهنامه راه پیدا کنیم ولی این فقط در فردوسی دیده نمیشود بلکه در اواخر قرن دوم هجری و در قرن سوم هجری چنان ترکیبی پدید میآید که در آدمهای بسیار زیادی در آن دوران مثل ابن سینا و حمزه اصفهانی دیده میشود.
تولایی گفت: زمانهایی تاریخ دچار بحران میشود که ترکیب جان و خرد بهم میخورد و موضوع اصلی، بازگردادن این ترکیب است که دو یا سه قرن طول میکشد تا ما به جایی برسیم که دوباره این نظم را به روح جمعی خود بازدگردانیم.
کد خبر 537246منبع: ایمنا
کلیدواژه: سرود جمشید سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان جمشید مظاهری ميراث فرهنگي میراث شفاهی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق معاون فرهنگی شهردار استاد جمشید مظاهری فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان استاد مظاهری اصفهان شناسی فیلم مستند منطقه چهار زاینده رود روز اصفهان سرود جمشید فیلم سرود کلاس ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۱۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاکسازی گلسنگها از چهره تخت جمشید + فیلم
عسکری مدیر پایگاه میراثجهانی تخت جمشید با بیان اینکه مرمتگران در مجموعه جهانی تخت جمشید با استفاده از روشهای نوین، چند ته ستون این مجموعه تاریخی را از گلسنگ پاک کردند، اظهار کرد: پروژه گلسنگزدایی از کاخهای تچر و کاخ شورا انجام شده و هم اکنون یک کارگاه فعال در کاخ آپادانا مشغول پاکسازی گلسنگها است و کارگاه پلکان شمالی کاخ آپادانا هم زودی ایجاد خواهد شد و برای پاکسازی پلکان شمالی کاخ آپادانا متخصصان ایرانی و خارجی با مرمتگران تخت جمشید همکاری دارند و یا به آنها مشاوره تخصصی ارائه میدهند.
او بیان کرد: ضروری است برای پاکسازی هر بخش، یک کارگاه مرمتی تعریف شود تا پس از پاکسازی گلسنگها، اقدامات حفاظتی و مرمتی انجام شود، در غیر این صورت پاکسازیها ممکن است نه تنها مثبت نباشد بلکه برای آثار تاریخی زیانبار هم باشد.
بر اساس نظر متخصصان بیولوژیست، گلسنگها موجوداتی زنده، هوشمند و مخرب از خانواده خزهها هستند و گونههای مختلفی دارند گلسنگها در طول سالیان دراز بر روی سنگهای تخت جمشید بوجود آمده اند و در دراز مدت باعث تخریب کامل آثار خواهند شد.
گلسنگ از یک موجود زنده تشکیل شده از اجماع بسیار نزدیک قارچها و جلبکهاست، در این همزیستی جلبکها از طریق عمل فتوسنتز، مواد آلی تولید میکنند که به مصرف قارچها میرسد و از سوی دیگر قارچها با ترشح اسید سبب انحلال مواد معدنی سنگ میشوند که به مصرف جلبکها میرسد.
در گذشته به صورت سنتی با این آفت سمج مبارزه میشد که چندان موثر نبود، اما در سالهای اخیر مرمتگران تخت جمشید با روشهای نوین و مواد جدید در چند مرحله موفق به دفع گلسنگ از چند ته ستون تخت جمشید شده اند.
مدیر پایگاه میراثجهانی تخت جمشید افزود: گلسنگها از مهمترین عوامل آسیبرسان به بناهای تاریخی بهخصوص آثار سنگی هستند.
او ادامه داد: این پایگاه از ۱۷ سال پیش تاکنون مطالعات بسیار گستردهای در خصوص نوع و روشهای پاکسازی گلسنگها آغار کرده و این مطالعات با همکاری مراکز بین المللی و مراکر تخصصی ایرانی همچنان در حال انجام است.
عسکری اضافه کرد: بنا بر اظهارات کارشناس، بیش از ۱۰۰ گونه گلسنگ در محوطه شناسایی شده است.
مدیر پایگاه میراثجهانی تخت جمشید اظهار کرد: تخت جمشید نخستین سایت ایرانی است که گلسنگها در آن مورد بررسیهای تخصصی قرار گرفته است.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز