Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگر موسیقی و ادبیات آیینی با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی در تحولات اجتماعی نقش‌آفرین بوده‌اند، گفت: تاریخ شفاهی هیئت مهم است و مهرواره هوای نو بر این موضوع می‌پردازد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست خبری مهرواره هوای نو دوشنبه اول آذرماه ساعت 16 با حضور حجت‌الاسلام باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی، وحید ملتجی، دبیر اولین مهرواره هوای نو» و مهدی امین فروغی، پژوهشگر موسیقی و ادبیات آئینی، عاشوراپژوه و احمد واعظی، رئیس کانون مداحان کشور در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار ‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقشار جامعه نسبت به هیئت احساس خوبی دارند

حجت‌الاسلام مجید باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست با اشاره به ظرفیت هیئت‌های مذهبی و جریان هیئت در کشور به‌عنوان مهمترین جریان دینی و فرهنگی گفت: علیرغم همه تهاجمات فرهنگی، سرمایه اصلی در عرصه فرهنگی توجه به اهل‌بیت(ع) است که در هیئت‌های مذهبی به شکل خوبی جریان دارد. خدا را شکر که اقشار جامعه نسبت به هیئت احساس خوبی دارند.

‏ وی اظهار کرد: باید قدر این سرمایه بزرگ را بدانیم و ظرفیت‌های آن را تقویت کنیم تا مردم بتوانند از این ظرفیت‌ها بهره ببرند. هیئت با مفاهیم هنر و معنویت، معجونی درست کرده که می‌تواند در جان جامعه بدمد و حرکت جدیدی شکل دهد.

حجت‌الاسلام باباخانی با بیان این که ظرفیت هیئت‌های مذهبی با عقلانیت، هنر و معنویت پیوند خورده است، عنوان کرد: شاید از یک دهم ظرفیت هیئت تاکنون بهره برده‌ایم. مهرواره هوای‌نو می‌خواهد این استعدادها را شکوفا و به جامعه معرفی کند و معیارهای یک حرکت درست را با کمک بزرگان جریان هیئت روشن کند. مخصوصاً در گام دوم انقلاب که نیاز به بازنگری به آنچه در 40 سال گذشته رخ داده وجود دارد، قطعاً باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

مهرواره هوای نو، مختص به یک زمان خاص نیست

وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو با اشاره به اهداف این مهرواره گفت: این مهرواره دو هدف را دنبال می‌کند، یکی معرفی به روز هیئت‌ها است که عمدتاً مخاطب هیئتی و مذهبی دارند. در این مهرواره در چارچوب بیانیه گام دوم به هیئت نگاه می‌کنیم و تصور می‌کنیم جوانان ادامه‌دهنده این مسیرند. هوای نو می‌خواهد هیئت ها را به عموم مردم معرفی کند با این شعار که با هیئت می‌توان زندگی کرد و مختص به یک زمان خاص نیست.

وی با بیان اینکه هیئت برای همه ابعاد وجودی انسان حرف برای گفتن دارد، اظهار کرد: نکته دوم که در این مهرواره مدنظر قرار دارد این است که هیئت‌ها را به این سمت سوق دهیم که با مخاطب امروز و فردا ارتباط برقرار کنند. هوای نو قرار است این دو سویه را به هم نزدیک کند.

ملتجی افزود: ما در پی این نیستیم که اجزای هیئت را رتبه‌بندی کنیم. مهرواره هوای‌نو با نگاه مهر و محبت و سعه وجودی بزرگ به ماجرا نگاه می‌کند و به دنبال این است که افرادی که کارهای خلاقانه انجام می‌دهند اما خیلی از آنها رسانه‌ای ندارند که خود را معرفی کنند به جامعه بشناساند.

وی افزود: منظور از هوای‌نو، هیئت‌هایی‌اند که هوای فرهنگی جامعه را تصفیه می‌کنند. نماد مهرواره نیز درخت است که تشبیهی بین هیئت‌ها و بوستان و گلستان ایجاد شده که همگان از مزایای آن استفاده می‌کنند. مخاطب اول مهرواره، هیئت‌ها و تشکلهای دینی‌اند. هیئت‌ها امروزه به جایی رسیده‌اند که غیر از مراسم آیینی، خدمات اجتماعی ارائه می‌دهند و منظور از تشکل‌های دینی، هیئت‌های توسعه یافته ای‌اند که امروز تعداد آنها افزایش یافته است.

دبیر مهرواره هوای نو عنوان کرد: مخاطب بعدی مهرواره قشر فرهنگی، دینی، اجتماعی، هنری و سیاسی‌اند. در این مهرواره سعی داریم هنرمندان را با فضای هیئت آشنا کنیم و مسئولان، گروه دیگر مخاطبان مهرواره‌اند.

وی با اشاره به شعار مهرواره هوای‌نو با عنوان "در هوای نوی هیئت نفسی تازه کنیم" گفت: برای مهرواره سه بخش در نظر گرفته شده، البته هیئت اجزای گوناگونی دارد و این سه بخش، همه هیئت نیست. هر کار فرهنگی باید از پایلوت شروع شود. مهرواره هوای نو با سه بخش کار خود را شروع کرده است و به مرور بخش‌های دیگر اضافه خواهد شد. هر بخش محورها و رشته‌هایی دارد که در پایان از برگزیدگان هر بخش تجلیل به عمل می‌آید.

جای خالی  تحلیل در آثار مکتوب عاشورایی

مهدی امین فروغی، پژوهشگر موسیقی و ادبیات آیینی طی سخنانی در این نشست گفت: بر کسی پوشیده نیست که خون امام حسین(ع) شجره طیبه‌ای را آبیاری کرد که یک شاخه آن گنجینه گرانقدر آثار عاشورایی است. چه بسیار افرادی که قلم به دست گرفتند و در سوگ ایشان نوشتند و این یکی از امتیازات فرهنگ تشیع است.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم نگاهی گذرا به وضعیت آثار مکتوب عاشورایی از قرون اولیه داشته باشیم، عمده کتاب‌ها که در این زمینه تولید شده تاریخی است. آن هم از نوع توصیفی، مورخان تاریخ نوشتند و عمدتاً نگاه توصیفی داشته‌اند و کمتر به آثار تحلیلی بر می‌خوریم. در دهه‌های اخیر با آثار فراوانی مواجه هستیم که در شاخه‌های مختلف تولید شده‌اند.

امین فروغی عنوان کرد: کتاب ها در 5 رده تقسیم می‌شوند. گروه نخست تاریخ و فرهنگ است که پژوهش‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی را در خود جای داده است. گروه دیگر ادبیات است که شامل شعر، ادبیات داستانی، نمایشی و پژوهش ادبی است. گروه دیگر گروه هنر است که عکس و پژوهش‌های هنری در این گروه قرار دارند. کودک و نوجوان نیز گروه دیگری‌اند که شامل شعر کودک، داستان و تصویرگری است. نهایتاً گروه ترجمه را داریم که شامل ترجمه از فارسی به زبان‌های دیگر و ترجمه به فارسی است.

وی مهرواره هوای نور را رویداد مبارکی عنوان کرد و افزود: در بخش کتاب با دو رویداد مواجه هستیم. کتاب عاشورا و کتاب هیئت که هدف از این بخش شناسایی کتاب‌های برتر در سال‌های 98 و 99 و معرفی به نسل جوان و تشویق از پدیدآورندگان و تقویت روحیه پژوهش در حوزه عاشورا و شناسایی خلأها و کمک به غنای کتاب‌های عاشورا و گسترش فرهنگ نگارش با استاندارد علمی و متناسب با فرهنگ عاشورایی است.

این عاشورا‌پژوه عنوان کرد: در بخش کتاب سال عاشورا هشت شاخه پژوهش، شعر و نوحه، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، کودک و نوجوان، مستند‌نگاری و روایت و آثار مکتوب هنری مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش کتاب سال هیئت کتاب‌هایی که محتوای کاربردی برای هیئت‌ها دارند، مستند‌نگاری‌ها و متون آموزشی و پژوهشی بررسی می‌شوند و محور ویژه، کتاب تاریخ شفاهی هیئت است که لزوم آن از گذشته وجود داشته است.

وی تصریح کرد: بسیاری از هیئت‌های مذهبی در تحولات اجتماعی نقش‌آفرین بوده‌اند و خدمات ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته‌اند. تاریخ شفاهی هیئت مهم است و مهرواره هوای نو بر این موضوع می‌پردازد.

احمد واعظی، رئیس کانون مداحان با بیان اینکه آنچه در این مهرواره مد نظر قرار دارد، فراتر از آنچه هست که امسال مورد بررسی قرار می‌گیرد. امید است شاهد رشد و شکوفایی این فضا باشیم. دغدغه مراجع عظام، رهبر معظم انقلاب اسلامی، علما، دانشمندان و فرهیختگان این است که پیشکسوتان هیئت‌های مذهبی جهت ارتقاء سطح علمی، کیفی و هنری هیئت‌های مذهبی دست به دست هم دهند و برای اعتلای این حوزه تلاش کنند.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین شاخه‌های هیئت، ستایشگری است. مداحی، جایگاهش در حدی است که امام صادق(ع) به واسطه آن خدا را شکر می‌کند. این جلسات، دغدغه‌ها و دلواپسی‌ها به این جهت است که هیئت جایگاه آسمانی خود را بیابد. در این زمینه نوحه و آداب مجلس‌داری تا مخاطب‌شناسی و شعر خوب انتخاب کردن اهمیت دارد.
 
واعظی افزود: زندگی در هیئت و هیئت در زندگی مقوله‌هایی است که در شاکله هیئت شکل می‌گیرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدارهایی که با مداحان دارند نکاتی ارائه می‌کنند که با کمتر گروهی مطرح می‌کنند. مانند فرزندآوری، خانه و خانواده، بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که با این همه تنوع، همه موارد دیده شود.

وی اظهار کرد: کشور ما بسیار وسیع با اقلیم‌های مختلف است با این همه تنوع اقلیم و سنت اگر ستایشگری جایگاه خود را بیابد خواهیم دید که چه جایگاه خاصی خواهد بود. باشد که مهرواره هوای نو آورد.

حسین محمدی فام، مدیر بخش ستایشگری مهرواره هوایی نو گفت: امسال فقط رشته مدیحه‌خوانی را انتخاب کردیم. فراخوان به دو شکل صورت می‌گیرد. شخص مداح یا تشکل های مرتبط با ایشان می‌توانند به سایت مهرواره هوای نو مراجعه کنند و کلیپ 5 تا 7 دقیقه مدیحه‌خوانی متناسب با اعیاد را ارسال کنند. ترجیح این است که مداحی داخل هیئت باشد که اداره جلسه هم مشخص باشد.

وی عنوان کرد: آثار در مرحله اول، پیش داوری می‌شوند. پس از داوری مقدماتی، تقریباً 20 تا 30 اثر به داوری نهایی راه می‌یابد. بدین ترتیب افراد برگزیده و شایسته تقدیر معرفی می‌شوند.

"موجانی" مسئول واحد قرآنی هیئت‌آنلاین شد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس مهرواره هوای نو تاریخ شفاهی هیئت هیئت های مذهبی گروه دیگر کتاب ها هیئت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۶۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ برده‌داری به زبان طنز

  کشور انگلیس ثروتمند نبود، فرانسه ثروتمند نبود، کشورهای اروپایی ثروتمند نبودند‌؛ اینها ثروت کشورهای دیگر را گرفتند.» آنچه خواندید بخشی از بیانات رهبری در باب کتاب «سرگذشت استعمار» است که به‌تازگی مجموعه‌ای نمایشی ازآن اقتباس شده و برای گروه نوجوان روی آنتن رفته است. به این بهانه نگاهی به چند و چون این کتاب و همچنین اثر اقتباس شده از آن انداختیم. 

برگ اول
واقعیت فانتزی
مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» که به‌تازگی روی آنتن شبکه دوی سیما رفته،ویژه مخاطبان نوجوان در مرکز سوره تولید شده است. تهیه‌کنندگی این اثرراحمیدرضا عطارد به‌عهده دارد وکارگردانی آن را هم حسین حقانی به انجام رسانده است.دراین سریال به زبان طنز و در قالب فانتزی تاریخچه برده‌داری و استعمار به تصویر کشیده شده تا مخاطبان نوجوان هم با این بخش از تاریخ جهان آشنا شوند وباسبک انتخاب شده برای روایت، زهر آن گرفته شود.زینب یزدانی،سردبیر مجموعه دراین خصوص به جام‌جم گفت: دوره تاریخی انتخاب شده بسیار تلخ است و به همین علت در نظر داشتیم با زبان طنز، زهرش را بگیریم تا برای این گروه سنی جذاب‌تر شود. در این اثر ساختارشکنی کردیم که امیدوارم مخاطب بپسندد‌. در تیم پژوهش اطلاعاتی را که سند محکم داشت به نویسنده می‌دادیم اما دست او باز بود که این داده‌ها را در قالب نمایش بازآفرینی کند تا برای مخاطب نوجوان جذابیت داشته باشد. فکر می‌کنم سال‌هاست چنین کاری برای مخاطبان نوجوان انجام نشده بود. 

برک دوم
این قصه خواندنی است
کتاب ۱۵جلدی سرگذشت استعمار که به قلم مهرداد میرکیایی نوشته شده، منبع اقتباس سریال «هیس، هیچی نیس!» قرار گرفته است. این کتاب را سوره مهر منتشر کرده و در بخشی از آن می‌خوانیم: در همین روزها مردی که خودش را تاجر انگلیسی معرفی می‌کرد همراه فردی هندی که مانند سادات دستار سبزی به سر بسته بود و ادعا می‌کرد نامش سید کرامت‌علی است، از تبریز به سوی استرآباد به راه افتاد. این دو مسافر در میان ترکمن‌ها از حوادثی که در قفقاز رخ داده بود، جنگ‌های ایران و روسیه و شکست سخت ایران صحبت می‌کردند. دو غریبه عجله‌ای برای ادامه سفر نداشتند. آنها پس از دیدار با گروهی از ترکمن‌ها به ملاقات دسته‌ای دیگر می‌رفتند و... .

برگ سوم

هر جلد، یک ماجرا
همان‌طور که اشاره شد، این کتاب ۱۵جلد است که در هرکدام به ترتیب می‌خوانیم:

سفر به آن سوی دریاها(جلد۱): در این کتاب ماجراهای سفرهای دریایی پرتغالی‌ها و غارت‌های‌شان شرح داده شده است. 
گرگ‌ها با چشم باز می‌خوابند(جلد۲): دراین جلد ماجرای استعمار انگلیس برهند وچپاول ثروت هند توسط ملکه انگلیس شرح داده شده است. 
شکار انسان(جلد۳): برده‌داری غربی‌ها وشکار انسان‌ها ازقاره آفریقا در این جلد از کتاب به رشته تحریر درآمده است. 
صلیب خونین (جلد۴): اروپایی‌ها هرجا می‌رفتند همراه‌شان کشیش‌ها را هم می‌برند به این بهانه که می‌خواهند مسیحیت را گسترش دهند اما ... .
راهپیمایی اشک‌ها (جلد‌۵): ماجرای قتل و قارت بومیان سرخپوست قاره آمریکا در این کتاب مستند شده است. 
فاخته‌ها لانه ندارند(جلد۶): درشهر ونیز که دریانوردان معروفی داشت،هرساله حاکم با دریاازدواج می‌کرد تاصاحب دریا شود...!
سفر الماس (جلد۷): حکایت این کتاب، حکایت الماس است و سفرهای دریایی رزمناو انگلیسی برای ملکه انگلستان. 
به دنبال کادی (جلد ۸): کادی پارچه‌ای است که با گاندی آن را نماد استقلال‌طلبی در هندوستان کرد و نهایتا هند را از استعمار انگلستان درآورد. 
افطار در کلیسا (جلد ۹): مهدی میرکیایی دراین جلد ازکتاب سرگذشت استعمار،ماجرای خالی شدن خزانه پرازالماس وفیروزه و سنگ‌های قیمتی ایران را نوشته است. 
گنج‌های کلات (جلد‌۱۰): این کتاب در مورد تاریخ ایران و اشتراکش با استعمار است. ماجرای محمود افغان و شاه سلطان حسین. 
جوانه‌های آتش (جلد ۱۱): این جلد از کتاب هم در مورد تاریخ ایران و این بار دوره قاجار و اشتراکش با استعمارگران است. 
 بازی بزرگ (جلد۱۲): این جلد از کتاب هم دوباره درباره تاریخ ایران و استعمار انگلستان است و جدایی بخش‌هایی از ایران. 
ماجرا هنوز تمام نشده (جلد ۱۳): در کنار ایران معاصر،امپراتوری بزرگ دیگری هم بودبه نام عثمانی. استعمار علاوه بر ایران، تمایل نداشت عثمانی هم بزرگ باقی بماند. 
فارغ‌التحصیل زندان (جلد ۱۴): یک روزنامه‌نگار که در حال ارسال اخبار هیجان‌انگیز از آفریقاست، به دستور پادشاه بلژیک شروع به خرید زمین‌های آفریقایی‌ها می‌کند. او این زمین‌ها را به بهای اندک می‌خرد، آن هم سه برابر مساحت بلژیک. 
ملکه تهیدست (جلد ۱۵): داستان، داستان مواجهه ناوگان دریایی قدرتمند انگلستان با چینی‌هاست. 

دیگر خبرها

  • تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • منتخبان مسابقات ملی «سدید»‌ در لرستان معرفی شدند
  • مهرواره هوای نو؛ آماده‌سازی هیئات برای چهل‌واره دوم انقلاب
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • کشف ۴ میلیارد تومان داروی غیرمجاز و تاریخ گذشته در پردیس
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد