Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-30@16:43:08 GMT

سیاهی زغال بر پیکر بلوط

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۰۲۷۵

سیاهی زغال بر پیکر بلوط

دانشیار دانشگاه لرستان گفت: بخش زیادی از سوخت بخاطر هزینه سوخت‌های جایگزین از جنگل تامین می‌شود.
دکتر رحیم ملک‌نیا دانشیار دانشگاه لرستان اظهار کرد: چوب بلوط به عنوان سوخت و چه به عنوان استفاده در سطح خانوار تقریبا در تمام بخش‌های زاگرس رایج است هرچقدر به منطقه دسترسی سخت‌تر و فاصله آن تا مراکزی که بتوان سوخت‌های جایگزین تهیه شود بیشتر و به طورکلی هزینه دسترسی به سوخت جایگزین بیشتر باشد این وابستگی به چوب بلوط بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ذائقه و نیاز‌ها برای پخت و پز کماکان مصرف چوب بلوط ادامه دارد

وی با بیان اینکه در برخی مناطق، روستا‌ها گازکشی شدند و این مساله به عنوان نیاز اولیه حل شده هرچند که ذائقه و نیاز‌ها برای پخت و پز کماکان مصرف چوب بلوط ادامه دارد، عنوان کرد: حتی در مناطقی که دسترسی به گاز لوله‌کشی وجود دارد به خاطر ذائقه و پخت و پز نان و آشپزی مصرف سوخت هیزم را داریم.

عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی منابع طبیعی جنگلداری دانشگاه لرستان اضافه کرد: چنانچه در روستا‌ها گازکشی نباشد یا کپسول‌های گاز با هزینه‌های مناسب در اختیار روستائیان قرار داده نشود صددرصد افزایش مصرف هیزم را به عنوان سوخت خواهیم داشت.

ملک‌نیا بیان کرد: در برخی جا‌ها گازکشی نیست و فاصله دسترسی به سوخت جایگزین زیاد است و باید تدبیر اندیشیده شود که مردم با هزینه‌های پایین‌تر دسترسی به سوخت جایگزین پیدا کنند.

یکی دلایل وابستگی مردم به جنگل، تامین سوخت است

وی افزود: وقتی صحبت از حفاظت می‌شود تنها به معنای این نیست که نهال‌کاری کنیم بلکه بخشی از حفاظت از جنگل‌ها به صورت غیرمستقیم و با کاهش وابستگی مردم به جنگل صورت می‌گیرد، چرا که یکی دلایل وابستگی مردم به جنگل تامین سوخت است.

این دانشیار دانشگاه لرستان ادامه داد: با تحقیقی که در روستای گوشه شهنشاه در خرم‌آباد انجام دادیم با اینکه گازکشی شده، اما هنوز بین ۱۸ تا ۲۰ درصد کل انرژی خانوار از طریق هیزم تهیه و تامین می‌شود که تقریبا بخشی برای پخت و پز و برخی برای استفاده از بخاری‌های هیزمی استفاده می‌شد.

ملک‌نیا اظهار کرد: گازکشی وابستگی اهالی را به جنگل قطع نمی‌کند و استفاده از گاز را به ۲۵ درصد رسانده درحالیکه در جا‌هایی که از گاز برخوردار نیست بخش زیادی از سوخت بخاطر هزینه سوخت‌های جایگزین از جنگل تامین می‌شود که باید فکری اندیشید که این فراتر از توان سازمان جنگل‌هاست و باید یک اراده سازمانی و فرابخشی وجود داشته باشد تا این مساله را در راستای حفاظت از جنگل‌ها حل کنند.

در پروژه‌های راهسازی حفظ جنگل و منابع طبیعی در اولویت آخر قرار گرفته است

عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی منابع طبیعی جنگلداری دانشگاه لرستان در خصوص مدیریت جامع در راستای خدمات رسانی به روستا‌های استان، گفت: متاسفانه در پروژه‌های راهسازی، رفع نقاط حادثه‌خیز و جاده‌سازی تخریب شدیدی به منابع طبیعی وارد می‌شود که در این راستا معتقدم حفظ جنگل و منابع طبیعی در اولویت آخر قرار گرفته است در حالیکه می‌توان با رعایت نکات محیط زیستی و اکولوژیکی جاده‌هایی را طراحی کرد که هم دسترسی را فراهم کنند و هم خطرات کمتری برای تکه پاره کردن جنگل داشته باشند تا جنگل از بین نرود و زیستگاه حیات وحش نیز تخریب نشود.

وی گفت: ناگزیریم جاده داشته باشیم و چنانچه جاده نباشد مردم به صورت دیگری جنگل را تخریب می‌کنند و اگر می‌خواهیم جاده‌سازی کنیم به گونه‌ای نباشد که این پروژه‌ها تخریبشان بیشتر از تخریبی باشد که مردم انجام می‌دهند.

جاده‌ها باید متناسب با نیاز روستائیان باشد

این دانشیار دانشگاه لرستان با بیان اینکه جاده‌ها باید متناسب با نیاز روستائیان باشد، عنوان کرد: به عنوان مثال مسیر‌های دسترسی روستائیان لزومی ندارد در حد جاده‌های عریض باشد و این یکی از نکاتی است که باید رعایت شود.

ملک‌نیا خاطر نشان کرد: در جاده سازی توجه به نکات زیست محیطی که زیستگاه‌های جانوری در کجا قرار دارند و توده‌های حساس کجا هستند باید مدنظر قرار گیرد و در پروژه‌های جاده‌سازی این نکات رعایت تا خسارت به حداقل برسد.

عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی منابع طبیعی جنگلداری دانشگاه لرستان گفت: با هر عملیات عمرانی بخشی از زیستگاه از بین می‌رود که باید تدابیری اندیشیده شود که این میزان تخریب‌ها به حداقل خود برسد.

منبع: ایسنا

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: پیکر پیکر شهید سیاهی زغال منابع طبیعی جاده سازی چوب بلوط پروژه ها پخت و پز جاده ها ملک نیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۰۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 

علیرضا فاضلی ثانی گفت: در راستای جلوگیری از فعالیت واحد‌های تولید زغال شهرستان، پس از تخریب ۱۵ دهنه کوره سنتی زغال در اراضی روستا‌های وهن آباد، حکیم آباد و علی آباد در هفته گذشته، دو واحد صنعتی تولید زغال فاقد هرگونه تمهیدات زیست محیطی در پروسه تولید در روستا‌های کیکاور و انجم آباد این شهرستان نیز پلمب شدند.

وی با بیان اینکه طی شکواییه‌های واصله به این اداره مبنی بر فعالیت آلاینده چندین واحد صنعتی تولید زغال، کارشناسان این اداره ضمن بررسی و شناسایی این واحد‌ها نسبت به ابلاغ اخطاریه برای رفع آلودگی اقدام کردند، افزود: با توجه به اینکه در اخطاریه‌های صادره مهلت مناسب به منظور رفع آلایندگی یا تعطیلی در صورت عدم رفع معضلات زیست محیطی به مسئولان این واحد‌ها ابلاغ شده بود، بر همین اساس نظر به عدم توجه به موارد اعلام شده، این اداره نسبت به اخذ حکم قضایی برای این واحد‌های آلاینده اقدام کرد و با همکاری عوامل نیروی انتظامی انجم آباد پلمب شدند.

فاضلی با تاکید بر اینکه اینگونه واحد‌ها تهدیدی علیه بهداشت عمومی و محیط زیست هستند، اظهار داشت: تولید گاز‌های سمی حاصل از دود مواد شیمیایی در کوره‌های زغال، احتراق و دود زغال، ذرات معلق، دی‌اکسید کربن و سایر ترکیبات مضر حاصل از فعالیت این کوره‌ها که به هوا رها می‌شوند، می‌توانند ضمن کاهش شدید کیفیت هوا، محیط زیست و هوای اطراف را آلوده و به سلامتی شهروندان آسیب جدی برسانند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رباط کردیم در پایان خاطرنشان کرد: این اداره در راستای اجرای وظایف سازمانی خود با هرگونه واحد آلاینده محیط زیست که حقوق شهروندی را نادیده می‌گیرد برابر قانون اقدام خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵
  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • شعر «موسی عصمتی» در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • دسترسی به نقشه مترویی راه های کشور در سایت ۱۴۱ فراهم شد
  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)
  • ما مجرم زاده می‌شویم
  • جان باختن ۶۱ نفر در استان کرمان به دلیل قاچاق سوخت و اتباع غیرمجاز
  • بزرگداشت روز ملی ایمنی حمل و نقل در لرستان