Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز، چهارشنبه سوم آذر سال ۱۴۰۰هجری شمسی، برابر با هجدهم ربیع الثانی سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیست و چهارم نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

خبرگزاری میزان _ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (سوم آذر) به شرح زیر است:

رحلت آیت الله موسوی اردبیلی

۵ سال پیش در چنین روزی، سوم آذر ۱۳۹۵ شمسی آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی رحلت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرحوم آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید جهان تشیع و از پیشگامان انقلاب اسلامی ایران و یکی از نزدیک‌ترین یاران امام خمینی (ره) و همچنین بنیانگذار دانشگاه «مفید» به شمار می‌آید. ایشان سحرگاه سیزدهم رجب ۱۳۴۴ هجری قمری، مقارن با سالروز میلاد امیرالمومنین‏ علی علیه السلام در شهر اردبیل، متولد شد و در زادگاه خود ادبیات فارسی، ریاضیات، مقدمات و بخشی از دروس سطح حوزوی را فراگرفت. در سال ۱۳۲۲ به قم مهاجرت و در حوزه علمیه، باقی دروس سطح را نزد اساتیدی، چون آیت الله گلپایگانی، سید احمد خوانساری و میرزا مهدی مازندرانی و سپس دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آیات بروجردی، سید محمد داماد و حجت کوه‌کمری گذراندند. در سال ۱۳۲۴ برای استفاده از حوزه علمیه نجف اشرف، به عراق عزیمت کردند و در دروس حضرات آیات عظام خویی و حکیم و شیرازی حاضر شدند. در سال ۱۳۲۷ به جهت بیماری پدر به ایران مراجعت کرده و در حوزه علمیه قم تحصیلات خود را ادامه دادند، اما در سال ۱۳۳۹ در پی ابتلا به بیماری سختی، ناچار به اردبیل مراجعت کرده و در آن شهر به تدریس و تربیت طلّاب و انجام فعّالیت‌های اجتماعی پرداختند. پس از بازگشت آیت الله موسوی اردبیلی به اردبیل فعّالیت‌های اجتماعی و سیاسی ایشان شکل جدّی‌تری به خود گرفت، اما از سوی سازمان امنیت رژیم شاه تحت تعقیب قرار گرفت و مجبور به خروج از اردبیل و مهاجرت به تهران شدند. از هنگام مهاجرت به تهران در سال ۱۳۴۷ تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، ایشان با تاسیس و اداره مراکزی، چون موسسه مکتب امیرالمومنین (ع)، کانون توحید و مدارس مفید، به تربیت جوانان و دانشجویان مسلمان پرداختند. با اوج‌گیری انقلاب اسلامی و مهاجرت امام خمینی (ره) به پاریس در سال ۱۳۵۷، شورای انقلاب اسلامی تشکیل شد و ۵ نفر از مهم‌ترین شخصیت‌های انقلابی، از جمله آیت الله موسوی اردبیلی، از سوی امام به عضویت این شورا منصوب شدند.

این شورا، رهبری انقلاب اسلامی را تا پیروزی آن و همچنین اداره کشور را تا استقرار نهاد‌های برخاسته از قانون اساسی به عهده گرفت. امام خمینی (ره) نخست آیت الله موسوی اردبیلی را به دادستانی کل کشور و پس از شهادت آیت الله بهشتی، به ریاست دیوان عالی کشور منصوب کردند. به این ترتیب تا چند ماه پس از وفات امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۸ ریاست قوه قضاییه ایران را بر عهده داشتند. از مهم‌ترین اقدامات وی، در این مدت، تجدید نظر و بازنویسی قوانین قضایی ایران و تطبیق آن با فقه شیعه بود. پس از فوت امام خمینی (ره)، وی به شهر قم مهاجرت کردند و از آن زمان در کنار تدریس و تالیف و انجام وظایف مرجعیت دینی، ریاست عالیه دانشگاه مفید را که خود ایشان برای رفع نیازه‌های حوزه علمیه قم تأسیس کرده بودند، شخصاً بر عهده گرفتند. آیت‌الله موسوی اردبیلی سرانجام ظهر روز چهارشنبه سوم آذماه ۱۳۹۵ مطابق با ۲۳ صفر ۱۴۳۸ در سن ۹۱ سالگی دار فانی را وداع گفت و در حرم حضرت فاطمه معصومه در قم به خاک سپرده شدند.

انتشار روزنامه مجلس

۱۱۵ سال پیش در چنین روزی، سوم آذر سال ۱۲۸۵ هجری شمسی انتشار روزنامه «مجلس» در هشت صفحه با چاپ سربی در ایران، آغاز شد. این روزنامه علاوه بر درج اخبار داخلی و خارجی، کلیه مذاکرات مجلس شـورای ملی ایران را منعکس می‌کرد. سردبیری این روزنامه را ادیب الممالک فراهانی از نویسندگان مشهور آن زمان، به عهده داشت.

تولد محقق حلی، از علما و فق‌های مشهور اسلام

۸۴۱ سال پیش در چنین روزی، هجدهم ربیع الثانی سال ۶۰۲ هجری قمری «ابوالقاسم جعفر بن حسن حلی» معروف به «محقق حلی» از علما و فق‌های مشهور اسلام در شهر حله ـ در عراق ـ دیده به جهان گشود. او دانشمندی والامقام و فقیهی فاضل بود و در شعر و ادب مهارت داشت. محقق حلی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی و کسب مدارج معنوی از محضر علمای عصر خویش، در شمار یکی از فقه‌های برجسته آن زمان قرار گرفت. وی علاوه بر فقاهت و جامعیت در علوم مختلف، ادیبی چیره دست بود و اشعار بسیاری از او باقی است. مهمترین کتاب محقق حلی «شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام» است. از دیگر کتاب‌های این فقیه می‌توان از «نافع»، «معارج» و «تنبیه» نام برد. وی در سال ۶۷۶ هجری قمری در ۷۴ سالگی وفات یافت.

تولد اسپینوزا، یکی از بزرگترین خردگرایان و جبرگرایان در فلسفه

۳۸۹ سال پیش، در روز بیست و چهارم نوامبر سال ۱۶۳۲ میلادی «باروخ دو اسپینوزا» (Baruch de Spinoza) فیلسوف و جامعه شناس هلندی متولد شد.

وی به تحصیلات عالی پرداخت و به تدریج به فلسفه دکارت علاقه‌مند شد. انتقادات اسپینوزا از اعتقادات دین یهود باعت شد تا وی با خصومت علمای این دین مواجه و تدریجاً گوشه نشین شود. طریقه و افکار فلسفی اسپینوزا به اعتقادات صوفیه نزدیک است. از کتاب‌های او می‌توان به «علم اخلاق»، «سیاست» و «بهبود عقل» اشاره کرد. اسپینوزا در سال ۱۶۷۷ درگذشت.

کشف الکتریسیته القایی، معروف به قانون القای فارادی

۱۹۰ سال پیش در چنین روزی، بیست و چهارم نوامبر سال ۱۸۳۱ میلادی «میشل فارادی» (Michael Faraday)، فیزیکدان انگلیسی موفق به کشف الکتریسیته القایی شد.

او با کشف خود، گامی بزرگ در علم فیزیک بویژه الکتریسیته برداشت. فارادی در سال ۱۷۹۱ به دنیا آمد و ابتدا در یک کتابفروشی مشغول به کار شد و همانجا به مطالعه آثار علمی نیز پرداخت. چند سال بعد او به کمک همفری، دانشمند و فیزیکدان انگلیسی، دستیار آزمایشگاه شد. فارادی در آزمایش‌های متعدد خود در زمینه شیمی، متالوژی و ساختن لامپ‌های الکتریکی پیشرفت و موفقیت‌های بسیاری به دست آورد. از کار‌های دیگر این فیزیکدان، اختراع موتور الکتریکی با تبدیل نیروی مغناطیسی به نیروی الکتریکی بود. یکی از قوانین مهم فیزیک به نام فارادی ثبت شده است و او از نخستین افرادی بود که توانست بسیاری از گاز‌ها از جمله کلر را به مایع تبدیل کند.

انعقاد توافقنامه موقت میان ایران و پنج عضو شورای امنیت به علاوه آلمان موسوم به گروه پنج به علاوه یک

۸ سال پیش در چنین روزی، بیست و چهارم نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی توافقنامه موقتی میان جمهوری اسلامی ایران با پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان در زمینه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران در شهر ژنو امضاء شد.

امضای این توافقنامه راه برای مذاکره میان ایران و شش کشور آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا، چین و روسیه موسوم به گروه ۱+۵ برای امضای توافقنامه‌ای جامع و رفع تمام سوء تفاهم‌ها از برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران و لغو تحریم‌های ظالمانه بین المللی و چند جانبه را هموار کرد. بر اساس توافقنامه موقت ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک، طرفین «به صورت داوطلبانه» متعهد شدند تا اقدامات متقابلی را به عنوان گام اول یک راه‌حل جامع انجام دهند.

به این ترتیب، ایران برنامه هسته‌ای خود و غنی‌سازی اورانیوم را به شکلی محدودتر ادامه داد و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر تأسیسات خود بیش از پیش تسهیل نمود. در مقابل، کشور‌های غربی بخشی از تحریم‌های وضع شده علیه ایران را تعلیق و از وضع تحریم‌های جدید خودداری کردند. مهمترین ویژگی توافقنامه موقت ژنو اذعان دولت‌های غربی به حق ایران برای دسترسی به انرژی هسته‌ای صلح آمیز و برنامه غنی سازی اورانیوم بود. توافق نهایی جمهوری اسلامی ایران و دولت‌های ۱+۵ برای پایان یافتن تحریم‌های غرب، در ژوئیه سال ۱۹۱۵ با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به امضا رسید.

بیشتر بخوانید: تقویم تاریخ؛ از روز جهانی کودک تا شهادت عزالدین قسام

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تقویم تاریخ تقویم رسمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تقویم تاریخ تقویم رسمی آیت الله موسوی اردبیلی سال پیش در چنین روزی انقلاب اسلامی اسلامی ایران امام خمینی حوزه علمیه هجری قمری محقق حلی سوم آذر هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۰۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر

در سال ۱۸۱۶ مردم در اغلب نقاط نیم‌کره شمالی شاهد سالی بدون تابستان بودند، به طوری که بارش برف و باران در بهار به نابودی محصولات کشاورزی منجر شد.

در فصل تابستان معمولا درخت‌ها به رنگ سبز درمی‌آیند، آسمان آبی است،‌ البته نه در تمام نقاط دنیا و روزهای گرم و طولانی را تجربه می‌کنیم؛ اما مردم ساکن در نیم‌کره‌ی شمالی در سال ۱۸۱۶ شاهد چنین روزهایی نبودند.

سال بدون تابستان چگونه بود؟

براساس گزارش زومیت، سال بدون تابستان دقیقا مانند اسمش است. در مقیاس جهانی، دما بین ۰٫۴ تا ۰٫۷ درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش یافت و در پی این افت دما، الگوهای آب و هوایی سراسر جهان مختل شد.

در ایالات متحده به جای اینکه گرمای تابستان جایگزین زمستان شود، آب و هوای سرد به قوت خود باقی ماند. ماه می در شرایط معمولی کمی سرد است، اما در سال ۱۸۱۶ سرمازدگی در بسیاری از ایالت‌های شرقی آمریکا دیده شد. حتی در ماه ژوئن برف بارید. رودخانه‌های پنسیلوانیا هم تا ماه جولای همچنان منجمد بودند.

در اقیانوس اطلس، اروپا در معرض باران‌های سیلابی قرار گرفت به‌طوری‌که در ایرلند، بارش باران به مدت هشت هفته‌ متوالی ادامه یافت. رئیس جمهور ایالات متحده، جان کوینسی آدامز که در آن زمان سفیر بریتانیا بود در لندن زندگی می‌کرد. او در خاطراتش به این مشکل اشاره کرده است.

آثار کاهش دمای جهانی به آسیا هم رسید و فصل باران‌های موسمی معمولی مختل شد و به خشکسالی انجامید.

در سال ۱۸۱۵ خشم کوه تامبورا باعث سرد شدن هوا و خرابی محصولات کشاورزی در سال بعد شد.

پیامدهای سال بدون تابستان

پیامد آب و هوای غیر فصلی، نابودی محصولات کشاورزی در بسیاری از نقاط بود. ایالات متحده به دلیل ادامه‌ی یخبندان در فصل بهار شاهد این مشکل بود که بر اساس یادداشت‌های آن زمان، به از بین رفتن دام‌ها انجامید و در ایرلند، سیل باعث باران‌های سنگینی شد که برداشت سیب‌زمینی را مختل کرد.

نبود باران در آسیا هم به معضلی برای محصولات کشاورزی تبدیل شده بود، چرا که خشکسالی فصل باران‌های موسمی را به تعویق انداخته بود. در بسیاری از مناطق تحت تأثیر نیم‌کره‌ی شمالی، برداشت ناموفق به قحطی منجر شد.

تأثیر سال بی‌تابستان بر محصولات کشاورزی به یکی از بلندمدت‌ترین پیامدها انجامید. طی این مدت بخش قابل توجهی از کشاورزها از شرق ایالات متحده به میانه‌ی غربی مهاجرت کردند که تا امروز به عنوان یکی از نقاط اصلی کشاورزی باقی مانده است.

علت سال بی‌تابستان

ریشه‌ی الگوی آب و هوایی عجیب در سال ۱۸۱۶ را باید سال قبل از آن در سامبوا، جزیره‌ای در اندونزی جستجو کرد. در تاریخ ۵ آوریل ۱۸۱۵ کوه تامبورا به شکل شدیدی فوران کرد. فوران‌های آتشفشانی می‌توانند تا ماه‌ها بر اقلیم زمین تأثیر بگذارند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ذرات کوچک و سبک خاکستری در استراتوسفر زمین باقی بمانند و با مسدود کردن نور خورشید موجب سرمایش سیاره شوند.

کاهش دما همچنین می‌تواند به دلیل فوران سولفور دی‌اکسید رخ دهد. این ترکیب همراه با آب موجود در استراتوسفر باعث تولید سولفوریک اسید می‌شود که پرتوهای ورودی خورشید را منعکس می‌کند. با توجه به مقیاس فوران کوه تامبورا که قدرتمندترین فوران ثبت‌شده در تاریخ زمین به شمار می‌رود، به نظر می‌رسد شرایط سال ۱۸۱۶ حاصل این فوران بود؛ گرچه میزان این تأثیر کاملا مشخص نیست.

درسال ۲۰۱۹، دکت اندرو اسکورر، زمین‌شناس و همکارانش با استفاده از مدل‌های اقلیمی بررسی کردند که در صورت حذف فوران آتشفشانی از سال ۱۸۱۵ در سال بعد چه اتفاق‌هایی رخ می‌داد. گرچه نتایج نشان می‌دهند که سال ۱۸۱۶ باز هم به شکل غیرمعمولی در اروپا مرطوب می‌شد، این مدل نشان می‌دهد که فوران آتشفشانی باعث سرد شدن دمای زمین شده است. به نوشته‌ی اسکورر: فوران آتشفشان و تأثیر آن بر اقلیم را می‌توان مقصر سرمایش زمین دانست. بر اساس تخمین‌ها این پدیده احتمال دماهای بسیار سرد را تا ۱۰۰ برابر افزایش می‌دهد. بدون نیروی آتشفشانی، احتمال کمتری برای بارش بالا وجود دارد و سرما در تابستان غیرممکن است.

به طور کلی سال ۱۸۱۶ سال خوبی برای سیاره زمین و مردمش نبود. شاید به همین دلیل است که برخی افراد آن را «هزار و هشتصد و یخ بزن و بمیر» نام‌گذاری کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • رئیس دانشگاه محقق اردبیلی: چگونه در برابر ضرب و شتم دانشجویان ساکت هستید؟
  • روز کارگر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / تاریخ دقیق روز کارگر در سال ۱۴۰۳
  • روز پسر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / روز پسر ۱۴۰۳ کی است؟
  • لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • روز پسر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • آئین نکوداشت آیت الله موسوی جزایری برگزار می شود
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • آئین تکریم آیت الله موسوی جزایری برگزار می‌شود
  • سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر