Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@02:37:08 GMT

حل اساسی مشکل آب نیازمند قانون است

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۱۸۴۰

حل اساسی مشکل آب نیازمند قانون است

ایسنا/فارس نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: از آن جایی که مصرف آب خصوصا در بخش کشاورزی غیر اصولی و نامتعارف است، نیازمند تنظیم لایحه و قانون گذاری در زمینه مصرف آب کشاورزی هستیم.

علیرضا پاک‌فطرت در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: خوشبختانه امروز برای تامین آب شرب و صنعت با مشکل مواجه نیستیم و تا 20 سال آینده نیز منابع مورد نیاز تضمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاکفطرت خاطرنشان کرد: معضل اصلی شیراز و استان فارس تامین آب کشاورزی بوده و تدام کاشت محصولات پرآب‌بر مانند سیفی و شالی و ... بدون در نظر گرفتن وضعیت آب باعث شده تا حفظ آب های زیر زمینی با مشکل جدی مواجه شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، بیان اینکه گذشتگان ما با استفاده از روش های آبیاری درست مثل ایجاد قنات آب را مدیریت می کردند، افزود: متاسفانه راندمان کشاورزی استان قابل توجه نیستو

پاکفطرت خاطرنشان کرد: باید به افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی با جایگزین کردن آبیاری مکانیزه و قطره‌ای و دیگر روش‌های نوین، ترویج گلخانه داری و کاشت گیاهان کم آبخواه به جای آبیاری غرقابی و محصولات پرآبخواه روی بیاوریم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه تغییر اقلیم نیز اثر زیادی بر ایجاد خشکسالی و کمبود آب داشته است، افزود: متخصصین محیط زیست و ذیربطان این امر باید به دنبال راهکارهایی برای حفظ بقای محیط زیست برای نسل‌های بعدی باشند.

وی با تاکید بر اینکه کشورهایی که مشکل کم آبی ندارند نیز تمایلی به کشت محصولات پرآبخواه نداشته و از آبیاری مکانیزه استفاده می کنند، افزود، حفر چاه غیرمجاز، کف شکنی چاه ها بدون هماهنگی و برداشت اضافه آب در ایران به درستی مدیریت و پیشگیری نمی شود.

پاکفطرت در ادامه افزود: دولت در تنظیم لایحه آب و مجلس با قانون گذاری در این زمینه، پیش‌بینی تسهیلات بانکی مناسب به کشاورزان در راستای ایجاد و توسعه آبیاری نوین و آموزش و برنامه ریزی صحیح در این زمینه، باید جدی عمل کرده و حتی در بحث کشاورزی سهمیه‌بندی آب را متناسب با فصل کشت، در دستور کار قرار دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد سدها در استان درست اما مدیریت آب سد نادرست بوده است، افزود: بعضی مواقع آب سدها را برای کشت برنج و سایر محصولات پُرآب‌بر، رها می‌کنند، در صورتی که می‌توان برنج را با قیمتی پایین‌تر از آنچه هزینه تولید آن می‌شود، وارد کرد؛ مدیریت ناصحیح منابع آب سدها، در بروز مشکل تاثیرگذار است.

انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی فرونشست زمین بحران کم آبی علیرضا پاک فطرت مجلس شورای اسلامی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۱۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد

به گزارش خبرنگار مهر، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه) خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: ۱۰ طرح و لایحه، ۵ اساسنامه و ۳ استعلام دیوان عدالت اداری در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و پاسخ داده شد.

وی توضیح داد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها از سال گذشته در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان بود که ایرادات و ابهاماتی داشت و با رفع ابهامات، این طرح خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و امیدواریم که این طرح به اهداف خود در جهت سامان‌دهی این موضوع بیانجامد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

در حال تکمیل

کد خبر 6096962 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • مزارع کشاورزی که با فاضلاب خام و پساب آبیاری شوند، معدوم خواهند شد/چرخه تصفیه خانه‌ها باید تکمیل شود
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز
  • نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد
  • سد کنجانچم دشت مهران پرآب شد
  • سد کنجانچم دشت مهران را آبیاری می‌کند
  • رها سازی آب سد سفیدرود از فردا در گیلان