Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از  روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در ابتدای نشست فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به مدیران موسسه روبرت کخ آلمان به شرح توضیحاتی از معاونت و بخش‌های مختلف آن و خدمات قابل ارائه پرداخت.

دکتر نجفی در این نشست به صورت مفصل به اقدامات انجام شده در سطح وزارتخانه و معاونت تحقیقات در زمینه شیوع ویروس کووید_۱۹ اشاره کرد و گفت: ایران از جمله اولین کشورهایی بود که با ویروس کرونا درگیر شد و اولین نمونه در استان قم مشاهده شد و پس از آن در استان‌های تهران، گیلان و مازندران پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین واکنش در وزارت بهداشت کنترل بیماری بود.

او در ادامه به راه‌اندازی کمیته علمی کرونا در سطح وزارت بهداشت و کمیته ساماندهی تحقیقات کووید۱۹ و کمیته راهبری واکسن‌های کووید۱۹ و کارگروه‌های مختلف در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این حوزه اشاره کرد.

دکتر نجفی با بیان اینکه با سازمان بهداشت جهانی ارتباط گرفتیم و به صورت مستمر تعامل کردیم، افزود: از همان ابتدا هر یک دانشگاه‌های علوم پزشکی از جنبه‌های مختلف به مطالعه این ویروس پرداخت.

او تاکید کرد: تلاش کردیم تا همه اطلاعات را جمع‌آوری کنیم تا آنها را در اختیار محققان قرار دهیم و بر اساس نتایج به دست آمده مشاوره‌هایی جهت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در اختیار سیاست‌گذاران قرار دهیم تا مبتنی بر شواهد تصمیم‌ها اتخاذ شود.

دکتر نجفی خاطرنشان کرد: مبنای بسیاری از تصمیمات کلان کشوری در خصوص ایجاد محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، منع ترددها و غیره نتایج همین تحقیقات بود.

او افزود: اکنون هم مطالعات در حال انجام است و بیشتر به حوزه اثرات واکسن‌ها اختصاص یافته است. 

در ادامه دکتر بیتا مسگرپور مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص سامانه‌های علم‌سنجی، سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی، کمیته اخلاق، نیماد و گفت: در سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی اطلاعات تمام پژوهش‌های مرتبط با کووید۱۹ یا هر موضوع تحقیقاتی دیگر قابل دسترسی است. برای مثال در حال حاضر ۹۱۵۵ پژوهش در زمینه کووید۱۹ داریم.

مسگرپور به سامانه کمیته ملی اخلاق هم اشاره کرد که در لحظه امکان رصد طرح‌های تحقیقاتی تایید شده کمیته‌های اخلاق سراسر کشور وجود دارد.

دکتر آندریاس یانسن رئیس موسسه روبرت کخ نیز گفت: سال گذشته در ابتدای ماه مارس به همراه نمایندگان سازمان جهانی بهداشت سفری به ایران داشتم. برداشت ما از بیمارستانهای شهرهای مختلف ایران این بود که کادر بهداشتی و درمانی در مهار کرونا، تلاش های زیادی می کنند و این حرکت مثبتی در جهت پایان دادن به پاندمی کرونا است.

او افزود: از پروژه‌های مشترک به خصوص در زمینه سلامت عمومی و اپیدمی‌ها و بیماری‌های واگیردار استقبال می‌کنیم.

در پایان طرفین به توافق رسیدند تا با همکاری سازمان جهانی بهداشت و همکاری معاونت بهداشتی و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در قالب یک تفاهم‌نامه پروژه‌های مشترکی را انجام دهند.

برچسب‌ها معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت سازمان جهانی بهداشت بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت سازمان جهانی بهداشت بهداشت و سلامت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت سازمان جهانی بهداشت بهداشت و سلامت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۱۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

محمدرضا سقائیان فرد (کارشناس ایمنی و بهداشت کار) در مورد الزاماتِ کارفرمایان در رابطه با ایمنی و بهداشت کارگران گفت: قانونگذار در فصل چهارم قانون کار که مربوط به حوزه حفاظت فنی و بهداشت کار است، مواد قانونی‌ای را برای حفظ، تأمین و ارتقای سلامتِ کارگران ترتیب داده و کارفرمایان را ملزم به اجرای آن کرده است. عدم اجرای این قوانین بار حقوقی دارد و هزینه‌هایی بر کارفرمایان وارد می‌کند. 

وی ادامه داد: از جمله این مواد ماده ۹۱ قانون کار است، که در آن کارفرمایان موظف شده‌اند وسایل حفاظت فنی را جهت افزایش ایمنی و بهداشت کارگرن در اختیار آن‌ها قرار دهند، آموزش دهند و بر نحوه‌ی استفاده صحیحِ از این وسایل نظارت کنند.

به گزارش ایلنا، برخی مواقع‌ عدم نظارت سبب می‌شود کارگران از این وسائل به نحو صحیح استفاده نکنند و حوادثی ایجاد شود و به دلیلِ کوتاهی در عدم نظارت کارفرمایان مسئول حادثه شناخته شوند. 

سقائیان فرد گفت: از دیگر مواد قانونی، ماده ۹۲ قانون کار است که به انجام معاینات سالانه پزشکی کارگران اشاره کرده است. معایناتِ سالانه برای این است که متوجه تاثیرگذاریِ عوامل زیان‌آور بر سلامت کارگران شویم.

کارفرمایان موظفند برای کارگران پرونده پزشکی تشکیل بدهند و ببینند سلامتِ کارگران در طول یک سال در مواجهه با عامل زیان آوری که در محیط کار وجود دارد، تحت تأثیر قرار گرفته یا نه، که اگر این اتفاق افتاده، باید تمهیدات لازم را جهت کنترل و حفظ عامل زیان‌آور ببینند. 

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار ادامه داد: ماده ۹۳ قانون کار از دیگر مواد قانونی در این زمینه است که به تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت و کار اشاره دارد. ترکیبِ این کمیته از کارفرما، مدیر فنی، مسئولین بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار و نماینده کارگران تشکیل شده است.

تصمیم گیری و تصویب مواردی در رابطه با ایمنی و بهداشت کارگاه و کارگران از وظایف این کمیته است. عملکردِ این کمیته از ارکان محوری حوزه ایمنی و بهداشت کار در هر کارگاهی قلمداد می‌شود. و همانطور که گفتم، تشکیل این کمیته جزو وظایف اصلی کارفرما است. 

سقائیان فرد بیان کرد: کارفرما مسئولیت اجرای قوانین ایمنی و بهداشت کار را برعهده دارد و به هیچ نحوی نباید از قبول مسئولیت شانه خالی کند. در غیر اینصورت اگر حادثه‌ای رخ دهد و یا محیط کارگاه منجر به بیماریِ کارگر شود از نظر کیفری و حقوقی باید پاسخگو باشد. اگر کارفرمایی تمام تمهیدات لازم در زمینه ایمنی و بهداشت را رعایت کرده باشد و عوامل خطرزا را کنترل کرده باشد، دیگر کارفرما مسئولیت ندارد. 

وی گفت: از جمله موادِ دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، ماده ۱۰۵ قانون کار است که این حق را برای بازرسان کار لحاظ کرده که اگر کارگاهی را در معرض بروز حادثه تشخیص داد، گزارش بدهد. در این ماده آمده: «هر گاه در حین بازرسی، به تشخیص بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای احتمال وقوع حادثه و یا بروز خطر در کارگاه داده شود، بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای مکلف هستند مراتب را فوراً و کتباً به کارفرما یا نماینده او و نیز به رییس مستقیم خود اطلاع دهند.» این ماده اگر به درستی انجام شود، مانع از بروز حوادثی مثل «پلاسکو» و… می‌شود. 

این کارشناس ایمنی و بهداشت کار افزود: دغدغه‌ی اصلی کارفرمایان ما اقتصادی و افزایش تولید مجموعه‌ی خود است و شاید کمتر به وظایف خود در مورد ایمنی و سلامت کارگران توجه کنند. در حالیکه باید توجه داشته باشند که‌ عدم توجه به ایمنی و سلامت کارگران هزینه‌های بسیاری به بار می‌آورد. توصیه‌ای که به کارفرمایان داریم این است که فصل چهار قانون کار را مطالعه و بر آن اشراف داشته باشند و ایمنی و بهداشت کارگران را در نظر بگیرند. 

وی ادامه داد: کارفرمایان باید تشکیلِ کمیته حفاظت فنی به عنوان رکنِ مهمِ ایمنی و بهداشت کار و به عنوان تشکیلات رصد کننده مشکلات، حوادث و بیماری‌ها را در دستور کار خود قرار دهند. البته وجود این کمیته رافع مسئولیت قانونی کارفرما نمی‌شود اما تا حدودی باعث کاهش حوادث و بیماری‌های ناشی از کار می‌شود. 

سقائیان فرد تاکید کرد: کارفرمایان نباید ایمنی و سلامتِ کارگران را قربانیِ سودِ خود کنند. همچنین افزایشِ سالانه‌ی حقوق نباید مانع از توجه به ایمنی و سلامتِ کارگران شود، چرا که‌ عدم توجه به این اصول، خسارتِ بسیاری ایجاد می‌کند. کارفرمایان باید با اقداماتِ مناسب در حوزه ایمنی و بهداشت کار، از هزینه کردِ بیشترجلوگیری کنند.

هزینه در حوزه سلامت به تولید بهتر و مرغوب‌تر، کاهش بیماری و حادثه، کاهشِ هزینه‌ی ناشی از حوادث و مرخصی‌های استعلاجی کارگران و مواردی از این دست، کمک می‌کند. امیدواریم کارفرمایان در سال جاری اهتمام بیشتری برای ایمن‌سازی و سالم‌سازی محیط کارگاهی داشته باشند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه در دانشگاه یاسوج 
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به یاسوج سفر می کند
  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند