Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@03:41:52 GMT

روضه‌خوانی‌ها با قرآن مانوس باشد

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۰۳۹۴

روضه‌خوانی‌ها با قرآن مانوس باشد

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر انتظار داریم که جلسات روضه موثر باشد، لازم است این جلسات با قرآن مانوس شود. زمانی‌ که این انس شکل گیرد، آن ارتباط حسی، روحی و لذت معنوی که نیاز مستمع است، با قرآن برقرار خواهد شد.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در اختتامیه اجلاسیه مدرسین و مدیران نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین که جمعه، پنج آذر، در مجتمع فرهنگی تربیتی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: ارتباط با قرآن نیازمند ۲ اتفاق مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مسائل به مختصات وجودی آدمی و دیگری به سفارشات رسول خدا(ص) درباره قرآن بازمی‌گردد. در حقیقت اگر ارتباط ما با قرآن در قالب یک رابطه انیس و مونسانه برقرار شود و این کتاب الهی به عنوان یک ضرورت در زندگی آدمیان جاری و ساری گردد، آن زمان نوبت به بهره‌برداری از قرآن می‌رسد.

وی با اشاره به راه‌کارهای ایجاد لذت از رابطه با قرآن گفت: اگر بخواهیم یک رابطه رفتاری موثر با انسان‌ها داشته باشیم و موضوعی را میان آنان ترویج کنیم، باید کاری کنیم که آنان از این رابطه لذت ببرند و این نیاز به لذت بردن در آنان نهادینه شود. به عنوان مثال حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) حس خوبی به آدمی می‌دهد؛ اگر این حس نبود، قطعا از این جمعیتی که هر سال به حرم رضوی مشرف می‌شوند، نبود.

پناهیان با بیان اینکه همین احساس خوب حضور در حرم و یا روضه امام حسین(ع) بودن است که باعث سرودن شعرها، ریختن اشک‌ها و ابراز محبت‌ها شده، گفت: حال این وسال مطرح می‌شود که  چرا برای دست‌ یافتن و پیدا کردن این حس خوب برنامه‌ریزی و تلاش نمی‌کنیم؟

این استاد حوزه و دانشگاه بر لزوم قرائت حزین و از روی ترس و خوف به عنوان یکی از راه‌کارهای افزایش اثرگذاری قرآن تاکید و بیان کرد: سیره اولیای خدا این است که در قرائت قرآن گریه می‌کنند. در روایتی نیز آمده که قرآن را با اندوه بخوانید زیرا قرآن با حزن نازل شده است. در حقیقت آن جلسه قرآنی صحیح و اثربخش است که افراد در کنار خواندن قرآن، گریه کنند. مگر می‌شود قرآن را خواند و همزمان گریه نکرد؟ البته ترجمه درست و مناسب و اقداماتی از این دست می‌تواند به تسهیل این موضوع کمک کند اما بسیاری به دنبال این مهم نیستند تا آن احساس خاصی که با اشک همراه باشد را در خود ایجاد کنند.

وی عنوان کرد: گریه کردن پای قرائت قرآن دلایل متنوعی دارد. همین دلایل می‌تواند ما را با هر بار خواندن قرآن به اشک و ابراز احساس وادار کند. در همین دوره معاصر اولین شهیدی که پای قرائت قرآن گریه می‌کرد، شهید سید علی‌اکبر لواسانی بود. آیا ما امام معصومی را می‌شناسیم که قرآن را بخواند، بدون اینکه گریه کند؟ بنابراین تا زمانی‌ که این لذت معنوی از قرآن پدید نیاید، نهضت قرآنی مد نظرمان در کشور تحقق پیدا نمی‌کند.

پناهیان با بیان اینکه با تمسک به اهل بیت(ع) می‌توانیم آداب قرآن خواندمان را اصلاح کنیم، گفت: لازم است فرهنگ خود را تغییر دهیم زیرا قرآنی که با اشک همراه نباشد، فایده‌ای هم ندارد و نمی‌توان به تفکر و عمل به دستورات آن از این طریق امیدوار بود. البته نباید از یاد برد که نمی‌توان گریه را به صورت تحمیلی پیاده کرد چون گریه ناشی از یک احساس درونی است. فرهنگ گریه در کشور ما عمدتا در مجلس عزاداری است و خیلی مرسوم نیست کسی پای قرائت قرآن اشک بریزد. مساله مهم در قرائت قرآن لذت بردن از آن است. در حال حاضر شاید خیلی از قرائت قرآن لذت نمی‌بریم؛ علامت این لذت نبردن نیز همین است که اشعار زیادی درباره قرآن سروده نشده است.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت قرآن موضوعی است که با فطرت آدمیان مرتبط است. شکوفاترین وضعیت فطری در قلب انسان‌ها نیز مربوط به اولیای خداست. در همین رابطه یکی از مشکلات امروز ما جدا کردن قرآن از عترت است؛ یعنی وضعیت به گونه‌ای شده که قاریان و جلسات قرآن راه خود را پیش گرفته و مداحان، روضه‌ها و جلسات ذکر اهل‌ بیت(ع) نیز به راه دیگری می‌روند. این در حالی است که این ۲ مقوله همراه با یکدیگر است.

پناهیان اضافه کرد: آیا می‌توان احساسی که به اهل‌ بیت(ع) و کینه‌ای که نسبت به دشمنان‌شان داریم را از قرآن جدا کرد؟ آیا شما می‌توان عبارت «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِم غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ» را قرائت کرد اما یاد امیرالمومنین(ع) در ذهن آدمی تداعی نشود؟ اتفاقا حجم زیادی از آیات قرآن درباره قصص انبیا(ع) و اولیای الهی است. پس نمی‌توان قرآن را خواند اما یاد انبیای الهی را در دل و ذهن زنده نکرد. سیره قرآن نیز همین است که هنگام خواندن آن انسان‌ها مدام به یاد انبیای الهی هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: با انس با قرآن در جلسات مذهبی به بهره‌برداری از اثرات آن خواهیم رسید چون اولین وجه قرآن بعد اجتماعی آن است. در این کتاب ارزشمند تمام عبارات بیانات سیاسی و اجتماعی است. اساسا این کتاب در صحنه مسائل سیاسی و اجتماعی نازل شد. پس اول باید به عنوان یک عنصر سیاسی با قرآن مواجه شد. قرآن دائما در حال کنایه انداختن نکات سیاسی به ماست. به عنوان نمونه آیاتی که در مکه نازل شده، درگیری‌های سیاسی مکه را بیان می‌کند. البته این آیات عمق عرفانی، بعد فقهی و وجه اخلاقی هم دارد که نباید آن را انکار کرد. 

وی خاطرنشان کرد: قرآن شعر نیست و شبیه و نظیری ندارد. اما اگر بخواهیم قرآن را شبیه چیزی تصویف کنیم، شاید بتوان آن را با شبکه توئیتر قیاس کرد. با مراجعه به توئیتر مشاهده خواهیم کرد که اعضای آن عموما در حال کنایه زدن به فضای سیاسی هستند. آیات قرآن هم اینگونه است و خداوند دائما در حال کنایه زدن به افراد مختلف است. در مجموع اگر کسی تحلیل سیاسی قرآن را نداند، اساسا وارد فهم قرآن نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قرآن کريم محفل قرآنی علیرضا پناهیان مشهد خراسان رضوي قرائت قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۰۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرائت معکوس رسانه‌های غربی از اعتراضات اصیل دانشجویی

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، رسانه‌های غربی مشغول نوعی روایتگری وقیحانه و معکوس نسبت به جنبش دانشجویی تبلوریافته در ایالت‌های مختلف آمریکا هستند. این روایتگری، منبعث از اتصال مستقیم رسانه‌های غربی با جریانات آشکار و پنهان قدرت در رژیم اشغالگر قدس است و بار دیگر، گزاره دروغین و مضحکانه بی‌طرفی رسانه‌ای و آزادی بیان در غرب را به چالش کشیده است. 

مطالبات جنبش اصیل دانشجویی شکل‌گرفته در آمریکا مشخص است: برقراری آتش‌بس دائمی در نوار غزه، پایان محاصره غزه، قطع روابط علمی و دانشگاهی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس و مجازات مقامات رژیم اشغالگر قدس و دیگر کشور‌ها و بازیگران دخیل در کشتار دهشتناک ده‌ها هزار انسان بی‌گناه در فلسطین.

در این میان، رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند حرکت وحشیانه پلیس آمریکا در مواجهه با این مطالبات فطری، اصیل و انسانی را طبیعی و در مسیری درست جلوه دهند! به‌عنوان‌مثال، «یورونیوز» در تحلیل خود از این واقعه می‌نویسد: در شماری از دانشگاه‌ها معترضان شعار‌های «یهودی‌ستیزانه» سر داده‌اند و با دست گرفتن پرچم‌های حماس و حزب‌الله لبنان، از ورود دانشجویان یهودی به محوطه دانشگاه‌ها جلوگیری کرده‌اند.

گستردگی، آگاهی و عمق جنبش دانشجویی ایجادشده در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، بیانگر اصالت این جنبش و باور آن به هدفی است که به خاطر آن دست به اعتراض زده است

همان‌گونه که مشخص است، رسانه‌های غربی وظیفه دارند (بر اساس یک سیاست‌گذاری کلان رسانه‌ای- تبلیغاتی)، صهیونیسم‌ستیزی را مترادف با یهودستیزی جلوه دهند و از این طریق، بدترین و سخت‌ترین برخورد‌ها با کسانی که از توحش و اشغالگری رژیمی غاصب و کودک‌کش به تنگ آمده‌اند را توجیه کنند. نکته مهم‌تر اینکه رسانه‌های غربی اقدامات غیرانسانی پلیس آمریکا را به‌مثابه یک واکنش طبیعی در برابر خیزش دانشجویی اخیر جلوه داده و استفاده از محرک‌های شیمیایی، ضرب و شتم شدید دانشجویان، کشیدن بسیاری از دانشجویان روی زمین و دستگیری توأم با بدترین برخورد‌های ممکن با آنها را مصداق عینی ایجاد نظم و آرامش تلقی کرده‌اند! در اینجا متوجه روایتگری معکوس جریانات رسانه‌ای غرب از خیزش‌ها و اعتراضات دانشجویی در سرتاسر جهان می‌شویم.

قطعاً غرب نه تنها از جنبش‌های دانشجویی اصیل حمایت نمی‌کند، بلکه آنها را در مغایرت مطلق با اهداف و مطامع خود قلمداد کرده و دست به سرکوب آنها می‌زند. نکته مهم‌تر اینکه گستردگی، آگاهی و عمق جنبش دانشجویی ایجادشده در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، بیانگر اصالت این جنبش و باور آن به هدفی است که به خاطر آن دست به اعتراض زده است. حتی تهدیداتی مانند اخراج از دانشگاه، ممنوعیت تحصیلی، محرومیت از امتیازات حداقلی اجتماعی و حتی سلب اقامت برخی دانشجویان، منجر به عقب‌نشینی آنها در برابر ساختار زور و سلطه نشده است. بدیهی است که اعتراضات اخیر دانشجویی در آمریکا، نقطه عطفی در تاریخ این کشور محسوب می‌شود، جایی که جوانان و تحصیل‌کردگان آمریکایی رسماً روایت‌های مخرب و وارونه غرب ازآنچه در جهان می‌گذرد را پس‌زده و به‌سوی شناخت و آگاهی گام برمی‌دارند. آنچه امروز در دانشگاه‌های آمریکا، از کالیفرنیا تا تگزاس می‌گذرد، نقطه آَشکارساز روند گذار مشترک از صهیونیسم و جریان سلطه‌گر غربی در این کشور محسوب می‌شود. روز‌های تاریک‌تر آمریکا در پیش است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • قرائت قرآن و حمایت از فلسطین در برنامه تلویزیونی تونس+فیلم
  • درخواست تلخ و گریه‌آور کودکان سیل زده سیستان بلوچستان | فیلم
  • قرائت معکوس رسانه‌های غربی از اعتراضات اصیل دانشجویی
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود
  • ببینید | گریه شدید سردار رادان در اجتماع مردم قم