Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همزمان با اوج گرفتن فصل برداشت مرکبات، میوه‌های نوبرانه استان در راه بازارهای جهانی است اما در داخل، حال و روز باغداران خوش نیست و دلالان بر بازار این محصول سایه انداخته‌اند.

خرید مرکبات تا کیلویی پنج هزار تومان حکایت از چنبره واسطه‌ها بر بازار نوبرانه های استان دارند، مفت می خرند تا جیب شأن را از فروش در بازارهای خارجی و دیگر استان‌ها، پرس که کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالب موسوی باغداری که در حال برداشت مرکبات است و نگران سرما و آفت زدگی محصول را دارد، می‌گوید: واسطه‌های زیادی برای خرید مرکبات بر سر باغم آمدند و قیمت‌های پیشنهادی آنان بس عجیب و ناجوانمردانه است.

سایه دلالان بر سرباغات مازندران

این باغدار مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دلالان خطر افت و افت زدگی محصول را بهانه‌ای قرار داده‌اند تا آن را با قیمت پایین خریداری کنند، ادامه داد: تا کیلویی پنج هزار تومان بر سرباغ پیشنهاد دادند و با این قیمت نه تنها هزینه‌های تولید را کسب نمی‌کنم بلکه ضرر خواهم کرد.

وی هزینه‌های بالای انبارداری، کارگری، بسته بندی و از همه مهمتر حمایت نشدن را دغدغه هرساله باغداران بیان کرد و گفت: به این دلیل هرساله از سطح باغات کاسته و تبدیل به ویلا و ساختمان می‌شود.

در بازارهای مازندران ومیوه فروشی‌ها قیمت مرکبات چندبرابر سرباغ است و پرتقال‌های نوبرانه از کیلویی ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد و جیب باغدار از این قیمت‌های حبابی خالی مانده است.

با این حال کارشناسان به کشاورزان و باغداران توصیه می‌کنند تا از عرضه یکباره محصول برای جلوگیری از افت محصول خودداری کنند، هادی ایزدی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران از باغداران خواست تا به رنگ گیری میوه و قند آن برای چیدن توجه کنند، افزود: هرجا شرایط مهیا شد، میوه برای چیدن رسیده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فصل برداشت مرکبات در مناطق مختلف استان شروع شده است، درباره رنگ آوری مرکبات گفت: رنگ آوری در بازارهای محلی انجام نمی‌شود اما سبززدایی با گاز اتیلن ضرری برای مصرف کننده ندارد.

وی با عنوان اینکه در سال جاری رنگ آوری میوه روی درخت به خوبی انجام شده چندان مشکلی نداریم، گفت: علاوه براین هزینه‌های رنگ آوری بالا رفته است.

ایزدی ادامه داد: برخی کشورها طالب میوه‌های نارنجی رنگ هستند و در عین حال برخی واحدهای سورتینگ دست به رنگ آوری می‌زنند که بیشتر برای عرضه در خارج است.

باغداران میوه‌ها را ذخیره کنند / ‏‬ ظرفیت ۷۰۰ هزار تنی ذخیره سازی مرکبات

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه در فصل برداشت محصولات کشاورزی به دلیل عرضه زیاد شاهد افت قیمت می‌شویم، گفت: از باغداران تقاضا داریم بخشی از میوه را در انبار ذخیره سازی کنند.

وی با اشاره به ایجاد امکانات در استان گفت: در پایانه روماک ۱۵۰ هزار تن ظرفیت ذخیره سازی داریم که پایانه سبد را در اختیار باغدار قرار می‌دهد.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر ۷۰۰ هزار تن ظرفیت انبارداری در استان وجود دارد از باغداران خواست تا از این ظرفیت برای ذخیره سازی و عرضه تدریجی محصول به بازار بهره گیری کنند

مرکبات مازندران از روزهای آینده وارد بازارهای بین المللی می‌شود، ابراهیم قربان نژاد مدیر بازرگانی جهاد کشاورزی با اظهار اینکه در روزهای جاری شاهد آن هستیم که قیکت مرکبات سر باغ و در بازار روند کاهشی داشتیم.

ترکیه به بازار مرکبات عراق رسید / ‏‬ صادرات به کشورهای همسایه

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از ماه‌های جاری صادرات به کشورهای همسایه از جمله ازبکستان در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: در عراق صادرات به کندی انجام می‌شود زیرا قیمت پرتقال ترکیه کمتر از پرتقال ایرانی است.

وی ادامه داد: همچنین مازندران پرتقال شب عید تنظیم بازاری را انجام می‌دهد وپیش بینی می‌شود طی ماه جاری و آینده بازار از رکود خارج شود زیرا ذخیره سازی مرکبات از ماه آینده شروع می‌شود.

قربان نژاد با بیان اینکه برخی دلالان پرتقال را با قیمت کیلویی پنج هزار تومان از باغدار در سر باغ خریداری می‌کنند، گفت: پیش بینی می‌شود که در ماه‌های آتی شاهد افزایش قیمت مرکبات اشد.

وی درباره وظایف تعاون روستایی برای حذف دلالان گفت: سال قبل قیمت پرتقال در میادین تهران نامتعارف بالا رفت و جهاد کشاورزی و تعاون روستایی به عنوان مباشر وارد عمل شد و با خرید مرکبات و عرضه سعی کرد نسبت به تعادل بازار اقدام و فعالیت داشته باشد.

وی گفت: تعاون روستایی می‌تواند به عنوان مباشر نسبت به خرید مرکبات و برای ذخیره سازی شب عید اقدام کند.

وی درباره رکود بازار مرکبات با بیان اینکه پرتقال جزو محصولات استراتژیک نیست، گفت: فروش پرتقال به عرضه و تقاضا بستگی دارد و تاکنون بیش از ۲۰ درصد پرتقال برداشت شده و با تکمیل رنگ میوه، شاهد رونق بازار خواهیم بود.

فروش پرتقال به عرضه و تقاضا بستگی دارد و تاکنون بیش از ۲۰ درصد پرتقال برداشت شده و با تکمیل رنگ میوه، شاهد رونق بازار خواهیم بود

وضعیت تولید مرکبات و پرتقال در سال جاری مطلوب پیش بینی می‌شود و ۲۰۰ هزار تن کیوی و دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در استان تولید می‌شود و کارشناسان پیش بینی می‌کنند روند قیمت در روزها و ماه‌های آتی باثبات و متعادل شود.

با داغ شدن برداشت مرکبات بخشی از محصول به بازارهای جهانی راه می‌یابد و دروازه‌های بین المللی و جهانی به روی محصولات کشاورزی استان باز می‌شود.

سال گذشته بخش قابل توجهی از مرکبات استان روانه کشورهای عضو اوراسیا شده است و عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در مازندران با بیان اینکه بسترهای تجاری برای صادرات محصولات کشاورزی و باغی به کشورهای همسایه فراهم است، گفت: مسائل مربوط به حمل ونقل محصول و کانتینرهای یخچال دار از جمله دغدغه‌های صادرات محصولات کشاورزی است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سال گذشته بخشی از محصولات کشاورزی استان از خارج از استان صادر شد و باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای صادرات را در داخل استان فراهم کنیم.

وی گفت: مسائل گمرگی و مالیاتی، باثبات نبود ارز، ضعف در بسته بندی و حمل ونقل از جمله مسائل و دغدغه‌هایی است که تولیدکنندگان و تاجران را برای صادرات با مشکل روبرو می‌سازد.

مسئولان امر پیش بینی کردند امسال بیش از ۵۰۰ هزار تن پرتقال و کیوی از مازندران صادر شود در عین حالی بخش اعظمی از میوه استان به بازارهای داخلی چشم دوخته و با تدوین برنامه جامع و مناسب باید برای کوتاه شدن دست دلال و رونق بازار داخلی گام برداشت تا باغداران متضرر نشود.

کد خبر 5361340

منبع: مهر

کلیدواژه: مرکبات جهادکشاورزی مازندران صادرات غیرنفتی هفته بسیج ویروس کرونا بوشهر بسیج آمار کرونا خطبه های نماز جمعه کرمانشاه گرگان عکس استانها لیگ برتر فوتبال ایران واکسن کرونا اردبیل سنندج شیوع کرونا گفتگو با خبرنگار مهر محصولات کشاورزی برداشت مرکبات جهاد کشاورزی خرید مرکبات پیش بینی ذخیره سازی هزار تومان رنگ آوری هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۱۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی

فرارو- خرید و فروش اقساطی خودرو کارکرده را باید جدید‌ترین راهکار خریداران و فروشنده‌ها در بازار بدانیم.

به گزارش فرارو؛ همزمان با افزایش قیمت خودرو در سال‌های گذشته و انتشار گاه و بیگاه اخبار مربوط به رکود شکل‌گرفته در بازار، بخشی از خریداران راهی جز خرید اقساطی خودرو پیدا نمی‌کنند. همزمان فروشنده‌ها با تن دادن به معامله اقساطی، از یک طرف از شر خودرو باقی‌مانده در پارکینگ و مخارج نگه‌داری از آن خلاص می‌شوند و از یک طرف دیگر به لطف سودی که به معامله تعلق می‌گیرد، دنبال جبران ضرر و زیان می‌روند. فروش اقساطی خودرو برخلاف چیزی که احتمالا تصور می‌کنید، فقط به‌مدل‌های اقتصادی و داخلی محدود نمی‌شود و خیلی از فروشنده‌ها بابت فروش ماشین‌های مونتاژی و میلیاردی بازار، از پیدا کردن مشتری دست‌به‌نقد ناامید شده‌اند.

قیمت پراید صفرکیلومتر با احتساب معدود مدل‌های باقی‌مانده‌ای که در بازار وجود دارد، حول‌وحوش ۳۵۰ میلیون تخمین زده می‌شود، اما فروشنده‌ای حاضر شده پراید دست‌دوم مدل ۹۰ را با قیمتی نزدیک ۲۰۰ میلیون به‌شکل اقساطی بفروشد.

پرایدی که درباره آن صحبت می‌کنیم، در این چند سالی که از عمرش می‌گذرد، حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه رفته و فروشنده چیزی حدود یک‌چهارم از اصل پول تعیین شده برای خودرو را به‌شکل اقساطی و تحویل چک صیادی دریافت می‌کند.

کوییک دنده‌ای ساده که از خط تولید سایپا کنار رفته در بازار مدل‌های صفرکیلومتر کمی بیش از ۳۶۰ میلیون به خریداران پیشنهاد می‌شود. یکی از فروشنده‌های کوییک دنده‌ای مدل ۹۹ که در این سال‌ها ۳۸ هزار کیلومتر با خودرو راه رفته، آن را با رقمی بالاتر از مدل‌های صفرکیلومتر آگهی کرده است! چقدر؟ ۳۷۰ میلیون.

فروش اقساطی این کوییک به‌شکلی است که خریدار باید در قدم اول پولی در حدواندازه ۲۰۰ میلیون به عنوان پیش‌پرداخت بپردازد و بابت اقساط سه گزینه خواهد داشت. شش ماهه، ۳۵ میلیون. ۱۲ ماهه ۲۰ میلیون و ۲۴ ماهه ۱۳ میلیون. اینطوری خرید اقساطی خودرو با انتخاب بازپرداخت شش ماهه حدود ۱۰۰ میلیون کمتر آب می‌خورد.

فروش اقساطی خودرو فقط محدود به مدل‌های اقتصادی و داخلی نمی‌شود و انگار بخشی از خریداران برای سوار شدن شاسی‌بلند‌های مونتاژی و وارداتی هم از چنین شگردی برای خرید خودرو استفاده می‌کنند.

چانگان CS۳۵ مونتاژی مدل ۹۷ یکی از همین گزینه‌هاست. مدلی که بعد ۸۶ هزار کیلومتر کارکرد، با قیمت پایه ۹۵۹ میلیون به شکل اقساطی فروخته می‌شود. فروشنده حداقل مبلغ مورد انتظار برای پیش‌پرداخت را ۷۰۰ میلیون تعیین کرده و در شش قسط انتظار پرداخت چک‌های ۱۱۱ میلیون و ۱۱۱ هزار تومانی را دارد. نهایتا بعد اتمام اقساط، خریدار چیزی نزدیک یک میلیارد و ۳۶۶ میلیون یعنی ۴۰ درصد بیشتر از رقم پایه اولیه به حساب فروشنده واریز می‌کند.

جک J۴ در دسته ارزان‌ترین مونتاژی‌های بازار قرار می‌گیرد و جزو معدود مدل‌های زیر یک میلیارد است. همین جمله برای افزایش توجه‌ها به خرید جک J۴ کفایت می‌کند و از قضا فروشنده‌ای برای پیدا کردن مشتری سراغ فروش اقساطی رفته است.

قیمت جک J۴ کارکرده‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم، از طرف فروشنده حدود ۷۹۰ میلیون یعنی رقمی نزدیک مدل‌های صفرکیلومتر تعیین شده است. تصمیمی که احتمالا به‌خاطر کارکرد پایین خودرو گرفته شده. شرایط فروش اقساطی این مدل به شکلی است که رقم پیش‌پرداخت اولیه ۵۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود و خریدار در ۳۰ قسط باید برای پاس کردن اقساط ۱۱ میلیون ۷۰۰ هزار تومانی دست به کار شود. قیمت جک J۴ کارکرده‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم، با این اوصاف بعد دو سال و شش ماه از آغاز بازپرداخت اقساط به حدود ۹۰۰ میلیون تومان تبدیل می‌شود.

سوبا M۴ را می‌توانیم جزو گران‌قیمت‌ترین سواری‌های مونتاژی فعلی بدانیم. قیمت سوبا M۴ در کارخانه یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون است، اما در بازار آزاد در دسته مدل‌های دو میلیاردی قرار می‌گیرد و به‌طور متوسط دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون آگهی می‌شود.

قیمت سوبا M۴ دست‌دوم مدل ۱۴۰۲ که کمتر از پنج هزارکیلومتر راه رفته، در یکی از آگهی‌های فروش دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون قید شده است.

فروشنده که احتمالا یکی از نمایشگاه‌داران غرب تهران است، در ازای ۷۶۰ میلیون به‌عنوان ودیعه اولیه و ۳۰۱ میلیون به‌عنوان ودیعه ثانویه (سه ماه بعد موعد پیش‌پرداخت اول) و اقساط یکساله ۹۰ میلیونی، دنبال مشتری برای سوبا M۴ مدل ۱۴۰۲ می‌گردد. قیمت سوبا M۴ کارکرده به این ترتیب بعد یک سال به حدود دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون می‌رسد.

دیگر خبرها

  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو جانبازی؛ 12 میلیارد ناقابل!
  • امسال ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد
  • صادرات بیش از ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران
  • ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • حواله خودروی جانبازان هم‌قیمت خانه در نیاوران
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟