Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@07:18:44 GMT

زمین‌های غرق در غرقابی و آب‌هایی که هدر می‌رود

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۳۹۶۲

زمین‌های غرق در غرقابی و آب‌هایی که هدر می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، آبیاری غرقابی یا کرتی هنوز توسط برخی از کشاورزان استان انجام می‌شود و این  هدر رفت آب در  این روش کشاورزی سنتی در حالی است که منابع آبی استان شامل ذخایر زیرزمینی، ذخیره پشت سدها و آب‌های سطحی در حال کاهش بوده و کارشناسان مدام به بغرنج‌تر شدن وضعیت هشدار می‌دهند.

 این روش آبیاری مسیر کانال کم عرض خاکی را که باز می‌کند آب به سرعت و سیل‌وار در زمین جاری می‌شود، بخش زیادی از خاک با حرکت تند آب شسته شده و به پایین دست روان می‌شود و لحظه‌ای بعد تنها ردی از نمناکی خاک در مزرعه خودنمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اینکه دولت در سال‌های اخیر امتیاز و تشویق‌های خوبی برای تجهیز زمین‌های کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری در نظر گرفته اما هنوز کشاورزانی هستند که در این  زمینه اقدام  نکرده و توجهی به فرسایش، شور و قلیایی و باتلاقی شدن خاک، تخریب زمین‌های کشاوزی و مهم‌تر از آن هدر رفت آب در این شرایط حساس ندارند.

کشاورزان روستاهای حوزه دهستان شیان شهرستان اسلام آباد غرب در جواب سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا با وجود در اختیار گذاشتن تسهیلات هنوز اقدام خاصی در خصوص اجرای سیستم آبیاری تحت فشار انجام نشده، اظهار داشتند: اشتراکی بودن چاه‌های آب و فوت مالکان چاه و بعداز گذشت چندین سال موحب پدید آمدن ورثه در ورثه شده است که این موضوع عامل اصلی بازدارندگی عدم بهره‌مندی از تسهیلات مختلف در این زمینه شده است.

 با این وجود چاه‌داران متوجه کم آبی از منابع آبی شده‌اند و کشاورزان هم به خوبی می‌دانند در روش غرقابی به سختی یک‌سوم میزان آبی که روانه مزرعه می‌شود جذب زمین می‌شود و بقیه هدر می‌رود.

در این راستا اداره جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب از کشاورزان که هنوز به شیوه سنتی مزارع خود را آبیاری می‌کنند، خواسته با صرف وقت به خصوص در فصل زمستان که کشاورزان زیاد درگیر کار کشاورزی نیستند، نسبت به حل مشکلات ورثه‌ای و تمدید پروانه بهره‌برداری جهت جلوگیری از مشکلات قابل پیش‌بینی در سال‌های آتی جلوگیری کنند، که بطور یقین عدم توجه به رفع این مشکلات قطع آب کشاورزی گریبانگیر بهره‌برداران آبی خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه و رونق بخش کشاورزی استان توسعه سامانه‌های نوین آبیاری بارانی است که با توجه به  استعداد بالقوه ‌استان در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، باید این استعداد تقویت شود.

انتهای پیام/پ

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس کرمانشاه آبیاری غرقابی هدر رفتن آب اسلام آباد غرب چاه ها ورثه آبیاری بارانی هدر رفت آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۳۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

مدیرعامل شرکت توانیر از اختصاص پاداش ٤ برابر بیشتر از هزینه های تامین برق به مشترکان کشاورزی خبر داد که در طرح های مدیریت مصرف تابستان امسال مشارکت فعال تری داشته باشند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که بخش کشاورزی از ظرفیتهای خوبی برای مشارکت اختیاری در طرحهای تشویقی صنعت برق برخوردار است، افزود: امسال برای نخستین بار با موافقت هیات وزیران مقرر شده تا در کنار اختصاص برق رایگان به مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت با طرحهای مدیریت مصرف همکاری کنند، امکان قرار گرفتن در لیست پاداش مشارکت نیز فراهم شده است.

وی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران، برق مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت در طرحهای مدیریت مصرف مشارکت کنند، رایگان خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در صورتی که کشاورزان 80 درصد دیماند مصرفی خود را که معادل ١٥ درصد از مصرف روزانه آنهاست، از نیروگاههای تجدیدپذیر تامین کنند، از برنامه های مدیریت مصرف معاف خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: علاوه بر این اگر کشاورزان بیش از ٥ ساعت نیز در طرحهای مدیریت بار مشارکت داشته باشند، تا ٤ برابر هزینه های تامین برق از پاداشهای صنعت برق برخوردار خواهند شد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که این میزان بیش از 2500 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است، گفت: در حقیقت این پاداش، متناسب با ساعاتی که در این طرح مشارکت می کنند از 500 تا 2500 تومان متغیر است.

وی اضافه کرد: در واقع مشترکان کشاورزی این فرصت را دارند که با بهینه سازی فناوری مورد استفاده در موتورهای پمپاژ آب، استفاده از تجدیدپدیرها و... از این پاداشها بهره مند شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • (ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان