Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:51:50 GMT

لزوم تعیین ایده محوری در توسعه صنعتی کردستان

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۰۷۰۸۵

لزوم تعیین ایده محوری در توسعه صنعتی کردستان

به گزارش ایرنا، انجمن علمی مدیریت صنعتی و بازاریابی ایران شعبه کردستان که از اواخر سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده است شامگاه دوشنبه اقدام به برگزاری نشست تخصصی با عنوان توسعه صنعتی و گسترش بازار در این استان کرد. 

این نشست در قالب وبینار و با حضور مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان، دکتر وحید مکی زاده استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه هرمزگان و صاحب نظر کسب و کارها و تجارت مرزی، پرویز رعدی فعال کسب و کار در کردستان و دکتر آرمان احمدی زاد استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان  برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این وبینار که ۲ ساعت به طول انجامید حاضران در ارتباط با وضعیت فعلی صنعت در کردستان و توسعه صنعت و بازار در آن به بیان مطالبی پرداختند.

توسعه صنایع کوچک و متوسط صادرات محور، ایجاد و رونق واحدهای نوآور و فنآور، ایجاد مشوق های گمرکی و مالیاتی، تعیین ایده محوری توسعه صنعتی از مهمترین مباحث مطرح شده در راستای توسعه صنعتی کردستان در این وبینار بود.

توسعه متوازن براساس آمایش سرزمین 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان در این وبینار اظهار داشت: امروزه با برنامه ریزی انجام شده وتجربیات بدست آمده به پاسخ سوال آیا کردستان نیاز به صنعت دارد، دست پیدا کردیم.

احمد خسروی توسعه صنعتی را زمینه گریزناپذیر توسعه همه جانبه استان خواند و افزود: اگر در بخش های کشاورزی، آب و معادن که از مهمترین ظرفیت های استان هستند  پیوست صنعتی افزوده شود توسعه اتفاق می افتد.

وی با اشاره به اینکه آب یکی از زیرساخت های مهم گسترش صنعت به شمار می آید که کردستان از آن بهره مند است، اضافه کرد: صنعت در استان در همه شهرستان ها باید براساس نیاز و شرایط سرزمین، آب  و مزیت هایی که در اختیار دارد توسعه یابد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان گفت: تفکر صنعتی در بین  مردم به ویژه جامعه متخصصان ما وجود دارد و اکنون بحث جذب سرمایه گذار در استان مطرح است.

خسروی توسعه متوازن و همگن را در استان از مسائل ضروری خواند و یادآور شد: امروزه در برخی از استان های مرکزی کشور شاهد مشکلاتی هستیم که در نتیجه توسعه یک بخش و ایجاد مشکلات در بخش های دیگر پیش آمده است.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب ۱۲ واحد صنعتی کوچک همچون چوب بری و سنگ بری در کردستان وجود داشت، اظهار داشت: بعد از انقلاب و در اوایل آن که بسیاری از استان ها به بازسازی و سرمایه گذاری مشغول شدند کردستان و استان های مرزی درگیر جنگ شدند و به صنعت فکر نمی کردند.

افزودن بیش از یک هزار هکتار به شهرک های صنعتی استان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با بیان اینکه ۲ درصد جمعیت و ۲.۵ درصد مساحت کشور مربوط به این استان است، گفت: برای اینکه حداقل کردستان سهم ۲ درصدی از صنایع کشور را داشته باشد باید یک هزار واحد صنعتی موجود به بیش از ۲ هزار واحد افزایش پیدا کند.

خسروی با بیان اینکه از ۸۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی موجود در کشور ۲۰ شهرک و ناحیه مربوط به کردستان است، افزود: از مساحت ۱۴۸ هزار هکتار زمین صنعتی در اختیار سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران یک هزار و ۴۰۰ هکتار به عبارتی کمتر از یک درصد آن مربوط به کردستان است.

وی با اشاره به اینکه  سرانه فضای صنعتی کشور در بحث شهرک های صنعتی ۱۷ مترمربع و در کردستان ۹ مترمربع است، ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است ۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار به شهرک های صنعتی کشور اضافه شود که یک هزار و ۱۰۰ هکتار آن سهم کردستان است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان یکی از آفت های توسعه استان را مربوط به بدنه کارشناسی ادارات خواند و یادآور شد: در بدنه مدیریت مشکلی وجود ندارد و بعد از تصویب طرح ها در بدنه کارشناسی سرعت عمل کافی و لازم وجود ندارد. 

توسعه صنعتی باید حول ایده محوری شکل گیرد

وحید مکی زاده استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه هرمزگان در این وبینار اظهار داشت: هرمزگان و کردستان در معادلات کشوری جزو مناطق پیرامونی اند و دارای حس و دغدغه مشترک هم هستند.

وی تاخیر زمانی در توسعه صنعتی کردستان را یک فرصت خواند و اضافه کرد: توسعه صنعتی در کشور در دهه های اخیر روند آزمون و خطا داشته و بسیار پرهزینه بوده  و مشکل موجود در فلات مرکزی به ویژه اصفهان گویای این مبحث است.

این استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه هرمزگان افزود: برای استان هایی که از مسیر توسعه صنعتی عقب مانده اند فرصتی پیش آمده که بهتر بیاندیشند و بدانند چه کارهایی نباید انجام دهند تا در آینده بلایی که سر اصفهان آمده برای آنها تکرار نشود.

مکی زاده بر توجه به بها و رویکرد توسعه تاکید کرد و گفت: برای توسعه صنعتی باید قبل از آن مشخص شود که حول چه ایده محوری باید شکل گیرد.

وی افزود: بندر خلیج فارس سال ۸۵ با ایده محوری سوخت رسانی دریایی ایجاد شد و این بندر یکی از جاهایی است که بیشترین بازدهی را برای مردم منطقه به همراه داشته است.

ایده محوری در توسعه صنعتی کردستان وجوددارد؟

این استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه هرمزگان گفت: آیا ایده محوری که توسعه صنعتی کردستان حول آن اتفاق بیافتد وجود دارد؟، اگر وجود ندارد مدیریت حوزه صنعت و تجارت باید به آن بپردازد.

مکی زاده با اشاره به اینکه ایده های محوری هم زمانی بیشترین موفقیت را حاصل می کنند که در مقیاس ملی داشته باشند، افزود: باوجود صنایع بزرگی هم چون فولاد و پالایشگاه در هرمزگان، مردم بیشترین سود و بهره را از کسب و کارهای کوچک و متوسط می برند.

وی اظهار داشت: کردستان ایران می تواند واسطه بین ایران و کردستان عراق باشد و علاوه بر این از ظرفیت های سایر مناطق مثل جنوب کشور هم برای صادرات خود استفاده کند. 

این استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه هرمزگان یادآور شد: از آنجا که کردستان به آب های آزاد دسترسی ندارد نباید در ایجاد صنایع آب بر ریسک کند تا بلایی که در فلات مرکزی ایران ایجاد شده در این استان هم تکرار نشود.

مکی زاده وجود صنایع آب‌بر در مناطق غیرساحلی را خطرناک و نادرست دانست و گفت: کردستان به لحاظ اینکه از مراکز فرهنگی و آیینی ایران بوده ودارای تاریخ، سنت، رقص، موسیقی، زبان و معماری است می تواند در بخش گردشگری هم در مقیاس ملی هم بین المللی ورود پیدا کند.

صنایع کوچک و متوسط مردم محورتر هستند 

آرمان احمدی زاد استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان هم در این وبینار به  مطالعه انجام شده در خصوص صنایع استان اشاره کرد و اظهار داشت: براساس  تحقیقی که انجام دادیم صنایع کوچک و متوسط بیش از صنایع بزرگ در توسعه صنعتی استان نقش و تاثیرگذاری دارند.

وی با اشاره به اینکه صنایع کوچک و متوسط درآمد بیشتر و استفاده از مهارت و ظرفیت محلی زیادتری به همراه دارد، گفت: بجای خودکفا شدن در تولید یک کالا در استان به سمت مشارکت در زنجیره ارزش یک کالا یا خدمت برویم موفق خواهیم شد.

استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان یادآور شد: صنایع کوچک و متوسط رقابت پذیر که قادر به حضور در بازارهای جهانی باشند باید ایجاد و مورد حمایت قرار گیرند.

احمدی زاد با بیان اینکه فضای کسب و کار در این استان مناسب نیست، اظهار داشت: کمتر از یک درصد از درآمد کشور مربوط به کردستان است و از آنجا که صنایع کوچک و متوسط مردم محورتر هستند باید به توسعه و رونق این واحدها توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه حمایت از واحدهای صادرات محور باید به جد دنبال شوند، تاکید کرد: مشوق های گمرکی و مالیاتی در استان ضعیف است و برای دستیابی به توسعه این مسئله هم باید اصلاح شود.

استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان گفت: ایجاد واحدهای نوآور و فناور در برنامه مدیران استان قرار گیرد چراکه از این واحدها اشتغال و درآمد بیشتری حاصل خواهد شد.

 احمدی زاد توسعه فرهنگ کارآفرینی و سرمایه گذاری را از دیگر الزامات توسعه صنعتی و بازار در استان خواند و اضافه کرد: توسعه سازمان های خصوصی و نهادهای مردمی برای پشتیبانی از واحدهای کوچک و متوسط هم ازدیگر موارد ضروری است که باید به آن پرداخته شود.

برچسب‌ها کردستان سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران توسعه صادرات سنندج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران توسعه صادرات کردستان سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران توسعه صادرات سنندج مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان توسعه صنعتی کردستان صنایع کوچک و متوسط توسعه صنعتی ایده محوری احمدی زاد یادآور شد استان ها مکی زاده یک هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۷۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین

ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر صنعتی چرمسازی بوئین زهرا، همزمان با هفته زمین پاک، راه اندازی شد.

۵۰ واحد تولیدی در این شهرک فعالیت می‌کند.

طبق قانون شهرک‌های صنعتی ملزم به راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • اتصال ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان 
  • ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ایلام
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه
  • آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان
  • بزرگترین گردهمایی صنایع خلاق ایران در رویداد مانوین