اساتید ایرانی کارگاههای انتقال تجربه «سینماحقیقت» معرفی شدند
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۳۰۷۴
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مسترکلاسهای پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت با حضور ۶ سینماگر ایرانی و چندین سینماگر بینالمللی برگزار خواهد شد. دکتر احمد ضابطی جهرمی، دکتر احمد الستی، محمدرضا عباسیان، سعید فرجی، مهدی آزادی و حمید نجفی راد ۶ سینماگر ایرانی هستند که کارگاههای پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت را برگزار خواهند کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دکتر احمد ضابطی جهرمی درباره مستند هیبرید صحبت خواهد کرد و دکتر احمد الستی سمینار کارگاهی با موضوع فیلم جستار خواهد داشت. تهیه و تولید مستند در بحران عنوان کارگاه محمدرضا عباسیان و مستند سازی در مناطق جنگی عنوان مسترکلاس سعید فرجی در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت است. همچنین دو کارگاه تصویربرداری در سینمای مستند با حضور مهدی آزادی و تدوین در سینمای مستند با حضور حمید نجفی راد با همکاری انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند در این دوره از جشنواره برگزار میشود.
دکتر احمد الستی متولد سال ۱۳۲۷ در مشهد، دارای دکتری تخصصی زیبایی شناسی سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس، پژوهشگر سینما، مترجم و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، استاد و مدیرگروه رشته سینما در پردیس هنرهای زیبای زیبای دانشگاه تهران است. وی در سال ۱۹۸۲ شاگرد ژان روش، مستندساز فرانسوی بوده است و در سال ۱۳۹۵ لوح افتخاری عضویت بنیاد ژان روش در موزه سینما، توسط مینا راد به نمایندگی از بنیاد ژان روش به وی اعطا شد. از جمله مقالات و کتابهای تالیفی وی میتوان به «نماها و صحنهها»، «تخیل به مثابه وجه خلاق واقعیت»، «شهر بی دفاع روسلینی و نئورئالیسم در خلال شصت سال»، «هنر دقت، کلام و تصویر در مردم نگاری» و «مستند علف: سه روایت و یک مقدمه» و ... اشاره کرد.
دکتر احمد ضابطی جهرمی متولد ۱۳۳۰، دکترای پژوهش در شاخه هنرهای دراماتیک (گرایش سینما)، عضو هیئت علمی رسمی دانشگاه صدا و سیما، مدرس سینما و تلویزیون، مستندساز و تدوینگر، مؤلف، مترجم و پژوهشگر سینما و تلویزیون است. از آثار تألیفی ایشان میتوان به کتب متعدد سینمایی و مقالات نظری و تکنیکی به ویژه در زمینه تدوین فیلم در کنار تولید مستندهای ماندگار اشاره کرد. تاکنون بیش از ۱۲۳ مقاله نظری و تحقیقی در حوزه سینما و تلویزیون تالیف شده است که منتخبی از این مقالهها مشتمل بر ۸۷ مقاله توسط «نشرنی» در کتابی با عنوان «سی سال سینما» (۸۵-۱۳۵۵) به چاپ رسید که در دومین دورة انتخاب کتابهای سینمایی برگزیده (سال ۱۳۸۸) توسط خانه سینما به عنوان «بهترین کتاب سال سینمایی» اعلام شد. از آثار مستند وی میتوان به مهاجرت شبانه، نخل درخت زندگی، کشتی کویر، موسیقی فولکلور شمال ایران، قهرمانی، گور اصیل ایرانی، آخرین بازماندههای یوز ایرانی و ... اشاره کرد.
محمدرضا عباسیان متولد ۱۳۵۲، مستندساز و تهیهکننده. برنده تندیس بهترین فیلم مستند برای فیلم «قانا» از دهمین جشن سینمای ایران است. وی همچنین برای ساخت فیلم مستند «مدرسه» برنده شمشیر نقرهای جشنواره فیلمهای تاریخی لهستان شد. عباسیان دبیری سیویکمین جشنواره فیلم فجر را نیز بر عهده داشت. ساخت مستندهای متعدد در کانونهای بحرانی جهان در مناطقی از جمله قره باغ، بوسنی، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، عراق، لبنان، سوریه، بوسنی و کوزوو را در کارنامه خود دارد. او همچنین برنده جوایز متعدد از جشنوارههای داخلی و بین المللی میباشد. از جمله آثار او میتوان به مستندهای قانا، افسانه مجاهدین افغان، سکوت در تاریکی، سایههای پریشان جنگ، مدرسه، دختران، خانههای رها شده و ... اشاره کرد.
سعید فرجی متولد ۱۳۶۰، تهران، فارغ التحصیل کارشناس ارشد عکاسی، عکاس و مستندساز است. وی برای ساخت مستند و عکاسی در بحرانهای لبنان، سومالی، لیبی، عراق و سوریه حضوری فعال داشته و چندین فیلم مستند را کارگردانی کرده است که میتوان به عکاسی زیر آتش (۱۳۸۹)، جهان اکثریت (۱۳۹۱)، سفر به موگادیشو (۱۳۹۱)، میرزا جواد (۱۳۹۷) و از جنگ برگشته (۱۴۰۰) اشاره کرد. وی همچنین چندین کتاب به رشته تحریر درآورده که عبارتند از: تبادل/ ماجرای آزادی پنج اسیر لبنانی از زندان¬های اسراییل/۱۳۹۰؛ دیار نزدیک/ روایت سفرهای زائران مناطق جنگی (مرز ایران و عراق) / ۱۳۹۱/ خوزستان؛ سفر به موگادیشو/ قحطی در کشور سومالی به همراه فیلم مست.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: سینما حقیقت مستند سینمایی دکتر احمد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۳۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مستند میتواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، «زهرا جیداد» یکی از دو خواهر دوقلوی سوژه مستند «همیشه با هم» که در قالب مجموعه «پا به ماه» از آنتن تلویزیون پخش شده است. وی در گفتوگو با خبرنگار آنا درباره واکنشها به پخش این مستند گفت: بازخوردهایی که از پخش این مستند داشتیم، واقعا عالی بود. خیلی از اطرافیان ما که مستند را دیده بودند، تماس میگرفتند و از آن تعریف میکردند. برخی هم پیگیر دلیل این تجربه بودند. خودمان واقعا این تجربه را دست داشتیم. بهویژه که کیفیت این مستند هم بسیار خوب بود.
وی درباره آشنایی گروه تولید با خودش و خواهر دوقلویش توضیح داد: ابتدا از طرف شبکه بهداشت شهرستان داراب، با ما تماس گرفتند و گفتند که قرار است مستندی درباره بارداری همزمان دو نفر از اعضای یک خانواده، تولید شود. از آنجایی که ما هم دو خواهر دوقلو بودیم که همزمان دوره بارداری را سپری میکردیم، پیشنهاد دادند این مستند از زندگی ما ساخته شود و ما هم استقبال کردیم. برای همراهی با این کار فرهنگی، تردیدی هم نداشتیم.
جیداد ادامه داد: خانم محور بهعنوان تهیهکننده مجموعه «پا به ماه» بعد از پیشنهاد شبکه بهداشت، با ما تماس گرفتند و توضیحاتی درباره این کار دادند. تأکید داشتند که رویکرد فرهنگی این مستند، مدنظرشان است و وقتی این موضوع را با همسرم مطرح کردم، او هم مخالفتی نداشت. مدتی بعد مطلع شدیم که پیشتر قرار بوده این مستند با حضور دو خواهر دیگر تولید شود و با انصراف آنها، با من و خواهرم تماس گرفتند. اولین مواجههام با گروه تولید این مستند هم در منزل خواهرم بود.
وی مطرح کرد: ابتدا برای حضور در مقابل دوربین استرس داشتیم، اما آنقدر رفتار و تعامل گروه تولید این مستند، عادی و ساده بود که به راحتی با آنها ارتباط گرفتیم و استرسها هم برطرف شد. تجربه بسیار خوبی برای ما بود. اطرافیانمان وقتی مطلع میشدند، از این اتفاق تعجب میکردند و حتی برخی فکر میکردند که ما بهدنبال فیملسازی درباره فرآیند بارداری خود هستیم. حضور گروه مستندسازی در روستا، طبیعتا توجهبرانگیز بود و برای خیلی از افراد سوال پیش آمده بود که ماجرا چیست؟
ملاک من برای حضور در مستند رضایت همسرم بود
سوژه روایت مستند «همیشه با هم» درباره واکنش خانوادهها به این تصمیم هم گفت: ابتدا برای آنها هم توضیح میدادیم و وقتی آقای اسیوند بهعنوان کارگردان به روستای ما آمدند، نکاتی را گفتند که خانوادهها مجاب شدند در انتظار نتیجه کار بمانند. شکر خدا نتیجه کار هم برای همه ما عالی بود.
وی افزود: البته برخی از اقوام هم بودند که خرده میگرفتند که چرا تن به این اتفاق دادهاید که از دوره بارداریتان، مستندسازی شود! برای بعضی از نزدیکان، این تصمیم محل سوال بود، اما ما توضیح میدادیم که مستند «پا به ماه» را قبلتر دیدهایم و میدانیم این شرایط فقط برای ما نیست. زوجهای دیگری هم پیش از ما سوژه این مستند بودهاند. از طرف دیکر مهمترین نکته برای شخص من، رضایت همسرم از این اتفاق بود.
چالش گرمای هوا
جیداد در ادامه درباره میزان آشناییاش با سینمای مستند و تماشای قسمتهای قبلی مستند «پا به ماه» توضیح داد: یکی از قسمتهای این مستند را بهصورت اتفاقی نه از تلویزیون که در اینترنت دیدم. برایم خیلی مستند جالبی بود و زمانی که پیشنهاد ساخت این مستند درباره ما مطرح شد، نمیدانستم قرار است دنبالهای برای همان مجموعه باشد. در روزهای ابتدایی بارداری، وقتی درباره این تجربه در اینترنت جستجو میکردم، یکی از قسمتهای این مجموعه را دیدم که مربوط به یک خانواده در شمال بود.
وی افزود: آنقدر برایم جذاب بود، که دو قسمت از فصل اول این مجموعه مستند را پشتسر هم تماشا کردم. به نظرم یک تجربه خوب در زمینه فرهنگسازی برای فرزندآوری بود. برای ما مهم بود که مستند میتواند روی فرهنگ فرزندآوری تأثیرگذار باشد و مردم را به این سمت ترغیب کند. کمااینکه مواجهه با قسمتهای قبلی این مجموعه، برای خود من تجربه تأثیرگذاری بود. زمانی تصور خودم این بود که دو بچه کافی است، اما امروز دیگر چنین نگاهی ندارم.
سوژه روایت مستند «همیشه با هم» درباره دشواریهای همراهی یک گروه مستندساز با خود هم گفت: مهمترین چالش ما گرمای هوا بود. خاطرم هست در اوج گرما برای جلوگیری از نویز، مجبور بودیم کولرها را هم خاموش کنیم و این موضوع شرایط را برای ما سختتر میکرد. در مجموع، اما این تجربه برای همه ما بسیار جذاب و ارزشمند بود.
انتهای پیام/