Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالیکه دانشمندان به دنبال شناخت پیامدهای سویه‌ی اومیکرون هستند، برخی از آنها این احتمال را مطرح کرده‌اند که این گونه جدید ممکن است بیماری خفیف‌تری نسبت به سویه‌های قبلی کرونا ایجاد کند.

داده‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند؟

شواهد بر مبنای موارد اولیه سویه‌ی جدید محدود هستند.

بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا در میان ۷۰ مورد گزارش‌شده عفونت با اومیکرون در اروپا که شامل اطلاعات درباره شدت بیماری هستند، نیمی زا بیماران هیچ علامتی نداشتند و نیمی از آنها علائم خفیفی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ مورد بیماری شدید، بستری شدن یا مرگ ناشی از سویه‌ی اومیکرون تابه‌حال گزارش نشده است. اما  مرکز کنترل بیماری‌های اروپا می‌گوید نیاز به داده‌هایی برمبنای صدها مورد عفونت دارد تا بتواند به طور دقیق عوارض را ارزیابی کند و تخمین می‌زند که برای رسیدن به این ارزیابی به چند هفته وقت نیاز دارد به علاوه، اغلب موارد کشف‌شده عفونت در اروپا تا به حال در میان افراد جوانتر کاملا واکسینه‌شده رخ داده است که اصولا احتمالا کمتری دارد دچار بیماری شدید شوند.

در آفریقای جنوبی که که شمار موارد روزانه کووید-۱۹ تا روز چهارشنبه هفته یپش دو برابر شده است و به ۸۵۶۱ مورد رسیده است، علائم بیماری در افرادی با سابقه ابتلای قبلی به کرونا که دوباره دچار عفونت شده‌اند و در افراد واکسینه‌شده دچار عفونت ظاهر خفیف به نظر می‌رسد.

کارشناسان می‌گویند گرچه این شواهد از آفریقای جنوبی نشان می‌دهند که سویه‌ی اومیکرون ممکن است بیماری خفیف‌تری ایجاد کند، اما از آنجایی که بسیاری از بیماران در آفریقای جنوبی در میان دانشجویان جوان دانشگاه بوده‌اند، هنوز نمی‌توان در این باره قضاوت قاطعی کرد.

در حالیکه داده‌ها درباره عفونت‌های جهان واقعی به دست می‌آید، دانشمندان در حال انجام بررسی‌های آزمایشگاهی برای شناخت بیشتر اومیکرون هستند. این سویه‌ی جدید دارای ۵۰ جهش – از جمله ۳۰ جهش روی پروتئین شاخکی یا گل‌میخی (محل اتصال کروناویروس به سلول‌های انسانی) است که تا به حال همراهی آنها با هم دیده نشده است. واکسن‌های فعلی کروونا پروتئین شاخکی یا گل‌میخی را هدف قرار می‌دهند.

کارشناسان می‌گویند هنگامی که ویروس‌ها دچار شمار زیادی جهش می‌شوند، تا حدی سازگاری خود با میزبان از دست می‌دهند. بنابراین این احتمال مطرح است که برخی از جهش‌های اومیکرون ممکن است با تغییر رفتار پروتئین شاخکی به ضرر ویروس تمام شوند و توانایی تکثیر ویروس را کاهش دهند.

برخی از دانشمندان هم این نظریه را مطرح کرده‌اند که سویه‌ی اومیکرون ممکن است در طول چند ماه در یک فرد دچار نقصان ایمنی مثلا یک بیمار دچار اچ‌آی‌وی در آفریقای جنوبی ایجاد شده باشد. اگر اینگونه باشد، ویروس طوری با میزبانش سازگار شده است که او را نکشد.

همچنین این نظریه مطرح شده است که سویه‌ی‌ اومیکرون در نتیجه انتقال کروناویروس از انسان به حیوان و بازگشت از حیوان به انسان ایجاد باشد و جهش‌های بسیارش در روند این انتقال رخ داده باشد.

سوال اصلی دیگر این است آیا اومیکرون جایگزین سویه‌ی دلتا که در حال حاضر سویه‌ی غالب کرونا در جهان است، خواهد شد یا نه. اگر سویه‌ی اومیکرون به سویه‌ی غالب کرونا در جهان بدل شود، اما بیماری خفیف‌تری ایجاد کند، ممکن است نقطه عطفی در شیوع کرونا ایجاد شود و در نهایت به یک بیماری فصلی مانند آنفلوانزا بدل شود.

سازمان بهداشت عمومی اتحادیه اروپا می‌گوید واگیرتر بودن سویه‌ی اومیکرون ممکن است باعث شود که در طول چند ماه آینده این سویه بیش از نیمی از عفونت‌های کرونا را ایجاد کند.

کد خبر 641088 برچسب‌ها كروناويروس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس ی اومیکرون ممکن سویه ی اومیکرون آفریقای جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۶۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟

 به گزارش تابناک، متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی ها به ام اس مبتلا شد.

آنها امیدوارند این آنتی بادی ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام‌ اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آنها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام‌ اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آنها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی های اتوآنتی بادی - آنتی بادی هایی که می توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام‌ اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام‌ اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و/یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • چطور هم وزن کم کنیم و هم از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟