Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@15:02:47 GMT

چرا سالمندان بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۴۱۲۸۷

چرا سالمندان بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، بر اساس این مطالعه که توسط محققان ایتالیایی و آمریکایی صورت گرفته، بیان (expression) یک گیرنده سلولی به نام ACE۲ که به عنوان واسطه‌ای برای ورود ویروس کرونا به سلول عمل می‌کند، در ریه مدل‌های حیوانی و انسانی سالمند افزایش می‌یابد. بیان این گیرنده سلولی بر اثر فرآیند کوتاه‌شدن تلومرها افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به قسمت انتهایی کروموزوم‌ها، تلومر گفته می‌شود. تلومرها از آسیب کروموزوم حین تقسیم سلولی محافظت می‌کنند. طول تلومرها به مرور زمان و با تقسیم سلولی کوتاه می‌شود تا اینکه انسان به مرور زمان پیر می‌شود و می‌میرد. طول تلومرها نقش مهمی در طول عمر و فرآیند پیری دارند. بر اثر افزایش سن قسمت انتهایی کروموزم‌ها که تلومر نام دارند کوتاه می‌شود. 

هرچه آسیب دی ان ای بر اثر کوتاه‌شدن طول تلومرها شدیدتر باشد، افزایش بیان ACE۲ هم بیشتر است. محققان احتمال می‌دهند این مکانیسم دلیل افزایش آمار مبتلایان سالمند به کرونا و شدت بیماری در آنان باشد.

طول تلومر در افراد بر اساس تفاوت‌های ژنتیکی متفاوت است؛ ولی برخی از عوامل مانند بی تحرکی و مصرف بیش از حد نمک، تلومرها را زودتر از حد طبیعی کوتاه می‌کند.

ادامه مطالعات نشان می‌دهد گیرنده ACE۲ همچنین در تنظیم فشار خون و تعادل مایعات و املاح نیز نقش داد و علاوه بر ریه، در قلب و کلیه نیز بیان می‌شود، بنابراین مطالعه کاربردهایی فراتر از کرونا خواهد داشت.

نتایج این مطالعه در نشریه EMBO Reports منتشر شده است.

برچسب‌ها کرونا ویروس کرونا کووید-19 سالمندان برگزیدگان علم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا کووید 19 کرونا ویروس کرونا کووید 19 سالمندان برگزیدگان علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۱۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، حسن شیخی، گفت:همه ساله با فرا رسیدن فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار است از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح و تماس با امعاء و احشاء آلوده منتقل می‌شود. 

وی اظهارداشت: بنابراین کشتار دام‌ها در کشتارگاه و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان ابرکوه، ادامه داد:گوشت دام‌های ذبح شده، باید ۲۴ ساعت و امعاء و احشای دام ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگهداری شود تا با تغییراتی که پس از مرگ در بافت لاشه اتفاق می‌افتد این ویروس از بین برود، لذا از شهروندان خواست تا گوشت موردنیاز خود را از واحد‌های تحت‌نظر دامپزشکی خریداری کرده و یا از گوشت‌های بسته‌بندی شده هویت دار استفاده کنند.

وی در پایان از دامداران خواست در صورت مشاهده کنه از له کردن آن با دست به شدت پرهیز کنند.

دیگر خبرها

  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال