Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم، به نقل از روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع)،سید هادی ساجدی، رئیس اداره امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی واستادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)  قم در نشست علمی «اسلام هراسی در فضای مجازی» که به زبان انگلیسی برگزار شد، با اشاره به گستردگی فضای مجازی و هجمه‌های شدیدی که نسبت به اسلام، جهان اسلام، انقلاب، مسلمانان و تمدن نوین اسلامی وجود دارد اظهار کرد: پیشنهاد این است که بتوانیم افراد جامعه به‌ویژه جوانان را به سلاح‌های مورد نیاز برای فعالیت گسترده در فضای مجازی مسلح کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای راه‌اندازی مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب افزود: همان‌طور که جنگ تحمیلی را به کمک بسیجیان و نیرو‌های مردمی پیروز شدیم و بحران‌هایی همانند کرونا، سیل، زلزله و سایر بحران‌های اجتماعی را به همت گروه‌های جهادی و مردمی به نتایج خوبی رساندیم در موضوع فضای مجازی و دست برتر شدن در این زمینه نیز باید از توانمندی مردم و به‌خصوص جوانان برای نقش‌آفرینی گسترده مردمی استفاده کرد تا در موضوع اسلام هراسی بر دشمنان پیروز شویم.

ساجدی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان این که هرگونه ایجاد نفرت و ترس در مورد مسلمانان یا خود اسلام به معنای عمومی اسلام‌شناسی شناخته می‌شود، به اندیشه‌های ادوارسعید اندیشمند فلسطینی‌آمریکایی اشاره کرد و گفت: این اندیشمند نویسنده کتاب شرق‌شناسی و صاحب نظریه شرق‌شناسی است که سبب ایجاد تحول جدی در حوزه مطالعات شرق و مطالعات اسلامی شد.

این استادیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) بیان کرد: ادوارسعید که اصالتش فلسطینی است و تا پایان عمر رویکرد‌های ضد صهیونیستی و جانب‌داری از حقوق فلسطینیان را بر عهده داشت، از استادان زبان انگلیسی و ادبیات تطبیقی دانشگاه، هاروارد و همچنین دانشگاه کلمبیا در آمریکا بود.

ساجدی گفت: ادوار سعید با برشمردن انواع مختلف شرق‌شناسی، تمرکز ویژه‌ای بر شرق‌شناسی مدرن دارد و چهارعنصر اساسی را برای شرق‌شناسی مدرن برمی‌شمارد که یکی از آن شامل تغییر کمی شدیدی است که در مرحله شرق‌شناسی مدرن رخ می‌دهد و دیگری نیز رویکرد جدید دانشگاهی در دوران شرق‌شناسی مدرن است.

او از دیگر عناصر اساسی شرق‌شناسی مدرن از دیدگاه ادوار سعید را، روحیه همراهی و همدلی با فضای شرق و کشور‌های جهان اسلام و همچنین طبقه‌بندی کردن انسان‌ها و مردم عنوان کرد.

استادیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ویژگی‌های عمومی اسلام هراسی در جهان و رسانه‌ها و فضای مجازی پرداخت و افزود: این موارد شامل استفاده از روزنامه‌نگاران به جای متخصصان دانشگاهی و دانشمندان و پرداختن به اسلام کلاسیک به جای توانمندی‌های جریان‌های معاصر اسلامی، شناخت مسلمانان در قالب طراحی‌شده از سوی غیرمسلمانان، تلقی و مطالعه اسلام به‌عنوان یک کالا، عدم مراجعه به آثار و مکتوبات خود مسلمانان در مورد اسلام وزندگی آنان، فعالیت شبکه‌ای و حمایت‌های شبکه‌ای، ایجاد پیوند ساختگی بین اسلام و مفاهیم منفی، ابهام و سکوت نسبت به موفقیت‌ها و جنبه‌های مثبت جهان اسلام و مسلمانان، مبالغه کردن نسبت به نقاط ضعف و نقاط منفی و انتخاب موضوع‌های خاص در ارتباط با مسلمانان جهان اسلام است.


انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه باقرالعلوم اسلام هراسی فضای مجازی دانشگاه باقرالعلوم اسلام هراسی فضای مجازی جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۷۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله عنابستانی به رشیدی کوچی

 به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، نماینده سبزوار گفت: آقای رشیدی کوچی به دروغ طرح صیانت را طرح فیلترینگ عنوان کرد در حالی که این طرح دقیقا نقطه مقابل فیلترینگ بود.
 

 جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی، طی روز‌های اخیر در گفت‌وگویی، درباره بررسی طرح صیانت در مجلس یازدهم گفت: «طرح صیانت علنا از دستور کار مجلس خارج شد، ولی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر این‌که برخی در تلاش هستند هفته آخر مجلس این طرح مورد بررسی قرار گیرد. امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد، زیرا سر منافع مردم معامله کردن با جریانی خاص قطعا به ضرر آن اشخاص خواهد بود.»

در همین راستا، علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم، با اشاره به بررسی مجدد طرح صیانت در مجلس گفت: «من درباره این موضوع معطل نیستم، اما بیشترین ظلم را آقای رشیدی کوچی، به مجلس و کشور و نظام جمهوری اسلامی کرد. او به دروغ طرح صیانت را طرح فیلترینگ عنوان کرد در حالی که این طرح دقیقا نقطه مقابل فیلترینگ بود.»

وی گفت: «افرادی مانند آقای رشیدی کوچی که در این زمینه بسیار کج فهم هستند، بیشترین ظلم را به خود فضای مجازی کردند. امروز مشاهده می‌کنیم که فضای مجازی بدون مصوبه مجلس فیلتر است و مردم به سختی از سکو‌های خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنند و آسیب‌های به شدت بدی برای مسائل فرهنگی ایجاد کرده است.»

نماینده سبزوار گفت: «از آن طرف رها شدن فضای مجازی، در اعتراضات سال ۱۴۰۱ چقدر به کشور ضرر وارد کرد. حتی امثال آقای رشیدی کوچی طرح صیانت را نخوانده بودند، من در کمیسیونی که ایشان عضو نبود و شرکت کرد، سوال کردم که طرح را خوانده‌اید و پاسخ داد خیر.»

وی افزود: «صرفا این اتفاقات را در کشور به دلیل کار‌های پوپولیستی انجام دادند. فضای مجازی باید قانون‌مند و ضابطه‌مند شود و این موضوع را همه عقلا در دنیا می‌پذیرند. مجلس به دنبال فیلترینگ نبود بلکه به دنبال ضابطه‌مند بود دستگاه‌هایی که به مجلس مرتبط نبودند آن را فیلتر کردند.»

دیگر خبرها

  • پیشنهاد بی‌سابقه و عجیب در فضای مجازی برای مهاجران افغان در ایران! | تصویر
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی
  • ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری
  • (ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • لزوم شناسایی، جذب و رشد نخبگان در استان قم
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در محکومیت برخورد آمریکا با دانشجویان
  • مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی