Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@23:57:37 GMT

تیسترهای غذای اینستاگرام سوژه یک مستند شدند

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۷۹۶۵

تیسترهای غذای اینستاگرام سوژه یک مستند شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه اندیشه شهید آوینی، مجموعه مستند «خانه در خیابان» تولید جدید موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است که بنا دارد در ۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به بررسی آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و نگاه مبالغه‌آمیز موجود در معرفی پدیده‌های مصرفی بپردازد و به دنبال راهکاری قابل تامل باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مجموعه مستند به مباحثی هم‌چون لاغری و تناسب‌اندام، شرط‌بندی و قمار، تبلیغات در فضای مجازی، زندگی لاکچری، پیج‌های روزمرگی و سبک زندگی، حیوانات خانگی، سوء‌استفاده از کودکان، فعالیت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، کلاهبرداری و انواع تخلفات مالی، طلسم و جادو، فعالیت‌های خیریه‌ای و فعالیت‌های جهادی، فعالیت‌های اقتصادی و فروشگاهی و مشاغل خانگی و فضای مجازی، تغییر هویت مذهبی، همسریابی و پیج‌های لمپنی پرداخته می‌شود. اولین قسمت این مجموعه نیز با رویکرد بررسی تاثیر اینفلوئنسرهای غذا در اینستاگرام نسبت به کیفیت تغذیه افراد در حال ساخت است.

اسماعیل حاجی‌حیدری کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه مستند «خانه در خیابان» درباره مباحث مطرح شده در قسمت اول این مجموعه، گفت: ما در قسمت اول، درباره موضوع زیبایی و موردی مثل چاقی کار می‌کنیم. جریانی که بیشتر در فضای اینستاگرام ظهور پیدا کرده و درصدد است تا به وسیله انواع تبلیغات به القای تفکری مبنی بر زیبا شدن بپردازد. در واقع موضوع پُرخوری و تبلیغاتی که توسط پیچ‌ها و تیسترهای غذا در فضای اینستاگرام انجام می‌شود، موضوع قسمت اول این مجموعه است.

وی افزود: تیسترهای غذا تلاش دارند تا با تاثیرگذاری روزانه بر سبک زندگی پیروان خود، آنها را بیشتر از حالت معمول به رستوران‌ها یا فروشگاه‌های غذایی هدایت و مصرف غذا را تبدیل به تفریحی جذاب و به‌صرفه کنند. چرا که در زندگی مدرن امروزی، خوردن شاید در دسترس‌ترین و به صرفه‌ترین تفریح اکثریت جامعه باشد.

کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه مستند «خانه در خیابان» ادامه داد: در هر قسمت این مجموعه از طریق یک راوی، به دنبال تشریح موقعیت حاکم بر فضای مجازی و بروز ناهنجاری‌ها در میان انواع تبلیغات هستیم. این مستند خیلی مستقیم وارد همان فضایی می‌شود که قصد بررسی، تحلیل و نقد آن را دارد. سعی کردیم بی‌واسطه و از طریق یکی از افراد درگیر با ماجرا به توصیف احوالات و شرایط موجود در این فضا بپردازیم.

وی ادامه داد: موضوع اولین قسمت این مجموعه در مورد مقابله و تعارض ۲ رویکرد در فضای مجازی است؛ در یک خط روایی، سکانس‌های مرتبط با پیج‌های تبلیغات درباره خوردن، تبلیغ فست‌فودها و غذاهای رستورانی وجود دارد و در خط روایی دیگر، پیج‌های مرتبط با تبلیغات لاغری، کاهش وزن، تناسب اندام و … مطرح می‌شود که این ۲ رویه در تضاد با هم به سر می‌برند.

حاجی‌حیدری عنوان کرد: قسمت اول این مجموعه در جهان‌بینی خود در تلاش است که انسان مدرن را در تنگنا و هیاهوی بین ۲ قطب مثبت و منفی به تصویر درآورد. از یک طرف تبلیغات پیج‌های مختلف رستوران‌ها و تیسترهای غذا آدمی را در حسرت لذت و وسوسه خوردن تحریک به خرید می‌کند و از طرف دیگر با تشویق به خرید محصولات و خدمات درمانی مربوط به لاغری و زیبایی و تناسب اندام، او را مجبور به هزینه می‌کند.

وی در پایان مطرح کرد: مصرف غذا به عنوان یک کالا با سود بالا، تاثیر به سزایی بر سلامتی جامعه دارد که متاسفانه رستوران‌ها و مراکز فروش غذا برای بالا بردن تقاضا بیشترین تلاش خود را به جای دغدغه‌های مرتبط با سلامتی، معطوف به خوشمزگی غذا کرده‌اند. در چنین شرایطی طبق آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران بعد از تصادفات به عنوان اولین عامل مرگ ایرانیان شناخته شده و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار ایرانی را به کام مرگ می‌کشاند. با این توضیحات، ایده شکل‌گیری این مجموعه مستند قابل توجه است.

کد خبر 5370036 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: سینمای مستند اینستاگرام تئاتر ایران جشنواره نمایش های آیینی و سنتی کارگردان تئاتر سریال ایرانی فیلم کوتاه هنرمندان تئاتر فیلم سینمایی موسیقی ایرانی داود فتحعلی بیگی پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت جشنواره فیلم فجر کنسرت موسیقی جشنواره آیینی و سنتی مجموعه مستند تیسترهای غذا فضای مجازی قسمت اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۷۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود تلاش‌های مدیریت شهری در دوره فعلی در راستای صیانت از درختان و فضای سبز تهران، هجمه‌هایی درخصوص قطع درختان به شهرداری تهران وارد شد. مرور کارنامه فضای سبز مدیریت شهری ششم نشان می‌دهد که نه‌تنها عزمی برای قطع درختان و نابودی فضای سبز تهران وجود ندارد، بلکه اقدامات خوبی هم در حوزه فضای سبز صورت گرفته است. همچنین شهرداری تهران برخوردهای جدی با متخلفان حقیقی و حتی حقوقی داشته است که در ادامه به اهم اقدامات این حوزه اشاره می‌کنیم.

مقابله با تخریب بوستان اقاقیا

بهمن سال گذشته بود که قطع درختان بوستان اقاقیا جنجال به پا کرد. ماجرا این بود که مدیران یکی از مجموعه‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، بخشی از بوستان اقاقیا را در محله داوودیه فنس‌کشی و ۶۰ درخت را قطع کردند. شهرداری بلافاصله وارد عمل شد و فنس‌ها را نصب کردند و درختان دوباره کاشته شدند.

جوان‌سازی‌ خیابان ولیعصر

درختان خیابان ولیعصر(عج) همواره در معرض تخریب برج‌سازها و متخلفان ساختمانی قرار داشته و دارند. قطع درختان این خیابان به بهانه‌های مختلف همواره از موضوعات رسانه‌ها بوده و هست. اواسط سال ۱۴۰۱قطع ۱۰ اصله درخت مقابل یک ملک خبرساز شد و باز هم شهرداری تهران را به اهمال‌کاری متهم کردند. درحالی‌که شهرداری پس از پیگیری موضوع از مالک به مراجع قضایی شکایت کرد و مقرر شد مالک ۱۱۷میلیارد تومان جریمه بپردازد و بیش از ۱۰۰اصله درخت هم در این خیابان غرس کند. همچنین در این دوره به جای درختان خشک‌شده و آفت‌زده خیابان ولیعصر(عج) چند هزار اصله درخت جوان کاشته شد.

حفظ درختان مؤسسه ژئوفیزیک‌دانشگاه تهران

موضوع قطع ۵۰درخت و جابه‌جایی ۲۰۰نهال مؤسسه ژئوفیزیک‌ دانشگاه تهران فروردین ۱۴۰۱مطرح شد که درنهایت با پیگیری‌ و پافشاری شهرداری تهران، مسئولان دانشگاه تهران از اقدامات خود عقب‌نشینی و ادعا کردند، اقدام این مؤسسه در جابه‌جایی درختان با مجوز قانونی و در راستای توسعه فعالیت‌های علمی و آموزشی دانشگاه بوده است اما با تلاش شهرداری این کار متوقف شد.

شکایت از کاخ سعدآباد به‌ خاطر قطع درخت

آخرین روزهای آبان ۱۴۰۲تصاویری از درختان قطع‌شده کاخ سعدآباد منتشر شد. گرچه روابط‌عمومی مجموعه سعدآباد در واکنش به این موضوع اعلام کرد تنها ۳اصله درخت خشکیده و آفت‌زده قطع شده‌اند اما شهرداری تهران بازهم پیگیر ماجرا شد و از مجموعه کاخ سعدآباد بابت این کار شکایت کرد.

تابلوی درخت در متروی بهارشیراز

حفاظت از درختان شهر تنها به نظارت و پیگیری قانونی محدود نمی‌شود؛ گاهی با یک ابتکار کوچک نیز می‌توان در مسیر حفظ محیط‌زیست شهر قدم برداشت؛ اقدامی که در زمان افتتاح متروی بهار شیراز از سوی شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت. در این ایستگاه ۲اصله درخت قدیمی وجود دارد که اطراف آنها با محفظه شیشه‌ای پوشانده‌ و به یک تابلوی زیبا و خیره‌کننده تبدیل شده است.

ممانعت از خشک‌شدن درختان مجموعه انقلاب

تعدادی از درختان مجموعه انقلاب در ادوار گذشته خشکانده و قطع شدند و گویا مدیریت شهری هم این موضوع را پیگیری نکرده است. در این دوره اعضای شورای شهر تهران از شهرداری تهران خواستند تا این موضوع را پیگیری کند و مانع از تکرار این اقدام در مجموعه انقلاب شود. شهرداری تهران هم موضوع را به‌صورت حقوقی و قانونی پیگیری کرد و شکایت از این مجموعه همچنان در چرخه پیگیری است.

کد خبر 847214 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها فضای سبز شهردارى تهران گیاهان و درختان

دیگر خبرها

  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق
  • طبیعت چشم نواز ایلام در قاب مستند ایرانگرد
  • «بازی اختاپوس» در شبکه افق
  • پخش «بازی اختاپوس» از شبکه افق
  • «بازی اختاپوس» از شبکه افق پخش می‌شود
  • نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مجموعه «خط روی خط»
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد
  • خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت