Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، عفونت‌ های قارچی مهاجم یکی از مسائل نگران‌کننده در بخش‌های پرخطر بیمارستانی هستند.

قارچ‌ های فرصت‌ طلب، این عفونت‌ها را در اکثر موارد در بیماران دچار نقص ایمنی و سایر نقص‌های سلامتی به وجود می‌آورند.

این در حالی است که در اغلب موارد، در بیماران با ایمنی سالم باعث بروز عفونت به‌ویژه عفونت‌های تهاجمی نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسپورهای قارچی ازجمله بیوآئروسل ها یا ذرات معلق در هوا بوده که در همه‌جا یافت شده و انتشار وسیع آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد شکل‌های مختلف بیماری در بیمارستان‌ها شود.

قارچ‌ها به اعتقاد متخصصان قدرت تطابق بالایی نسبت به شرایط گوناگون زیست‌محیطی دارند. بااین‌حال آلودگی قارچی در محیط‌های داخلی به عوامل متعددی ازجمله رطوبت، تهویه، درجه حرارت، وجود ماده آلی در مصالح ساختمانی، بار قارچی در فضای خارجی ساختمان و فعالیت‌های ساخت‌وساز بستگی دارد بنابراین قارچ‌های رشته‌ای موجود در اتاق‌های بیمارستانی ممکن است در محیط و بر سطوح گوناگون رشد کرده و میکرو کلنی‌هایی را ایجاد کنند که اگر افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی بستری در بیمارستان‌ها آن‌ها را استنشاق کنند، اسپور ناشی از این کلنی‌ها می‌تواند موجب طیف متنوعی از عفونت‌های بیمارستانی سطحی و منتشره گردد.

با توجه به لزوم برخورداری از دانش کافی در این خصوص، همواره مطالعات مختلفی در این مورد در نقاط مختلف دنیا انجام می‌شود.

در همین زمینه، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی اراک اقدام به انجام تحقیقی کرده‌اند که در آن آلودگی قارچی در هوای بخش‌های ویژه بیمارستان‌های آموزشی بررسی شده و الگوی حساسیت دارویی گونه‌های جداشده نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.

محققان برای انجام این مطالعه، از بخش‌های پرخطر بیمارستان‌های آموزشی اراک تعداد 63 نمونه از هوا را جمع‌آوری کرده و با استفاده از روش‌های آزمایشگاهی مربوطه، به شناسایی جنس و تا حد امکان گونه قارچ‌ها پرداختند. آنها سپس حساسیت دارویی گونه‌های جداشده قارچ را نسبت به داروهای مختلف آزمایش کردند.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، به‌طورکلی الگوی آلودگی قارچی بیمارستانی با قارچ‌های بیماری‌زا و نیز الگوی حساسیت دارویی این ارگانیسم‌ها با مناطق دیگر ایران و جهان مطابقت داشت و داروهای مناسبی را نیز می‌توان برای کنترل آن‌ها به کار گرفت.

به گفته سید حامد میرحسینی، پژوهشگر گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اراک و همکارانش، «از کل نمونه‌ها، 18 گونه قارچ جدا شد که شامل هشت آسپرژیلوس نایجر، چهار آسپرژیلوس فلاووس، دو آسپرژیلوس فومیگاتوس، دو گونه رایزوپوس، یک گونه موکور و یک گونه فوزاریوم بودند».

آن‌ها می‌افزایند: «در بررسی حساسیت دارویی نیز یک مورد حساسیت نسبی آسپرژیلوس فومیگاتوس به ایتراکونازول، یک مورد حساسیت نسبی آسپرژیلوس نایجر به کتوکونازول و یک مورد مقاومت آسپرژیلوس نایجر به ایتراکونازول مشاهده شد که می‌تواند در تجویز صحیح داروهای کنترل این قارچ‌ها مورد توجه واقع گردد».

بنا بر این یافته‌ها، داروهای مطرح‌شده در دستورالعمل‌های جهانی برای درمان این عفونت‌ها مانند وریکونازول و کاسپوفانژین در درمان آسپرژیلوز مهاجم و آمفوتریسین B در درمان موکورمایکوز و فوزاریوز مهاجم در حال حاضر داروهایی کارآمدی هستند.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: عفونت های بیمارستانی نقص ایمنی آلودگی قارچی حساسیت دارویی بیمارستان ها عفونت ها قارچ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۱۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی

حساسیت در فصل بهار از بزرگترین چالش‌هایی است که افراد در این فصل تجربه می‌کنند و شناختن محرک‌های حساسیت‌زا و راهکارهای بهبود علائم می‌تواند کمک موثری به افراد کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آلرژی بهاره، حساسیت بهاره، رینیت آلرژیک فصلی و تب یونجه دیگر اسامی هستند که برای حساسیت فصل بهار عنوان می‌شوند؛ با شروع فصل بهار درختان، گل‌ها و علف‌های هرز شروع به گرده‌افشانی در هوا می‌کنند و استنشاق این گرده‌ها در برخی افراد می‌تواند باعث ایجاد علائم حساسیت فصل بهار شود.

در طول فصل بهار درختان و گل‌ها شروع به آزاد کردن گرده در هوا می‌کنند. استنشاق این گرده‌ها می‌تواند باعث بروز علائم آلرژی شود.

علائم آلرژی به دو شکل ظاهر می‌شود:

فصلی: علائم در فصل بهار و تابستان و در پاسخ به گرده گیاهان یا اسپور قارچ‌ها ایجاد می‌شود. دائمی: علائم در تمام طول سال وجود دارد، علل ایجاد کننده آن می‌تواند گرد و غبار، حیوانات خانگی، قارچ وسوسک‌ها باشد.

دلیل اینکه به آلرژی بهاری، تب یونجه می‌گویند، این است که در گذشته در ماه‌های گرم سال، یعنی همان زمانی که علائم آلرژی ظاهر می‌شود، کشاورزان یونجه‌ها را درو می‌کردند؛ مقدار گرده گیاهان به طور مشخصی در روزهایی که باد می‌وزد، در هوا بیشتر است، اما این مقدار در روزهای بارانی کمتر می‌شود.

علائم آلرژی بهاری

علائم حساسیت فصلی از خفیف تا شدید متغیر و بعضی از شایع‌ترین علائم آن شامل موارد زیر است:

عطسه گرفتگی یا آبریزش بینی چشمان اشک آلود و قرمز خارش گوش، بینی، دهان، چشم‌ها احتقان گوش ترشحات پشت بینی سرفه تنگی نفس سردرد تنفس صدادار نشانه‌های حساسیت فصل بهار

در بدن افراد مبتلا به حساسیت بهاری آنزیمی ترشح می‌شود که باعث متورم شدن بافت‌ها و گشاد شدن عروق خونی می‌شود، این آنزیم باعث بروز مشکلات تنفسی، شوک و حمله قلبی است و علت همه واکنش‌هایی که در نتیجه حساسیت فصلی به وجود می‌آید همین آنزیم است، که میزان این آنزیم در زن‌ها بیشتر از مردها است‌.

در بدن این افراد هیستامین نیز ترشح می‌شود که علت اصلی آبریزش بینی و آبریزش چشم است و با توجه به اینکه چه ماده‌ای باعث به وجود آمدن آلرژی یا همان حساسیت فصلی شده است علائم آن می‌تواند متفاوت باشد؛ به طور کلی واکنش‌های آلرژیک می‌تواند در سینوس‌ها، راه‌های هوایی، پوست، روده، چشم و بینی رخ دهد و باعث تولید بیش از اندازه موکوس، عطسه کردن، آبریزش بینی، آبریزش چشم، تحریک گلو، کاهش تمرکز، سیاهی زیر چشم، خارش چشم، گوش و بینی، سرفه، کهیر (موارد نادر)، نوسانات خلقی و فشار خون پایین شود.

حساسیت پوستی فصل بهار

یکی از انواع آلرژی، حساسیت پوستی است که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند، حساسیت پوستی سه نوع دارد که هرکدام علائم متفاوتی دارند.

اگزما

آتوپیک درماتیت یا اگزما یکی از انواع حساسیت‌های پوستی است، که بیشتر بین کودکان شایع است، علائم آن شامل قرمزی، خارش و خشک شدن پوست است و زمانی که یک عفونت در پوست اتفاق بیفتد ممکن است به شکل جوش‌های کوچک که یک مایع سفید رنگ یا زرد درون آن است روی پوست بدن ایجاد شوند.

کهیر

تاول‌های متورم و قرمز رنگ از علائم کهیر است، کهیر حاد در کمتر از شش هفته برطرف می‌شود، اما اگر بیشتر از شش هفته زمان ببرد کهیر مزمن است.

درماتیت تماسی

علائم این نوع از حساسیت پوستی شامل سوزش، خارش، قرمزی و ایجاد تاول روی پوست است، در زمان تماس با یک ماده حساسیت‌زا ایجاد می‌شود شامپو، تماس پوست با صابون و یا بیش از حد قرار گرفتن در معرض آب می‌تواند درماتیت تماسی را ایجاد کند.

درمان آلرژی و حساسیت فصلی

مهم‌‎ترین قسمت در درمان آلرژی، یافتن علت و به عبارتی پیدا کردن آن مواد آلرژی‌‎زا است، در درمان خانگی حساسیت فصلی توصیه می‌شود:

در و پنجره‌های محل زندگی خود را ببندید. تا حد امکان مدت زمان کمتری را خارج از خانه سپری کنید. زمان خارج شدن از منزل از ماسک استفاده کنید. از هرگونه دود دوری کنید. از میوه، سبزیجات و غذاهای مناسب برای آلرژی استفاده کنید.

راهکارهای متعددی در جهت درمان حساسیت فصلی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به استفاده از میوه و سبزیجات تازه و دوری از آلودگی اشاره کرد.

در صورت شدت علائم حساسیت‌های فصلی و درمان نشدن توسط روش‌های خانگی، لازم است به پزشک مراجعه و درمان دارویی را آغاز کنید، درمان دارویی می‌تواند شامل استفاده از داروهای زیر باشد:

استفاده از داروی آنتی‌هیستامین قرص ایروکاست که ‬ برای حساسیت‌های فصلی و آسم تجویز می‌‎شود. داروی هیدروکسی زین که بیشتر برای خارش و آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروی کتوتیفن، این دارو برای سرماخوردگی و حساسیت‌ها به‌کار برده می‌شود. غذاهای تشدیدکننده آلرژی

اگر آلرژی دارید، از مصرف این غذاها آلرژی‌زا اجتناب کنید:

الکل کافئین لبنیات شکلات، قند و شیرین کننده‌های مصنوعی بادام زمینی غذاهای فراوری شده خربزه موز خیارها دانه‌های آفتابگردان حلزون صدف‌دار آب‌میوه بطری بابونه گندم، سویا درمان خانگی حساسیت بهاری

علاوه بر مواردی که گفته شد، می‌توان اقدامات زیر را برای بهبود علائم آلرژی در منزل انجام داد:

شست‌وشوی بینی با محلول سالین: با خارج کردن موکوس اضافی در مجرای بینی، احتقان و گرفتگی بینی را کم می‌کند. بخور گرم: با نرم کردن راه هوایی بینی باعث رفع گرفتگی آن می‌شود. طب سوزنی: برخی تحقیقات نشان داده طب سوزنی می‌تواند در برطرف کردن علائم مؤثر باشد. کد خبر 748657

دیگر خبرها

  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • صدا و سیما تحمل نقدپذیری خود را بالا ببرد
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • معلمان نسبت به مسائل مهم کشور حساسیت ویژه داشته باشند
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟