منیژه حکمت: صداوسیما همکاری نمیکند، چارهای جز تبلیغ در شبکههای ماهوارهای نداریم / سینمای جدی به محاق رفته است
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۷۶۷۰۷
منیژه حکمت، کارگردان و تهیهکننده سینما که این روزها فیلم سینمایی «بندر بند» به کارگردانی وی بر پرده سینماهای کشور است، در گفتوگو با برنا، اظهار داشت: متأسفانه امروز فیلمهای جدی که میخواهند بحثی تازه در سینمای کشور ایجاد و نگاه دیگری به سینما وارد کنند در زمان اکران با قرار گرفتن در کنار فیلمهای کمدی محکوم به شکست هستند و شانسی برای دیده شدن ندارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حکمت تصریح کرد: دردناکترین اتفاق این است که به فیلمهای جدی تکسانسهایی داده میشود که همانها در ساعاتی کم مخاطب هستند و امروز شرایط اکرانی عجیب را شاهد هستیم که تنها منجر به فیلمسوزی میشود.
وی افزود: به اعتقاد من همانطور که پیشتر هم گفتهام باید آسیبشناسی دقیقی در اکران و اقتصاد سینمای ایران صورت بگیرد. باید سینمای ایران را به لحاظ مالی مورد رصدی جدی قرار داد تا ضعفها و اشکالات موجود در سیستم فروش و اقتصاد سینما را کشف کرد و برای رفع این مشکلات چارهای اندیشید اما متأسفانه همچنان میلی به این آسیبشناسی وجود ندارد و همانطور که میبینیم فیلمهای جدی، که سعی دارند در راستای فرهنگسازی گام بردارند، معمولاً با شکست مواجه میشوند.
این کارگردان در ادامه درباره بازخورد و میزان فروش فیلم «بندر بند» گفت: من در سانسهای مختلف در سالنهای سینما فیلم را با مردم دیدهام و بازخوردهای خوبی را شاهد بودم. به اعتقاد من مردم اگر فیلم را ببینند به خصوص جوانان حتماً به آن علاقه خواهند داشت اما مسئله اصلی این است که در این شرایط چگونه ممکن است این فیلم بتواند مخاطب جذب کند.
حکمت خاطرنشان کرد: مخاطبان اصلی «بندر بند» جوانان هستند و امروز در جامعه ما جوانانی که دچار سرخوردگی، افسردگی و مشکلات فراوان هستند طبیعتاً زمانی برای فیلم دیدن ندارند و برای ما هم شرایطی فراهم نیست که با ابزارهایی چون تبلیغات آنها را به دیدن این فیلم تشویق کنیم. اکثریتی که امروز به سینما میروند به دلایل مختلف ترجیح میدهند ساعاتی را به خندیدن بگذرانند، به همین دلیل انتخاب اصلیشان همان فیلمهای کمدی است و این وضعیت با خواست سیستم سینمای جدی را به محاق برده است.
کارگردان فیلم سینمایی «زندان زنان» درباره وضعیت تبلیغات فیلم سینمایی «بندر بند» گفت: قطعاً یکی از ابزارهای مهم در جذب مخاطب تبلیغات است که متأسفانه شهرداری هیچ همکاری با ما در این زمینه نداشت و تلویزیون هم طبق معمول همینطور بود. به نظر من در این شرایط تنها راه باقیمانده همان شبکههای ماهوارهای خارج از کشور هستند که میتوانیم در تبلیغات از آنها کمک بگیریم و به ناچار هزینهای که باید را هم اعم از جریمه و... بپذیریم چون برای ارگانهای مختلف که میتوانند در تبلیغات به کمک آثار سینمایی بیایند ادامهدار بودن این وضعیت و شکست فیلمها هیچ اهمیتی ندارد.
این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: متأسفانه تعداد بالای فیلمهای سینمایی در حال اکران باعث شده حتی برخی سینماها بر خلاف آنچه که متعهد شده بودند اکران فیلم «بندر بند» را بسیار زودتر از زمان تعیین شده متوقف کرده و اثر دیگری را جایگزین کنند که این خود عامل دیگری در بدتر شدن شرایط اکران این فیلم سینمایی است. به اکران آنلاین «بندر بند» نیز فکر کردهایم و ممکن است پس از پایان اکران در سینماها این فیلم به صورت آنلاین اکران شود.
حکمت در پایان گفت: ما امروز در مرحله تاریخی دردناکی به سر میبریم و هیچکس نمیداند باید چه چارهای برای معضلات مختلف بیندیشیم. به نظر من ما نباید در جزیرههای جدا از هم قرار بگیریم، همه ما و به خصوص نسل جوان باید یکدیگر را پیدا کنیم، در کنار هم باشیم و با هم به تعاریف جدید و آسیبشناسیهای دقیق از معضلات و مشکلات برسیم که سینما خود میتواند نقشی مهم در این عرصه ایفا کند و حتی برای آسیبشناسی و حل معضلات سینمایی کشورمان هم به این اتحاد و پیدا کردن اشتراکات نیاز داریم.
منبع: الف
کلیدواژه: فیلم سینمایی آسیب شناسی بندر بند فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۶۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران
در شرایطی که گیشه سینماها تحت تاثیر اکران دو فیلم کمدی «تمساح خونی» و «سال گربه» قرار دارد، فروش 11میلیاردی «مست عشق» در دو روز اول اکران نوید یک رقیب جدید برای کمدیهای در حال اکران را میدهد.
به گزارش فارس؛ مست عشق ساخته حسن فتحی با حضور پارسا پیروزفر و شهاب حسینی اتفاق بی سابقهای را در گیشه رقم زد و موفق شد طی دو روز اول اکران با جذب بیش از 160 هزار مخاطب فروشی بالغ بر 11 میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که برای یک فیلم غیرکمدی موفقیتی بزرگ محسوب میشود.
پس از سال ها این اولین باری است که یک فیلم غیرکمدی موفق به شکستن این رکورد میشود، به گونهای که «مست عشق» تنها در دو روز اول اکران توانست خود را به رتبه چهارم فروش کلی سینمای ایران در سال جدید برساند و بالاتر از فیلمهایی نظیر آسمان غرب، آپاراتچی،پرویز خان،نوروز و ایلیا در جستجوی قهرمان قرار گیرد.
شهاب حسینی در نقش (شمس تبریزی)، پارسا پیروزفر در نقش (مولانا)، حسام منظور در نقش حسام الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، هانده ارچل در نقش (کیمیاخاتون)، بنسو سورال در نقش (مریم)، بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد (فرزند بزرگ مولانا)، هالیت ارگنچ ( پدر مولانا) و بوران کوزوم در نقش علاءالدین (پسر مولانا) در «مست عشق» بازی کرده اند.
این فیلم برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سالهای ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری میباشد که رابطه مولانا با شمس تبریزی، عشقی که مولانا به او داشت، تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، و عشق او به خدا و عرفان او را به تصویر میکشد.
در جدول فروش سینمای ایران در حال حاضر تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی با بیش از 119 میلیارد تومان فروش در آستانه 2 میلیونی شدن تماشاگران خود است و پس از این فیلم درام اجتماعی «بیبدن» با بیش از 30 میلیارد فروش و کمدی «سال گربه» با 25 میلیارد و 500 میلیون تومان فروش در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چند عکس دیده نشده از هنرمندی که «مست عشق» را روی پرده ندید «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست فیلم سینمایی «مست عشق» با بیش از ۵۰ هزار مخاطب و ۳ میلیارد و ۵۸۶ میلیون تومان فروش در اولین روز