Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت: جام رشی متعلق به دوره ساسانی که از دهه هفتاد از گیلان خارج شد و در موزه ایران باستان نگهداری می‌شد به گیلان منتقل شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، مسعود حلاج‌پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران از انتقال جام تاریخی رشی به استان گیلان خبر داد و اظهار داشت: در کاوش‌های اوایل دهه 70 جام رشی در محوطه باستانی رشی رودبار گیلان کشف شد و پس از به نمایش درآمدن در نمایشگاه‌های مختلف خارجی به کشور بازگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با بیان اینکه این جام پس از بازگشت در موزه ایران باستان نگهداری می‌شد افزود: پس از اخذ مجوزات لازم به محل نگهداری دائمی جام و با پیگیری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، جام رشی به موزه باستان‌شناسی رشت منتقل شد.

وی گفت: این جام متعلق به اواخر دوره ساسانی است که در زیر دارای پایه حلقوی و در رویه بیرونی آن با کنده‌کاری‌های هنرمندانه و تصاویری از صیادان ماهی‌ و موجودات افسانه‌ای بالدار که از اعتقادات مردمان عصر ساسانی بود مزین شده که در مجموع این نقوش در هنر فلزکاری یک شاهکار هنری را خلق کرده است.

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان معرفی شداستاندار گیلان: تکمیل پروژه راه‌آهن "قزوین-رشت" به "بندر کاسپین" تسریع می‌شودنخبگان بسیجی 200 ایده خلاقانه برای حل مشکلات استان گیلان ارائه می‌کنند

حلاج‌پور افزود: این جام به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی مردم گیلان شناخته می‌شود و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان به منظور پاسخ به مطالبه مردم فرهیخته استان برای بازگشت این جام به موطن خود، توانست پس از اخذ مجوزات لازم، جام رشی را به استان گیلان بازگرداند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با بیان اینکه موزه باستان‌شناسی رشت با جذب اعتبارات در حال مرمت اساسی است عنوان کرد: امیدواریم با اتمام مراحل مرمت در دهه فجر، جام سیمین زراندود رشی در معرض دید علاقه‌مندان و فرهیختگان استان گیلان قرار گیرد.

وی همچنین از همکاری عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علی دارابی معاون میراث‌ فرهنگی کشور، همکاران معاونت میراث‌ فرهنگی گیلان و یگان‌حفاظت اداره‌کل و نیروی انتظامی گیلان در راستای انتقال جام رشی به استان گیلان  تقدیر و تشکر به عمل آورد.

 انتهای پیام/614/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گردشگری و صنایع دستی استان گیلان استان گیلان استان گیلان جام رشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۸۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمد طاهریان‌مقدم اظهار کرد: در این جشنواره تاکید بر غذاهای بومی محلی شهرستان و آش کمای انغوزه است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران ادامه داد: غذاهای سنتی از نظر داشتن مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح ارزش غذایی بالایی دارد، شهرستان چناران غذاهای سنتی زیادی دارد که برخی از آن‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند؛ هدف از برگزاری این جشن‌ها احیا سنن و آداب رسوم گذشتگان است که با شناسایی و حفظ آن‌ها می‌توان به سلامت خانواده کمک کرد.

وی با بیان این که برپایی جشنواره عاملی برای افزایش شور و نشاط در خانواده‌ها است، تصریح کرد: جشنواره غذاهای سنتی، موسیقی محلی و همچنین بازدید از مزارع گیاهان دارویی با مشارکت اقامتگاه بوم‌گردی منیژگان در روستای آبگاهی در مورخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

طاهریان‌مقدم افزود: برنامه‌های این جشن شامل اجرای موسیقی سنتی، اجرای سرود و جشنواره غذاهای سنتی، نمایشگاه گیاهان دارویی و محصولات خانگی، دست بافته‌های زنان و دختران روستایی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران یادآور شد: آش انغوزه یکی از غذاهای سنتی این شهرستان است که بیشتر در دامنه کوه‌های هزار مسجد در بهار رشد می‌کند.

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی