Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@13:03:16 GMT

از فرونشست زمین تا مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۹۴۲۵

از فرونشست زمین تا مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، حدود یک ماه پیش سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی دستور داد تا سفری به اصفهان داشته باشد و به وضعیت این استان رسیدگی کند. استانی که در تعداد آثار تاریخی ثبتی و تولید صنایع دستی همچنین تعداد حضور گردشگران رتبه اول را در ایران دارد، اما هنوز وضعیت مدیرکل آن نامشخص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرغامی امروز بالاخره به اصفهان آمد و بازدید خود را از میدان نقش جهان آغاز کرد. او به مسجد امام (ره)، سردر قیصریه، عالی قاپو و مسجد شیخ لطف‌الله رفت و از نزدیک از پروژه‌های مرمتی بازدید داشت، بازدیدی که البته تا آن زمان خبرنگاران حضور نداشتند.

بیشترین پرسشی که از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اصفهان شد، به تعیین تکلیف انتصاب مدیرکل مربوط بود؛ او در اینباره به خبرنگاران گفت: قرار شد که روشن بشود چکاری می‌خواهیم بکنیم و بحث اداره‌کل استان اصفهان به زودی حل خواهد شد. انشالله مدیرکل خوب و شایسته با هماهنگی استان در روزهای آینده معرفی خواهیم کرد. مدیرکل میراث فرهنگی اولین پاسدار و حافظ میراث فرهنگی در استان خواهد شد. به دنبال بهترین گزینه‌ای هستیم که در شرایط اصفهان بتواند سیاست‌ها و راهبردها مارا اجرا کند.

افزایش بودجه پروژه‌های مرمتی

وزیر میراث فرهنگی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره وضعیت پروژه‌های مرمتی استان اصفهان از جمله پروژه گنبد مسجد شیخ لطف‌الله نیز توضیح داد: وضعیت مرمت مجموعه آثار و ابنیه تاریخی ما بی هیچ وجه شایسته این سابقه تمدنی نیست و باید فکر اساسی برای آن کرد. بودجه‌ها کفاف انجام پروژه‌های مرمتی را نمی‌دهد، در اصفهان دو هزار بنای تاریخی داریم و طبق برآوردی که در سال ۱۳۹۵ انجام شده، برای مرمت این ابنیه پنج هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است. این درحالی است که اعتبار اصفهان در حوزه مرمت ۳۰ میلیارد تومان است، با این بودجه بیش از ۱۰۰ سال طول خواهد کشید که این مرمت‌ها انجام شود!

وی افزود: بودجه ۱۴۰۱ آخرین مراحل تصویب خود در دولت را گذارند، شب گذشته در جلسه‌ای با رئیس جمهور گزارشی از وضعیت اسفناک ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی و گرفتاری‌هایی که در حوزه مرمت وجود دارد به ایشان ارائه کردیم.

ضرغامی اظهار داشت: رئیس جمهور با اطلاعاتی خوبی که داشتند، همراهی کامل با درخواست‌های ما کردند و قرار شد در بودجه ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های گذشته بودجه مرمت افزایش قابل توجهی داشته باشد. این تغییرات در ردیف‌ها و تبصره‌های بودجه رخ خواهد داد و بخشی از کار نیز انجام شده است. امیدواریم با افزایش بودجه‌ها در اصفهان که جایگاه ویژه‌ای در میراث فرهنگی کشور دارد، اقدامات قابل قبولی انجام شود.

نخبگان درباره مسجد شیخ لطف الله تصمیم می‌گیرند

وزیر میراث فرهنگی درباره سرنوشت مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله تاکید کرد: اخیراً جلسه‌ای با نخبگان و پیشکسوتان حوزه میراث فرهنگی از جمله اساتید دانشگاه، استادکاران و باستان‌شناسان برگزار شد و هفته آینده جلسه دوم با تعداد دیگری از نخبگان این حوزه برگزار خواهد شد. هدف از این نشست‌ها استفاده از ظرفیت ارزشمند نظری و تئوری این اساتید است و حرف‌های این اساتید مبنای تصمیم‌گیری برای شده است.

وی اضافه کرد: این جلسات را ادامه خواهیم داد و تصمیمات آن را در میدان عمل نشان می‌دهیم، اصفهان و پروژه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله یکی از جدی‌ترین مصادیق این جلسات خواهد بود.

ضرغامی با اشاره به اعطای اختیارات ویژه به مدیرکل استان‌های خاص در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری نظیر اصفهان، توضیح داد: به طور کلی سیاست‌های من تمرکززدایی و اعطای اختیارات ویژه به تمام استان‌ها است که بتوانند در محل تصمیمات ویژه را بگیرند و نیازی برای هماهنگی با مرکز نداشته باشند. حتماً اصفهان یکی از مصادیق جدی این تصمیم‌گیری است.

در حد توان برای جلوگیری از آسیب فرونشست کار خواهیم کرد

وزیر میراث فرهنگی درباره مساله فرونشست در آثار تاریخی اصفهان نیز گفت: متأسفانه خشکسالی و سایر پدیده‌های جوی اثرات مختلفی گذاشته و یکی از حوزه‌های تاثیرپذیرفته از آن میراث فرهنگی است. در سفری که به اصفهان دارم آخرین وضعیت فرونشست در آثار تاریخی را بررسی خواهم کرد. آن بخشی از کار که به ما مربوط می‌شود، سعی می‌کنیم در حد توانمان آن را انجام دهیم، به عنوان مثال استحکام بخشی به بناهای تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است.

گذر آقانورالله نجفی و گره کهنه

وزیر میراث فرهنگی در مواجه با سوالی درباره وضعیت گذر آقانورالله نجفی، تصریح کرد: موضوعات مشابه مثل انجام برخی فعالیت‌های عمرانی و خدماتی در شهرها با قوانین میراث فرهنگی تعارضاتی پیدا می‌کند، مسئله جدیدی نیست. اما موضع ما حفظ میراث فرهنگی به عنوان هویت و شناسنامه ملت است، بنابراین ما اصولاً معامله نمی‌کنیم و قوانین کارشناسی خود را در حفظ میراث فرهنگی انجام خواهیم داد.

وی افزود: وزارت میراث فرهنگی مجموعه‌های کارشناسی دارد که این مجموعه‌ها با تجربه طولانی و بر اساس آئین‌نامه‌های دقیق کارشناسی می‌توانند بررسی خاص و موردی انجام دهند داشته باشند و پیشنهادات دقیق کارشناسی ارائه دهند تا برخی معضلات حل شود. درباره این پروژه خاص هنوز مطالعه نکردم و پس از بررسی، این مورد را پیگیری خواهم کرد.
با گفتنی است، در طی بازدید وزیر میراث فرهنگی از مجموعه جهانی نقش جهان، ضرغامی دستور افزایش ساعات بازدید کاخ عالی‌پو تا ۸ شب را داد.

کد خبر 5371734

منبع: مهر

کلیدواژه: عزت الله ضرغامی مسجد شیخ لطف الله وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فرونشست زمین بوشهر ویروس کرونا آمار کرونا روز دانشجو کرمانشاه سانحه تصادف گرگان آلودگی هوا عکس استانها واکسن کرونا شیراز مراسم تودیع و معارفه ایلام گنبد مسجد شیخ لطف الله وزیر میراث فرهنگی پروژه های مرمتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۹۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت

در جریان بارندگی‌های اخیر و سیلابی که در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و اصفهان به‌راه افتاد بسیاری از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی دچار آسیب‌های جدی شدند. پیگیری از مسئولان میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان مشخص کرد که بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بنا‌ها و آثار تاریخی استان آسیب وارد شده است. روز گذشته نیز فعالان میراث فرهنگی در زواره خبر دادند که آبگرفتگی، ۲۰۰ خانه تاریخی را تخریب کرده و خسارت شدیدی به ۱۰ خانه صفوی و قاجاری زواره وارد شده است.

  بخش اسلامی قلعه نرماشیر کاملاً فروریخته

به گزارش ایلنا، «محسن موحدی» معاون میراث فرهنگی استان کرمان نیز به تخریب بنا‌های تاریخی استان پس از بارندگی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: استان کرمان منطقه جغرافیایی بسیار وسیعی است که آثار و بنا‌های تاریخی این استان در اقلیم کوهستانی و کویری آن پراکنده هستند.

او گفت: اغلب آثاری که در استان کرمان به دنبال بارش‌های اخیر دچار آسیب شده‌اند مربوط به اقلیم کویری است چراکه در بنا‌های این منطقه معمولا بیشترین مصالحی که به‌کار رفته، خاک و کاهگل است.

موحدی درخصوص آمار موجود و میزان خسارتی که سیل به بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی وارد کرده است، اعلام کرد: اداره میراث فرهنگی استان کرمان همچنان در حال جمع‌بندی خسارات سیل کرمان است که به محض تکمیل به وزارت میراث فرهنگی ارسال می‌شود، اما مهمترین آثاری که هم‌اکنون تخریب شده‌اند یخچال تاریخی سیرجان و قلعه نرماشیر است که قسمت مربوط به دوره اسلامی آن کاملا فروریخته.

معاون میراث فرهنگی افزود: خوشبختانه پلان و نقشه‌های بنا‌های تاریخی تخریب شده موجود هستند که بر اساس اطلاعات موجود می‌توان این بنا‌ها را به‌سرعت مرمت و بازسازی کرد.

نجات یخچال خراب سیرجان پس از بارندگی!

یخچال تاریخی سیرجان که سال‌ها قبل بدون توجه به تذکر میراث فرهنگی توسط مالک به‌صورت کاملا خودسرانه و غیراصولی مرمت شده بود، گنبد آن در جریان بارندگی و سیلاب اخیر، فروریخت.

معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان درباره این اثر گفت: یخچال تاریخی سیرجان که یکی از مهمترین بنا‌های تاریخی کرمان است سال‌ها قبل بدون اخذ مجوز و توجه به تذکرات میراث فرهنگی توسط مالک مرمت شد که در آن زمان امکان مداخله توسط کارشناسان میراث فرهنگی وجود نداشت چراکه هر اقدامی صورت می‌گرفت این اثر تاریخی بیشتر تخریب می‌شد.

او گفت: یخچال تاریخی سیرجان، اما پس از بارندگی دچار تخریب جدی شد و گنبد مرمت شده آن فرو ریخت که درحال حاضر با توافقی که با مالک صورت گرفته، قرار است این بنای ارزشمند با اصولی علمی مرمت شود تا پایداری خود را در مواجهه با بلایای طبیعی حفظ کند.

موحدی، اما در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تعداد بنای تاریخی شاخص در استان کرمان وجود دارد که توسط مالکین دچار دخل و تصرف‌های جدی می‌شود، ادامه داد: این سوال سختی است، اداره میراث‌فرهنگی استان کرمان تلاش دارد آثار و بنا‌هایی که در اختیار بخش خصوصی و دولتی هستند را به‌طور مداوم رصد کند. درحال حاضر بنا‌هایی که در اختیار میراث فرهنگی وضعیت خوبی دارند و در شرایط مناسبی نگهداری می‌شوند، اما بنا‌هایی که در اختیار دستگاه‌های دولتی از جمله اوقاف هستند به دلیل وجود وارث بیشتر مورد آسیب و تخریب قرار می‌گیرند.

دیگر خبرها

  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان