Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی فاتحی درباره افزایش آمار طلاق استان فارس گفت: در تابستان امسال نسبت به بهار افزایش آمار دیده می‌شود، اما نسبت به تابستان سال گذشته ۷.۵ درصد کاهش ثبت دادخواست طلاق داشته‌ایم.

او در توضیح تفاوت بین آمار دادگستری و ثبت احوال در زمینه طلاق گفت: در فرآیند طلاق بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق فرصتی چند ماهه برای ثبت آن وجود دارد به همین دلیل ممکن است بین آماری که دادگستری عنوان می‌کند و آماری که ثبت احوال ارائه می‌کند، تفاوتی دیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون دادگستری استان فارس افزود: برای کاهش طلاق که به عنوان یک آسیب اجتماعی نیز همواره مطرح بوده باید علل آن شناسایی و برای کاهش آن برنامه‌ریزی شود.

فاتحی‌بیان کرد: زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، عاطفی، اخلاقی و روانی را می‌توان به عنوان دلایل طلاق ذکر کرد با این حال نمی‌توان گفت که دلیل قطعی کدام است و می‌توان مجموعه‌ای از عوامل را به عنوان دلایل طلاق برشمرد.

او افزود: بسیاری از زوجین نیز درصدد حل اختلافات در طول زندگی بر نمی‌آیند و این امر منجر به عمیق‌تر شدن شکاف بین آن‌ها و در نهایت می‌تواند منجر به طلاق عاطفی شود، طلاق عاطفی نیز نوعی از طلاق است که در این طلاق ساختار بیرونی خانواده حفظ شده، طلاق قانونی رخ نداده، اما ممکن است در نهایت به طلاق قانونی منتهی شود.

معاون دادگستری استان فارس با توضیح بیشتر درباره طلاق عاطفی افزود: وجود فرزندان، مخالفت خانواده‌ها با طلاق، عدم پشتوانه مالی زوجه، ترس از دست دادن موقعیت‌های اجتماعی، ترس از تنهایی و موارد دیگر از جمله دلایل ادامه زندگی با وجود طلاق عاطفی است.

فاتحی با بیان اینکه در هر دو نوع طلاق فقدان گفتگو و مهارت صحبت بین زوجین دیده می‌شود بیان کرد: عدم مدیریت ارتباطات در فضای مجازی، اعتیاد، همسرگزینی نامناسب، نداشتن بلوغ فکری و عقلی هنگام ازدواج، عدم واقع گرایی در معرفی خود و شناخت طرف مقابل، افراط در کمال‌گرایی و فردگرایی نیز از دیگر دلایلی است که می‌توان برای طلاق ذکر کرد.

او با بیان اینکه در فضای امروز جامعه اعتیاد به فضای مجازی و عدم مدیریت درست آن از عمده دلایل طلاق است، تصریح کرد: فضای مجازی امروز به یک عرصه‌ای بدون نظارت و کنترل تبدیل شده که اگر شخص در این زمینه آگاهی نداشته باشد منجر به آسیب‌هایی از جمله طلاق می‌شود.

دبیر شورای پیشگیری از جرم فارس با بیان اینکه این معاونت برای کاهش طلاق و جلوگیری از تزلزل خانواده‌ها برنامه‌هایی دارد گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج یکی از برنامه‌ها است که در آن آموزش‌های پیش از ازدواج در قالب الگوی مهرورزی برای انتخاب صحیح و مهارت‌های زندگی به جوانان آموزش داده می‌شود در حال حاضر این طرح مختص دانشجویان است.

فاتحی با بیان اینکه آموزش در پیشگیری حرف نخست را می‌زند، افزود: همین الگو را می‌توان با لحاظ کردن تغییرات در گروه‌های سنی دبیرستانی نیز اجرا کرد البته باید تغییرات حتما اعمال شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با اشاره به دیگر برنامه‌ها گفت: مشاوره‌های اجباری برای کسانی که می‌خواهند طلاق بگیرند که در این زمینه مراکز مشاوره تحت نظارت قوه قضائیه موفق به سازش ۲۰ درصدی بین خانواده‌ها شدند و از طلاق جلوگیری کردند.

دبیر شورای پیشگیری از جرم فارس از راه‌اندازی مرکز مصلحین قرآنی خبر داد و بیان کرد: در این مراکز از ظرفیت ریش سفیدان، روحانیون، ائمه جمعه و جماعات، معتمدین محلات و کسانی که می‌توانند موثر باشند در کنار نظرات متخصصان این حوزه برای آشتی و پیشگیری از طلاق در خانواده‌ها استفاده می‌شود.

فاتحی با بیان اینکه این مراکز در سراسر استان فارس راه‌اندازی می‌شود تصریح کرد: نمونه این امر شهرستان کازرون است که پس از راه‌اندازی مرکز مصلحین قرآنی آمار طلاق در آن رو به کاهش است.

او در پایان یکی از علل تشدید اختلافات را تشکیل نخستین پرونده یکی از زوجین در مراجع قضایی ذکر کرد و گفت: بسیاری از مسائل در مراکز مشاوره و با کمک روانشناس و بزرگان و ریش سفیدان قابل حل است و اگر زوجین در این راه صبوری کنند کار به اختلاف و شکایت و در نهایت طلاق نمی‌انجامد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دادگستری فارس استان فارس خانواده ها طلاق عاطفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۸۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به برگزاری ۱۵ هزار و ۱۱۰ ملاقات انجام شده بین فرزندان طلاق با والدین در مراکز مهر خانواده استان تهران، گفت: کودک یا نوجوانی که بخش عمده‌ای از تربیتش در بستر نهاد خانواده رخ می‌دهد پس از وقوع طلاق، از این نعمت بی‌بهره می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: در همین راستا، اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی» را از تکالیف دولت می‌داند.

وی با بیان اینکه کودکان طلاق به دلیل حق قانونی والدین برای ملاقات با فرزند، به جهت اختلاف‌ها و تعارض بین والدین در معرض آسیب قرار دارند، بیان داشت: این دسته از والدین مجبور به ملاقات و تبادل فرزند خود در مراکز انتظامی بوده‌اند که فضای کلانتری‌ها با توجه به حضور متهمان و مجرمان و وجود انواع آسیب‌های اجتماعی، محل مناسبی برای این ملاقات و نظم بخشی به روابط زوجین پس از طلاق نیست. 

وی در این رابطه گفت: در همین راستا تعداد ۱۸ مرکز مهر خانواده جهت ملاقات فرزندان در تهران راه‌اندازی و مشغول به فعالیت هستند که در مجموع در سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۱۰ ملاقات بین فرزندان طلاق با والدین در این مراکز انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید
  • نهضت ملی مسکن در شهرستان جویم تسریع شود
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • کارگران؛ صف اولی‌های جبهه تولید
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر