Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبرگزاری اسپوتنیک، فرهان حق سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: آنتونیو گوترش از این مذاکره پیشنهادی در سطوح مختلف میان روسیه و آمریکا با هدف حل و فصل اختلافات، کاهش تنش ها و ایجاد صلح منطقه ای پایدار استقبال می کند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین متذکر شد که تمامی بازیگران بین المللی برای حل و فصل مناقشه در شرق اوکراین هماهنگ با توافقنامه مینسک مسئولیت دارند و افزود، سازمان ملل از هرگونه مذاکره میان طرفهای مختلف برای پایان دادن به تنش های منطقه ای استقبال می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اظهارات دبیرکل سازمان ملل در حالی مطرح شده است که روسیه روز گذشته پیش‌نویس پیشنهادات خود در مورد تضمین های امنیتی از جمله تضمین های مرتبط با تحولات شرق اوکراین را به آمریکا ارائه کرد. از جمله این پیشنهادات این است که ناتو باید متعهد شود بیش از این فعالیت هایش در اوکراین گسترش نیابد و فعالیتهای نظامی خود را در این کشور، شرق اروپا و آسیای میانه رها کند.

همچنین پیشنهاد دیگر این بوده است که روسیه و ناتو نباید موشک های کوتاه برد و میان برد را در مناطقی که بتوانند آنها را علیه یکدیگر استفاده کنند، مستقر کنند.

پیش از این یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه در دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، آمادگی مسکو را برای گفت و گو درباره ضمانت های امنیتی اعلام کرده بود.

 دیمیتربی پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در این مورد گفت: آنچه بسیار مهم است اعلام آمادگی مسکو به آمریکا برای شروع فوری مذاکرات در مورد پیش نویس این اسناد است.

همانطور که پسکوف تاکید کرد، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه در آینده به همراه کارشناسان متخصص به مذاکرات ادامه خواهد داد. کرملین همچنین توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که ریابکوف آماده است در هر زمان برای مذاکره با واشنگتن به یک کشور بی طرف برود.

پسکوف گفت که جزئیات پیش نویس توافق و معاهده بعداً منتشر خواهد شد.

پیش از این، ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه در مورد گام های مسکو برای گفت و گو با آمریکا صحبت کرده بود.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز اخیرا گفته بود که عدم واکنش ناتو و آمریکا به خواسته‌های امنیتی مسکو می‌تواند آغازگر یک رویارویی جدید باشد. ریابکوف تصریح کرد:  یکی از نگرانی های اصلی مسکو این است که سیستم های تسلیحاتی که پیشتر توسط پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ممنوع شده بودند، ممکن است به زودی به پیشنهاد شرکای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اروپا ظاهر شوند.

در اوایل سال ۲۰۱۹، واشنگتن خروج یکجانبه خود از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) را اعلام کرد و روسیه را به نقض طولانی مدت آن متهم کرد. مسکو همه این ادعاها را رد کرد. ولادیمیر پوتین سپس از ابتکار جدیدی برای حل این وضعیت خبر داد. وی گفت که مسکو به میل خود آماده است تا موشک های ۹M۷۲۹ را در قسمت اروپایی روسیه مستقر نکند؛ البته این پیشنهاد مشروط به اقدامات متقابل ناتو است اما در نشست سران ناتو در ژوئن، شرکت کنندگان آن اعلام کردند که پیشنهاد روسیه را قابل قبول نمی دانند.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پیمانی است که در سال ۱۹۸۷میلادی  بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد.

این پیمان در واشنگتن بین رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا رونالد ریگان و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ امضا شد.  مجلس سنای ایالات متحده آمریکا این پیمان را در ۲۷ مه ۱۹۸۸ (میلادی)  تصویب کرد. این پیمان در ۱ ژوئن ۱۹۸۸ اجرایی شد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن‌ها را تا فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) از میان برد. این پیمان موشک‌های دریایی را پوشش نمی‌داد.  در مه ۱۹۹۱ (میلادی)، دو هزار و ۶۹۲ موشک نابود شد. به دنبال آن به مدت ۱۰ سال از سایت‌های هسته‌ای بازرسی شد.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری وقت آمریکا در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، آمریکا از پیمان مذکور بیرون می آید و در ۱ فوریه ۲۰۱۹ (میلادی)  ایالات متحده به طور رسمی از این پیمان خارج شد.  روسیه نیز در روز بعد به همین اقدام دست زد.

برچسب‌ها روسیه سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا روسیه سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا پیمان منع موشک های هسته ای میان برد ایالات متحده آمریکا سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۷۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه ۶ موشک «اتکمز» ساخت آمریکا را سرنگون کرد

روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که سامانه‌ پدافند هوایی این کشور ۶ موشک دوربرد موسوم به «اتکمز» ساخت آمریکا و ۲ بمب هوایی هدایت‌شونده «هامر» که اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته پرتاب کرده بود را سرنگون کرده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ۱۰ هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی، ۶ فروند موشک تاکتیکی «اتکمز» (ATACMS) ساخت ایالات متحده و ۲ بمب هوایی هدایت‌شونده «هامر» (Hammer) ساخت فرانسه توسط پدافند هوایی روسیه سرنگون شدند.

طبق این گزارش، وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود اشاره‌ای نکرده است که این موشک‌ها به سمت کدام مناطق شلیک و در کجا هدف قرار گرفته‌اند.

با این حال، سرگئی آکسیونوف فرماندار منطقه کریمه اعلام کرد که موشک‌های اتکمز بر فراز این شبه جزیره سرنگون شدند.

آکسیونوف در پیام‌رسان «تلگرام» عکسی را منتشر کرده است که مهمات فرعی منفجر نشده موشک‌های اتکمز را نشان می‌دهد.

یک مقام آمریکایی هفته گذشته اعلام کرد که واشنگتن در هفته‌های اخیر مخفیانه موشک‌های دوربرد اتکمز را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی ۳۰۰ میلیون دلاری برای اوکراین که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا آن را تایید کرد، به کی‌یف فرستاده است.

ارسال موشک‌های اتکمز با برد تا ۳۰۰ کیلومتر برای اوکراین، موضوعی بود که ماه‌ها در دولت بایدن مورد بحث قرار گرفته بود.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیشتر ارسال موشک های اتکمز به اوکراین را تایید و اعلام کرده بود: رئیس‌جمهوری آمریکا در فوریه (بهمن/اسفند) به تیم خود دستور داد تا تعداد قابل توجهی از این موشک‌های دوربرد را در اختیار اوکراین بگذارند.

بایدن به تازگی قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی‌یف را امضا کرد و مدعی شد که این قانون جهان را امن‌تر می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین
  • روسیه ۶ موشک «اتکمز» ساخت آمریکا را سرنگون کرد
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک