Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@23:26:51 GMT

کتاب دید از جاده چاپ و روانه بازار شد

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۲۷۵۴۴

کتاب دید از جاده چاپ و روانه بازار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کتاب دید از جاده به تالیف پرفسور لینچ، مایر و اپلیارد توسط سیروان بهرامی، شاهوکشاورزی و علیرضا محمودنیا ترجمه و به همت جهاد دانشگاهی کردستان چاپ و روانه بازار شد.

سیروان بهرامی از مترجمین این کتاب در گفت‌وگو بارخبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد: کتاب دید از جاده را باید از اولین تلاش‌های شهرسازانه در کاوش و تحلیل پدیده مهم خوانش ادراک انسان در حال حرکت در شهر و حومه آن قلمداد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کتاب دید از جاده، خوانش جدیدی بر پایه اصول سیمیوتیک ارائه می‌دهد و این دیدگاه نه‌تنها شکل بزرگراه‌ها را در برمی‌گیرد بلکه دگرگونی پنهان و حتی نقشی که فضاهای مشخص و عناصر شهری در آن بر عهده دارند را نیز شامل می‌شود.

این نویسنده و مترجم کردستانی عنوان کرد: در این جا، بزرگراه به ابزاری تبدیل می‌شود که وضوح ساختاری شهر را نمایان می‌کند و به شکلی هم‌زمان، پرسپکتیوهای پی‌درپی و پویایی جدیدی از شهر را فراهم می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: دید از جـاده کتابی بسیار متمایز در میان مجموعه کتاب‌های کلاسیک طراحی شهری است. این تمایز را می‌‌توان در موضوع بدیعی که نویسندگان کتاب بدان پرداخته‌اند، ایده‌های خلاقانه تحلیلی مطرح شده که در زمان خود و حتی اکنون نیز  پیش‌رو بودند و نویسندگان مشهور کتاب، دسته‌بندی کرد.

بهرامی تصریح کرد: در این کتاب، موضوعی مطرح شده که پیشینه‌ای محکم در ورای خود نداشته است.

وی گفت: تمرکز بر صحنه‌های دید از دید ناظر در حال حرکت و تبیین مفاهیم ادراکی حاصل از حرکت و فضا، خمیرمایه این اثر را شکل داده‌اند. ابزارهای تحلیلی از طریق یادداشت‌برداری از احساسات ناظر راننده توسط گروه‌های تعیین شده، تدوین و دسته‌بندی و سپس تحلیل شده‌اند تا از نتیجه این برداشت‌های میدانی، اصول طراحی استخراج شود.

وی اضافه کرد: در این کتاب همواره تأکید بر عدم استفاده صحیح از پتانسیل‌های منظری ادراکی بزرگـراه‌ها و سایر گذرها در ایجاد مطلوبیت و ارتقای کیفیت سفر و پدیده "رسیدن" به مکان بوده و دلایل این موضوع در جای‌جای آن، آورده شده است.

وی افزود: از آنجاکه آزمودن ایده‌ها نقش مهمی در چارچوب فکری نویسندگان دارد، به دلیل آشنایی با شهر بوستون، کمربند بزرگـراهی این شهر که بخشی از آن در زمان تألیف کتاب به اجرا درآمده، موضوع مطالعه میدانی و بررسی ایده‌های به‌دست‌آمده، شده است.

وی گفت: در چند سال اخیر نیز، موضوعی با عنوان "معماری راه" به دلیل تقویت کیفیت‌های منظری در راه‌های کشور و استفاده از پتانسیل‌های طبیعی در کنار فنون مهندسی و همکاری تخصص‌های مهندسی راه و معماری منظر، مدنظر قرار گرفته و شورای‌عالی شهرسازی و معماری نیز به تاریخ 16بهمن ماه 96 مصوبه‌ای تحت عنوان تدوین طرح جامع ساماندهی منظر راه‌های ایران (معماری راه) به تصویب رسانیده است.

وی خاطرنشان کرد؛ امید است برگردان این کتاب مهم، بتواند مورد استفاده جامعه‌ دانشگاهی و مدیران شهری قرار گرفته و گامی در تغییر نگاه "به جـاده" برداشته و نیز به تجدیدنظر جدی در اصول طراحی راه‌های کشور، یاری رساند.

وی اضافه کرد: از جنبه فراهم نمودن محتویات این اثر از آقای زندسلیمی و از مجموعه‌ جهاد دانشگاهی در خصوص چاپ کتاب قدردانی می‌کنیم.
گفتنی است؛ دکتر سیروان بهرامی پژوهشگر و محقق در حوزه شهرسازی، دبیر علمی اولین همایش منطقه‌ای اقتصاد پنهان، دارای 15 عنوان جلد کتاب، بیش از 65 مقاله علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی و 16 سال سابقه تدریس در مقاطع مختلف دانشگاهی، همچنین دارای پروانه اشتغال نظام مهندس، طراحی و نظارت در رشته شهرسازی و نیز فعالیت در مناصب دولتی و اجرایی از جمله: مشاور فنی شهردار سنندج، معاون مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری است.
مهندس شاهو کشاورزی از سال 86 در سازمان‌های دولتی و اجرایی مشغول به فعالیت گردید و علاوه بر تدریس در مقاطع مختلف دانشگاه‌های سطح استان، ایشان عضو نظام‌مهندسی ساختمان استان کردستان و دارای پروانه اشتغال، طراحی و نظارت در رشته‌های شهرسازی و معماری است و مهندس علیرضا استاد محمودنیا درحال دفاع از رساله بعد دکتری دارای 2 عنوان جلد کتاب، 6 مقاله علمی، دارای سابقه تدریس در نهادها و مؤسسات و منابع اجتماعی، مشاوره و راهنمایی شهروندی، دارای سوابق مطالعات شهری و روستایی در مناطق مختلف و عضو هیئت‌مدیره شرکت مالی و حسابداری از سال 90 تا کنون و از سال 93 تا کنون در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری تهران مشغول به تدریس است.
انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

منبع: فارس

کلیدواژه: بزرگراه ساختار شهر معماری شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۷۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروی وزیر افراطی اسرائیل از چراغ قرمز عبور کرد و واژگون شد/بن گویر روانه بیمارستان شد

 به گزارش جماران به نقل از الجزیره، رسانه های اسرائیلی از زخمی شدن بن گویر وزیر امنیت ملی اسرائیل در اثر واژگون شدن خودرویش و زخمی شدن او خبر دادند.

یدیعوت آحارونوت گزارش داد که بن‌گویر در پی واژگونی خودرو در یک سانحه رانندگی به بیمارستان  عساف هروفیه در نزدیکی تل آویو منتقل شد.

یدیعوت آحارونوت گزارش داد که خودروی ایتامار بن‌گویر وزیر امنیت ملی در یک سانحه رانندگی در نزدیکی محل وقوع عملیات ضدصهیونیستی در رمله واژگون شد.

شبکه 13 تلویزیون رژیم اسرائیل نیز گزارش داد: ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی پس از واژگونی خودروی وی در رمله مجروح شد و به بیمارستان منتقل شد.

براساس گزارش رسانه‌های عبری خودروی بن گویر در مسیر خود برای حضور در محل وقوع عملیات ضدصهیونیستی در رمله، دچار سانحه شد.

شبکه کان نیز گزارش داد، خودروی وزیر ایتامار بن گویر از چراغ قرمز عبور کرد؛ این امر باعث تصادف و واژگونی خودرو شد.

 

دیگر خبرها

  • کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه
  • بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • خودروی وزیر افراطی اسرائیل از چراغ قرمز عبور کرد و واژگون شد/بن گویر روانه بیمارستان شد
  • خون شریک ۲ روانه بازار نشر شد