Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «حمدالله محب»، مشاور امنیت ملی دولت پیشین افغانستان جزییاتی از آخرین روزها و ساعات پیش از مسلط شدن طالبان بر کابل، از جمله فرار اشرف غنی را روایت کرد.

محب درباره فرارش از ارگ افغانستان توضیح داد: با اشرف غنی به این تصمیم نهایی رسیده بودیم که در صورت رسیدن جنگ به کابل و ورود طالبان به پایتخت، رئیس جمهور از ارگ خارج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مدعی شد که در مورد خروج  غنی از افغانستان هیچ مشورت و هماهنگی با طرف آمریکا صورت نگرفته بود.

در تاریخ ۱۵ آگوست ۲۰۲۱، اشرف غنی و شماری از کارمندان ارشد ارگ که محب نیز شامل آن بود، سوار بر هیلیکوپتر‌ها کابل را ترک کردند.

محب در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفت که تصمیم خروج غنی از کابل زادۀ رویدادها و جریانات سه سال گذشته بود و صرفا به روز سقوط منوط نمی‌شد و تصمیم خروج وی از افغانستان «صد در صد» به سود افغانستان بوده است.

این سیاستمدار افغان مدعی شد: آنچه برای غنی در لحظات پایانی قدرتش اهمیت داشت، جلوگیری از جنگ داخلی و تجزیه افغانستان بوده و وی تلاش داشته که وقوع حوادث برای این اساس باشد.

محب در بخش دیگری از سخنان خود بر زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ پیشین آمریکا در امور مصالحۀ افغانستان، تاخت و بار مسوولیت وضعیت پیش آمده در افغانستان را بر گردن وی انداخت.

وی گفت: «خلیلزاد دست طالبان را گرفت به کابل آورد.»

محب تاکید کرد که خلیلزاد از زمان شروع مذاکرات با طالبان بارها اعلام کرده بود مذاکره چند ضلع داشته و تنها در صورتی توافق حاصل خواهد شد که همه اضلاع از جمله گفت‌وگوهای صلح دولت افغانستان و طالبان به نتیجه برسد. 

مشاور امنیت ملی پیش افغانستان در ادامه گفت: در حال حاضر و پس از تحولات اخیر اگر کسی روایت خلیلزاد را باور کند، این موضوع تعجب آور خواهد بود. 

 

محب در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزود که اطلاعات آمریکا و پاکستان می‌دانستند که طالبان قصد دارد، پس از به قدرت رسیدن اشرف غنی را اعدام کنند. 

محب گفت که در روز سقوط کابل به دست طالبان می‌خواسته با «خلیل حقانی» که در حال حاضر وزیر مهاجران طالبان است، ملاقات کند، اما پس از تماس با توماس وست، که آن زمان معاون خلیلزاد بود و به دلیل تاکید وی بر عدم اعتماد به طالبان از این دیدار منصرف شده است.

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان گفت که درست سه روز پیش از سقوط کابل به دست طالبان، عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی، پس از آخرین دیدارش با مقام‌های طالبان در دوحه در جلسۀ امنیتی در کابل گفت که از جلسات با طالبان به این برداشت رسیده است که طالبان به صلح باور ندارد.

وی همچنین به سخنان بسم الله محمدی درباره اینکه غنی و محب دستان وی را بسته و کشور را به طالبان تسلیم کردند، نیز گفت که در جلسه با حضور محمدی و سایر مقامات ارشد امنیتی، وزیر دفاع پیشین اذعان کرد که در حال حاضر هیچ مقاومتی وجود ندارد و حتی امکان مقاومت در پنجشیر هم وجود نخواهد داشت و طالبان بر همه جا مسلط شده است.

حمدالله محب گفت که امرالله صالح، معاون رییس جمهور پیشین افغانستان، یک‌روز پیش از خروج غنی کابل را ترک کرده بود، اما نگفت که آیا صالح در جریان خروج غنی قرار داشت یا نه.

او گفت که حکومت افغانستان و آمریکا سقوط سریع این کشور به دست طالبان را پیش بینی نکرده بود.

مشاور امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان در این مصاحبه گزارش‌ها مبنی بر وضع محدودیت بر فعالیت سیاسی غنی در امارات را «توهم» خواند و گفت که سیاست امارات متحدۀ عرب این است که به کسی اجازۀ فعالیت سیاسی نمی‌دهد.

 

وی همچنین در مصاحبه با رادیو آزادی نیز درباره چگونگی تصمیم به خروج گفت که برخلاف گفته‌ها اعضای طالبان در کابل حضور داشته و غنی تصمیم نداشت که به این گروه مشروعیت دهد و بنابراین تصمیم به خروج از کشور گرفته شد.

محب گفت: در لحظات پایانی کنترل خود را بر ارتش، پلیس، نیروهای امنیتی و سایر ارگانها از دست دادیم و این امر منجر به سقوط کابل شد.

مشاور امنیت ملی افغانستان همچنین افزود که دولت پیشین آماده بود هیاتی را به دوحه برای تشکیل دولت فراگیر اعزام کند که این موضوع نیز شکست خورد. 

وی در نهایت عامل شکست دولت پیشین را آمریکا عنوان کردو گفت که با آغاز مذاکرات واشنگتن با طالبان بدون حضور دولت افغانستان زمینه فروپاشی دولت فراهم شد. 

مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان در گفت‌وگویی که با شبکه «CBS» داشته، گفت که یکی از بزرگترین مشکلات مقامات افغانستان عدم باور به خروج کامل آمریکا از افغانستان بود. 

وی افزود: ما باید به این درک می‌رسیدیم که آمریکا تصمیم خود را گرفته و در هر شرایطی از افغانستان خارج می‌شود و عدم پذیرش این موضوع بزرگترین اشتباه مقامات ارشد افغان بود.

محب در پاسخ به این سوال که آیا تصور می‌شد که آمریکا تحت شرایط خاصی در افغانستان باقی خواهند ماند، گفت: احساس من این بود که متحدان ما از جمله آمریکا به افغانستان دمکراتیک و حفظ دستاوردهای 20 سال گذشته باور دارند.

انتهای پیام/ ر

منبع: فارس

کلیدواژه: حمدالله محب مشاور امنیت ملی سابق افغانستان اشرف غنی طالبان خلیلزاد پیشین افغانستان مشاور امنیت ملی دست طالبان اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۷۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، دست‌کم ۱.۷ میلیون مهاجر افغان بدون مدرک اقامت در پاکستان زندگی می‌کنند که از اکتبر سال گذشته میلادی هدف اخراج اجباری قرار دارند.

بنا به برخی از گزارش‌ها، پاکستان از اکتبر سال گذشته که اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان را آغاز کرده، حدود ۶۰۰ هزار شهروند افغانستان را با عنوان «اتباع بیگانه و بدون مدرک» به کشورشان بازگردانده است. بنابراین دست‌کم یک میلیون افغان بدون مدرک، خود را در پاکستان پنهان کرده‌اند.

پیش‌تر برخی گزارش‌ها از دستور وزارت کشور پاکستان به همه اداره‌های مرتبط ایالتی، برای شناسایی محل سکونت جمعی مهاجران و پناهجویان افغان و بررسی اینکه آن‌ها دارای چه نوع کارت مهاجرتی هستند، حکایت داشتند.

شماری از مهاجران افغان از آنجا که امیدی به داشتن خانه و سرپناه در افغانستان ندارند، نگران بازگشت به کشورشان هستند.

یک جوان ۱۸ ساله افغان که در پاکستان به دنیا آمده و بزرگ شده است، پس از آنکه پلیس کراچی او را بازداشت و به افغانستان فرستاد، بار دیگر خود را با استفاده از قاچاقچیان انسان به پاکستان رساند.

این جوان که پدر و مادرش نیم قرن پیش به پاکستان گریخته بودند، به آسوشیتدپرس گفت که زندگی‌اش در پاکستان است زیرا «هیچ دوست یا خانواده‌ای» در افغانستان ندارد.

مقام‌های طالبان پس از ورود این جوان افغان که از ۱۵ سالگی به عنوان مکانیک در یک تعمیرگاه خودرو در پاکستان کار می‌کرده است، به او ۳۴ دلار می‌دادند.

این جوان افغان شش هفته پس از ورود به افغانستان، با پرداخت ۷۰ دلار به قاچاقچیان انسان توانست به پاکستان بازگردد.

او در پاکستان برای همان مدارکی که خانواده‌اش دارند، درخواست داده است اما این کشور برای پناهجویان افغان یا فرزندانشان مدارک اداری صادر نمی‌کند.

برخی از گزارش‌ها حکایت از آن دارند که شهروندان افغان ساکن پاکستان از پیش از اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان از این کشور، تحت نظر ادارات محلی بوده‌اند. این گزارش‌ها همچنین به شایعاتی اشاره دارند که از تصمیم پاکستان برای اخراج همه افغان‌ها از جمله افغان‌های دارای مدرک اقامتی در این کشور حکایت دارند. البته پاکستان اعلام کرده است که چنین تصمیمی ندارد.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس پاکستان اعدادی را روی خانه‌های محله این جوان افغان ثبت کرده تا نشان دهد چند نفر در آنجا زندگی می‌کنند و چند نفر دارای مدرک اقامت هستند.

در این گزارش آمده است که از زمان آغاز اجرای طرح اخراج مهاجران افغان از پاکستان، بسیاری از افغان‌های ساکن محله این جوان ۱۸ ساله، خانه‌های خود را ترک و برخی هم خود را پنهان کرده‌اند.

برخی از مهاجران افغان که در پاکستان زندگی می‌کنند، کارت‌های شناسایی‌شان در زمان ژنرال ضیاء‌الحق، رئیس جمهور و حکمران نظامی پاکستان صادر شده است.

این گروه از افغان‌ها یا از خانه‌هایشان خارج نمی‌شوند یا در خانه‌ای زندگی می‌کنند که به نام دیگری اجاره شده است.

پیش‌تر مهاجران افغان برای کسب درآمد یا دریافت خدمات درمانی از محلات زندگی خود به مرکز کراچی سفر می‌کردند، اما پس از اجرای طرح اخراج مهاجران افغان از پاکستان، آنها دیگر نمی‌توانند به این منطقه سفر کنند زیرا احتمال دستگیری و بازگرداندنشان به افغانستان وجود دارد.

برای این گروه از مهاجران افغان، پرداخت اجاره مسکن و خرید مواد خوراکی سخت‌تر شده است، زیرا آن‌ها شغل‌های خود را رها کرده‌اند.

برخی از شهروندان پاکستان که در محلاتشان مهاجران افغان زندگی می‌کردند نیز از اینکه زندگی روزمره و کسب و کارشان با اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان مختل شده، شکایت دارند و منتقد این طرح هستند.

کد خبر 848184 برچسب‌ها خبر ویژه اتباع خارجی پاکستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • حضور ویرانگرِ آمریکا در افغانستان + فیلم
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • از افغانستان متحد دفاع می کنیم
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند