Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس روز شنبه گفت، درصورت حمله روسیه به اوکراین، اعزام نیرو به این کشور توسط اعضای ناتو بسیار غیرمحتمل است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، والاس در مصاحبه‌ای گفت: «اوکراین عضو ناتو نیست بنابراین بسیار غیرمحتمل است که کسی به اوکراین نیرو بفرستد تا روسیه را به چالش بکشد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه «تایمز» انگلیس نیز پیش از منتشر شدن این مصاحبه به نقل از والاس نوشته بود: «نباید مردم را فریب بدهیم. اوکراینی‌ها نیز این را می‌دانند».

وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به اینکه آیا اوکراین در صورت وقوع چنین حمله‌ای باید به تنهایی بجنگد گفت: «ما همگی می‌توانیم در ظرفیت‌سازی کمک کنیم اما اوکراین عضو ناتو نیست و به همین دلیل است که بهترین تلاش خود را از جنبه دیپلماتیک به‌کار گرفته ایم تا به پوتین بگوییم این کار را انجام ندهد».

به نوشته ایندیپندنت، اظهارات والاس در حالی مطرح می‌شوند که او روز پنجشنبه در بیانیه مشترکی با همتای اوکراینی خود، درخصوص تقویت حضور نیروهای روسی در مرزهای غربی ابراز نگرانی کرده بود.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز روز دوشنبه در تماس تلفنی با پوتین مدعی شده اگر روسیه به اوکراین حمله کند با «عواقب جشمگیری» مواجه خواهد شد.

پیش از این، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز اعزام نیروهای کشورش به اوکراین در صورت وقوع این حمله ادعایی از طرف روسیه را رد کرده و گفته بود با این وجود از اوکراین حمایت تسلیحاتی و مالی خواهد شد.

این در حالی است که روسیه روز جمعه پیش نویس بسته امنیتی خود را منتشر کرد که طی آن خواسته که اوکراین و دیگر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق از پیوستن به ناتو منع شده و محدودیت حضور نیرو و تسلیحات در اروپا نیز لحاظ شود.

این اسناد که به آمریکا و متحدانش ارائه داده شده خواستار ممنوعیت اعزام ناوهای جنگی آمریکا و روسیه و همچنین هواپیماهای دو طرف به مناطقی شده که از آنجا می‌توانند به قلمروی یکدیگر حمله کنند. مسکو همچنین خواستار عقبگرد استقرار نیروهای ائتلاف ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه شده است.

در پی کشمکش‌های اخیر میان کی‌یف و بروکسل برای عضویت اوکراین در ناتو، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز پنجشنبه ادعا کرد، در صورت حمله روسیه به کشورش، اعضای اروپایی ناتو در خطر خواهند بود.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز در نشست خبری با زلنسکی با اشاره به اینکه «ناتو حمایت عملی از اوکراین را تداوم خواهد بخشید» مدعی شد: «حمایت ناتو از اوکراین تهدیدی برای روسیه نیست».

استولتنبرگ افزود: «تصمیم درباره اینکه آیا اوکراین می‌تواند عضو ناتو شود، باید توسط اوکراینی‌ها و سی کشور عضو ناتو اتخاذ شود».

بعد از ادعای رئیس‌جمهور اوکراین مبنی بر اطمینان‌دهی آمریکا درباره عضویت این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، وزارت خارجه کی‌یف اما از ابهام در پیوستن اوکراین به این ائتلاف نظامی خبر داد.

«دمیترو کولِبا» وزیر خارجه اوکراین دیروز (جمعه) در یک مصاحبه تلویزیونی گفت کشورش پاسخ روشنی در مورد پیوستن به ناتو دریافت نکرده است.

کشورهای غربی از چندی پیش با جوسازی رسانه‌ای ادعای حمله احتمالی روسیه به اوکراین طی ماه‌های آتی را مطرح کردند که با استقبال مقامات این کشورها و تهدید مسکو به تحریم‌های سنگین و افزایش حمایت از دولت کی‌یف همراه شد.

این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و دیگر مقامات ارشد این کشور، ادعای حمله به اوکراین را تکذیب کرده و آن را بهانه‌ای برای تقویت حضور ناتو در مرزهای غربی خود و افزایش فشار اقتصادی  علیه مسکو توصیف کرده است.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: اوکراین وزیر دفاع بن والاس رئیس جمهور عضو ناتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۷۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلژیک از سود دارایی مسدود شده روسیه اف-۱۶ به اوکراین ارسال می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، الکساندر دکرو نخست وزیر بلژیک جمعه در کنفرانس خبری مشترکی با «لودوین ددوندر» وزیر دفاع این کشور با اعلام این خبر گفت که بروکسل سود دارایی‌های مسدودشده را برای کمک به دفاع اوکراینی‌ها در مقابل روس‌ها صرف خواهد کرد.

ایالات متحده و متحدانش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را به عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین مسدود کرده‌اند که بیشتر آنها در اتحادیه اروپا نگهداری می‌شوند.

تعداد جنگنده‌هایی که بروکسل به اوکراین می‌دهد، مشخص نیست اما وزیر دفاع بلژیک گفت که انتقال اف-۱۶ به کی‌یف «بزودی» انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ارسال این جنگنده‌ها تا پایان سال جاری میلادی انجام می‌شود، افزود که این اقدام امنیت بلژیک را در مخاطره قرار نخواهد داد.

حاجه لحبیب وزیر خارجه بلژیک نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بلژیک با ارسال اف-۱۶ و کمک مالی بیشتر به تقویت توان دفاعی اوکراین کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کمک به اوکراین به معنای «حفاظت از خودمان است» افزود: اوکراینی‌ها برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی خود به کمک نیاز دارند. ۹۷ درصد حملات روسیه ساختمان‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد.

در همین حال، مادرید جمعه اعلام کرد که اسپانیا موشک‌های پاتریوت به اوکراین می‌فرستد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین به تازگی به اعضای ناتو گفت که کی‌یف برای مقابله با حملات هوایی روسیه به حداقل هفت سامانه «پاتریوت» یا سایر سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی نیاز دارد و از آنها خواست کمک‌های نظامی خود را برای اوکراین افزایش دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • بلژیک از سود دارایی مسدود شده روسیه اف-۱۶ به اوکراین ارسال می‌کند
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • حمله نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه
  • ژنرال انگلیسی: برای کی‌یف سخت است جلوی حمله مسکو را بگیرد
  • ژنرال انگلیسی: اوکراین با جنگ دشواری مواجه است