Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سعید فرجی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵ درصد جمعیت استان زیر پوشش بیمه سلامت هستند اظهار کرد: این افراد در پنج صندوق کارکنان دولت، روستائیان و عشایر، سایر اقشار، ایرانیان و سلامت همگانی عضویت دارند.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد یعنی تقریبا ۸۰۰ هزار نفر جمعیت بیمه‌شدگان بیمه سلامت استان خدمات رایگان دریافت می‌کنند گفت: این افراد در دو صندوق روستائیان و عشایر و صندوق سلامت همگانی عضویت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه سازمان‌ بیمه‌ سلامت دارای سه کارکرد عمده و اساسی است که می‌توان به حفاظت مالی از بیمه‌شدگان در این راستا اشاره کرد افزود: دسترسی عادلانه خدمات از سوی بیمه‌شدگان و  نظارت و کنترل در ارائه خدمات با کیفیت از دیگر موارد حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر بر اساس قانون برنامه ششم توسعه که امسال سال آخر آن است، تکلیف شده وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت پرونده الکترونیک سلامت را اجرایی کند عنوان کرد: البته به دلایلی، چندان این حوزه با موفقیت پیش نرفته است اما در دو رویکرد خدمات سلامت بستری و سرپایی سازمان بیمه سلامت اقداماتی را در حوزه الکترونیک انجام داده است.

فرجی با بیان اینکه خدمات بستری و پرونده‌های بستری در قالب سامانه «رز» و «سپاس» به صورت الکترونیک انجام می‌شود گفت: بخش عمده‌ای از کارهای اسناد و خدمات ارائه شده در بیمارستان‌ها به صورت الکترونیکی انجام می شود که در واقع سامانه پرونده الکترونیک سازمان به نام «سپاس» اطلاعات را در بخش بستری ثبت می‌کند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه در بخش سرپایی نیز عمده کار نسخه‌نویسی و بعد نسخه پیچی‌الکترونیک است افزود: سازمان‌های بیمه گر از سال ۹۷ پیگیر نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک بودند و تا پایان سال ۹۸ اغلب شهرهای کشور این طرح را اجرا کردند و از ابتدای سال ۹۹ نیز تکلیف همگانی شد و از ابتدای تیرماه این سال نیز دیگر نسخ کاغذی از پزشکان دریافت نشد.

وی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه سال ۹۹ پرداخت مطالبات پزشکان منوط بر این بود که صرفا نسخ به صورت الکترونیکی نوشته شود خاطرنشان کرد: این امر باعث شد تا پایان سال ۹۹ تمام مطب‌های پزشکان طرف قرارداد نسخه نویسی الکترونیک انجام دهند و عمده آنها نیز به صورت آنلاین بود.

فرجی با اشاره به اینکه مشکل عمده کار به مراکز دولتی و دانشگاهی برمی‌گشت گفت: به دلیل اینکه بیمارستان‌ها شامل بخش‌های مختلف بودند و کار الکترونیکی باید در بخش‌های مختلف پیگیری می‌شد و به نسبت مطب‌های پزشکان کار زیادی داشت، جلسات مختلفی با مسوولان علوم پزشکی همدان برگزار کردیم و در واخر سال ۹۹ و  ابتدای ۱۴۰۰ تفاهمنامه‌ای در راستای انجام نسخه نویسی الکترونیک منعقد شد.

وی با بیان اینکه طبق این تفاهمنامه قرار بر این بود زیرساخت‌های لازم تا پایان فروردین امسال فراهم شود که به دلایلی انجام نشد گفت: در قانون بودجه امسال نیز ذکر شده بود که از ابتدای دی ماه امسال سازمان‌های بیمه‌گر مجاز به پرداخت نسخ کاغذی نیستند.

فرجی اظهار کرد: در این چند ماه گذشته روند نسخ الکترونیک در بخش دولتی کند پیش رفت که اگر مانند سال گذشته در بخش خصوصی پیش می رفت، تقریبا به صد درصد نسخ الکترونیک می رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه به آذرماه رسیدیم و با درصد قابل توجهی از نسخ الکترونیک در بخش دولتی و دانشگاهی فاصله زیادی داشتیم عنوان کرد: از شهریورماه به طور جدی با جلسات مختلف تاکید داشتیم که زمان را از دست ندهیم و با توجه به پیگیری‌ها و زیرساخت‌ها تقریبا شهریور و مهرماه زیرساخت‌های الکترونیک آماده بود و پزشکان هم کم و بیش نسخ را الکترونیک می‌نوشتند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه تصور بر این بود با تغییر دولت بتوان زمان را به تعویق انداخت اما آن نیز خواستار اجرای طرح بود و به همین دلیل روند ادامه یافت و البته وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی هم به کار سرعت دادند گفت: خوشبختانه طی چند روز گذشته قریب به ۸۰ درصد نسخ الکترونیک مراکز دولتی و دانشگاهی و تا ۲۵ آذرماه نیز ۹۲ درصد تمام نسخ به صورت الکترونیک نوشته شده است.

95 درصد نسخ آزمایشگاه ها و پاراکلنیک‌های همدان الکترونیک است

وی با اشاره به اینکه بخشی از کار تبدیل نسخ کاغذی به الکترونیک «نیمه الکترونیک» مربوط به نسخ قبل است؛ مثلا در بخش آزمایشگاه یک ماه فرصت برای امکان پیچیده شدن به صورت الکترونیک وجود داشت عنوان کرد: از ابتدای آذرماه  اعلام شد نسخ آزمایشگاه و پاراکلنیک باید الکترونیک شود که امروز در این دو بخش به بیش از 95 درصد نسخ الکترونیک رسیده‌ایم.

فرجی با بیان اینکه مشکل عمده در مراکز دولتی و دانشگاهی به خصوص داروخانه‌هاست گفت: برای اینکه در یکم دی ماه دچار چالش عمده نشویم  و بار ترافیکی دیتا را به یکباره نداشته باشیم، اعلام کردیم که از ۲۰ آذرماه نسخ الکترونیکی مگر در موارد خاص تجویز شود.

 وی با تاکید به اینکه برای تعریف فرایندی نیاز به مهارت است و به مرور کار انجام می شود افزود: خوشبختانه این اعلام از ۲۰ آذرماه برای نسخ الکترونیک، کار را تسریع کرده و طی ۱۰ روز اخیر میزان نسخ الکترونیک قابل توجه است که میانگین از زیر ۸۰ به بالای ۹۰ رسیده  و امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده تقریبا پایان آذرماه به عددد بالای ۹۵ درصد برسیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه البته در این بین قطع برق در تابستان که سابق نداشت و قطع دیتا بر روند کار تاثیر گذاشت اما در مجموع روند خوبی را شاهد هستیم گفت: ممکن است مشکلات الکترونیک بر اجرای کامل طرح تاثیر بگذارد که در این شرایط امکان ثبت آفلاین فراهم شده تا در اولین فرصت الکترونیکی شود.

وی با بیان اینکه سیستم ارجاع و طرح پزشک خانواده نیز در بیمه سلامت به طوری جدی در حال اجراست  افزود: در این طرح افراد زیر پوشش بیمه سلامت همگانی در قالب طرح پزشک خانواده به یک پزشک از جمله پزشک عمومی مراجعه می‌کنند.

فرجی تاکید کرد: از آنجا که بسیاری از افراد بدون علم و دانش نسبت به بیماری و با احساس کوچکترین درد و عارضه‌ای به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند، پزشک خانواده اقدام به راهنمایی بیمار می‌کند و از هزینه‌های القایی و مراجعه‌های غیرضروری به مطب‌ها و مراکز درمانی جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سیستم ارجاع و نظام خانواده پرداخت مطالبات به ازای جمعیت زیر پوشش پزشک و سرانه است گفت: متاسفانه پزشک خانواده خوب نهادینه نشده در حالی که هدف این است توسط پزشکی که در نزدیک ترین محل زندگی بیمار بوده، خدمات سلامت ارائه شود و نه فقط پزشک مهر بزند و بیمار به متخصص مراجعه کند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان یادآور شد: امیدوارم پزشک خانواده به درستی در صندوق بیمه سلامت همگانی بیمه سلامت تعریف شود چرا که معتقدیم بهترین مشاور و راهنما برای دریافت خدمات سلامت هر فرد پزشک خانواده است.

۲۰۰ هزار نفر در همدان دارای پزشک خانواده هستند

وی با اشاره به اینکه در سطح استان تقریبا قریب به ۲۰۰ هزار نفر به عنوان سیستم ارجاع یک شناخته شده‌اند که پزشک خانواده دارند و خدمات دریافت می‌کنند افزود: از این جمعیت قریب به ۱۲۰ هزار نفر در  طی سه ماه آغاز طرح که در استان نیز یک ماه هم زودتر آغاز شده، ثبت نام و به 75 پزشک خانواده خود منتسب شدند.

فرجی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تعداد پزشکان در طرح پزشک خانواده به مرور بیشتر شود گفت: در این طرح حداقل ۵۰۰ نفر به ازای هر پزشک خانواده قابل انتساب است که حداکثر ۲ هزار نفر تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه بیماران از لحاظ دو آیتم مهم یعنی بیماری دیابت و فشار خون در پزشک خانواده کنترل می شوند افزود: قصد داریم با تعامل مناسب سیستم پزشک خانواده را در استان به خوبی مستقر کنیم که این مهم در ساماندهی مراجعات غیر ضرور حائز اهمیت است. 

ارائه خدمات به بیش از ۳۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا در همدان

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان در بخش دیگری از سخنانش از خدمات بیمه سلامت به بیماران مبتلا به کرونا سخن گفت و خاطرنشان کرد: از ابتدای بیماری کرونا بالغ بر ۳۵ هزار پرونده بستری ثبت شده که خدمات بیمه سلامت به آنها ارائه شده است و البته تعداد بیماران کمی از 30 هزار نفر بیشتر بوده و افرادی دو بار بستری شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۶۵ میلیارد تومان هزینه بیماران مبتلا به کرونا بوده که بخشی پرداخت شده و بخشی در تعهد است گفت: به طور میانگین برای هر بیمار از سوی سازمان بیمه سلامت ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان پرداخت شده است.

فرجی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ بیشترین پرونده‌های بیماران مبتلا به کرونا یعنی بالغ بر ۲۳ هزار و ۶۰۰ پرونده ثبت شده است در ادامه به پرداخت مطالبات بیمه سلامت به مراکز درمانی اشاره کرد و افزود: پرداخت‌ها به‌روز و بی‌سابقه است و در حال  حاضر منتظریم اسناد ارائه‌دهنده خدمات درمانی ارسال تا مطالبات آنها پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه از دلایل به روز شدن پرداخت‌ها مربوط به اجرای طرح نسخ الکترونیک و ساماندهی این وضعیت و نیز بیماری کرونا و کاهش مراجعات غیرضرور بوده است گفت: در حال حاضر مطالبات اسناد پزشکان در چند روز اول ماه بعد پرداخت می شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با تاکید به اینکه نهم آذرماه اسناد نسخه‌نویسی پزشکان را پرداخت کردیم که سابقه نداشت افزود: بدهی مهرماه داروخانه‌ها پرداخت شده و اسناد آبان نیز در حال بررسی است تا چند روز آینده پرداخت شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم مطالبات آذرماه پزشکان را اوایل دی ماه پرداخت کنیم گفت: مطالبات مهرماه بیمارستان‌های خصوصی پرداخت شده و اسناد آبان ماه آنها هنوز رسیدگی نشده است.

فرجی با اشاره به اینکه مطالبات مردادماه بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی پرداخت شده و شهریورماه که اسناد ارائه شده نیز انجام شده که اما متاسفانه به موقع اسناد ارائه نمی‌شود افزود: البته تغییر فرایند از دستی به الکترونیک نیز موثر بوده و کار ارسال سند طول کشیده که  انتظار داریم به روز انجام شود تا ما نیز پرداخت‌ها را داشته باشیم.

 مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه هزینه سطح یک نیز آبان ماه پرداخت شده و آذرماه را هم پرداخت خواهیم کرد گفت: مطالبات آزمایشگاه و پاراکلینک را مهرماه پرداخت کردیم و منتظر ارائه اسناد آبان ماه هستیم.

وی با اشاره به اینکه سامانه ۱۶۶۶ آماده پاسخگویی سوالات افراد در خصوص خدمات بیمه سلامت است عنوان کرد: معتقدیم پاسخگویی می‌تواند بروز و ظهور کند که گروهی را هم در استان ملزم به پاسخگویی کرده باشیم تا بلافاصله با تماس، نظارت درست و دقیق صورت گیرد.

فرجی بیان کرد: در این خصوص از سازمان بیمه سلامت درخواست کردیم پاسخگوی سطح یک را به خود استان واگذار کنند و استان همدان پایلوت پاسخگویی سوالات بیمه‌ای شود که کمک بزرگی به بیمه‌شدگان خواهد بود اما فعلا به دلایل فنی اجرایی نشده است.

وی در پایان از بیمه شدگان خواست زودتر به مراکز بیمه سلامت مراجعه و بیمه‌ خود را آن هم یک ساله تمدید کنند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

منبع: فارس

کلیدواژه: همدان بیمه پزشک خانواده مدیرکل بیمه سلامت استان همدان سعید فرجی مدیرکل بیمه سلامت استان همدان صورت الکترونیک دولتی و دانشگاهی مبتلا به کرونا نسخ الکترونیک بیمه سلامت بیمارستان ها سلامت همگانی پزشک خانواده پرداخت شده نسخه نویسی بیمه شدگان درصد نسخ هزار نفر سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۸۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر محمدرضا رضایی اظهار داشت: تمامی افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و همچنین سامانه خدمات شهروندی بیمه سلامت به آدرس https://csp.ihio.gov.ir از پوشش بیمه سلامت بهره‌مند شوند.

وی عنوان کرد: قریب به ٢ میلیون و چهارصد هزار نفر از جمعیت استان خوزستان تحت پوشش بیمه سلامت هستند که حدود ۵٠ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند و از این تعداد حدود ٢ میلیون نفر بیمه رایگان دریافت کرده اند.

مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان اینکه پوشش بیمه همگانی در خوزستان تقریباً تکمیل شده ولی هنوز امکان دارد فرد فاقد پوشش بیمه‌ای وجود داشته باشد، افزود: تمامی افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و همچنین سامانه خدمات شهروندی بیمه سلامت به آدرس:https://csp.ihio.gov.ir از پوشش بیمه سلامت بهره‌مند شوند.

رضایی تصریح کرد: هم استانی‌های عزیز برای اطمینان از داشتن بیمه پایه خدمات درمانی خود می‌توانند کد دستوری #۱۶۶۶* را شماره گیری کنند. وی به سامانه ۱۶۶۶ برای پاسخگویی به سوالات هم استانی‌های عزیز اشاره کرد که به صورت ٢۴ ساعته پاسخگوی سوالات مردم است

رضایی خاطرنشان کرد: مردم اگر بیمه نداشتند، نگران نباشند چراکه سازمان بیمه سلامت با تمهیداتی که اندیشیده، همه اقشار حتی اتباع خارجی را هم بیمه می‌کند.

مدیرکل بیمه سلامت از پوشش بیمه‌ای رایگان برای افراد دهک‌های یک تا پنج جامعه خبر داد و گفت: باتوجه به دریافت اطلاعات این افراد از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افراد مشمول دهک‌های یک تا پنج به صورت متمرکز و سیستمی بیمه سلامت رایگان شدند و آن دسته از افرادی که قبلا بیمه بودند به صورت اتوماتیک بیمه آنها تا پایان فروردین ١۴٠۴ تمدید شدند.

رضایی گفت: افرادی که جز دهک‌های ۶ تا ٩ هستند نیز از تخفیفات ویژه‌ای بین ۵٠ تا ٨٠ درصد بعد از استحقاق سنجی توسط وزارت تعاون، رفاه و کار اجتماعی و اعلام دهک به سازمان بیمه سلامت بهره‌مند شده و افرادی که جز دهک ١٠ می‌باشند با پرداخت کل حق بیمه مصوب می‌توانند از خود را بیمه نمایند.

دیگر خبرها

  • پرداخت خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا آخر سال ۱۴۰۲
  • تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی در خوزستان
  • تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و ۵ دهک اول درآمدی در خوزستان
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • همه افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • داروخانه‌ها برای خرید شیر خشک پول ندارند
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند/ ۲۶ همت بدهی بیمه‌ها
  • بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه گر به داروخانه‌ها