Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@00:03:53 GMT

انتقاد اقتصاددان حوزه از عملکردهای اخیر اقتصادی

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۰۳۶۲

انتقاد اقتصاددان حوزه از عملکردهای اخیر اقتصادی

ایسنا/قم حجت الاسلام والمسلمین معصومی نیا، اولین علت مشکلات اقتصادی ایران را اشکالات ساختاری و فکری دانست و تأکید کرد: آن چیزی که در شرایط کنونی می تواند حل ریشه ای این مشکلات باشد مردمی شدن اقتصاد کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی نیا عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه، صبح امروز در نشست علمی با موضوع «آسیب شناسی وضع موجود اقتصاد و ارائه راهکارهای برون رفت» که در دفتر این مرکز و با همکاری خبرگزاری حوزه در قم برگزار شد، گفت: یکی از اصلی ترین شعارهای انقلاب اسلامی برقراری عدالت بوده است؛ مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب به این امر تأکید داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: فقر و غنا در مادیات و معنویات تأثیرگذار است؛ تقویت اقتصاد مستقل کشور می تواند بر کاهش فقر کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی نیا با اشاره به بخش هایی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در این بیانیه از مسئولین نظام می خواهند که با اجرا کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی که یکی از آن ها عدم تصدی گری دولت و ایجاد اقتصاد مردمی است اقتصاد کشور را نجات دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز به آسیب شناسی اقتصاد موجود می پردازیم در جهت کمک به دولت و رفع اشکالات اقتصادی است.

عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه، با تأکید بر وعده های رئیس جمهور در دوران انتخابات بیان داشت: وی گفت، ما به دنبال برقراری عدالت اقتصادی و شرکت کردن مردم در این عرصه هستیم. ولی این امر هنوز محقق نشده که باید این اتفاق روی دهد.

وی ادامه داد: جناب آقای رئیسی گفت که کاهش تورم با افزایش تولید و تیم اقتصادی هماهنگ می تواند اتفاق بیفتد. به نظر نمی آید که این تیم اقتصادی تیمی هماهنگ برای اجرای آنچه ایشان به عنوان نظریه تحول گرا مطرح کرد باشد.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی نیا، آسیب شناسی از اقتصاد ایران را یکی از کارهای ضروری در حال حاضر برشمرد و تأکید کرد: باید مسیر اقتصادی دولت در دوران کنونی و راهکارهای مربوط به این عرصه را به خوبی مورد بررسی، نقد و ارائه قرار دهیم.

وی برخی از مسئولین اقتصادی را فاقد تفکر تحولی دانست و گفت: یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد وضعیت موجود حاکم بودن تفکرات اقتصادی نئولیبرالی است.

دانشیار گروه آموزشی اقتصاد و بانکداری اسلامی، ادامه داد: مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران یکی دیگر از مسائل محوری در ایجاد وضعیت اقتصادی موجود است.

وی عنوان داشت: در مورد وضعیت فعلی اقتصاد کشور باید حتماً بیانات و مطالبات مقام معظم رهبری سرلوحه کار دولت قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی نیا سیاست هایی را که به رئیس جمهور ارائه می گردد همان سیاست های شوک درمانی قبلی برشمرد و تصریح کرد: باید این موضوع برای رئیس جمهور روشن گردد که برنامه های تحولی نیاز است و این برنامه ها تفاوت چندانی با برنامه های سابق ندارند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار موجود بانک های خصوصی بیش از ۶۰ درصد خلق پول و ایجاد تورم بالا را به وجود آورده اند.

تغییری در سیاست های اقتصادی دولت دیده نمی شود

عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه افزود: متأسفانه تغییری در سیاست های اقتصادی دولت دیده نمی شود؛ تعداد زیادی از مسئولین اقتصادی دولت از معاون اول و معاون اقتصادی رئیس جمهور و افرادی دیگر قائل به همان تفکرات و سیاست های تعدیلی هستند.

وی اولین علت مشکلات اقتصادی ایران را اشکالات ساختاری و فکری دانست و تأکید کرد: آن چیزی که در شرایط کنونی می تواند حل ریشه ای این مشکلات باشد مردمی شدن اقتصاد کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی نیا با تأکید بر اینکه مسیر اقتصادی کنونی به مقصد مطلوب نمی رسد، گفت: دولت در دومین راهکار اساسی، باید مردم را به اقتصاد ورود دهد؛ از راهکارهای اجرای اقتصاد مردمی شفاف سازی مسائل اقتصادی است تا از این طریق مجاری فساد بسته شوند و اعتماد مردم جلب گردد.

وی افزود: راه حل اساسی، حل مشکلات بانک مرکزی کشیدن ترمز بانک های خصوصی است و ایجاد این بانک ها از اساس اشتباه بود؛ بانک های دولتی هم باید با اخذ مالیات از شرکت های اقتصادی بزرگ که با استفاده از درآمدهای کلان ناشی از سوداگری سود های بالا به دست آورده اند کسری های خود را جبران کنند.

عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه، اظهار داشت: تا مسئله بانک ها حل نشود هیچ اتفاق تحولی در اقتصاد کشور روی نخواهد داد.

دانشیار گروه آموزشی اقتصاد و بانکداری اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مورد توجه اقتصاددانان نئولیبرال مناطق آزاد است؛ اما متأسفانه همین مسئله زمینه ساز مفاسد اقتصادی مختلفی شده است.

وی در پایان با انتقاد از عدم توجه تیم دولت به نامه اقتصاددانان حوزوی برای اصلاح امور و توجه بیشتر به مسایلی چون بانک ها و درمان اصولی کسری بودجه به جای پرداختن به مسایلی چون یارانه پنهان، خواستار توجه بیشتر دولت به نظرات همه اقتصاددانان و دلسوزان کشور شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی حوزه علميه اقتصادی دولت اقتصاد کشور رئیس جمهور بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۰۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر

 با کاهش حدود ۱۰هزارتومانی قیمت دلار و رسیدن قیمت دلار به پایین‌تر از ۶۰هزارتومان، کاربران شبکه‌های اجتماعی در توییت‌هایی تحلیل‌های خود را به اشتراک گذاشتند. کاربران پشتوانه کاهش قیمت دلار را اقتدار نظامی و امنیتی ایران در مواجهه با نظام سلطه دانستند. آنها همچنین از سکوت برخی از رسانه‌ها و چهره‌ها که هنگام بالا رفتن قیمت دلار مدام تحلیل به اشتراک می‌گذارند، انتقاد کردند.

در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم:

 سیدمصطفی موسوی‌نژاد:
عده‌ای می‌گفتند افزایش نرخ دلار تا مرز ۷۰هزار تومان ربطی به تنش‌های ایران و اسرائیل نداره و دولت ناتوانی خودش رو به پای این داستان داره فاکتور میکنه! دلار بازار آزاد قبل از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران: ۶۱هزار تومان! دلار بازار آزاد، امروز: ۶۱هزار تومان. قضاوت با شما!

 کیان مهزاد:
کاهش قیمت دلار آن هم حدود ۱۰هزارتومان در شرایطی که برخی‌ها می‌گفتند دلار تا ۸۰ و ۱۰۰ هزار تومان هم می‌رود واقعاً خیلی از واقعیت‌ها را نشان می‌دهد. اصلی‌ترین این واقعیت‌ها قیمت‌سازی کانال‌های تلگرامی است. واقعاً راهی برای رهایی اقتصاد از این کانال‌ها نیست؟

 کیمیا مظفریان:
کاهش قیمت دلار در شرایط فعلی اقتصاد کشور، فقط یک اتفاق نیست، معجزه‌ای بسیار شگفت‌انگیزه که نتیجه ۱. تدبیر حکیمانه دولت و ۲. قدرت نمایی موشکی ایران در برابر اسرائیله.

 حسین مردانی:
قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند، اما الان خانه هم بخواهی رهن کنی، طرف با دلار ۷۰ تومانی برات فاکتور میکنه! کاهش قیمت دلار قطعاً خوشحال کننده است، اما با قیمت سازی‌های کاذب هم باید برخورد شود. رها کردن بازار در شرایط جنگ اقتصادی عاقلانه نیست.

دکتر رخیده:
چرا اونایی که وقتی یه بحرانی ایجاد میشه و دلار میره بالا ثانیه‌ای گزارش میدن و اعصاب و روان ملت رو داغون میکنن، اما الان که چند روزه دلار سیر نزولی داره و رسیده به ۶۰ چیزی نمیگن؟!

سجاد محمدی:
موشک‌های ایران هم میتونه اسقاطیل رو شخم بزنه، هم میتونه قیمت دلار رو پایین بیاره. از هر طرف که نگاه کنی، دنیا دنیای موشکه. 

 احمد روستایی:
اقتدار امنیتی یک پشتوانه محکم برای اقتصاد است. مصادیق را در ماجرای دلار و کاهش‌های این روز‌ها دیدیم. دلاری که افسار پاره کرده بود و می‌رفت که به بالاتر از ۸۰ برسد حالا به پشتوانه اقتدار امنیتی ایران راه بازگشت را پی گرفته است. فهم این معادلات آینده‌ساز است. 

 محمد مهدی مصلحی:
اونایی که میگفتن «اگه ایران، اسرائیل رو تنبیه کنه دلار بالای ۷۰ تومن میشه» کجای مجلس نشستن؟! بله؛ اقتصاد، به قدرت نظامی هم بستگی داره. 

محمدی ثابت:
جنگ اقتصادی امریکا علیه ما، برای تضعیف ارزش ریال است که بار‌ها و بار‌ها در بیان مقامات امریکایی به این موضوع تصریح شده است. ‎#جنگ_دلار

 حسن حسن‌خانی:
لابه‌لای حرف‌های نادرست درباره ارز، عوامانه‌ترین و بی‌اساس‌ترین حرفی که در این سال‌ها شنیدم این بوده: نرخ ارز درجه تب بدن بچه است! گوینده چنین سخنی قبل از تمسخر اقتصاددانان و پزشکان، خودش را مضحکه خاص و عام کرده. 

 کاربری با نام «احترام»:
خدا کنه قیمت‌ها هم به همین دلار زیر ۶۰تومان برگرده. الان شما برو یک قطعه برای ماشینت بخر. طرف به مبنای دلار۷۰تومانی کشیده روی قطعه. همه هم حرفشون اینه که دلار الکی ریخته و برمی‌گرده. واقعاً نظارت دولت باید اینجا‌ها پررنگ بشه.

منبع: روزنامه جوان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • وابستگی اقتصاد به بانک‌ها چالش‌آفرین است
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی‌ها بر دوش مردم است
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها بر دوش مردم عادی است
  • یکی از عملکردهای مثبت سازمان اوقاف در نهضت ملی مسکن است
  • پروژه قهرمان‌سازی از رئیسی؛ کدام دستاورد دولت در قالب فیلم و سریال می‌گنجـد؟
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر