Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، دیوان محاسبات کل کشور در گزارش «عملکرد طرح های مرتبط با توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از سال 1396 الی 1399» که در آن ترک فعل مسئولین، عدم اجرای به موقع احکام مرتبط با حوزه حمل و نقل شهری و عدم پرداخت سهم حمل و نقل از منابع بودجه‌ای و منابع حاصل از قانون هدفمند کردن یارانه ها در سنوات اخیر، مورد تذکر قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارش دیوان محاسبات کشور آمده است که در طی سال های 1396 الی 1399 بالغ بر 80 درصد اعتبارات مربوط به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور نسبت به اعتبارات اصلاحی، تخصیص داده شده است در حالی که سازمان حمل و نقل عمومی کشور فقط 6 درصد از آن را مصرف و 94 درصد دیگر را به شهرداری های سراسر کشور حواله کرده تا صرف موافقت نامه های مبادله ای سازمان برنامه و بودجه شود. 

این گزارش نشان می‌دهد که از 32 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده از محل هدفمندی یارانه ها بین سال های 1391 الی 1399 سهم حمل و نقل عمومی پرداخت نشده است. ضمن اینکه عملکرد این سازمان در اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران بخش های خصوصی و تعاونی و شهرداری ها برای انواع مختلف حمل و نقل درون و برون شهری فاقد عملکرد است. 
دیوان محاسبات کشور بیان می دارد که از محل پرداخت یارانه سود تسهیلات به نوسازی ناوگان مینی بوسرانی صرفاً 30 درصد اهداف نوسازی 1000 دستگاه مینی بوس پیش بینی شده محقق شده است. 

همچنین مصوبه شورای اقتصاد در خصوص جایگزینی و نوسازی ناوگان تجاری و مسافری دیزلی با هدف نوسازی 1900 اتوبوس شهری و 64 درصد از اهداف پیش بینی شده برای خرید اتوبوس از محل فروش اوراق مشارکت اجرایی نشده است. 
این گزارش حکایت از آن دارد که بهره مندی از منابع صندوق توسعه ملی برای بازسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری از طریق دریافت تسهیلات کم بهره به تازگی شروع شده است.

گزارش دیوان محاسبات کشور نشان می دهد که در خصوص نوسازی 140 هزار دستگاه تاکسی پایه گازسوز، تنها 61 دستگاه وارد چرخه حمل و نقل شده یعنی حدود 0.04 درصد از اهداف مصوبه شورای اقتصاد محقق شده است.

نوسازی خطوط مترو نیز وضعیت مطلوبی ندارد و از سال 1396 الی 1399 حدود 11 درصد از کل خطوط مصوب احداث و 13 درصد از تعداد واگن های پیش بینی شده وارد چرخه شده است. 

گفتنی است ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی به ترتیب با 25 درصد و 16 درصد سهم قابل توجهی از حمل و نقل عمومی را دارند و گزارش دیوان محاسبات کشور حکایت از این دارد که 63 درصد ناوگان تاکسیرانی، 83 درصد ناوگان اتوبوسرانی و 85 درصد ناوگان مینی بوس رانی کشور فرسوده است. این در حالی است که تنها 37 درصد از طول خطوط مترویی مصوب قانونی، به مرحله بهره برداری رسیده است. بنابراین با توجه به افزایش قیمت خوردو و تمایل برای استفاده از حمل و نقل عمومی و ترک فعل مسئولان در نوسازی و بازسازی این ناوگان، اتخاذ تدابیر فوری و ارائه طرح های تامین مالی ضروری است.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: دیوان محاسبات حمل و نقل شهرداری مترو دیوان محاسبات کشور حمل و نقل عمومی نوسازی ناوگان پیش بینی شده الی 1399

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۳۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه نوسازی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی موجود در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شده است بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پیش‌بینی می‌شود از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار واحد تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه  پرداخت تسهیلات به حوزه نوسازی بافت های فرسوده  در صورت صنعتی سازی افزایش خواهد یافت: بانک ها در صورت پرداخت تسهیلات بافت های فرسوده می‌توانند زمینه ساز ورود بیشتر سازندگان به این طرح ها شوند.

آیینی اظهار کرد: نوسازی ۲۶۰ هزار خانه در دولت سیزدهم و در طی دو سال گذشته انجام شده است گفت: ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده کشور در آینده‌ای نزدیک با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اظهار کرد: حدود ۵۵ درصد بافت فرسوده در وسعت ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار را بافت تاریخی تشکیل می‌دهد که نوسازی این مناطق نیازمند همراهی و تعامل بیش از پیش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جذب سرمایه‌گذران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت های مردمی خود نقش بسیار موثری در بهبود و تسریع اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن دارد و این امر خود می تواند در فرهنگ سازی نوسازی بافت های فرسوده کشور موثر باشد.

او گفت: پرداخت تسهیلات ساخت و همچنین حمایت از بخش خصوصی و مالکان یکی از عواملی است که می تواند بازار مسکن را به سمت رونق هدایت کند و این موضوع را دولت در دستور کار خود قرار داده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه را به موقع به مجلس داده است
  • دیوان محاسبات گزارش «تفریغ بودجه» را به موقع به مجلس داده است
  • ۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است
  • بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال ۱۴۰۲
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • افزایش و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی احترام به شهروندان است
  • وعده‌های عملی نشده شهرداری و دولت درباره خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی/ برقی شدن ناوگان به این زودی شدنی است؟ (فیلم)
  • اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان به حوزه رسانه در سال جاری
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند