Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:51:30 GMT

عادی‌انگاری مردم، آتش زیرخاکستر کرونا

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۳۸۹۳

عادی‌انگاری مردم، آتش زیرخاکستر کرونا

به گزارش ایرنا، کرونا همچنان مهمان ناخوانده شهرهای مختلف کشور است و با هیچ فرد و جمعیتی هم تعارف ندارد؛ اما رفت‌ وآمدهای زیاد در خیابان‌ها و حتی برگزاری تجمع‌ بدون رعایت فاصله اجتماعی و همچنین کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه ماسک نشان می‌دهد که تصور همگان برچیده شدن کرونا از بساط زندگی آنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه تعداد شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی در کشور به صفر رسیده و پیک پنجم کرونا نیز به نوعی پایان یافته است اما شرایط به گونه‌ای نیست که مردم جشن شکست کرونا را سر دهند.

هم اینک سویه جدید اُمیکرون در کنار عادی‌انگاری و کاهش محسوس رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به ویژه عدم استفاده از ماسک در کشور زنگ خطری برای آتش دوباره کرونا در کشور به شمار می‌رود.

بسیاری از مردم نگاه یک سویه به این ویروس دارند و توقع آن‌ها برای پیشگیری و درمان فقط کادر پزشکی و پرستاری است؛ در واقع اغلب آن‌ها تصور می‌کنند فقط کادر پزشکی و پرستاری باید در مقابل این ویروس ایستادگی کرده و از حقوق سلامت آن‌ها دفاع کنند.

تیغ کرونا از آنچه که تصورش را می‌کنیم نزدیک‌تر و برنده تر است و در کنار رعایت بهداشت فردی، اگر سلامت اجتماعی مورد توجه قرار نگیرد، بدون تردید شاهد ماندگاری مهمان ناخوانده در سطح شهر خواهیم بود.

در روزهای اخیر اغلب مردم در اقصی نقاط استان همدان چهره از نقاب ماسک‌های رنگارنگ برداشته‌اند و با تصور اینکه کرونا از جامعه رخت بسته است، شرایط را به تشخیص خود عادی‌سازی کرده‌اند.

حتی در اماکن عمومی نظیر مجتمع‌های تجاری، بازار و روز بازارهای همدان نیز شاهد استفاده حداقلی مردم از ماسک هستیم و برخی معتقدند اگر قرار بر گرفتن کرونا بود، در همین مدت که ماسک نزده‌اند، مبتلا می‌شدند.

اما این تصور اشتباه مردم به همین مورد ختم نمی‌شود چرا که اغلب براین باورند که با دریافت ۲ نوبت واکسن کرونا، در برابر این ویروس به طور کامل ایمن شده‌اند.

اغلب مردم براین باورند که با دریافت ۲ نوبت واکسن کرونا، در برابر این ویروس به طور کامل ایمن شده‌اند.

در مجتمع‌های تجاری هم با وجود تذکر نگهبانان مبنی بر ورود افراد با ماسک، خیلی‌ از مراجعه کنندگان به این مساله توجهی نمی‌کنند و برخی از متولیان ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری ظرفیت پذیرش مسافر را به دوران قبل از کرونا بازگردانده‌اند.

در پمپ بنزین‌ها خبری از نایلون و دستکش یکبار مصرف برای استفاده رانندگان نیست، در مطب‌ها و مجتمع‌های تجاری، بازار و بازارچه‌ها و بسیاری از نقاط روزمره کاری مردم هم رعایت فاصله اجتماعی دیده نمی‌شود.

بازار بزرگ خرید و فروش خودرو نیز بدون استفاده مراجعه کنندگان از ماسک و حتی رعایت فاصله اجتماعی به خصوص در جمعه بازار است.

بازار روزهای محلی همدان نیز بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی با حضور حداکثری مردم فعالیت دارد و در مجموع هیچ یک از نقاط پرتردد شهروندان به این نکات مهم توجهی نمی‌کنند.

هرچند در روزهای اخیر شاهد کاهش نسبی تعداد مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی در استان هستیم اما اگر مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی بی‌تفاوت شوند، بار دیگر آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در استان افزایش می یابد.

هرچند در روزهای اخیر شاهد کاهش نسبی تعداد مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی در استان هستیم اما اگر مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی بی‌تفاوت شوند، بار دیگر آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در استان افزایش می یابد.

بسیاری از مردم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و این امر با توجه به فصل سرما و خیز آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های ویروسی خطری جدی برای سلامت مردم است.

فوتی نه، بستری داریم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز روز گذشته ۲۷ آذر ماه گفت که آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان برای سومین روز متوالی به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش و ثبت نشده است.

دکتر «محمد طاهری» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون  به سه هزار و ۱۵۲ نفر رسیده است. 

وی اضافه کرد: همچنین با شناسایی ۲۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۹۳  و بیماران سرپایی مثبت به ۹۹ هزار و ۸۳۱ نفر رسید.

هشدار علوم پزشکی همدان نسبت به افزایش انتقال کرونا در دورهمی شب یلدا

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز در جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا استان همدان، گفت: با توجه به برگزاری دورهمی های خانوادگی در شب یلدا احتمال افزایش ویروس کرونا زیاد است بنابراین به خانواده ها توصیه می شود حتما نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی دقت نظر کافی و لازم را داشته باشند.

«محمدمهدی مجذوبی» افزود: خانواده ها هم نشینی های شب یلدا را مدیریت کنند تا در این دورهمی ها زمینه ساز انتقال ویروس کرونا به دیگر افراد از جمله افراد مسن نشوند.

وی اضافه کرد: آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این استان کاهشی است با این وجود به علت افزایش ابتلا به بیماری در سایر کشورها باید احتیاط کرده و نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام ورزید.

تاکید استاندار همدان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آیین‌های مذهبی و دورهمی‌ها

استاندار همدان نیز روز گذشته در جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا استان همدان تاکید کرد: با توجه به قرار داشتن در ایام فاطمیه و نزدیکی شب یلدا، رعایت پروتکل های بهداشتی در آیین های مذهبی و دورهمی های خانوادگی بیش از گذشته مورد تاکید و توجه است چراکه بی توجهی به پروتکل های بهداشتی در این گردهمایی ها می تواند زمینه ای برای انتقال ویروس کرونا و شکل گیری موج جدید بیماری شود.

«علیرضا قاسمی فرزاد» با بیان اینکه آمار روزانه فوتی کرونا در استان همدان نیز صفر شده است، گفت: به طور قطع رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و پرهیز از عادی انگاری همه گیری ویروس از عوامل موثر در تثبیت شرایط و تسریع روند بهبودی برای مهار ویروس است.

 استاندار همدان گفت که براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، از مجموع ۱۰ شهرستان این استان، ۹ شهرستان در وضعیت آبی و شهرستان «کبودرآهنگ» نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

برچسب‌ها محمد طاهری ویروس کرونا علیرضا قاسمی فرزاد دانشگاه علوم پزشکی استان همدان همدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد طاهری ویروس کرونا علیرضا قاسمی فرزاد محمد طاهری ویروس کرونا علیرضا قاسمی فرزاد دانشگاه علوم پزشکی استان همدان همدان رعایت پروتکل های بهداشتی پروتکل های بهداشتی کووید ۱۹ در استان ویروس کرونا استان همدان علوم پزشکی دورهمی ها همدان نیز شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۳۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمجتبی حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در مراسم افتتاحیه رویداد صدرا با شعار«صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» در دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: با توجه به برگزاری این رویداد‌ها باید ابتدا رویداد«عارضه‌یابی عدم حضور دانشجویان در این همایش‌ها و برنامه‌ها» را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شاید بخشی از استقبال کمرنگ دانشجویان به خاطر عدم عمل‌گرایی مسئولان در تحقق وعده‌ها بوده، افزود: یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ‌التحصیلان است که در استان همدان نیز روی این موضوع متمرکز شده‌ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با طرح این سؤال که با وجود ایجاد اشتغال در استان و رشد در این زمینه چرا این اتفاق در جامعه محسوس نیست، گفت: یکی از دلایل این موضوع عمده ایجاد اشتغال برای جامعه غیردانشگاهی بوده و انتظار بیشتر نیز از سوی این قشر است.در سال جاری ۴۲ درصد تسهیلات و تعهد اشتغالزایی در استان را به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص خواهیم داد در همین راستا از ۱۷ هزار و ۶۹۹ مورد تعهد اشتغال برای قریب به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان استان اشتغال پایدار ایجاد می‌کنیم.

حسینی روح رویداد صدرا را نقطه اتصال دانشگاه و صنعت عنوان کرد و با طرح این سؤال که دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها چقدر کارایی داشته، تأکید کرد: باید چگونه مهارت‌آموزی را به دانشجو آموزش دهیم و بعد از او انتظار داشته باشیم. آموزش؛ کارآفرینی و اشتغال سه مؤلفه رشد جامعه بوده و دنیای امروز عصر دانش است و گذار به سمت هوش مصنوعی و دنیای پیچیده دیجیتال. نمی‌توان مفاهیم سال‌های پیش را به دانشجو آموزش داد و انتظار تحول داشت.

وی با بیان اینکه باید به‌روز بود و رویکرد آینده‌پژوهی داشت، اضافه کرد: توسعه فعالیت‌های فناورانه؛ برخورداری از خلاقیت، تکنیک حل مسئله و تفکر خارج از چارچوب اداری برای تحول باید مدنظر باشد امروز دیگر وقت آزمون‌وخطا نیست. تحقیقات و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد به‌واسطه سونامی فناوری برخی مشاغل از دست خواهد رفت؛ بنابراین حتماً باید نوآور و به‌روز باشیم؛ البته به لطف دانشگاه در بسیاری از علوم فناورانه پیشرو هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان مطرح کرد: پیشنهاد می‌کنم دانشگاه آزاد اسلامی رویدادی را برگزار کند و از ابتدا و تا انتها یک شغل مولد را آموزش دهد، خلق ایده و ایجاد مشاغل پیگیری را کند و آموزش‌ها کاملاً عملیاتی شود.
حسینی بر لزوم برگزاری«ایده بازار» در دانشگاه تأکید کرد و توضیح داد: برای مشارکت مردم در اقتصاد ایده‌ها به جد پیگیری می‌شود؛ در استانداری نیز فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای نحوه واگذاری به مردم را احصا کرده‌ایم ضمن اینکه اقناع‌سازی مردم برای مشارکت با تضمین سود لحاظ خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • نویسنده و پژوهشگر کرمانی درگذشت
  • تکذیب وجود آرسنیک در آب سد تالوار همدان
  • آب تالوار آرسنیک ندارد/ نیترات آب در دشت شهرستان بهار بالاست
  • در صحن شورای شهر همدان چه گذشت؟
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • حمایت مردم همدان از اجرای طرح نور
  • سرسبزی استان همدان، پس از بارش‌های بهاری
  • عزاداری مردم استان همدان، سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)