Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@21:39:01 GMT

سرعت انتقال اُمیکرون ۲ برابر دلتا است

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۳۹۹۰

سرعت انتقال اُمیکرون ۲ برابر دلتا است

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با عنوان این مطلب که سویه اُمیکرون شاید ترکیبی از یک ویروس سرماخوردگی و دلتا باشد، گفت: سرعت انتقال این ویروس نسبت به جهش دلتا، حداقل ۲ برابر بیشتر است.

به گزارش مشرق، مجید مختاری اظهار داشت: سویه اومیکرون با سرعت در دنیا گسترش یافته و گسترش پیدا می‌کند. طبق پیش بینی‌ها تا اواخر این ماه میلادی در اکثر کشورهای دنیا، این سویه گزارش می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عرض چند روز، تشخیص این سویه در آفریقای جنوبی به ۱۰۰ درصد موارد رسید.

بیشتر بخوانید: تایید رسمی ورود امیکرون به ایران

وی افزود: در حال حاضر تعداد افرادی که با سویه اومیکرون درگیر و وارد بخش مراقبت‌های ویژه شده‌اند و نیاز به اکسیژن درمانی پیشرفته داشته‌اند، بسیار کم بوده است و مطالعاتی که انجام شده نشان داده افرادی که مبتلا به ویروس جهش یافته اُمیکرون بوده و وارد بیمارستان شده‌اند، اولاً بیماری خفیف داشته‌اند، ثانیاً بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد از آنها واکسینه نشده بودند و تعداد افراد واکسینه و آنهایی که دُز یادآور تزریق کرده بودند، به طور بسیار معناداری، خیلی کم بوده‌اند و این افراد نیاز به اکسیژن هم نداشته‌اند.

عضو کمیته فنی واکسیناسیون کووید ۱۹ یادآور شد: وزارت بهداشت آفریقای جنوبی شدیداً تاکید می‌کند که با وجود اینکه امکان کشندگی اُویکرون ممکن است پایین‌تر باشد اما رفتار این ویروس در کشورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد. مجامع بین‌المللی شدیداً به تمام پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و عدم حضور در تجمع‌ها توصیه دارند.

مختاری یادآور شد: در آفریقای جنوبی حدود ۲۴ درصد از جمعیت واکسینه شده‌اند که اکثر آنها سن بالای ۵۰ سال داشته‌اند و به احتمال قوی، تزریق واکسن به این افراد کمک کرده است که درگیر بیماری نشوند.

وی افزود: این سویه بسیار جدید است و به احتمال زیاد در تمام دنیا و شاید هم در ایران پخش شده و علائمی مانند سرماخوردگی، کمی تب، بدن درد و سرفه خشک دارد که ممکن است افراد حتی به پزشک هم مراجعه نکنند. در این سویه تا کنون شاهد از دست دادن حس بویایی و چشایی و حالت‌های شدید حمله به ریه و بستری شدن سریع بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه، نیستیم اما با وجود خوش بینی باید واقع بین باشیم و پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر از قبل، رعایت کنیم.

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ خاطرنشان کرد: پوشش واکسیناسیون و تزریق دُز سوم و یادآور که با تلاش همگانی به آن رسیده و از نظر واکسیناسیون در کنار بهترین کشورهای دنیا هستیم به ویژه در گروه‌های مختلف از جمله کودکان و نوجوانان باید تقویت شود تا از این مرحله نیز عبور کنیم. اگر ویروس ضعیف شده باشد، همه ما خوشحال خواهیم بود.

وی تاکید کرد: از جهش‌های آینده ویروس کرونا اطلاعی نداریم. الان شاید اومیکرون ضعیف باشد اما امکان دارد که به سرعت جهش دیگری شناسایی شود که حتی کشنده‌تر از دلتا باشد بنابراین اصلاً نباید سپرهای رعایت پروتکل‌ها را پایین بیاوریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تمام بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند مانند بیماران دیالیزی، افرادی که کورتون درمانی می‌شوند، بیمارانی که درمان‌های مختلف سرطان را دریافت می‌کنند و بیمارانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، باید بیشتر مراقب باشند. ویروس جهش یافته اومیکرون توانسته بالای ۲۷۰ روز در بیمارانی که سیستم ایمنی آنها سرکوب شده، ماندگار شود و جهش‌های مختلفی داشته باشد.

وی در پایان افزود: برای تشخیص ویروس جهش یافته اومیکرون در کشور باید بیشتر بر روی بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، متمرکز شویم.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت ویروس کرونا سلامت ایران واکسینه خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سیستم ایمنی داشته اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۳۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا افراد مسن سرعت حرکت بدنشان کم می‌شود؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، این مطالعه که در مجله JNeurosci منتشر شده است، یکی از اولین مطالعاتی است که به طور تجربی دلایل کندی حرکت را در میان بزرگسالان بالای ۶۵ سال بررسی کرده است. محققان دریافتند که افراد مسن ممکن است تا حدودی کندتر حرکت کنند، زیرا برای آنها برای حرکت کردن باید انرژی بیشتری نسبت به افراد جوان صرف کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه در پیری جوان شویم؟

علا احمد(Alaa Ahmed)، یکی از نویسندگان این مطالعه، استاد دانشکده مهندسی مکانیک پاول‌ ام رادی می‌گوید: نحوه حرکت ما، از حرکات چشم گرفته تا راه رفتن و صحبت کردن، دریچه‌ای به روی پیری و پارکینسون می‌گشاید. ما در تلاشیم تا اساس عصبی آن را درک کنیم.

برای این مطالعه، محققان از شرکت کنندگانی در محدوده سنی ۱۸ تا ۳۵ و ۶۶ تا ۸۷ سال خواستند تا یک کار ساده را انجام دهند: دستیابی به یک هدف روی صفحه نمایش که شبیه به انجام یک بازی ویدیویی بود. با تجزیه و تحلیل الگوهای این دستیابی‌ها، محققان کشف کردند که به نظر می‌رسد افراد مسن‌تر حرکات خود را تحت شرایط خاصی تغییر می‌دهند تا منابع انرژی محدودتر خود را حفظ کنند.

دکتر اریک سامرساید(Erik Summerside)، سرپرست تیم تحقیقاتی، که دکترای خود را در زمینه یکپارچه‌سازی دریافت کرده است، می‌گوید: همه ما، چه جوان و چه پیر، ذاتا به دنبال دریافت بیشترین پاداش از محیط خود و در عین حال به حداقل رساندن میزان تلاش برای انجام این کار هستیم.

این مطالعه دو فرضیه را در مورد این که چرا سالمندان کندتر حرکت می‌کنند، بررسی کرد.

اولین مورد نشان می‌دهد که عضلات افراد مسن ممکن است با کارایی کمتری کار کنند و کالری بیشتری بسوزانند در حالی که وظایف مشابه جوانان را انجام می‌دهند. مورد دوم پیشنهاد می‌کند که پیری ممکن است مدار پاداش در مغز انسان را تغییر دهد، زیرا افراد دوپامین کمتری تولید می‌کنند که یک ماده شیمیایی در مغز است که مسئول ایجاد احساس رضایت پس از انجام یک کار به شمار می‌رود.

در طول این آزمایش، شرکت کنندگان از یک بازوی رباتیک برای حرکت مکان‌نما به سمت هدفی روی صفحه رایانه استفاده کردند. اگر موفق می‌شدند، پاداش کوچکی مانند انفجار هدف و پخش صدای «بینگ بینگ» دریافت می‌کردند. هر دو گروه سنی زمانی که فهمیدند این صدا را خواهند شنید زودتر به هدف خود رسیدند، اما به روش‌های مختلف به این هدف رسیدند. بزرگسالان جوان‌تر دست‌های خود را سریع‌تر به سمت پاداش حرکت می‌دهند، در حالی که بزرگسالان مسن‌تر عمدتا زمان واکنش خود را بهبود می‌بخشند.

هنگامی که محققان وزنه‌ای هشت پوندی را به بازوی رباتیک شرکت کنندگان جوان اضافه کردند، تفاوت بین دو گروه سنی ناپدید شد که توجه محققان را برانگیخت.

دکتر رابرت کورتر(Robert Courter)، سرپرست تیم تحقیق، توضیح می‌دهد: به نظر می‌رسد که مغز می‌تواند تغییرات بسیار کوچکی را در میزان انرژی که بدن مصرف می‌کند تشخیص دهد و حرکات ما را بر اساس آن تنظیم می‌کند. حتی زمانی که فقط با چند پوند اضافی حرکت می‌کنید، واکنش سریع‌تر به گزینه‌ای ارزان‌تر برای رسیدن به پاداش تبدیل شد، بنابراین جوانان روشی مشابه افراد مسن را تقلید کردند.

یافته‌ها نشان می‌دهند که به نظر می‌رسد هزینه‌های تلاش برای رسیدن، عامل تعیین‌کننده در کاهش حرکت افراد مسن است. در حالی که این مطالعه نمی‌تواند به طور کامل مراکز پاداش مغز را به عنوان مقصر رد کند، اما اگر دانشمندان بتوانند مکان و نحوه ظهور این تغییرات از بدن را شناسایی کنند، ممکن است بتوانند درمان‌هایی را برای کاهش تلفات پیری و بیماری ایجاد کنند.

احمد می‌گوید: با کنار هم گذاشتن همه این موارد، نتایج ما نشان می‌دهد که هزینه‌های تلاش برای رسیدن به هدف، حرکت افراد مسن‌تر را کُند می‌کند.

این تحقیق به طور بالقوه می‌تواند ابزارهای جدیدی را برای تشخیص طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله بیماری پارکینسون، ام‌اس، افسردگی و اسکیزوفرنی در اختیار پزشکان قرار دهد. همانطور که ما به کشف رازهای پیری و حرکت ادامه می‌دهیم، مطالعاتی مانند این ما را یک گام به درک و پرداختن به چالش‌های ناشی از افزایش سن نزدیک‌تر می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228542 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • چرا افراد مسن سرعت حرکت بدنشان کم می‌شود؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • سرعت بازرگانی در راه آهن شمال غرب افزایش یافته است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واژگونی خودرو بر اثر سرعت غیر مجاز در بزرگراه تهران
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • خستگی و سرعت غیر مجاز دو عامل تصادفات پایتخت
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • افزایش سرعت بادجنوب غربی/ تنگه هرمز متلاطم است