Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نشست اضطراری کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باحضور کشورهای مختلف از جمله وزیر امور خارجه کشورمان امروز در شهر «اسلام‌آباد» پایتخت پاکستان در حالی برگزار شد، که عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان هدف از این نشست اضطراری را اعلام همبستگی با مردم افغانستان و دستیابی به اجماع فراگیر برای کمک به رفع بحران انسانی در این کشور همسایه اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که ریاست هیات ایران در این نشست را بر عهده داشت، اظهار کرد: جهان اسلام قابلیت‌های زیادی برای حل مشکلات خود، نیل به استقلال و جلوگیری از دخالت بیگانگان دارد.

امیرعبداللهیان در سخنان خود افغانستان و فلسطین را اولویت‌های امروز جهان اسلام خواند و با تشریح دیدگاه ایران درخصوص بحران افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران، امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان را در راستای منافع جمعی منطقه ارزیابی می کند. ما معتقدیم امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان تنها از طریق مشارکت جمعی واقعی و حکومت فراگیر و موثر که همه اقوام و مذاهب در آن نقش داشته باشند، میسر است و تأخیر در این امر، به  دشمنان مردم افغانستان فرصت خواهد داد تا با گسترش تروریسم (داعشی) و مشکلات اقتصادی و شرایط بحرانی در معیشت و بهداشت و نیازمندی های اولیه زندگی، شبکه وسیعی از مجرمان اجتماعی را فعال کرده و هرج و مرج، فقر و قحطی را پس از ۲۰ سال اشغالگری و نابودی هرگونه زیر ساخت، گسترش داده و ناکارآمدی را بر مقامات کابل و مردم این کشور تحمیل نماید.

 وزیر امور خارجه در ادامه برای برون رفت از این بحران چهار راهکار ارائه کرد: نخستین راهکار پیشنهادی ایران این است که کشورهای اسلامی، هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان و همه طرف ها را به تشکیل دولت فراگیر تشویق نمایند.

به گفته امیر عبداللهیان راهکار دوم تشکیل صندوق مالی بین کشورهای اسلامی برای ارائه کمک‌های فوری و بشردوستانه است.

آزادسازی دارایی‌های مالی افغانستان سومین راهکار پیشنهادی است که وزیر امور خارجه آن را بیان کرد. چهارمین راهکار که به نوعی مرتبط با راهکارهای سه گانه پیشین است، این است که دول عضو سازمان ملل متحد و دبیرکل آن به تشکیل دولت فراگیر و کمک به مردم افغانستان ایفای نقش کرده و مانع  از بروز یک فاجعه انسانی جدید در افغانستان شوند.

 دور تازه تنش و درگیری و بحران در افغانستان از زمان سیطره کامل گروه طالبان بر افغانستان در ماههای اخیر آغاز شده است. بروز تنش‌های سیاسی و اجتماعی در این کشور و شکل گیری موج مهاجرت از این کشور از سویی، مواجهه با کرونا، تنگناهای مالی و بلوکه شدن دارایی‌های مردم افغانستان، معیشت و زندگی را بیش از هرزمان دیگری دشوار کرده است. این امر بویژه در استانه فرارسیدن فصل سرما و زمستان بسیار حائز اهمیت است و در صورت بی توجهی جامعه جهانی ممکن است منجر به بروز فاجعه در این کشور شود.

بر اساس گزارش تازه گروه بین‌المللی بحران، اقدام جامعه جهانی به قطع کمک‌ها و مسدودسازی دارایی‌های دولتی به دنبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، دولت این کشور را تا آستانه فروپاشی پیش برده است. این گزارش با عنوان «فراتر از کمک‌های اضطراری، جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان» منتشر شده است. این گروه در گزارش خود پیش‌بینی کرده به‌دلیل نبودِ کار در این کشور، بحران تازه مهاجرت افغان‌ها شکل بگیرد و این مسئله لکه‌ای بر کارنامه کشورهای غربی است که با عقب‌نشینی، وضعیت افغانستان را نابسامان کرده‌اند و کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان کافی نیست.

بر اساس گزارش گروه بین‌المللی بحران، جامعه جهانی در ۲۰ سال گذشته دولت افغانستان را به کمک‌های خارجی متکی کرد و تمام فعالیت‌های دستگاه دولت با کمک‌های نقدی جامعه جهانی پیش می‌رفت. با سقوط نظام جمهوری، جامعه جهانی به‌یکباره تمامی کمک‌ها به افغانستان را قطع کرد. از سوی دیگر، فعالیت‌های اقتصادی به‌دلیل بسته شدن تمامی مرزها به روی افغانستان نیز با رکود مواجه شدند.

اعمال فشارها در سطح منطقه‌ای، باعث رشد مهاجرت، افزایش جذب شدن در سازمان‌های تروریستی و گسترش قاچاق مواد مخدر را در پی خواهد داشت. گروه بین‌المللی بحران در نهایت خواستار آزادسازی تدریجی سرمایه‌های مسدودشده افغانستان شده تا زمینه ارائه خدمات اولیه در این کشور فراهم شود.

 ایران طی ماههای اخیر رویکرد مسئولانه ای را درباره مردم افغانستان در پیش گرفته است. از میزبانی حدود چهار میلیون مهاجر و آواره افغانستانی با وجود تحریم‌های ظالمانه ‌آمریکا، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در شرایط شیوع کرونا تا فعال کردن ظرفیتهای دیپلماسی در منطقه برای برون رفت از شرایط موجود از جمله اقدامات ایران در این زمینه بوده است.

ایران با وجود ملاحظاتی که داشته، تلاش کرده با همه گروه‌های افغانستانی ارتباط داشته و مانع از تصاعد بحران و جنگ و تنش در افغانستان شود. انتصاب نماینده ویژه رییس جمهوری در امور افغانستان و ارتباط با گروه طالبان را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد. این در حالی است که آمریکا چندماه قبل با خروج غیرمسئولانه از افغانستان گریخت و زمینه ساز بروز دور تازه تنش و درگیری در افغانستان شد.

 باید پذیرفت که ایران ظرفیت‌های مشخص و محدودی دارد و همه کشورهای جهان اسلام مسئولیت دارند برای حل بحران این کشور چاره اندیشی کنند. کشورهای جهان اسلام به هر دلیل طی سال‌های اخیر نتوانسته اند برای حل بحرانها و گرفتاری‌های جهان اسلام چاره اندیشی کنند، امروز هم  مردم مسلمان افغانستان نیازمند یاری و کمک هستند. حال باید دید کشورهای جهان اسلام چگونه می توانند با بسیج ظرفیت‌ها و امکانات و مدیریت اختلافات گره گشای مشکلات مردم این کشور مسلمان باشند.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران افغانستان حسین امیر عبد اللهیان طالبان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران افغانستان جمهوری اسلامی ایران افغانستان طالبان وزیر امور خارجه مردم افغانستان جهان اسلام جامعه جهانی کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۵۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی

بزرگترین کمپین اطلاع رسانی کشور به لحاظ وسعت و مدت زمان توسط صنعت برق اجرایی می شود که همه مردم ایران از مشوق های صنعت برق برای تابستان، راهکارهای مصرف بهینه برق و ... بهره مند می شوند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بزرگترین کمپین اطلاع رسانی کشور به لحاظ وسعت و مدت زمان، امروز با موضوع صنعت برق، مشوق های صنعت برق برای تابستان، راهکارهای مصرف بهینه برق و ... به صورت رسمی و با نام پویش "با انرژی" رونمایی شد.

در این مراسم پیام ویدیویی مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر به مناسبت همزمانی از رونمایی از پویش با انرژی با روز صنعت برق و روز ملی خلیج فارس پخش شد و تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران نیز در صحبتهای کوتاهی مردم را به صرفه جویی در مصرف برق تشویق کردند.

این نخستین باری است که صنعت برق با همکاری جامعه ورزشی، هنری و... کشور به دنبال بهینه سازی مصرف برق خواهد بود و امیدوار است که بتواند بخش مهمی از ناترازی را از طریق جلب همراهی مردم کاهش دهد.

در این راستا علاوه بر ارائه مشوق های مصوب دولت، جوایز گسترده ای نیز به مشترکانی که در زمینه کاهش مصرف برق و آموزش راهکارهای بهینه سازی مصرف همکاری کنند، ارائه خواهد شد.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در این خصوص گفت: 80 میلیون جایزه برای مشترکانی که در فصل گرم امسال صرفه جویی در مصرف برق داشته باشند درنظر گرفته شده که از این بین، صدها خودرو به صورت قرعه کشی به مشترکان اعطا خواهد شد و هدایای ارزنده متنوعی به عنوان مشوق صرفه جویی در مصرف برق درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • آماده باش مدیریت بحران در چند استان | خطر سیل و طوفان در کمین مردم | از کوه و دشت دوری کنید!
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران