Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-28@09:51:08 GMT

افزایش ۱۵ درصدی صادرات ایران به عراق

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۶۳۵۴

افزایش ۱۵ درصدی صادرات ایران به عراق

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، حمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در مورد دلایل افزایش نرخ ارز در هفته‌های گذشته گفت: نوسانات قیمت ارز بیشتر از مؤلفه‌های اقتصادی متأثر از متغیرهای سیاسی و روانی است. در هفته‌های گذشته، اخبار متراکم سیاسی به‌خصوص درباره مذاکرات هسته‌ای و افزایش تقاضای ارز ناشی از نزدیک شدن به پایان سال میلادی، از عوامل افزایش قیمت ارز در بازار بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توضیح داد: با توجه به افزایش درآمدهای نفتی نسبت به سال گذشته، مشکلی در تأمین ارز نخواهیم داشت. اما عواملی نظیر تورم باعث فشار به بازار ارز و افزایش قیمت آن شده است. وقتی قیمت ارز روند افزایشی داشته باشد و هیجانات ناشی از متغیرهای سیاسی، تأثیرگذار بر فضای ارزی کشور باشد، مردم برای حفظ ثروت خود میل به سرمایه‌گذاری در این بازار خواهند داشت.

وی افزود: در ایام پایانی سال میلادی، مسافرت‌های خارجی افزایش یافته و شرکت‌هایی که تجارت خارجی دارند، برای تسویه حساب‌های خود نیازمند ارز هستند، این عوامل طبق هر سال موجب افزایش تقاضا در بازار ارز و رشد نرخ آن شده است.

رشد 15 درصدی صادرات ایران به عراق

حسینی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به بهبود تراز تجاری ایران و افزایش تجارت با کشورهای همسایه به‌ خصوص عراق ادامه داد: ارزش صادرات ایران به کشور عراق در 8 ماهه نخست سال 1400، به 6 میلیارد و 100 میلیون دلار رسیده که حاکی از افزایش 800 میلیون دلاری (رشد 15 درصدی) نسبت به مدت مشابه سال‌ گذشته بوده و این روند صادراتی در نیمه دوم سال شدت یافته است.

 وی گفت: از طرفی، قیمت محصولات پتروشیمی و فولاد به عنوان اقلام ارزشمند صادراتی ایران در بازارهای جهانی افزایش یافته است. معتقدم اگر سهم تأمین کالاهای اساسی کشور از طریق واردات کاهش یابد، دولت و بانک مرکزی راحت‌تر می‌توانند بازار ارز را کنترل کنند. البته افزایش قیمت فرآورده‌های صادراتی ایران به نفع اقتصاد کشور است، اما چون واردکننده کالاهای اساسی هستیم، ارز بیشتری هم به دلیل افزایش جهانی کالاهای اساسی مصرف خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1122551 برچسب‌ها عراق

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۶۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر کل گمرک شهید شوشتری سرخس گفت: در فروردین ماه، ۳۰ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیون و ۷۷۳ هزار دلار از طریق گمرک مرزی سرخس به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴۷ درصد و از نظر ارزش ۳۷ درصد افزایش یافته است.   علی‌اکبر کیانی علی آباد افزود: عمده کالا‌های صادراتی مصالح ساختمانی، موادغذایی و محصولات پتروشیمی بوده است.   وی ادامه داد: همچنین ترانزیت ورودی از کشور‌های روسیه و آسیای میانه (ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان) به مقاصد هند، چین، پاکستان، امارات با وزن ۸۴ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶۰ درصد افزایش یافته است.   به گفته او، عمده کالا‌های ترانزیتی حبوبات، گوگرد، مشتقات سوختی بوده که از طریق حمل ریلی و جاده‌ای مبادله شده است.   کیانی اعلام کرد: درمجموع ۱۸۰ هزار تن انواع کالا‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در فروردین امسال ازگمرک سرخس مبادله شده است.   بزرگترین گمرک و مرز ریلی خاورمیانه با حجم ۸۰ درصد از کل مبادلات و تبادلات کشور، در سرخس واقع شده است.

دیگر خبرها

  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین