GJ367B؛ سیارهای فراخورشیدی بر خلاف منطق
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۸۷۰۳
کارشناس نجوم آسمانسرای سُها گفت: سوالی که ذهن محققان را درگیر کرده این است که چطور سیاره GJ367B به اندازه عطارد توانسته در فاصلهای نزدیک به ستاره شکل بگیرد و این مسئله بسیار عجیب و غیر منطقی است؛ درواقع چنین سیارهای در این فاصله کم نمیتوانسته شکل بگیرد.
عرفان تمنده در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سیاره فرا خورشیدی GJ367B به تازگی کشف شده، اظهار کرد: مهمترین ویژگی این سیاره این است که حدود سی سال نوری با زمین فاصله دارد و به دور یک کوتوله سرخ میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: روش کشف تمامی سیارات فراخورشیدی تقریباً مشخص است و بر اساس نور ستارههایی است که توسط ماهوارههای نقشهبردار فراخورشیدی بررسی میشود؛ این تغییرات اگر به صورت دورهای و بررسیها در یک بازه مشخص انجام شود، مشخص میشود که آیا دلیل کاهش نور وجود سیاره است یا حرکت یک جرم از روبروی منبع نور باعث کاهش آن شده است.
این کارشناس نجوم آسمانسرای سُها ادامه داد: این سیاره نیز مانند دیگر اجرام فراخورشیدی با استفاده از ماهوارههای نقشهبردار فراخورشیدی گذران TESS، تغیرات اندک نور کوتوله سرخ بررسی و مشخص شده که سیگنالهای این سیاره سفر خود را به دور یک ستاره در یک سوم روز طی میکند.
وی افزود: پس از تشخیص تغییرات یک تیم از محققان، تحقیقات انجام شده را دوباره بررسی میکنند تا وجود سیاره فراخورشیدی تأیید شود که برای سیاره GJ367B نیز یک تیم تحقیقاتی با استفاده از تلسکوپ زمینی تغییرات نور ستاره را بررسی و بر اثر حرکت مداری سیاره متوجه شدند که این جرم یک سیاره فراخورشیدی است.
تمنده ویژگیهای این سیاره را اینگونه شرح داد: سیاره فراخورشیدی GJ367B نسبتاً کوچک و شعاع آن حدود سه چهارم زمین و جرم آن بیش از نصف زمین است، اما چگالی و وزن آن نسبت به ابعاد بیشتر است تا حدی که چگالی آن به هشت گرم در سانتیمتر مکعب میرسد که اگر با آهن موجود در کره زمین مقایسه کنیم این سیاره چگالتر است.
وی افزود: این سیاره شرایط به خصوصی دارد و به ستاره خود به حدی نزدیک است که دچار قفل گرانشی شده؛ دمای سطح سیاره GJ367B نیز تخمین زده شده که به یکهزار و ۷۵۰ درجه کلوین برسد که تقریباً حدود نقطه ذوب آهن است.
این کارشناس نجوم آسمانسرای سُها تصریح کرد: با توجه به این دما قاعدتاً اتمسفر گازی وجود ندارد، اما همین دما باعث مذاب و تبخیر شدن سنگ و فلزات میشود که خود باعث ایجاد یک جو بخاری در سطح سیاره میشود.
وی در رابطه با شباهت این سیاره به یکی از سیارات منظومه شمسی، گفت: در بررسیهای تیم تحقیقاتی دادههای این سیاره در اختیار یک هوشمصنوعی آموزش دیده مخصوص قرار گرفت و نتیجه به دست آمده نشان داد این سیاره فراخورشیدی بسیار شبیه عطارد است که این موضوع بسیار جالب است زیرا احتمال اینکه یک سیاره فراخورشیدی مشابه سیارات منظومه شمسی مخصوصاً شبیه عطارد خیلی زیاد نبود.
تمنده اضافه کرد: همانطور که ذکر شد این سیاره مشابه عطارد است به همین دلیل آن را ابر عطارد نیز مینامند. طول روز سیاره GJ367B حدود یک سوم زمین (حدود ۷.۷ ساعت) است و دمای بسیار آن باعث میشود سیاره را همانند یک گلوله مذاب در نظر بگیریم.
وی گفت: سوالی که ذهن محققان را درگیر کرده این است که چطور سیاره GJ367B به اندازه عطارد توانسته در فاصلهای نزدیک به ستاره شکل بگیرد و این مسئله بسیار عجیب و غیر منطقی است؛ درواقع چنین سیارهای در این فاصله کم نمیتوانسته شکل بگیرد.
کد خبر 541488منبع: ایمنا
کلیدواژه: سیاره فراخورشیدی سیارات فراخورشیدی روش های کشف سیارات فراخورشیدی داغ ترین سیاره فراخورشیدی نخستین سیاره فراخورشیدی اکتشافات فضایی ستاره فضایی تازه های نجومی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سیاره فراخورشیدی سیاره GJ367B شکل بگیرد سیاره ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۸۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله عجیب روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه: پیـام پنهان دارد | از بعد نمادین روزها غفلت نکنید!
رسانه اصولگرای جوان نوشت: مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است.
روزنامه جوان نوشت:
دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.