Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@15:15:16 GMT

طرح اصلاح قانون بازار سرمایه رونمایی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۲۹۰۴

طرح اصلاح قانون بازار سرمایه رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا پورابراهیمی» امروز (دوشنبه) در مراسم راه‌اندازی قرارداد آتی مس و معاملات گواهی سپرده مس و میلگرد در بورس کالا با بیان اینکه اکنون بازار سرمایه دیگر مانند گذشته نیست و بیش از ۵۰ میلیون سهامدار در این بازار حضور دارند، افزود: اگر می‌خواهیم برای اقتصاد کشور تصمیم‌گیری کنیم باید وضعیت بازار سرمایه که مظهر اقتصاد کشور تلقی می شود را در نظر بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه‌داد: در برهه‌ای سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه به ۲۰۰ هزار نفر هم نمی رسید اما اکنون جنس ذی‌نفعان متفاوت شده و بازار سرمایه با چهره گذشته را شاهد نیستیم، به واسطه ذی‌نفعانی نظیر سهام عدالت که ۵۰ میلیون نفر هستند و جمعیت بسیار بزرگی به شمار می روند اثر فعالیت‌های مرتبط با بازار سرمایه، فضای عمومی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

پورابراهیمی اظهار داشت: در طول سال‌های اخیر نگاه به بازار سرمایه عمیق‌تر و دقیق‌تر شده است، برای نمونه در سازمان تامین اجتماعی و بانک‌ها حجم عظیمی از مردم ذی نفع هستند و این رویه و مشارکت باید ادامه یابد.

توجه به ظرفیت‌های بازار سرمایه در لایحه بودجه ۱۴۰۱

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به تشکیل صندوق املاک و مستغلات اشاره کرد و گفت: این صندوق می‌تواند در حوزه مولدسازی ایجاد شود که ظرفیت آن در اختیار بازار سرمایه قرار دارد و پیشنهاد ما این است تا ظرفیت‌های بازار سرمایه در بودجه ۱۴۰۱ که مبانی تحول در صنایع و اقتصاد کشور است، گنجانده شود. 

وی اظهار داشت: پیشنهاد دیگر ما به دولت و وزارت صمت این است که فرآیند پذیرش همه محصولات صنعتی و معدنی در بورس کالا  را در یک بازه زمانی مشخص انجام دهند و ابزارهایی نظیر گواهی سپرده و آتی بر روی آنها تعریف شوند.

پورابراهیمی به تقویت رابطه بین وزارت تخصصی صمت با مجموعه بازار سرمایه به خصوص بورس کالا اشاره کرد و گفت: موضوعی که دغدغه ما در حوزه روابط بین فعالیت وزارت صمت و ارکان بازار سرمایه بود، در دولت سیزدهم به یک قابلیت و ظرفیت بزرگ تبدیل شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه‌داد: اگر می‌خواهیم برای اقتصاد کشور تصمیم‌گیری کنیم، یکی از مظاهر نمودهای حوزه اقتصادی کشور جایگاه بازار سرمایه است که کارکردها و ابزارهای آن در حوزه ارتقای اقتصاد تاثیرگذار است و کمک به آن به معنای کمک به اقشار مختلف جامعه در نظام اجرایی کشور است.

بازار سرمایه از قیمت‌گذاری دستوری رنج می برد

وی با تاکید بر اینکه امروز بازار سرمایه از قیمت‌گذاری دستوری رنج می‌برد، افزود: اثر قیمت‌گذاری دستوری در همه ابعاد خود را نمایان کرده و به اقتصاد فشار آورده است، همچنین در این میان این اتفاق ایجاد رانت در نظام اقتصادی کشور و ناکارآمدی بنگاه های اقتصادی را به همراه دارد.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه ناکارآمدی در بنگاه‌های اقتصادی مانند خودروسازی‌ها را نباید از جیب مردم پرداخت کرد بلکه باید قیمت تمام شده را اصلاح کرده و کاهش داد، اظهار داشت: جنس قیمت‌گذاری و سیاست قیمتی با جنس اصلاح متفاوت است؛ بنابراین شروط ما در شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور کاهش قیمت تمام شده بوده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه روح بازار سرمایه عدم دخالت دولت و عدم دخالت دستوری در اقتصاد است، گفت: باید به این مسیر در دولت سیزدهم، نگاه علمی و تخصصی باشد و تجارب گذشته چراغ راه ما محسوب می شود که امیدواریم وزاری تخصصی اقتصادی و سایر وزرا این مسیر را همراهی کنند.

طرح اصلاح قانون بازار سرمایه

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بندی را در بودجه ۱۴۰۱، برای تشکیل شرکت‌های پروژه در مجلس خواهیم گنجاند، افزود: طرح اصلاح قانون بازار سرمایه در کمیته تخصصی بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس رونمایی می‌شود تا فعالان بازار در مدت دو هفته پیشنهادات خود را ارائه کنند.

پورابراهیمی گفت: این اصلاحیه در اختیار فعالان و کارشناسان بازار سرمایه قرار می‌گیرد، اما پس از جمع‌آوری کمیسیون اقتصادی وارد فاز تصویب قانون جدید می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: برای مثال مشکلاتی نظیر اخذ مالیات از ابزارهای مالی مثل گواهی سپرده کالایی از جمله مواردی است که رفع آن‌ها به توسعه بورس کالا کمک می‌کند و بسیاری از دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه نیز در قانون جدید بازار خواهد آمد.

برچسب‌ها بازار سهام فرابورس ریزش شاخص بورس خودرو رشد شاخص بورس قیمت گذاری دستوری بورس سازمان بورس و اوراق بهادار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازار سهام فرابورس ریزش شاخص بورس بازار سهام فرابورس ریزش شاخص بورس خودرو رشد شاخص بورس قیمت گذاری دستوری بورس سازمان بورس و اوراق بهادار رییس کمیسیون اقتصادی مجلس قیمت گذاری دستوری بازار سرمایه اقتصاد کشور بورس کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۲۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع خرید 4 میلیارد دلار نفت ایران ازسوی آمریکا

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 اردیبهشت 1364؛ کلیات لایحه تاسیس وزارت صنایع سنگین تصویب شد

کمیسیون‌های صنایع و معادن، آموزش و پرورش و تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس تشکیل جلسه دادند.

در جلسه کمیسیون صنایع و معادن نیز بحث پیرامون لایحه تاسیس وزارت صنایع سنگین ادامه یافت و در پایان نسبت به کلیات آن رای‌گیری به عمل آمد و با اکثریت آرا تصویب شد.

میزان نقدینگی در سال 57 حدود 300 میلیارد تومان بود

دکتر نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی در سمینار بررسی مسائل اقتصادی ایران در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: یکی از مشکلات ما در سال‌های پس از انقلاب مساله عدم تعادل در سیستم بانکی بود.

دکتر نوبخش به بیلان عملکرد سیستم جدید بانکی کشور پرداخت و با استفاده از آمار و ارقام نتایج مفید اجرای قانون بانکداری اسلامی در کشور را برشمرد.

وی گفت: نتایج حاصله از اجرای این قانون، بر روی رشد نقدینگی جامعه به این صورت بوده است که نقدینگی جامعه از 7514 میلیارد ریال در اسفند 62 به 7738 میلیارد ریال در بهمن 63 رسید؛ به عبارت دیگر نقدینگی در طی 11 ماه، حدود3 درصد رشد کرده است و باید به این نکته توجه شود که رشد نقدینگی در سال 62 در حدود 17.7 درصد نسبت به سال 61 و در سال‌های قبل میزان رشد نقدینگی نسبت به سال قبل از آن معمولا بالای 20 درصد بوده است.

12 اردیبهشت 1374؛ قطع خرید 4 میلیارد دلار نفت ایران ازسوی آمریکا

در پی تصمیم کلینتون مبنی‌بر تشدید مجازاتهای اقتصادی علیه ایران، تلاش‌های گسترده‌ای ازسوی این کشور برای همسو کردن کشورهای صنعتی جهان با سیاست‌های واشنگتن آغاز شده است. اما تاکنون آمریکا در این زمینه نه‌تنها موفقیتی کسب نکرده بلکه با واکنش‌های منفی نیز مواجه شده است.

«مایک مکاری» سخنگوی کاخ سفید گفت: ما شواهدی از بعضی از اعضای گروه هفت دریافت کرده‌ایم که نشان می‌دهد آنها سرگرم بررسی معامله‌های اقتصادی خود با ایران هستند.

بیل کلینتون، رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه شب ضمن متهم کردن  ایران به حمایت از تروریسم گفت: تمام پیوندهای بازرگانی و سرمایه‌گذاری آمریکا با ایران ازجمله بیش از چهار میلیارد دلار خرید نفتی سالانه را قطع می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد: تصمیمش تاثیر محدودی روی شرکت‌ها و کارگران آمریکایی خواهد داشت، اما یک مقام آمریکایی که رئیس‌جمهوری را همراهی می‌کرد، اعتراف کرد که اثر تحریم ها در کوتاه‌مدت سیر صعودی خواهد داشت و به‌ویژه به معنای هزینه بیشتر برای سوخت و بیکاری بخشی از نیروی کار در آمریکا خواهد بود.

12 اردیبهشت 1384؛ شبکه ملی معامله الکترونیکی اوراق بهادار ایجاد می شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی از راه‌اندازی شبکه ملی دادوستد الکترونیکی اوراق بهادار در برنامه چهارم خبر داد و گفت: با توسعه جغرافیایی بورس اوراق بهادار همه شهروندان از خدمات پایه بازار سرمایه استفاده خواهند کرد.

سید صفدر حسینی، توسعه شبکه کارگزاری، ایجاد بورس‌های کالایی، ایجاد بازار فروش اوراق بهادار در خارج از بورس و ارتباط با بورس‌های جهانی و منطقه‌ای را از برنامه‌های توسعه بازار سرمایه کشور ذکر کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • مردم در مقابل سرمایه گذاری در بخش تولید باید مطمئن باشند سود تضمینی دریافت می کنند
  • قطع خرید 4 میلیارد دلار نفت ایران ازسوی آمریکا
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • میوه های فرهنگ و موشک را در اقتصاد بچینید
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد